DAzN schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 11:09:
[...]
Uiteraard zijn er legio legitime redenen waarom je niet wilt dat een gebruiker zelf dingen installeert. Maar de voorbeelden die hier worden genoemd (browser en password manager) vallen daar naar mijn mening niet onder.
Eerlijk gezegd is juist een browser iets waarvan ik niet zou willen dat mijn gebruikers die "zomaar" installeren. Als die browser niet tip-top gepatched is dan zit je zomaar met een malware besmetting.
Dito met een password manager. Welke garantie heb jij dat die gebruiker niet zijn passwords aan een malafide password manager toevertrouwt?
Daarnaast gaat het natuurlijk niet specifiek om deze voorbeelden. Als die gebruikers een browser kunnen installeren dan kunnen ze een heleboel andere producten ook installeren.
Sterker nog, als je dat gaat proberen te voorkomen, ga je alleen maar gebruikers krijgen die proberen er omheen te werken.
Om te voorkomen dat gebruikers er omheen werken is het belangrijk om draagvlak te creëren. Dus praat met die mensen en probeer ze snel te helpen als ze echt iets nodig hebben.
Maar dat wil niet zeggen dat je daarna achterover leunt en op de intelligentie van de gebruiker vertrouwt. Nadat je draagvlak hebt gecreëerd zul je die mensen actief tegen zichzelf moeten beschermen.
Natuurlijk is context alles: Als jij in een bedrijf werkt waar de data geen waarde heeft, privacy en verwante zaken helemaal geen issue, maar snel kunnen handelen wel cruciaal is dan wil je misschien juist wel dat mensen hun eigen PC beheren en neem je de risico's voor lief. Sommige bedrijven kiezen daarvoor.TommieW schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 15:51:
[...]
Behalve -- zoals ik eerder zei -- onder Windows 10 Home en Pro, en laat TS nou die laatste hebben. Je zou wel kunnen zeggen dat Pro niet zo ontzettend "Pro" is en je als bedrijf beter naar Enterprise kan kijken.
Valt mee. In Pro heb je Software Restriction Policies. De exacte verschillen tussen SRP en AppLocker ken ik niet maar de situatie die hij nu heeft kun je met SRP ook voorkomen.