Laptop lader kabel repareren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-08 21:21
Een van de kids heeft de stekker van de laptoplader kapot gemaakt. Op Aliexpress een nieuwe kabel met stekker besteld en vervolgens alles aan elkaar gesoldeerd. Het gaat om het lage voltage deel.

Relevante software en hardware die ik gebruik
HP probook 6550b, ubuntu

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- solderen lijkt gelukt, een meting met multimeter geeft net iets meer dan 19v aan.
- het bestelde stuk kabel heeft 3 leads, zwart, blauw en wit.
- de originele kabel heeft een zwarte en rode draad, verder niks.
- zwart op zwart gesoldeerd en rood op blauw. Wit niet in gebruik.
- Cmos batterij vervangen.

Laptop start niet. Zwaardere adapter van een Dell met zelfde stekker geprobeerd, ook niks.

Op de laptop knippert de led bij het stroomteken oranje.

Hebben jullie nog ideeën waarom de laptop niet start?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:26

TommieW

Numa numa.

Polariteit gecontroleerd?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binbero
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-09 00:21
de witte kabel zal wel een functie hebben
Koop een originele adapter voor 12 euro.
https://www.locomputers.n...2R4w9REAQYBCABEgLK7PD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:37

Detmer

Professioneel prutser

Dell adapters op HP laptops gaat niet werken, ondanks dat de plug en waardes overeenkomen. Been there, done that :+ .

Ik neem aan dat de laptop het voor het solderen nog wel gewoon deed, dus dan ga ik toch voor defect aan de adapter. Voor +- een tientje kom je ze al op MP tegen en voor nog geen 2 tientjes zijn ze online te bestellen.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
Dit overstijgt mijn kennis, kan je uitleggen?

Voor kopen van een nieuwe, is een optie die ik heb bekeken, niet te vinden voor een schappelijke prijs. En ja, ik vind €20 al teveel.

Ik zou heel graag repareren, goede gelegenheid om meerdere skills weer te tweaken, solderen, heatshrinken, doormeten, etc.
Ik kan me nml niet voorstellen dat het zou moeilijk is en ik zie IETS over het hoofd.

Nog wat extra informatie: ik heb de kabels aan de low voltage kant doorgeknipt, vanuit de adapter komt een stuk kabel met een rode enzwarte draad, verder niks. De nieuwe kabel ook een stuk afgeknipt. Verbinding gesoldeerd, heatshrink/isolatie, alles aangesloten en meet iets meer dan 19 volt op de laptop plug.

De kiddo had het voor elkaar gekregen om de laptopplug er verkeerd in te duwen waardoor de koperen kern in de laptopplug is afgebroken, alles werkte voordien prima. Heeft ondertussen alweer een half jaar tot jaar niks gedaan totdat ik gisteren heb gerepareerd.

Adapter is een blu-basic. Groene lampje op de adapter brand.
CMOS vervangen in laptop.
Ik heb 2 kabels besteld, dus die heb ik nog in reserve.

Nu wil ik gaan uitsluiten, is het de lader of toch iets in de laptop.

Wie kan mij nog van goede adviezen voorzien?
Nogmaals het is een oud beestje en wil er tijd aan besteden en een paar euro aan geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

@flip75 Polariteit houdt in waar positief en negatief zitten op de plug die in de laptop moet. Heb je bij het doormeten dus ook gecheckt waar die zitten en is dat het zelfde als het moest zijn? De mantel en de kern moeten dus 'goed staan' en meestal staat dit ook wel op de adapter met een schema; stipje en lijntje er omheen en een + en - bij de twee.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:00
Volgens mij hebben Dell en HP Stekkers hebben drie aders.
De buitenkant van de steker, de binnenkant van de ronde bus, en het pinnetje in het midden.

De kabel is ook niet je typische kabel, maar een dubbele coaxiale mantel.
De buitenste mantel is min, de binnenste plus, en de draad in het midden is de identificatie pin.

Fantastische foto van het internet:
De linker kabel laat het duidelijk zien.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ov0VcpD_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 07-04-2018 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
Goede tips. Ik voeg ook foto’s toe om verder te verduidelijken.
Foto van lader: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gkwLDsgKYr48hjgfrhq7sgxI/thumb.jpg

En de foto van de draad: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fD3l14fsDQpxeXnAoIph1gJl/thumb.jpg

Niks van sleeve of iets anders, alleen en rode en zwarte draad.

Ik begrijp het polariteit verhaal, weet alleen niet of de verbinding die ik heb gemaakt dus juist is?
Heb nog wel aan China gevraagd welke van de drie draden welke functie heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door flip75 op 07-04-2018 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Blu basic is dus al namaak, waarschijnlijk hadden die in de stekker de ID pin intern al doorverbonden.
Koop gewoon voor een of twee tientjes die correcte oem adapter en dan ben je klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:30

Yucon

*broem*

Hebben de kiddos in kwestie niet ook de laptopkant gesloopt bij de inplugactie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:18
Ik heb exact hetzelfde probleem ("Op de laptop knippert de led bij het stroomteken oranje."
) gehad (ook een probook zelfde model) maar dan met de originele lader.

Laat de laptop gewoon een uurtje liggen met de stroomkabel erin. Probeer daarna pas te booten. Geen idee waarom, maar het werkt.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op de adapter achter de regel OUTPUT staan een paar rare tekentjes. Dit is een schematische weergave van de plug die in je laptop aangesloten moet worden. Daar is op te zien welke kant van de pen positief is en welke kant negatief. Zo te zien is de buitenkant negatief en de binnenkant positief.

Wat je dus moet doen is de nieuwe kabel doormeten en kijken welke draad aan de buitenkant verbonden is en welke draad aan de binnenkant verbonden is. De laatste draad kun je, zoals je al had gedaan, afplakken en negeren. Je adapter is niet intelligent en kent alleen positief en negatief.

Verder moet je nog even meten welke originele draad van de adapter positief of negatief is. Dit kun je doen door de draden een klein stukje te strippen, zorgen dat ze niet tegen elkaar kunnen komen, stekker in het stopcontact doen en de multimeter er op zetten. Voor uitleg check deze Youtube:

Wanneer je de positieve en negatieve draad uit hebt gezocht kun je verder met het verbinden van de nieuwe draad van de plug aan de juiste draad van de adapter. Netjes krimpkous er omheen en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
sypie schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 16:11:
Op de adapter achter de regel OUTPUT staan een paar rare tekentjes. Dit is een schematische weergave van de plug die in je laptop aangesloten moet worden. Daar is op te zien welke kant van de pen positief is en welke kant negatief. Zo te zien is de buitenkant negatief en de binnenkant positief.

Wat je dus moet doen is de nieuwe kabel doormeten en kijken welke draad aan de buitenkant verbonden is en welke draad aan de binnenkant verbonden is. De laatste draad kun je, zoals je al had gedaan, afplakken en negeren. Je adapter is niet intelligent en kent alleen positief en negatief.

Verder moet je nog even meten welke originele draad van de adapter positief of negatief is. Dit kun je doen door de draden een klein stukje te strippen, zorgen dat ze niet tegen elkaar kunnen komen, stekker in het stopcontact doen en de multimeter er op zetten. Voor uitleg check deze Youtube:
[video]

Wanneer je de positieve en negatieve draad uit hebt gezocht kun je verder met het verbinden van de nieuwe draad van de plug aan de juiste draad van de adapter. Netjes krimpkous er omheen en gaan.
Goede feedback!
Volgende getest:
- de rode pen (+) van de multimeter op de binnenkant en zwart op de buitenkant van de plug geeft 19.13v.
- volgens schema op adapter (zo lees ik hem toch) is pin vanbinnen de + en buitenkant is -.
= betekent volgens mij dat alles goed is aangesloten?

Ik heb ook nog de reservekabel doorgemeten met een losse 12v accu.
- 3 draden: zwart, blauw en wit.
- multimeter geeft rechtstreeks op accu 6.5v
- zwart op zwart en rood op blauw en rode op kern, zwarte pen op buitenkant meet ik 6.6v. Draai ik de pennen om meet ik negatief 6.6v.
- zwart op zwart en rood op wit meet ik exact hetzelfde als hierboven.
- zwart op wit en rood op blauw meet ok oplopend voltage en aflopend als ik de pennen omdraai.

Volgens mij zit dus alles goed, ben zelf nog niet 100% zeker of ik de polariteit juist heb, misschien kan iemand dat bevestigen?

Volg nu ook de tip om een uur aan de lader te hangen, bij inpluggen knippert er nu helemaal niks meer op de laptop, opnieuw checken over een uurtje dus.

Dank alvast voor alle hulp. We gaan er wel uitkomen :)

Voor de verduidelijking nog een foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MgxlCFS7H9wQoGsKGD5GUcTx/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:51

MsG

Forumzwerver

Kon je de originele kabel niet gewoon een klein stukje inkorten? Dat is hoe ik het ook altijd doe. Zonde inderdaad om meteen een nieuwe lader te kopen puur door een kabelbreukje. Aan een goede soldering kan je bijna hangen, dus is ook wel prima stevig. Wat ik weleens doe als juist de connector stuk is, ik soldeer er een universele jack plug op en koop op AliExpress voor iets van 1 euro zo'n setje jacks naar outputs van diverse laptops, zo maak je in een handomdraai een universele lader van je lader.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
MsG schreef op zondag 8 april 2018 @ 10:31:
Kon je de originele kabel niet gewoon een klein stukje inkorten? Dat is hoe ik het ook altijd doe. Zonde inderdaad om meteen een nieuwe lader te kopen puur door een kabelbreukje. Aan een goede soldering kan je bijna hangen, dus is ook wel prima stevig. Wat ik weleens doe als juist de connector stuk is, ik soldeer er een universele jack plug op en koop op AliExpress voor iets van 1 euro zo'n setje jacks naar outputs van diverse laptops, zo maak je in een handomdraai een universele lader van je lader.
Helaas, het is de stekkerplug die in de laptop gaat die kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
flip75 schreef op zondag 8 april 2018 @ 10:24:

Ik heb ook nog de reservekabel doorgemeten met een losse 12v accu.
Als het zonder spanning kan dan doen we het zonder spanning.

Als je een beetje multimeter hebt dan zit er een doorpiepfunctie op. Op deze stand gaat de meter piepen wanneer er verbinding is. Zo kun je zonder spanning gaan meten. Wat je dan doet is alleen de kabel met connector pakken en de ene meetpen op het draad zetten en de andere meetpen op een contact van de connector zetten. Zo kom je er achter welke draad met welk deel van de connector verbonden is. De spanningen die je noemt zeggen niemand iets, het komt van een losse accu waarvan je de exacte spanning niet weet... = meetfouten krijgen.

Dus meten zonder spanning met de doorpiepfunctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:51

MsG

Forumzwerver

En dat is ook gewoon een wat hippere weerstandsfunctie, dus zelf als je die niet hebt kan je gewoon met de Ohm/weerstandsmeting kijken welke draad welke is. Als er O L (Open Loop) of oneindig staat dan maakt het geen verbinding. Is het getal iets in de buurt van 0, dan is er een extreem lage weerstand, oftewel het is dezelfde draad.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
grote kans dat de middelste pin ( ID ) nu mist.. en dat misschien eerder met een simpel doorverbindinkje ( eventueel met weerstandje er op etc) in de plug verwerkt zat.. en de replacement er vanuit gaat dat deze vanuit de voeding zelf komt ?

404 Signature not found

Pagina: 1