Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NO2
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik zoek een?
Processor, moederbord en geheugen. Dit als vervanging van mijn huidige computer onderdelen. Liefst alleen processor en moederbord, maar volgens mij voldoet m'n huidige DDR3 niet meer. Dan dus ook maar meteen 16 GB DDR4.
Bij het gamen gaat de AMD X4 965 van 3.4 naar 3.8 ghz, maar dit voldoet niet meer. Zodra de videokaart-markt weer enigszins terug naar normaal gaat (cryptocoin crash) wil ik een videokaart aanschaffen. Overclocken van de nieuwe setup sta ik voor open, geen must.

Wat ik graag wil bereiken is hogere framerate en minder framedrops in PUGB en GTA5. Draai 1920*1080 en medium/low is prima.

Wat is je budget?
Het liefst onder de €500.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren, alleen meeste bang voor bucks.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Gamen (PUBG, GTA5, Fifa)
Videobewerken (Powerdirector)
Administratieve taken

Huidige setup
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1ASRock 970 Extreme3€ 0,-€ 0,-
1MSI GeForce GTX 770 4GB Gaming€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 3 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 73,50€ 73,50
1Samsung SH-D163C€ 0,-€ 0,-
1Corsair Builder CX500 V2€ 0,-€ 0,-
1Crucial m4 CT128M4SSD1 Slim 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 73,50

Eigen idee
Intel doet het tot nu toe veel beter in games. Ik heb altijd AMD's gehad, maar nu lijkt overstappen toch meer waard voor m'n geld.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 166,95€ 166,95
1Gigabyte Z370P D3€ 95,05€ 95,05
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 155,25€ 155,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 417,25

Vragen
- Is bovenstaande set een goede combinatie?
- Is een Z370 chipset het beste qua prijs prestatie?
- Is er nog iets waar ik op moet letten om wel te kunnen overclocken? (op de 'K' cpu die ik te duur vind na)
- Nog tips qua geheugen? Mt/s, CAS, true latency?

Beste antwoord (via NO2 op 11-04-2018 13:54)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:47
De voeding zal minimaal 5 jaar oud zijn en gaat gezien de matige kwaliteit richting het einde van zijn levensduur. Daarbij ondersteunt de CX500 niet de energiebespaarfuncties van de huidige cpu's zodat er instabiliteit kan optreden. De voeding vervangen is dus zeker aan te raden.

Als moederbord adviseer ik een pricewatch: ASRock B360M Pro4 en pricewatch: ASRock B360 Pro4 afhankelijk of je een mATX of ATX bord wil. Beter uitgerust dan het goedkoopste Z370 bord met veel beter stroomvoorziening, USB3.1 en Intel NIC.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vergeet je niet een goede/moderne voeding aan te schaffen ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Z serie is overklokbaar. Sinds een paar dagen zijn de B- en H300 serie uit. Als je toch niet gaat overklokken kan je hier een paar tientjes op besparen.

Kijk ook naar een andere voeding zoals @Hackus ook al aangaf.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:29
Overclocken gaat niet zonder K variant CPU, dus daar hoef je ook niet verder op te letten en dat brengt me direct bij mijn tweede punt: je kan ook even wachten op de nieuwe goedkopere moederborden sinds je toch niet gaat overclocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NO2
  • Niet online
Hackus schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 16:56:
Vergeet je niet een goede/moderne voeding aan te schaffen ?
pjot1 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 17:00:
Z serie is overklokbaar. Sinds een paar dagen zijn de B- en H300 serie uit. Als je toch niet gaat overklokken kan je hier een paar tientjes op besparen.

Kijk ook naar een andere voeding zoals @Hackus ook al aangaf.
Zouden jullie aan kunnen geven waarom een nieuwe voeding nodig is? Zit het in de aansluitingen, trekt een nieuwe setup meer stroom, of verwachten jullie dat de huidige niet meer lang meegaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

NO2 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 17:10:
[...]

[...]

Zouden jullie aan kunnen geven waarom een nieuwe voeding nodig is? Zit het in de aansluitingen, trekt een nieuwe setup meer stroom, of verwachten jullie dat de huidige niet meer lang meegaat?
Bij nieuwe gear en een oude(re) voeding, kun je eerder problemen verwachten. Dat kost vaak meer dan een goede +- €75,- voor een nieuwe goede voeding.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
NO2 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 17:10:
[...]

[...]

Ik weet niet hoe oud je voeding is, maar deze voeding wil je niet voor zo'n (nieuw) systeem. De kosten voor een nieuwe voeding weegt niet op tegen de ellende die je met deze voeding kan krijgen. Deze voeding is meer geschikt voor een systeem waarvan de voeding het begeven heeft en nog een jaartje mee moet gaan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:47
De voeding zal minimaal 5 jaar oud zijn en gaat gezien de matige kwaliteit richting het einde van zijn levensduur. Daarbij ondersteunt de CX500 niet de energiebespaarfuncties van de huidige cpu's zodat er instabiliteit kan optreden. De voeding vervangen is dus zeker aan te raden.

Als moederbord adviseer ik een pricewatch: ASRock B360M Pro4 en pricewatch: ASRock B360 Pro4 afhankelijk of je een mATX of ATX bord wil. Beter uitgerust dan het goedkoopste Z370 bord met veel beter stroomvoorziening, USB3.1 en Intel NIC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NO2
  • Niet online
Hackus schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 17:12:
Bij nieuwe gear en een oude(re) voeding, kun je eerder problemen verwachten. Dat kost vaak meer dan een goede +- €75,- voor een nieuwe goede voeding.
pjot1 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 17:32:
Ik weet niet hoe oud je voeding is, maar deze voeding wil je niet voor zo'n (nieuw) systeem. De kosten voor een nieuwe voeding weegt niet op tegen de ellende die je met deze voeding kan krijgen. Deze voeding is meer geschikt voor een systeem waarvan de voeding het begeven heeft en nog een jaartje mee moet gaan.
Bedankt! Huidige voeding is uit 2012.
Ik veronderstel dat deze het nog vol zou kunnen houden totdat ik over ga op een nieuwe videokaart eind dit jaar/volgend jaar.

Qua moederbord, onderstaande zou dus een optie zijn. Wel M2 voor de toekomst, maar alleen 2 DDR4 slots.
1ASRock H310M-HDV/M.2 (90-MXB720-A0UAYZ)€ 69,-€ 69,-

Qua geheugen nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
NO2 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 18:13:
[...]

[...]

Bedankt! Huidige voeding is uit 2012.
Ik veronderstel dat deze het nog vol zou kunnen houden totdat ik over ga op een nieuwe videokaart eind dit jaar/volgend jaar.

Qua moederbord, onderstaande zou dus een optie zijn. Wel M2 voor de toekomst, maar alleen 2 DDR4 slots.
1ASRock H310M-HDV/M.2 (90-MXB720-A0UAYZ)€ 69,-€ 69,-

Qua geheugen nog tips?
Qua voeding kan je beter gelijk een andere halen.

Voor geheugen kan je het beste kijken op de qvl van de fabrikant. Intel is niet zo kieskeurig met geheugen maar als je geheugen pakt uit de qvl dan heb je 100% zekerheid dat het werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NO2
  • Niet online
Uszka schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 18:13:

Dank allen!

Ik ben gegaan voor het volgende:
Intel Core i5 8400
ASRock B360 Pro4
Team Group Vulcan - 16GB: 2 x 8GB - 2400MHz - CL14 - 1,2V - niet-gebufferd - niet-ECC

Voeding heb ik op een andere manier geregeld.
Pagina: 1