Mac Pro 2009 GTX 1080ti SATA voeding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blankr
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14-01-2020
Hi,

Ik ben bezig met het ombouwen van een Mac Pro 2009.

Mijn vraag gaat over de voeding voor de GPU. Ik heb een GTX 1080ti die voor de 8 pin connector voeding nodig heeft van een SATA aansluiting. Ik heb op een blog uitleg gevonden over hoe dit te doen. Zie voor kabel referentie de bijlage of de blog via deze link:
http://www.mazze-aderhold...macpro-and-the-gtx-titan/

Waar ik tegenaan loop is dat ik niet begrijp waarom de SATA eerst wordt afgesplitst om daarna weer samen te komen in een 8-pin verlengsnoer. Waarom niet direct van SATA (m) naar 8-pin?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: http://www.mazze-aderhold.com/wp-content/uploads/2015/03/IMG_8442.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Volgens mij zit er een fout in deze guide. Ik kan wel snappen dat je van 2 SATA's naar één 8pin gaat en dat is omdat de stroom die je door een SATA connector kunt jagen beperkt is, dus op die manier verdeel je dat over 2 connectors en dat is slim. Maar als je vervolgens een splitter gebruikt om die 2 SATA's te voeden dan is die bottleneck weer terug.

[ Voor 10% gewijzigd door Flake op 06-04-2018 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blankr
Ja ik vind het ook vreemd. Laat ik het anders stellen. Wat zou de beste manier zijn om van een SATA 100W te krijgen in een 8 pin gpu aansluiting?

(op dit moment krijgt de GPU 75W van de PCIe en 75W van een 6-pin op het mobo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
100W door een SATA connector kun je vergeten, dat is veel en veel teveel. Dus of je verdeelt het over 2 connectors en laat die splitter achterwege, of je pakt de soldeerbout en soldeert de draden rechtstreeks aan elkaar. Zoals ik het zie vormt die connector de bottleneck, en als die draden en de voeding het wel aankunnen haal je met solderen die bottleneck er ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blankr
Toch doet die jongen dat uit de blog. Ik snap er niks van haha. Enig idee hoeveel 1X SATA power maximaal aan Watt geven? (ik heb nergens iets specifieks hierover van de mac pro kunnen vinden)

Wat jij zegt is eigenlijk als ik het goed begrijp:

2x SATA van de optical drive (m) > 8-pin (gpu)

[ Voor 57% gewijzigd door blankr op 06-04-2018 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Je moet ook niet alles geloven wat op internet staat. Ik heb meerdere howto's en guides gevonden die ongetwijfeld goed bedoeld zijn maar de plank volledig misslaan. In dit geval merk je zelf al op dat er iets niet klopt als het zaakje eerst gesplitst wordt en daarna samen wordt gevoegd. Dat splitten heeft een reden en de auteur van dat stuk zit gewoon fout.

Een SATA contact is gespecificeerd voor maximaal 1,5A per contact (bron) en de 12V rail heeft er 3, dus dat is maximaal 4,5A. Op 12V is dat 54W. Dat is niet Mac Pro specifiek.

[ Voor 17% gewijzigd door Flake op 06-04-2018 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blankr
Ja dat is precies waarom het fijn is om hier even wat te dubbel checken :)

Ik heb contact gezocht met de schrijver van die blog. Over de reden waarom hij de SATA splitste hier zijn antwoord.

There are two optical bays and 4 HDD bays below. All the HDD bay were filled with 4TB spinning drives, so occupied. So we only had the two SATA power connectors from the optical bays - one of them for the system SSD. That left only one single SATA power connector. However, all the 8-pin GPU adapters take two SATA power connectors as their input. So we had to use a Y-cable on that single SATA power connector in order to make it two SATA power connectors - then feed those into the SATA to 8-pin GPU adapter.

Hij zegt dat het boeltje nog steeds goed draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
Duidelijk verhaal, de Mac Pro heeft dus zat SATA voedingspoorten maar hij heeft ze op 1tje na dus allemaal bezet. Maar als er meer dan 54W naar die GPU loopt, dan overschrijdt hij wel een maximum en dat is een fout. Het kan best zijn dat het prima werkt, maar ik kan ook een voedingskabel gebruiken om een auto te slepen en aangeven dat het werkt. Dat wil nog niet zeggen dat dat goede techniek is.

Maar als jij nog wel 2 SATA voedingskabel vrij hebt, dan is het in jouw geval een stuk makkelijker want dan ga je niet over die 50W heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blankr
Ik heb in dat geval twee opties.

Optie 1.

GPU 1.
beide SATA's uit de optical gebruiken voor de 8-pin
mobo mini 6-pin naar 6-pin

GPU 2.
2x SATA van de HDD gebruiken voor de 8-pin
mobo mini 6-pin naar 6-pin

Optie 2.
Een externe PSU met de paperclip truc (heb nog een 1000W staan) voor de 2e GPU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Als je een externe PSU gebruikt moet je wel de grounds van beide voedingen koppelen. De paperclipmethode (neem aan dat je de groene draad daarmee kortsluit) noem ik overigens ook geen goede techniek. Solderen kun je ook nog steeds (laten) doen.

Ik besef me nu overigens ook dat als die auteur de splitter had ingezet bij z'n harddisks ook een oplossing zou zijn. Een HDD consumeert iets van 10W, dus daar kan rustig een splitter tussen. Dat hij die splitter inzet bij het zwaarste apparaat is gewoon dom.

[ Voor 43% gewijzigd door Flake op 06-04-2018 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blankr
Dank voor al deze goede tips! Erg leerzaam :)
Pagina: 1