Schakeling met timer voor schoolprojectje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Voor een techniekprojectje bij mijn dochter op school wil ik een eenvoudige schakeling maken met een eenvoudige timer (XY-J04). Het is de bedoeling om na x seconden een weerstandsdraad (~10cm, 6,93 ohm/m) gedurende y seconden aan te schakelen. Mijn elektrokennis is wat roestig en ik krijg het niet werkend. Hoop dat iemand hier me verder kan helpen.

Ik heb de timer zo geconfigureerd (mode P-2) dat er na x seconden spanning komt op de output gedurende y seconden. Na x seconden gaat inderdaad voor y seconden het ledje op het timerboard aan en ik meet spanning op de output. So far so good.
Echter, als ik de output belast met de weerstandsdraad (of met een fietslampje of iets anders) dan licht het ledje op het timerboard heel kort flauw op en reset de timer zich (en begint opnieuw met aftellen van de x seconden).

Ik power de timer met een 9V batterij en volgens mij gebruik ik hem binnen de specificaties. (Als ik de weerstandsdraad direct op de 9V batterij aansluit dan meet ik een stroom van ~2A.)

Doe ik misschien iets verkeerd, of zie ik iets over het hoofd? (Of heb ik misschien last van 'Chinese kwaliteit'?)
Hoop dat iemand me verder kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een 9v batterij waarmee je ook de 7 ohm weerstandsdraad schakelt? Dat zal even een flinke spanningsdip geven. Als je 2A meet zal de weerstand blijkbaar een stuk lager zijn. Heb je ook de spanning bij die belasting gemeten want die zal een stuk lager zijn waardoor de timer zich reset.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Niet online
De 9V batterij geeft idd stroom voor de weerstandsdraad.
Het lukt niet om de spanning te meten onder belasting; onder belasting reset de timer zich meteen.
Dit is toch wat buiten mijn comfortzone, moet ik misschien een andere weerstandsdraad of batterij gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-10 22:50

Harrie

NederVlaming

memphis schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 19:25:
Een 9v batterij waarmee je ook de 7 ohm weerstandsdraad schakelt? Dat zal even een flinke spanningsdip geven. Als je 2A meet zal de weerstand blijkbaar een stuk lager zijn. Heb je ook de spanning bij die belasting gemeten want die zal een stuk lager zijn waardoor de timer zich reset.
7 Ohm per meter. 10 cm is dus 0.7 Ohm!

Vermoedelijk kan de batterij gewoon de stroom niet leveren en zakt de spanning in een, wat de counter reset.
9V en 0.7Ohm, geeft 13A.

[ Voor 13% gewijzigd door Harrie op 06-04-2018 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik zou een goede voeding gebruiken of een accu, iets wat gemaakt is om meer stroom te meten.

Overigens kan je toch gewoon de weerstandsdraad op de batterij houden en tegelijk de spanning meten zoals je dat ook met de stroom hebt gedaan?

Nogmaals, als je al 2A hebt gemeten bij een ingekakte spanning zal je weerstandsdraad zeker geen 7 ohm zijn maar lager.

edit:
Aha, 0.7 ohm, nog meer! en dan maar 2A, dat betekend dat de voltage 1.4v is....

Bij 9v en 0.7 ohm ga je dus een 13A trekken. Dat gaat je nooit lukken met een paar batterijen.

[ Voor 20% gewijzigd door memphis op 06-04-2018 19:54 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurk738
  • Niet online
Aha, inderdaad de spanning zakt flink in.
Als ik de weerstandsdraad wat langer neem dan zakt de spanning tot ~3V. Ik snap dat het beter zou zijn om een goede voeding te gebruiken, maar zou het voldoende zijn om 2 of 3 9V batterijen parallel te schakelen om even (dwz een paar seconden) boven de minimale operating voltage van 5V te blijven?

Edit: Om mijn eigen vraag te beantwoorden heb ik het meteen even getest. Met 2 batterijen blijft de spanning ~5 seconden hoog genoeg om de timer te laten werken.

[ Voor 19% gewijzigd door jurk738 op 06-04-2018 21:21 ]

Pagina: 1