Toon posts:

120hz monitor op laptop aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Onlangs heb ik me een laptop aangekocht (Lenovo Legion Y520), ik speel vooral cs:go hierop. Ik zou deze graag aansluiten op een 120hz monitor om een wat smoothere gameplay te ervaren. Nu heb ik zelf al wat info opgezocht en blijkt dat je zo een monitor niet via HDMI kabel kan aansluiten omdat deze max 60hz ondersteunt !? Ik las ook dat het wel zou lukken met een DVI-d kabel maar weet niet of ik deze kan aansluiten op Mn laptop en of deze info überhaupt wel klopt??!

Kan iemand me wat duidelijke info geven aub.

Cheerz

Beste antwoord (via Verwijderd op 10-04-2018 20:33)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:29
Thanks.

Daar blijkt dus inderdaad uit dat 1280x 1024 de hoogste resolutie is waarop 75 Hz werkt (binnen specs fabrikant).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-10 22:58

Zorian

What the fox?

Dat kan dus niet. Als je een HDMI naar DVI kabel zou halen zit je nog steeds met dat je eerst langs de HDMI moet.
Als je 120Hz wil zal je een desktop moeten halen of een laptop welke displayport heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Zorian schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 23:33:
Dat kan dus niet. Als je een HDMI naar DVI kabel zou halen zit je nog steeds met dat je eerst langs de HDMI moet.
Als je 120Hz wil zal je een desktop moeten halen of een laptop welke displayport heeft.
Niet helemaal correct. boven de 4K 60hz is een probleem ivm gebrek aan bandbreedte.
Bij lagere resoluties en hoog genoege HDMI versie kan HDMI, afhankelijk van de omstandigheden, tot 240hz aan.

Zie ook:
Wikipedia: HDMI
en dan de tweede tabel (even omlaag scrollen.
HDMI 2.0 op 1440p (2560x1440, dus beter dan full HD) kan 144hz maximaal of 240hz met wat kanttekeningen. (kleinere colorspace)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Laatst online: 11-10 22:58

Zorian

What the fox?

McKaamos schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 23:40:
[...]

Niet helemaal correct. boven de 4K 60hz is een probleem ivm gebrek aan bandbreedte.
Bij lagere resoluties en hoog genoege HDMI versie kan HDMI, afhankelijk van de omstandigheden, tot 240hz aan.

Zie ook:
Wikipedia: HDMI
en dan de tweede tabel (even omlaag scrollen.
HDMI 2.0 op 1440p (2560x1440, dus beter dan full HD) kan 144hz maximaal of 240hz met wat kanttekeningen. (kleinere colorspace)
Meeste monitoren hebben echter geen HDMI 2.0.
Ik heb zelf 2 144Hz monitoren en beiden kunnen tot maximaal 60Hz met HDMI. Gebruik ik DP of DVI is alles prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Zorian schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 23:42:
[...]

Meeste monitoren hebben echter geen HDMI 2.0.
Ik heb zelf 2 144Hz monitoren en beiden kunnen tot maximaal 60Hz met HDMI. Gebruik ik DP of DVI is alles prima.
Nja, maar we weten niet welke monitor het om gaat.
We weten niet welke resolutie het om gaat, want met HDMI 1.3 op 1080p kan je ook tot 144hz over HDMI, met volledige colorspace.
En als je de colorspace kleiner maakt, is 240hz haalbaar op HDMI 1.3.

[ Voor 10% gewijzigd door McKaamos op 06-04-2018 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Verwijderd schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 23:31:
Kan iemand me wat duidelijke info geven aub.
Als jij niet wat duidelijke info geeft, kunnen wij geen duidelijk antwoord geven

Aan welke monitor wil je hem hangen?
Wat heb je zelf al opgezocht? Wat staat er in de gebruiksaanwijzing?

Ik begrijp dat je nieuw bent op Tweakers (Welkom :) , maar we vragen eigen inzet en de juiste info.

We kunnen namelijk nu wel gaan zeggen dat er minimaal 4 verschillende soorten aansluitingen zijn, wat daar de beperkingen van zijn en hoe en of de ene naar de andere kunt converteren, maar daar heb je weinig aan.

Als je een topic opent krijg je al:
Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Duidelijke info=duidelijk antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
White Feather schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 08:22:
[...]

Als jij niet wat duidelijke info geeft, kunnen wij geen duidelijk antwoord geven

Aan welke monitor wil je hem hangen?
Wat heb je zelf al opgezocht? Wat staat er in de gebruiksaanwijzing?

Ik begrijp dat je nieuw bent op Tweakers (Welkom :) , maar we vragen eigen inzet en de juiste info.

We kunnen namelijk nu wel gaan zeggen dat er minimaal 4 verschillende soorten aansluitingen zijn, wat daar de beperkingen van zijn en hoe en of de ene naar de andere kunt converteren, maar daar heb je weinig aan.

Als je een topic opent krijg je al:

[...]

Duidelijke info=duidelijk antwoord.
Ok mijn excuses voor de ietwat beperkte informatie.

Het beeldscherm waarover ik momenteel beschik is een BenQ RL2755hm, deze gebruikte ik vooral voor console gaming en is beperkt tot 60 of 75hz (heb dit ook reeds opgezocht en onenigheid tussen verschillende websites..!?). De bedoeling is dus dat in me binnenkort een 120hz moni aanschaf indien dit zou lukken op mijn laptop

(https://www.coolblue.be/n...#full-page-specifications ).
Deze zou normaal over een HDMI 1.4 beschikken..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 09:19:
[...]

Ok mijn excuses voor de ietwat beperkte informatie.

Het beeldscherm waarover ik momenteel beschik is een BenQ RL2755hm, deze gebruikte ik vooral voor console gaming en is beperkt tot 60 of 75hz (heb dit ook reeds opgezocht en onenigheid tussen verschillende websites..!?). De bedoeling is dus dat in me binnenkort een 120hz moni aanschaf indien dit zou lukken op mijn laptop

(https://www.coolblue.be/n...#full-page-specifications ).
Deze zou normaal over een HDMI 1.4 beschikken..
De doorslaggevende factor zal de monitor zelf gaan zijn.
Gezien je nog niet weet welke dat wordt, is er geen eenduidig antwoord te geven of het wel of niet kan.

Als je met alle geweld 120hz of meer wil, dan zal je dus een scherm moeten uitzoeken die:
1: een resolutie heeft waarvoor HDMI 1.4 bij 120hz voldoende bandbreedte heeft
2: een HDMI 1.4 aansluiting heeft, of eventueel lager mits die lagere versie genoeg bandbreedte heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door McKaamos op 07-04-2018 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
McKaamos schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 09:44:
[...]

De doorslaggevende factor zal de monitor zelf gaan zijn.
Gezien je nog niet weet welke dat wordt, is er geen eenduidig antwoord te geven of het wel of niet kan.

Als je met alle geweld 120hz of meer wil, dan zal je dus een scherm moeten uitzoeken die:
1: een resolutie heeft waarvoor HDMI 1.4 bij 120hz voldoende bandbreedte heeft
2: een HDMI 1.4 aansluiting heeft, of eventueel lager mits die lagere versie genoeg bandbreedte heeft.
3) ook daadwerkelijk 120 Hz kan aansturen over hdmi, zie manual van betreffende monitor. De meeste monitoren draaien hoger refreshrates namelijk vaak alleen op DVI-dual lane of DisplayPort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
White Feather schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 23:36:
[...]

3) ook daadwerkelijk 120 Hz kan aansturen over hdmi, zie manual van betreffende monitor. De meeste monitoren draaien hoger refreshrates namelijk vaak alleen op DVI-dual lane of DisplayPort.
Ok bedankt voor de informatie. Zoals ik reeds zei beschik ik momenteel slechts over een 75hz scherm. Natuurlijk 75hz > 60hz en ik vroeg me dus af of ik voorlopig mijn laptop hierop kon aansluiten en 75 halen..?! Ik heb intussen de manual gelezen maar vind niet direct antwoord. Ik voeg even de manual toe in volgende link:

https://images-eu.ssl-ima...ges/I/D1Zh%2BY%2BPzKS.pdf

Kan iemand me vertellen of het mogelijk is al dan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 13:37

nelizmastr

Goed wies kapot

Over HDMI: nee. Dat is het antwoord.

Moet over een smaakje van displayport of DVI Dual Link.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nelizmastr schreef op zondag 8 april 2018 @ 21:39:
Over HDMI: nee. Dat is het antwoord.

Moet over een smaakje van displayport of DVI Dual Link.
DP is al geen optie aangezien er geen op Mn laptop aanwezig is. Dus blijkt enkel nog een DVI Dual link een optie te zijn zou ik deze kunnen aansluiten op mijn laptop en monitor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:05

br00ky

Moderator Harde Waren
Nee, dat zei @Zorian meteen al. Je laptop heeft alleen HDMI out. Lukt dus niet met deze laptop met dat scherm. Punt.

[ Voor 27% gewijzigd door br00ky op 08-04-2018 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op zondag 8 april 2018 @ 22:46:
Nee, dat zei @Zorian meteen al. Je laptop heeft alleen HDMI out. Lukt dus niet met deze laptop met dat scherm. Punt.
Ja maar de reacties waren hier nogal uiteenlopend. Anderen vertelden dat het wel mogelijk was via HDMI 1.4. Als het niet mogelijk is vraag ik me af wat de functie dan is van die 75hz op dit scherm 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-10 13:11

NeHoX

Gamer + PV

Misschien handiger om een monitor aan te raden met Gsync aangezien zijn laptop een GTX 1050 aan boord heeft?

Je gaat met die kaart nooit stabiel boven de 120 fps uitkomen.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-10 13:20

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Verwijderd schreef op maandag 9 april 2018 @ 07:39:
[...]

Ja maar de reacties waren hier nogal uiteenlopend. Anderen vertelden dat het wel mogelijk was via HDMI 1.4. Als het niet mogelijk is vraag ik me af wat de functie dan is van die 75hz op dit scherm 🤔
Je scherm is maximaal 75Hz en 1080p, dat kan 'prima' op 1.4. Maar jouw monitor kan het niet, 1080p op 60Hz en maximaal 1280x1024 op 75Hz.
Met een gsync monitor zit je weer met HDMI 1.4 (en gsync werkt niet op de HDMI aansluiting!), maar zoals hierboven staat zijn er toch niet veel spellen die je op hoge framerates kunt spelen.
Waarschijnlijk is 1080p60 gewoon het beste wat je met die laptop voor elkaar krijgt, andere monitor heeft dus niet veel zin. Voor cs:go specifiek zou 120Hz op 1080p mogelijk moeten zijn, met dipjes tot 60-70FPS, maar het is niet makkelijk om een scherm te vinden dat 120Hz op HDMI 2.0 doet.

Het ingebouwde LG AH-IPS paneel op DisplayPort is ook niet heel denderend, max 60Hz, slechte kleurweergave (en dekking) en 20.5ms 20-80 grey-grey.

[ Voor 32% gewijzigd door |sWORDs| op 09-04-2018 08:50 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Verwijderd schreef op maandag 9 april 2018 @ 07:39:
[...]

Het is in het sowieso dikke BS dat hdmi niet hogere refreshrates dan 60 aan zou kunnen. Het is vaak alleen de vraag welke hdmi-versie de gpu en monitorfabrikant aanbieden en elke mogelijkheid de monitorfabrikant aanbieder op zijn monitor. Meestal is het namelijk Dvi-dual lane of DisplayPort als beperking op de monitor.

In jouw geval is die 75hz trouwens alleen in lagere resoluties dan de maximale. Daarop is het gewoon 60Hz. Is een marketingterm, want er is (bijna) niemand die een lcd-paneel op een andere resolutie zet dan de maximale, want dan ziet het er niet meer uit. Erg slecht van BenQ, zeker omdat de manual (waar dit normaliter gewoon in staat) onvindbaar maken.

http://www.tomshardware.c...q-rl2455hm-60hz-75hz.html

[ Voor 7% gewijzigd door White Feather op 09-04-2018 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-10 13:20

|sWORDs|

vSphere/ESXi

White Feather schreef op maandag 9 april 2018 @ 08:27:
[...]

Het is in het sowieso dikke BS dat hdmi niet hogere refreshrates dan 60 aan zou kunnen. Het is vaak alleen de vraag welke hdmi-versie de gpu en monitorfabrikant aanbieden en elke mogelijkheid de monitorfabrikant aanbieder op zijn monitor. Meestal is het namelijk Dvi-dual lane of DisplayPort als beperking op de monitor.

In jouw geval is die 75hz trouwens alleen in lagere resoluties dan de maximale. Daarop is het gewoon 60Hz. Is een marketingterm, want er is (bijna) niemand die een lcd-paneel op een andere resolutie zet dan de maximale, want dan ziet het er niet meer uit. Erg slecht van BenQ, zeker omdat de manual (waar dit normaliter gewoon in staat) onvindbaar maken.

http://www.tomshardware.c...q-rl2455hm-60hz-75hz.html
Hier staat de resolution file:
http://www.benq.com.au/product/monitor/rl2755hm/downloads/

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Thanks.

Daar blijkt dus inderdaad uit dat 1280x 1024 de hoogste resolutie is waarop 75 Hz werkt (binnen specs fabrikant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt allemaal voor de vele info/hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
White Feather schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:18:
[...]

Thanks.

Ok dan ben ik 200% zeker dat ik voor 1280x1024 75hz ga! Laatste vraag 😉👍 Hoe moet ik dit precies instellen op Windows 10? Of is het voldoende om ingame resolutie te veranderen en ga ik dan automatisch over op 75hz?
Pagina: 1