Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevercholt
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-08 23:57
Mijn vraag

Hoi! Ik heb nu meerdere systemen in gebruik gehad waar ik telkens dezelfde koeler voor gebruik, de Corsair H100i (1e generatie). Echter is me in alle gevallen opgevallen dat de CPU temperatuur onder load vrij hoog ligt. Zo gebruik ik de koeler nu in combinatie met een i7 6700K met een overclock op 4.5 Ghz en een Core voltage van 1.25v (best redelijk lijkt mij zo). Met de stock settings in de bios zit het voltage op 1.37 (!) en dan zijn de temperaturen pas echt om te huilen.

Screenshot temperaturen Cinebench run https://gyazo.com/a0b7a4bcb28d86ddf82b9112364a41f7

Screenshot 100% load in Aida64 + Corsair link https://gyazo.com/4bda46951f2ba229ec838458b38965c1

Tijdens Aida64 CPU + Cache stresstest tikt de CPU binnen 5 minuten de 85 graden aan (met 1.25 core voltage, zoals HWinfo ook weergeeft), Asus Realbench loopt tegen de 90 graden aan en Cinebench zit ook zo rond de 85c. Vooral met een voltage van slechts 1.25v lijken mij dit vrij hoge temperaturen en op diverse fora weten mensen aanzienlijk betere temperaturen te realiseren icm eenvoudige luchtkoelers...

Ook bij de buren (Hardware Info) hebben ze hun 6700k sample overclocked gehad op 4.8 Ghz met een Core voltage van maar liefst 1.43v, waarbij de temperatuur icm een waterkoelset niet boven de 84c uit kwam....

Relevante software en hardware die ik gebruik

Intel Core i7 6700K @ 4.5 Ghz en 1.25v
Asus Z270F Moederbord
Windows 10 Pro

Geteste software:
Asus Realbench
Aida64
Cinebench

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb zoals vermeld op diverse fora rondgespeurd en daar weet men toch wel echt veel lagere temperaturen te behalen. Ook in bijvoorbeeld CS GO tik ik de 78c aan terwijl anderen op dezelfde klokfrequentie in games max 66c aantikken...

Ik heb de fan en pompheaders al anders aangesloten op het moederbord, maar in alle gevallen met hetzelfde resultaat. De pomp maakt verder geen rare geluiden en Corsair Link geeft RPM waardes van ruwweg 2250 RPM, ook geen problemen daar. Ook de vloeistoftemperatuur stijgt netjes naar 30c onder load.

Gebruikte koelpasta is de Arctic Silver 5 (al 4 keer opnieuw geprobeerd, omdat ik dacht dat ik daar fout zat maar dat mocht niet baten)

TLDR: Ik heb zeer hoge CPU temperaturen met mijn waterkoelset, terwijl mijn voltages wel prima lijken. Kan er wellicht worden gesteld dat er iets aan de hand is met mijn waterkoelset en doe ik er verstandig aan Corsair te berichten?

Beste antwoord (via Nevercholt op 06-04-2018 13:17)

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
De mounting hardware die Corsair gebruikt in, in ieder geval, hun eerste serie waterkoelers staat niet bekend om hun stevigheid. Deze willen weleens krom trekken en daardoor staat er minder druk op het waterblok waardoor het contact verslechterd.

Je kan eens 4 plastic/teflon/rubber ringetjes er tussen doen zodat je waterblok strakker zit en hopelijk de temperaturen een stuk beter zijn!

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:27

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Sterk uiteenlopende load temperaturen zijn normaal bij de consumenten cpu's van Intel.

De enige manier om daar vanaf te raken is je cpu delidden. Google dat maar eens, dat gaat alle verklaring geven die je zoekt.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevercholt
Hoi, dank voor je hulp! Ik ben bekend met het delidproces maar ik denk niet dat dat het probleem is, aangezien anderen met de standaard intel koelpasta veel betere resultaten weten te behalen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 11:43
weet niet hoe lang je deze pomp al gemonteerd hebt maar mx4 koelpasta verliest zijn pit wel overtijd, in dat geval zou een repaste al wat helpen. Maar zoals blaat al aangeeft zijn de temperaturen van deze cpu's vrijwel altijd slecht omdat het metalen kapje op de cpu niet gesoldeerd is, een delid zou daarbij dus enorm helpen.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevercholt
Dankjewel Aminam, de koelpasta heb ik in de afgelopen twee weken al 4 maal vervangen dus dat lijkt me geen probleem meer... Een delid helpt inderdaad, maar anderen halen onder dezelfde omstandigheden beduidend betere temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Nevercholt schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 11:16:
Hoi, dank voor je hulp! Ik ben bekend met het delidproces maar ik denk niet dat dat het probleem is, aangezien anderen met de standaard intel koelpasta veel betere resultaten weten te behalen :/
Dat is het probleem juist wel. Er is geen uniforme standaard bij Intel CPU's voor zowel OC resultaten als temperaturen. Negeer de reviews ook maar want die chips zijn allemaal cherry picked door Intel. Prachtige OC resultaten bij reviews die door veel mensen niet worden gehaald is al jaren bezig. Klachten over chips die belachelijk warm worden onder een lichte OC, of zelfs zonder OC met uitstekende koeling speelt ook al jaren. Intel haar reactie hierop kwam neer dat er helemaal niks mis is en je ook niet moet overclocken met je K serie chip.

Intel heeft hun TIM voor de 8000 serie ietwat verbeterd omdat dit hexacores zijn en die nog meer hitte produceren. Niet dat ze daar nu goed presteren. Verder zijn die chips natuurlijk een stuk groter waardoor Intel ze had kunnen solderen. Maar nee, dat zou ze wat winst kosten op die dure chips...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevercholt
Ja ik weet dat de standaard intel TIM echt belabberd is en als vogelpoep kan worden aangeduid. Maar andere consumenten (dus niet alleen van reviews) halen gewoonweg veel betere resultaten. Daarnaast heb ik dit probleem niet alleen met mijn 6700K, maar ik heb de koeler ook een weekje draaiende gehad op een 3770K en die werd ook veel warmer dan dat voor anderen gebruikelijk was :/

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
De mounting hardware die Corsair gebruikt in, in ieder geval, hun eerste serie waterkoelers staat niet bekend om hun stevigheid. Deze willen weleens krom trekken en daardoor staat er minder druk op het waterblok waardoor het contact verslechterd.

Je kan eens 4 plastic/teflon/rubber ringetjes er tussen doen zodat je waterblok strakker zit en hopelijk de temperaturen een stuk beter zijn!

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16-09 12:45

Eren

Boss of this gym

Het lijkt er wel op dat het niet goed vast is gezet. Want met CSGO zou het niet zo hoge temperatuur moeten hebben. Hoe zijn de fans in je kast opgesteld dat kan ook een grote rol spelen met het overclocken. Want ik zit met een ITX kastje met waterkoeling wel rond 66-70c met 4.2ghz.

4HEad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevercholt
Dankjewel voor de tip! Ik heb alles nu echt enorm strak aangedraaid (voelt niet echt heel fijn haha) en de temperaturen zijn inderdaad een flink stuk beter geworden! Na 25 minuten Aida64 waren mn temperaturen eerst 84c en nu max 65c!

Dan laat ik het eerst maar zo doordraaien en mochten er toch problemen ontstaan zal ik contact opnemen met de webshop waar ik het setje heb besteld.

Nogmaals dank voor de oplossing _/-\o_
ECP0WERS schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 12:11:

Pagina: 1