Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC Boot niet na installeren Samsung 960 evo m.2

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-11 13:51

scorpie

Supra Addict

Topicstarter
Hi!

Mijn pc vertoont vreemd gedrag nadat ik een Samsung 960 evo m.2 SSD erbij heb geprikt. Als eerst even de uitgangssituatie:
Core i5 6600K
Asus Maximus Ranger VIII (Bios 3504, van 2017/08/18)
2x 8GB Kingston DDR4
Asus Geforce 1060 6GB OC edition
Crucial 250GB SSD, aangesloten op 1e SATA poort.
Windows 10 Pro

Samsung m.2 SSD was binnen, meteen aangesloten en pc aangezet. PC boot, wordt gezien in Windows, niks aan de hand. Gezien ik een free upgrade van Windows 7 naar Windows 10 heb gedaan, heb ik geen Windows 10 license, dus dacht dat het handig was om de disk gewoon te clonen + main partition extenden dmv Macrium Reflect. So far so good. Maar nu begint (voor mij althans) het vage gedeelte.

Ik boot netjes naar het bios, om de boot volgorde om te gooien (m.2 eerst, dan de al bestaande SATA SSD). De pc geeft nu geen beeld en blijft schijnbaar ergens hangen. Weird, m.2 eruit, proberen te booten met de bestaande SATA SSD, lukt ook niet.. hmm whut?

Ok, wat geprobeerd te kloten met bios settings (precieze settings weet ik niet meer..), en de PC boot vanaf m.2. Jeeej, zou je zeggen. Maar het frustreerde me dat het booten van de pc letterlijk 5 minuten duurde. Het leek erop alsof het bios steeds settings moest changen, alvorens de machine wilde doorbooten naar Windows.

Ok, ik ben er klaar mee, back to basics.. Alles eruit, alleen proberen te booten met iGPU (Geforce 1060 eruit) en SSD en kijken wat er gebeurt. Eeeennnn... dat is nog steeds vrij weinig.

De Q-core led geeft B2 aan, een legacy boot rom option. Op het moederbord zie ik ook het ledje "vga led" . branden. Whut? :?

Dingen die ik geprobeerd heb (Weet even alle outcomes niet meer, maar het boot geen soelaas..):
  • Booten zonder videokaart, met 1 memory slot in gebruik, same thing
  • Bios updaten naar nieuwste versie, same thing (er zou wel iets met Samsung m.2 problemen zijn verholpen though..)
  • Wanneer "vga led" op moederbord brandt, zowel geprobeerd te booten met iGPU, als dedicated Geforce 1060..
  • In het boekje van het moederbord en na wat zoeken op internet gelezen dat wanneer je een m.2 SSD gebruikt, je de 1e 2 SATA poorten niet meer kunt gebruiken. Dus ik heb ook alle combinaties geprobeerd met de bestaande SATA SSD in het "2e" SATA blokje geprobeerd.
  • Geprobeerd te booten met CSM aan of uit, no clue meer wat gebeurde, maar het heeft niet geholpen
  • Fast boot aan en uit geprobeerd
  • PCIe storage configuration zowel op legacy only en op UEFI first geprobeerd
  • Secure boot zowel aan als uit geprobeerd (of "Other OS" en "Windows secure boot" geloof ik)
Volgens mij heb ik de meeste opties die ik heb geprobeerd wel genoemd.

Long story short.. ik zoek een optie om m'n m.2 op een normale manier te kunnen gebruiken. Of nouja.. om m'n pc weer te kunnen booten :)

Enige houvast wat me nog is gelukt als uitgangspunt: Zodra ik de CMOS clear dmv de knop op het moederbord, kan ik met iGPU in het bios komen.

Ik zie ff door de bomen het bos niet meer.. Iemand een stappenplan wat doorlopen moet worden om op een normale manier vanaf m.2 te kunnen booten?

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Alle reacties

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Ik DENK dat het er mee te maken heeft dat je je Windows Installatie op een SATA ssd hebt gehad en niet op een NVME ssd. Als het goed is is je Windows 10 Licentie digitaal verbonden aan je moederbord en zou je probleemloos een nieuwe installatie moeten kunnen doen (hierbij kiezen voor ik heb geen licentiecode) en zou hij automagisch moeten activeren zodra je een internet verbinding hebt.

Voor het gemak zou ik je SATA ssd dan nog niet leeggooien ;)

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Moet je niet booten met de Nvme drivers van Samsung? :?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• scorpie

scorpie

Supra Addict

Topicstarter
Dank voor jullie berichten, ik zag in het activatiescherm van Windows ook al dat Windows netjes geactiveerd was dmv een digitale licentie, maar ik wist niet dat dit gekoppeld was aan je moederbord. Windows opnieuw installeren is was mij betreft ook prima, dus dat is nog een weg die ik kan gaan bewandelen.

@pjot1 Hier heb ik nog noit van gehoord, m.2 is nieuw voor mij, vandaar dat ik al die PCIe boot options niet helemaal in de vingers heb. Bedoel je met booten dmv de drivers, het Windows booten? Net zoals in het tijdperk van de switch van HDD naar SSD's, dat tijdens de Windows installatie de drive uberhaupt niet werd herkend door de Windows installer? Of moet je de pc (eenmalig?) booten met drivers die op een usb stick staan om in een al geinstalleerde Windows omgeving te raken? Dat lijkt me niet.. Windows ziet / zag netjes de Samsung 960 EVO m.2 schijf in het apparaatbeheer, dus het leek mij dat die drivers al netjes geinstalleerd waren? (Heb sowieso in Windows nog de nieuwste drivers van Samsung geinstalleerd)

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-11 11:13

Twarp

just grin...

Windows 7 heeft standaard geen ondersteuning voor booten van M2, Windows 10 kan dit wel. Aangezien dat je met Windows 7 begonnen bent heeft Windows 10 geen aanleiding gehad om van M2 te booten omdat SATA gebruikt werd. (Drivers zijn wel aanwezig overigens). Daarnaast moet je in je BIOS ook aangeven dat de anders wil booten.

Mijn ervaring is om gewoon een herinstallatie te doen van Windows 10 op de M2 SSD.

Meh ...

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
scorpie schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 13:35:

@pjot1 Hier heb ik nog noit van gehoord, m.2 is nieuw voor mij, vandaar dat ik al die PCIe boot options niet helemaal in de vingers heb. Bedoel je met booten dmv de drivers, het Windows booten? Net zoals in het tijdperk van de switch van HDD naar SSD's, dat tijdens de Windows installatie de drive uberhaupt niet werd herkend door de Windows installer? Of moet je de pc (eenmalig?) booten met drivers die op een usb stick staan om in een al geinstalleerde Windows omgeving te raken? Dat lijkt me niet.. Windows ziet / zag netjes de Samsung 960 EVO m.2 schijf in het apparaatbeheer, dus het leek mij dat die drivers al netjes geinstalleerd waren? (Heb sowieso in Windows nog de nieuwste drivers van Samsung geinstalleerd)
Ik heb hier zelf ook weinig ervaring mee, maar dit moet wel volgens mij. Er zijn hier vast wel Tweakers die je hiermee verder kan helpen! :)

Eens een nieuwe Windows in de zoveel tijd is nooit een slecht idee!

[ Voor 3% gewijzigd door pjot1 op 07-04-2018 13:39 ]

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• scorpie

scorpie

Supra Addict

Topicstarter
Twarp schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 13:36:
Windows 7 heeft standaard geen ondersteuning voor booten van M2, Windows 10 kan dit wel. Aangezien dat je met Windows 7 begonnen bent heeft Windows 10 geen aanleiding gehad om van M2 te booten omdat SATA gebruikt werd. (Drivers zijn wel aanwezig overigens). Daarnaast moet je in je BIOS ook aangeven dat de anders wil booten.

Mijn ervaring is om gewoon een herinstallatie te doen van Windows 10 op de M2 SSD.
Fair point, maar dan blijft de kwestie nog openstaan hoe ik die pc laat booten :p
Als ik nu alleen de m.2 unit heb aangesloten, en nog niet de SSD, en ik heb de 1060 aangesloten (of niet, maakt niet echt uit..), dan krijg ik dus geen beeld, behalve als ik mn bios reset. Dan kan ik 1x een change doen, en no matter wat ik verander, ik lijk geen beeld te krijgen na die change.

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Hier ook een aantal W7 licenties die W10 geworden zijn. W10 kun je gewoon installeren met die key. M2 leegmikken, SSD even uitzetten in je bios, zodat je zeker weet dat je echt alleen de M2 aanspreekt.

Vervolgens W10 installeren en gaan.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-11 11:13

Twarp

just grin...

Beetje google en dit gevonden, ik hoop dat het helpt.

YouTube: How to Install Windows on an M.2 SSD 960 Pro, 950 Pro, SM951

Meh ...

• scorpie

scorpie

Supra Addict

Topicstarter
Alright, tijd voor een status update: Alles behalve cpu, mem en m.2 alles losgekoppeld, en op deze manier een fresh clean install kunnen doen van Windows 10. Serial number van Windows 7 werkte inderdaad, en na het booten was Windows 10 pro ook netjes geactiveerd. So far so good. Reboots gingen ook vrij vlot, en ik zag netjes het bios scherm voorbij komen. Dank voor de tips. :)

'Oude' SSD terugplaatsen komt later wel dacht ik, maarja toen moest toch die Geforce 1060 erin.. Alles netjes ingebouwd, apparaat geboot, en het duurde wat langer, maar uiteindelijk kwam ik op het inlogscherm van Windows uit. Alle drivers netjes geinstalleerd, paar keer moeten rebooten, maar ik kwam altijd netjes uit bij het inlogscherm van Windows.

Problem at hand? Het duurt ook na 10x rebooten nog 'ontzettend' lang voor ik uit kom in Windows. Ik krijg ook geen bios scherm te zien. Ik kom dus denk ik ook niet zo 123 in het bios, want m'n scherm wordt pas geactiveerd bij het Windows inlogscherm. Voordat de Geforce erin ging, bootte de pc wel snel op, dus het is niet alsof ik de performance van de m.2 overschat. Moet ik - nu ik een m.2 SSD gebruik - bepaalde PCIe 3.0 x16 settings changen? Ander slot (volgens mij is er maar 1 PCIe 3.0 x16 slot.. dus lijkt me sterk)? Fixed speed configuration ipv alles op 'auto' zetten? Ik ben een beetje huiverig geworden om iets in mn bios aan te passen (als ik die al bereik), want het voelt vrij fragiel aan moet ik zeggen..

• scorpie

scorpie

Supra Addict

Topicstarter
Subtiel schopje;

Van een collega krijg ik de suggestie om eens te kijken of het verplaatsen van mn videokaart naar een ander slot helpt. Dit had ik zelf ook bedacht om eens uit te zoeken, maar ik begrijp niet zo goed hoe dit zou kunnen werken. De m.2 SSD zit in het enige m.2 slot op het moederbord, en die deelt (?) de PCIe 3.0 x16 lanes met de tevens enige PCIe 3.0 x16 slot voor mn videokaart, right?

Status zover: Tot nu toe werkt de pc, alleen krijg ik geen bootscreen te zien (niet omdat hij er te snel doorheen loopt), en duurt het lang voordat ik het Windows inlogscherm te zien krijg. Vanaf indrukken powerbutton tot het Windows inlogscherm zit zeker 5 minuten. Tussendoor brandt wel de 'vga led' enige tijd, waarna de pc lijkt te rebooten om vervolgens het inlogscherm te tonen. Dus ik heb wel pointers die in de richting wijzen van de GPU, maar ik kan er m'n vinger niet echt op leggen.

PS. Ik heb geen system speakertje op het moederbord aangesloten, want die zat simpelweg niet bij m'n kast, wellicht handig om er toch eentje uit een oude kast te slopen.

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik lees op internet dat:

1. Je de samsung nvme drivers moet gebruiken
2. Csm in bios/uefi uitschakelen
3. Secure boot op windows uefi

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
@scorpie ik zie dat je een ASUS moederbord gebruikt ,helaas is dit een bekend probleem bij ASUS moederborden (zo ook bij mijn bordje) Het scherm blijft lang zwart (seconde of 10-15?) maar zodra hij opgestart is gaat alles gewoon vlotjes.

Zoek maar eens op ASUS slow post nvme of ASUS slow boot nvme ;)

Overigens lees ik dat spreekt over 5 minuten... dat is wel rete lang! Op mijn Maximus Z170 VIII Gene duurde het destijds 1min17s gemeten met een stopwatch ;)

[ Voor 20% gewijzigd door ECP0WERS op 09-04-2018 17:49 ]

• scorpie

scorpie

Supra Addict

Topicstarter
@ECP0WERS Dank voor de keywords. Die had ik nodig om de gerelateerde posts erover te vinden inderdaad, was me niet eerder gelukt met andere keywords. :)

Over de tijd.. ik heb net zelf even getimed, en ik kwam bij een reboot uit op +/- 1:30, dus inderdaad geen 5 minuten. Een cold start zal ik ook nog even proberen. Moet wel zeggen dat het toch wel een dompertje is, want ik had gehoopt dat alles (dus ook een cold boot of reboot) snel zou zijn, en niet alleen applicaties die erg op I/O hangen.

En ik blijf het raar vinden dat je op deze manier schijnbaar niet meer in je bios / uefi kunt komen... 8)7

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-11 12:52

Zorian

What the fox?

scorpie schreef op maandag 9 april 2018 @ 20:34:
@ECP0WERS Dank voor de keywords. Die had ik nodig om de gerelateerde posts erover te vinden inderdaad, was me niet eerder gelukt met andere keywords. :)

Over de tijd.. ik heb net zelf even getimed, en ik kwam bij een reboot uit op +/- 1:30, dus inderdaad geen 5 minuten. Een cold start zal ik ook nog even proberen. Moet wel zeggen dat het toch wel een dompertje is, want ik had gehoopt dat alles (dus ook een cold boot of reboot) snel zou zijn, en niet alleen applicaties die erg op I/O hangen.

En ik blijf het raar vinden dat je op deze manier schijnbaar niet meer in je bios / uefi kunt komen... 8)7
Tja dat is fast boot.
Kan nog wel hoor, is alleen even kutten.
En als csm uit staat kan je er gewoon heen via settings in Windows. (advanced startup)
Pagina: 1