Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lawaai stekkerdoos met overspanningsbeveiliging

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• M-audio
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-06 20:31
Ik heb sinds kort een 220v stekker-/ verdeeldoos met overspanningsbeveiliging, waarop ik mijn computer en dergelijken heb aangesloten (vanaf een geaarde wanddoos).
De verdeeldoos maakt behoorlijk veel lawaai, een soort ratelend geluid wat een beetje vergelikbaar is met dat van een ratelende HDD. Hij overstijgt qua volume overigens het geluid van (de voeding/koeling van) mijn PC. Misschien hoort dat zo, maar wat ik het meest vreemd vind, is dat dit ratelen soms nauwelijks hoorbaar is, maar op andere momenten heel sterk in volume en frequentie toeneemt. Dat kan dan enkele seconden of minuten aanhouden om vervolgens weer door een afname van volume te worden opgevolgd. Dit alles gebeurt ook als de apparaten 'achter' de verdeeldoos uit staan en/of ik verder geen andere apparaten aan- of uitschakel.

Nu mijn vragen:
- is het überhaupt normaal dat zo'n ding zo veel geluid maakt?
- En zo ja, hoe komt het dan dat het geluid zo sterk varieert, ook wanneer ik verder niets met elektra doe in huis? Wisselende spanning in mijn straat? Een hennepkwekerij in de straat misschien? :) En hoe kom ik achter de oorzaak en fix ik dit indien nodig? Heb net al met de netbeheerder gebeld, maar daar werd ik niets wijzer van.

Alle reacties

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Waarschijnlijk een microscopisch ventilatortje dat eigenlijk niet geschikt is om het ding te koelen. Welk merk en type heb je?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:25
Er zit geen ventilator in een stekkerdoos... Als hij geluid maakt betekent het dat er iets vonkt.

Soms kan het indicatielampje een beetje geluid maken, maar als het ratelt of lawaai maakt is er iets niet meer goed.
Vervang de stekkerdoos om brand te voorkomen.

• M-audio
Bedankt voor jullie reacties.

Het gaat om deze:

BRENNENSTUHL B-156-2S
https://www.ebay.de/itm/B...z-Verteiler-/361946590213

Het ding is echter pas een paar weken in gebruik. Moet ik hem dan echt al vervangen?

[ Voor 5% gewijzigd door M-audio op 06-04-2018 10:45 ]

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-11 19:48

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

M-audio schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 10:45:
Bedankt voor jullie reacties.

Het gaat om deze:

BRENNENSTUHL B-156-2S
https://www.ebay.de/itm/B...z-Verteiler-/361946590213

Het ding is echter pas een paar weken in gebruik. Moet ik hem dan echt al vervangen?
Het lijkt me dat dit niet hoort. Kan je niet contact opnemen met de verkoper? Volgens mij heb je namelijk gewoon garantie op zo'n ding.

Steam/Discord: Flimovic

• M-audio
Misschien een goed idee inderdaad. Ik zal de klantenservice van Conrad eens benaderen. Dank voor alle snelle reacties.

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-11 13:08
Heb je toevallig een draadloze toetsenbord en muis-set van Logitech, met zo'n Unifying ontvanger? Ik heb een geval meegemaakt waarin dat ding een ratelend geluid (inderdaad vergelijkbaar met een stervende hdd) veroorzaakte in een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging (incl. master/slave). In dat geval hoorde je het alleen wanneer de muis bewoog of een toets werd aangeslagen, dus wanneer er een draadloos signaal naar de ontvanger ging.
Uit dit oude artikel: "De ontvanger opereert in het 2,4GHz frequentiegebied, net als Bluetooth-apparatuur en wifi, maar Logitech belooft een storingsvrije werking van de usb-receiver".

Je zou het dus in draadloze stoorzenders kunnen zoeken.

[ Voor 43% gewijzigd door HenkDePoema op 06-04-2018 12:16 ]

• M-audio
HenkDePoema schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 11:58:
Heb je toevallig een draadloze toetsenbord en muis-set van Logitech, met zo'n Unifying ontvanger? Ik heb een geval meegemaakt waarin dat ding een ratelend geluid (inderdaad vergelijkbaar met een stervende hdd) veroorzaakte in een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging (incl. master/slave). In dat geval hoorde je het alleen wanneer de muis bewoog of een toets werd aangeslagen, dus wanneer er een draadloos signaal naar de ontvanger ging.
Uit dit oude artikel: "De ontvanger opereert in het 2,4GHz frequentiegebied, net als Bluetooth-apparatuur en wifi, maar Logitech belooft een storingsvrije werking van de usb-receiver".

Je zou het dus in draadloze stoorzenders kunnen zoeken.
Wel een draadloze muis-keyboard set met USB ontvanger, maar dan van Microsoft, althans met een Microsoft logo erop :) . Het ratelen doet zich echter ook voor als de PC helemaal uit staat.

Ik wacht nu even op een reactie van Conrad. Eens kijken of een vervangexemplaar het probleem verhelpt.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:25
Hierbei handelt es sich um eine Steckdosenleiste der Marke BRENNENSTUHL mit 6 Schuko-Steckdosen. Sie besitzt ein robustes Kunststoff-Gehäuse und integriert einen akustischen Alarm.
Vergelijkbaar produkt.
"Met akoestisch waarschuwingssignaal als overspanningsbeveiliging uitvalt..."

Zouden er spanningspieken kunnen zijn?

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-11 15:50
jeroen3 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 13:47:
[...]

Vergelijkbaar produkt.

Ik wilde net zeggen: Akustischer Alarm.

PVO

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-11 12:40
Of spoeltje/lampje wat resoneert, kom je ook wel eens tegen

• M-audio
jeroen3 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 13:47:
[...]

Vergelijkbaar produkt.

Dat brengt ons dus weer bij mijn oorspronkelijke post :)

Ik hoor het geluid ook als zo´n beetje alle apparaten in huis uit staan, behalve koelkast e.d. uiteraard.
Komen die pieken dan van buiten dus het electrticiteitsnetwerk? Zit er een buurman te storen op een of andere manier? Of moet de netbeheerder hier een rol in spelen? Die heb ik vanmorgen al gesproken maar kreeg een antwoord dat ´als er geen apparaten uitvallen, ik niet bij hen moet zijn...´ Klonk beetje als afwimpelen.

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-11 15:50
Meet de netspanning eens.

PVO

• M-audio
Ik zal de multimeter eens opsnorren (omg waar heb ik dat ding.....).

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:13

TheBorg

Resistance is futile.

Ik denk eerder aan "coil whine". In het filter van de stekkerdoos zit een spoel. Deze kan onder bepaalde omstandigheden gaan trillen en rare geluiden maken. Van brommen tot piepen. Meestal is er technisch niet veel mis en is de spoel gewoon niet goed vastgelijmd maar het kan ook een productiefout zijn. Wij hebben hier op kantoor hele ladingen Brennenstuhl verdeeldozen en geen van alle maakt geluid.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Heb je zoveel aangesloten dat je overspanning hebt ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• M-audio
Er hangt niet bijzonder veel aan. PC, PI, set actieve speakers, paar externe hdds en een printer.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:58
Hackus schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 16:51:
Heb je zoveel aangesloten dat je overspanning hebt ?
Dan heb je hooguit overstroom

Lijkt me niet dat dit de bedoeling is, ik had het automatische zekeringetje nog verdacht ... maar gezien het ding ook zonder belasting rammelt moet er wat anders aan de hand zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Sine op 06-04-2018 20:32 ]

Repareren doe je zo.

• M-audio
Nieuwe verdeeldoos. Ook met overspanningsbeveiliging. Geen geluid meer. Oude weggegooid. Case closed. Bedankt. :)
Pagina: 1