DIY: Elektra afwerking

Pagina: 1
Acties:
  • 4.217 views

Vraag

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Opgelost :)

[ Voor 105% gewijzigd door BastaRhymez op 31-10-2019 16:43 ]

Alle reacties

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:04
Losse VD-draden mogen niet in een kabelgoot denk ik. En je mag ook niet de draden in een doos laten komen waar draden van een andere groep in zitten.

Kun je niet iets met een stuk YMVK-kabel die je via de kruipruimte laat lopen? En dan bij de wasdroger weer boven de vloer laten komen, stukje grijze buis op de muur en dan een opbouwstopcontact.

Maak anders eens een paar foto's, want echt heel duidelijk is je verhaal eerlijk gezegd niet :X

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 06-04-2018 12:15 ]

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik denk dat je zoiets zoekt: https://www.attema.com/nl...618-a25-uitbreidingsdoos/
In K25/P25 mag je gewoon met VD-draad.

Drievoudig raam vervangen door tweevoudig en kijken of je deze doos met enige offset t.o.v. de inbouwdoos kunt plaatsen.

Of je doet zelf wat ontwerpen en 3D printen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• BastaRhymez
  • Niet online
ThinkPadd schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 12:15:
Losse VD-draden mogen niet in een kabelgoot denk ik. En je mag ook niet de draden in een doos laten komen waar draden van een andere groep in zitten.

Kun je niet iets met een stuk YMVK-kabel die je via de kruipruimte laat lopen? En dan bij de wasdroger weer boven de vloer laten komen, stukje grijze buis op de muur en dan een opbouwstopcontact.

Maak anders eens een paar foto's, want echt heel duidelijk is je verhaal eerlijk gezegd niet :X
Foto's ga ik zeker nog even toevoegen als ik thuis ben.

Er zitten geen draden gemengd in de doos. De twee stopcontacten worden vanuit een andere leiding voorzien van stroom. De loze leiding zit alleen achter hetzelfde afdekraam geplaatst.

• BastaRhymez
  • Niet online
evilution schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 12:24:
Ik denk dat je zoiets zoekt: https://www.attema.com/nl...618-a25-uitbreidingsdoos/
In K25/P25 mag je gewoon met VD-draad.

Drievoudig raam vervangen door tweevoudig en kijken of je deze doos met enige offset t.o.v. de inbouwdoos kunt plaatsen.

Of je doet zelf wat ontwerpen en 3D printen.
Maar past die K25/P25 in een afdekraam? Volgens de bouwmarkten past dat dus niet...
Was dit namelijk ook al tegengekomen en leek mij de ideale oplossing...

Aanvulling: En het probleem is dus, dat ik deze niet naast een tweedelig afdekraam kan plaatsen (voor de 2 stopcontacten) en deze los er naast plaats

[ Voor 11% gewijzigd door BastaRhymez op 06-04-2018 12:29 ]

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:12
@BastaRhymez Afhankelijk van wat voor schakelmateriaal je hebt kan je evt. ook kijken naar iets als dit:
http://www.busch-jaeger-c...A001799A0394,artikel.html
(ligt ook aan op welke plaats die loze leiding uitkomt natuurlijk).

Dan zou je kunnen zeggen een 3voudig raam, met 2x wcd en een blindplaat, onder die blindplaat de K25/P25 buis naar je wasdroger toe.

Maar is het niet mogelijk door de kruipruimte o.i.d. te gaan? Dus rechtstreekse kabel vanuit de meterkast naar je washok? Dat is imho wel de mooiste oplossing :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Andere oplossing is gewoon een extra wcd in je inbouwraam monteren en een verlengsnoer netjes wegwerken in een kabelgootje.

Edit: of inderdaad het geheel vervangen door opbouw en van de opbouwdoos met een goot verder. Attema bijv. heeft hier wel oplossingen voor.

[ Voor 36% gewijzigd door evilution op 06-04-2018 12:57 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• BastaRhymez
  • Niet online
Droger staat op de 2e verdieping meterkast op de begane grond

Het is dus niet mogelijk om via de kruipruimte de elektra aan te leggen

@evilution dat is ook waar ik nu over zit te twijfelen... gewoon een stopcontact realiseren, stekker er in en die dan de kabels netjes wegwerken.
Enige wat mij niet aanstaat aan dat idee, is dat je daar dus "per ongeluk" de stekker er uit kan trekken en in een andere ruimte (wasruimte) de stroom er af gaat.

[ Voor 53% gewijzigd door BastaRhymez op 06-04-2018 13:08 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12 22:46
En een warmtepompdroger? Die kan gewoon op dezelfde wcd als de wasmachine. In mijn geval doet dat 1800+1000W = 12,2A maximaal.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Kwestie van met een labelmaker even stickertje printen en op de wcd plakken... en er zitten nog twee wcd's naast toch?

Verwijderd

Señor Sjon schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 13:21:
En een warmtepompdroger? Die kan gewoon op dezelfde wcd als de wasmachine. In mijn geval doet dat 1800+1000W = 12,2A maximaal.
gaat prima inderdaad :)

• whitedrag152
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-12 21:59
kan je niet gewoon een uitsparing in het raampje maken waar de kabel tussen kan en de kabelgoot strak tegen het afdekraampje aanzetten. dan met las-klemmen achter de blindkap lassen.

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-12 15:30
BastaRhymez schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 12:26:
[...]

Maar past die K25/P25 in een afdekraam? Volgens de bouwmarkten past dat dus niet...
Was dit namelijk ook al tegengekomen en leek mij de ideale oplossing...

Aanvulling: En het probleem is dus, dat ik deze niet naast een tweedelig afdekraam kan plaatsen (voor de 2 stopcontacten) en deze los er naast plaats
Je kan met een afkortzaag of een ijzerzaag, ook je frontje inkorten en de Attema doos ernaast zetten. Ik heb dat zelf gedaan voor de bediening van de vloerverwarming in de badkamer. Die zit in de gang met een wcd en schakelaar ernaast, deze was ook iets te breed, als je de frontjes in dezelfde kleur besteld en je zaagt netjes zie je er bijna niks van.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• PvT.Arj
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-12 12:59
DjaRoel schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 17:38:
[...]

Je kan met een afkortzaag of een ijzerzaag, ook je frontje inkorten en de Attema doos ernaast zetten. Ik heb dat zelf gedaan voor de bediening van de vloerverwarming in de badkamer. Die zit in de gang met een wcd en schakelaar ernaast, deze was ook iets te breed, als je de frontjes in dezelfde kleur besteld en je zaagt netjes zie je er bijna niks van.
Foto? :)

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-12 15:30

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Ik heb een woning gehad met een aantal creatieve oplossingen zoals genoemd in dit topic. Plakgootjes met tweelingsnoer in de badkamer, kroonsteentjes in de groepenkast, VD zonder buis achter tegels langs, twee groepen naar dezelfde centraaldoos, Vmvk met blauw/zwart door de muur, weer in een lasdoos naar bruin/blauw met aarde vanuit een stopcontact.

Na een ferme tik van een draad waarvan ik de groep had uitgeschakeld, maar vanaf een andere groep bleek doorgesluisd alles eruit getrokken en zelf opnieuw gedaan.

Moraal: doe het goed of doe het niet. Breng niet anderen en vooral jezelf niet in gevaar. Wil je niet frezen, bevestig de leiding of de vmvk dan met zadels op de muur en ga niet met hobbybob oplossingen aan de slag zoals plakgootjes met VD erin.

Specs ... 67 is twee jaren te lang!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:08
Gewoon een stopcontact met haakse stekker plaatsen.
Koop bv. https://www.new-line.nl/n...490-5-eurosnoer-21323.htm

Contra stekker er af knippen, kabel door een kabel gootje en een nieuwe contra stekker erop monteren bij de wasdroger.

In het 3 delige afdekraam kan je nog overwegen om het stopcontact 90 graden te draaien zodat de kabel meteen naar de zijkant weg loopt zonder bocht.

Over uittrekken zou ik me niet al te veel zorgen maken. Als er 2 vrije stopcontacten zijn, is de kans klein dat iemand de 3e kabel uittrekt. Zeker als deze onder 90 graden gemonteerd zit, en wegloopt in in kabelgoot.
Bijkomend voordeel is dat mocht je een keer 2 gourmet stellen aan willen sluiten, je dan makkelijk de wasdroger uittrek en 2 groepen hebt :9

Lost In Music

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
ThinkPadd schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 12:15:
Losse VD-draden mogen niet in een kabelgoot denk ik.
Juist wél. Daar zijn o.a. de K25 goten voor bedoeld. Er passen, als je het netjes doet, precies 5 draden van 2,5mm2 in. Meer mogen er namelijk niet doorheen, net zoals bij een PVC buis. Een *MvK kabel door een kabelgootje gaat weer niet passen, is altijd te dik. Je moet dus wel met losse draden of een snoer werken. Aangezien je niet van installatiedraad naar snoer naar installatiedraad gaat is dat in deze casus geen optie.

• BastaRhymez
  • Niet online
Korte update: heb in de OP een foto geplaatst van de situatie.

@DjaRoel mooie oplossing! Ga zeker eens kijken of dat bij mij ook kan.

@DeBolle Ik wil ook absoluut geen creatieve oplossing, maar iets wat gewoon veilig is.
Ik weet overigens niet hoe je er bij komt, dat het evt. in de badkamer zou zijn of dat ik kroonsteentjes in de meterkast wil gebruiken. Ik wil juist een aparte groep aanmaken en nergens iets bij zetten. Ook ga ik niet met andere kleuren draden werken, dan waar ze voor bedoeld zijn. Volgens mij zijn die K25 gootjes juist bedoeld om elektra draden in weg te werken en zijn deze ook gewoon veilig. Het is dus niet dat ik de hobbybob ga uithangen...

@Sgrovert platte stekker heb ik ook overwogen, is misschien wel de makkelijkste oplossing (gewoon een wcd plaatsen op de loze leiding) en daar de stekker in doen.

@sypie ik werk inderdaad met losse draden, dus dat zal geen probleem moeten zijn. Ook gaat het om drie draden die weggewerkt moeten worden.

Mochten er nog meer ideeën en/of suggesties zijn, ik sta er nog steeds voor open!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:12
@BastaRhymez Ik zie nu je foto's in de O.P.
Je kunt ook (afhankelijk van hoeveel ruimte je hebt bij je blindplaat e.d. een gaatje maken/zagen in b.v. de onderkant of zijkant van je afwerkraam, dit ter grootte ongeveer van een K25 gootje.

Dan gebruik je de doos evt. als lasdoos, en laat je de K25 uitkomen waar je wilt in een eigen opbouw WCD, volgens mij moet dat mogelijk zijn (mits je natuurlijk je afdekraam ietsje wilt molesteren.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Lcanrinus
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17-08-2021
THINKPAD!!!! Ik werk zo graag op je maar je stelt mij wel teleur.
VD-draad mag zeker weten in een wandgootje worden verwerkt worden mits deze een dubbele bodem hebben.
Zodat de schroefkopjes van montage geen schade kunnen doen aan t draad. Hier zijn immers ook de speciale buis invoeren voor te vinden. mede om deze reden!

ff denken oh ja h i j k l m n o p.
Ja p komt na K dus P is de nieuwe versie met dubbele bodem.

Conclusie: VD-Draad mag alleen in P25 worden verwerkt.

Sorry, Ik werk hier dagelijks in en t gehalte bedachte regels en echte regels kan mij soms erg storen vandaar ook mijn reactie op dit gesloten topic. Qua stroom n veiligheid vindt ik dat deze regels duidelijker in kaart mogen. ik probeer dit ook zo duidelijk te doen en respecteer de mening van iedereen mits deze juist onderbouwd is.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:28

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Deze gaat op slot, aangezien het een oud topic is die wordt geschopt.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.