Ik ben bezig om met behulp van deze guide en straks deze en deze guide Pfsense met multi vpn wan en vlans te installeren.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Pfsense bak met dual Intel NIC en versie geïnstalleerd 2.4.3 van pfsense
Mikrotik SG260GS
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb inmiddels een aantal weken terug een openvpn tunnel met behulp van een andere guide ingesteld op de pfsense bak. Deze draait nog steeds, maar ik wil graag gebruik maken van een aantal vlans, om er 1 voor vpn 1 voor gasten met vpn, en 1 met isp ip te gebruiken.
Ik ben geen ervaring met vlans en ik heb wat gesnuffeld aan pfsense, maar met met behulp van een goede guide, hoop ik er uit te komen. De vorige install van 1 tunnel heeft me ook dagen gekost maar uiteindelijk werkte die
Waar ik tegenaan loop
De volgorde die ik het beste kan hanteren.
• Eerst pfsense met vpn en vlans instellen en daarna pas de mikrotik router er aan hangen en instellen of gaat dat niet werken?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Pfsense bak met dual Intel NIC en versie geïnstalleerd 2.4.3 van pfsense
Mikrotik SG260GS
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb inmiddels een aantal weken terug een openvpn tunnel met behulp van een andere guide ingesteld op de pfsense bak. Deze draait nog steeds, maar ik wil graag gebruik maken van een aantal vlans, om er 1 voor vpn 1 voor gasten met vpn, en 1 met isp ip te gebruiken.
Ik ben geen ervaring met vlans en ik heb wat gesnuffeld aan pfsense, maar met met behulp van een goede guide, hoop ik er uit te komen. De vorige install van 1 tunnel heeft me ook dagen gekost maar uiteindelijk werkte die
Waar ik tegenaan loop
De volgorde die ik het beste kan hanteren.
• Eerst pfsense met vpn en vlans instellen en daarna pas de mikrotik router er aan hangen en instellen of gaat dat niet werken?
- Ik kom in de guide tegen: "We need to identify a parent interface before we start configuring VLANs, the parent interface refers to the physical interface where the VLANs will reside, e.g igb3 or ix0. Due to inconsistent behaviour with some NICs, you should not assign your parent interface to any interface in pfSense. Its sole function is to act as the parent interface to the VLANs we create".
Hier wordt dus een 3e interface gebruikt. Mijn netwerkkaart heeft 2 interfaces die ibg0 (wan) en ibg1 (lan) geven. Ik kan dus geen interface toevoegen zonder een fysieke adapter te hebben (quad nic adapter?) en met deze setup heb ik dan niet veel aan de Mikrotik router?, of kan ik gewoon igb1 (lan) kiezen aangezien dat de interface is die straks aan de verschillende vlans moet doorgeven?