Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-09 22:04
Hallo.

Ik moet voor werk windows installeren op ongeveer 20 pc's(later nog meer)

Nu heb ik een switch waar deze pcs aanhangen en een windoes server 2016 pc met een random domeinnaam.

Nu heb ik op de server wds gezet waardoor de pcs geinstalleerd kunnen worden met windows 10. Nu wil ik graag ook op deze pcs software deployen maar ik wil niet dat ze in het random domein komen van mij windows server. Aangezien ze later aan een ander domein moeten worden toegevoegd.
Is er een mogelijkheid op verschillende software pakketten te deployen zonder daarbij het domein te joinen?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
ik zou als ik jou was eens kijken naar de MDT toolkit https://docs.microsoft.co...rosoft-deployment-toolkit

gratis stukje software van Microsoft waarmee je net even een beetje meer kan dan puur WDS. je kan er oa ook een OS mee deployen en software meeinstalleren zonder dat je inderdaad een domain join hoeft te doen.

Succes!

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Hi.

Ik heb nu middels wds ervoor gezorgd dat windows op alle pc's is geinstalleerd.

Maar ik snap nog niet zelfs naar meerdere malen een tutorial lezen hoe ik nou software deploy via mdt. Ik heb nu wel een applicatie toegevoegd in de workbench maar ik heb geen idee hoe ik die nu automatisch op de pc krijg. Samen met nog meer applicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:18
https://docs.microsoft.com/en-us/sccm/mdt/use-the-mdt

Misschien word je hier wijzer mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
niet heel erg.
zoals ik het nu lees moeten ze nogsteeds in het domein zitten om iets te kunnen uitvoeren.
ik moet namelijk vanaf de server kunnen starten dat die het op verschillende clients installeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

sgouman schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 21:56:
[...]

niet heel erg.
zoals ik het nu lees moeten ze nogsteeds in het domein zitten om iets te kunnen uitvoeren.
ik moet namelijk vanaf de server kunnen starten dat die het op verschillende clients installeert.
En wat is dan het probleem?

Met een goede task-sequence, om het zo te noemen, kan je een gloednieuwe machine inprikken op een ethernet-kabel, even een PXE starten, Windows wordt geinstalleerd, aan het domein gehangen, krijgt daarna alle post-tasks zoals configuratie en applicaties, daarna disjoin je de machine, draait OOBE en klaar?

Met enige nuance; je beschrijft maar gedeeltelijk wat je wil en voornamelijk (zonder technische info) wat er niet lukt. Maar je geeft niet aan welke (andere) mogelijkheden je al hebt gevonden. Je kan ook een berg met MSI's en MST's op een centrale share zetten; daar connect je dan mee als je Windows geinstalleerd hebt, je trapt via MSIEXEC bijvoorbeeld 8 applicatie-installaties af, disconnect de share-mapping en klaar?

Het is 2018, machine-deployment is niet heel erg nieuw en er zijn tientallen vendors & tools te vinden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:24
Je kan ook prima machines deployen via mdt zonder die in het domain te joinen hoor. Standaard staat het namelijk gewoon op workgroup.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 08:57
HKLM_ schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 22:06:
Je kan ook prima machines deployen via mdt zonder die in het domain te joinen hoor. Standaard staat het namelijk gewoon op workgroup.
Klopt zo doen wij het ook, MDT en WDS ztten wel in domein maar credentials hiervan zitten in de config van MDT.
Dus de client die niet in AD zit kan wel bij de DeploymentShare van MDT / WDS.

Werkt perfect daarna joinen in juiste AD en klaar.

Andere optir PDQ Deploy heeft wel een prijskaartje maar werkt wel super: pdq.com

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 18:22
sgouman schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 20:47:
[...]

Hi.

Ik heb nu middels wds ervoor gezorgd dat windows op alle pc's is geinstalleerd.

Maar ik snap nog niet zelfs naar meerdere malen een tutorial lezen hoe ik nou software deploy via mdt. Ik heb nu wel een applicatie toegevoegd in de workbench maar ik heb geen idee hoe ik die nu automatisch op de pc krijg. Samen met nog meer applicaties.
Als je met WDS Windows hebt geinstalleerd heb je geen gebruik gemaakt van MDT.
Met MDT maak je een Task Sequence. Daarna zul je een Windows PE bootimage die je met MDT hebt gemaakt moeten toevoegen aan WDS, zodat je de MDT-task sequence wordt gedraaid bij de installatie.

Zie hiervoor stap 7 en 8
https://docs.microsoft.co...indows-10-image-using-mdt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Kavaa schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 09:01:
[...]

Klopt zo doen wij het ook, MDT en WDS ztten wel in domein maar credentials hiervan zitten in de config van MDT.
Dus de client die niet in AD zit kan wel bij de DeploymentShare van MDT / WDS.

Werkt perfect daarna joinen in juiste AD en klaar.

Andere optir PDQ Deploy heeft wel een prijskaartje maar werkt wel super: pdq.com
hi,

ik heb nu windows geinstalleer doormiddel van wds en wil nu de programma's installeren doormiddel van mdt.
op de client run ik in cmd dit commando.

net use \\WIN-QRKA46DT7T0\DeploymentShare$\Scripts\LiteTouch.WSF

en vul daarna de domain\administrator in en het wachtwoord
alleen krijg ik daarna een systeemfout 267 samen de mapnaam is ongeldig.
maar volgens mij klopt de naam gewoon.

de permissies voor de deployment share staan wel op read voor iedereen en litetouch.wsf bestaat ook

[ Voor 6% gewijzigd door sgouman op 07-04-2018 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

maar volgens mij klopt de naam gewoon
Oke, en volgens mij niet...

Maar even pragmatisch; voordat je een share kan benaderen, heb je netwerktechnisch al veel zaken die op orde moeten zijn. Ik mis even wat je daarvan al getest hebt.

Ter info: interessant dat je iets op READ hebt staan op je share maar hoe staan de daadwerkelijke NTFS-permissies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
MAX3400 schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 19:47:
[...]

Oke, en volgens mij niet...

Maar even pragmatisch; voordat je een share kan benaderen, heb je netwerktechnisch al veel zaken die op orde moeten zijn. Ik mis even wat je daarvan al getest hebt.

Ter info: interessant dat je iets op READ hebt staan op je share maar hoe staan de daadwerkelijke NTFS-permissies?
daar staat ook bij everyone op read.

als ik kijk bij de scripts folder en dan sharing staat er dit als network path:
\\WIN-QRKA46DT7T0\DeploymentShare$\Scripts
dit gebruik ik ook in mijn net use command in cmd.
maar toch kan die het niet vinden.

[ Voor 18% gewijzigd door sgouman op 07-04-2018 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
sgouman schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 19:37:
[...]

hi,

ik heb nu windows geinstalleer doormiddel van wds en wil nu de programma's installeren doormiddel van mdt.
op de client run ik in cmd dit commando.

maar volgens mij klopt de naam gewoon.

de permissies voor de deployment share staan wel op read voor iedereen en litetouch.wsf bestaat ook
Dit is niet hoe je MDT hoort te gebruiken ook je windows installatie doe je doormiddel van MDT en je applicaties gaan dan automatic. Geen geklooi met zelf een share openen etc.

@VHware heeft al gemeld hoe het product werkt en wat je moet doen i.c.m WDS.

Kijk anders een op youtube een video hoe andere het via MDT doen als je het niet helemaal snapt.

[ Voor 5% gewijzigd door HKLM_ op 07-04-2018 20:17 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
HKLM_ schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 20:15:
[...]

Dit is niet hoe je MDT hoort te gebruiken ook je windows installatie doe je doormiddel van MDT en je applicaties gaan dan automatic. Geen geklooi met zelf een share openen etc.

@VHware heeft de al gemeld hoe het product werkt en wat je moet doen i.c.m WDS.

Kijk anders een op youtube een video hoe andere het via MDT doen als je het niet helemaal snapt.
hi,

klopt alleen ik zie ook op verschillende websites dat er applicaties gedeployt worden nadat je windows hebt geinstalleerd.
echter krijg ik dan dus de fout die ik hierboven heb aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

HKLM_ schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 20:15:
[...]

Dit is niet hoe je MDT hoort te gebruiken...
Ach, zolang NetBIOS-namen niet worden gevonden op het netwerk, zijn er wel wat andere horden te nemen alvorens MDT goed kan worden ingericht ;)

@sgouman En, heb je al wat zaken kunnen testen "netwerk-technisch" om je error-code 263 op te lossen en wel je share te kunnen benaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
MAX3400 schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 20:17:
[...]

Ach, zolang NetBIOS-namen niet worden gevonden op het netwerk, zijn er wel wat andere horden te nemen alvorens MDT goed kan worden ingericht ;)

@sgouman En, heb je al wat zaken kunnen testen "netwerk-technisch" om je error-code 263 op te lossen en wel je share te kunnen benaderen?
nee.

ik snap niet waarom die de map scripts blijkbaar niet kan vinden ookal staat het wel gewoon goed en heb ik precies het unc pad gekopieerd zoals het bij share staat in de scripts folder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
sgouman schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 20:17:
[...]

hi,

klopt alleen ik zie ook op verschillende websites dat er applicaties gedeployt worden nadat je windows hebt geinstalleerd.
echter krijg ik dan dus de fout die ik hierboven heb aangegeven.
Kijk in je mdt log waar het fout gaat.

Om je nog even opweg te helpen.

Deploy Windows 10 Using MDT and WDS, Part 1: Create an MDT Deployment Share

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

HKLM_ schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 20:20:
[...]

Om je nog even opweg te helpen.
Help ik ook eventjes:
WDS doesn’t require Active Directory (AD), but to make life easier, I decided to use it for the purposes of this lab. I have one domain controller (DC) running Windows Server 2016. The DC also provides DNS and DHCP services. DHCP is required for WDS, and shouldn’t be running on the same server as the WDS server role.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
MAX3400 schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 20:21:
[...]

Help ik ook eventjes:

[...]
Haha leuke text maar dat klopt natuurlijk niet helemaal. Ging mij meer op de procedure van het aanmaken van de share etc mdt inhoudelijk dan de rest van de meuk.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
MAX3400 schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 20:21:
[...]

Help ik ook eventjes:

[...]
ik weet wat wds nodig heeft en dat dhcp op een ander server staat.
dat staat die ook en dns staat daar ook op.

installeren van windows gaat gewoon goed doormiddel van wds alleen het deployen van software werkt dus alleen niet omdat die litetouch.vbs niet kan vinden.

als ik een andere map share kan ik er wel gewoon op

[ Voor 6% gewijzigd door sgouman op 07-04-2018 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
sgouman schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 20:35:
[...]

ik weet wat wds nodig heeft en dat dhcp op een ander server staat.
dat staat die ook en dns staat daar ook op.

installeren van windows gaat gewoon goed doormiddel van wds alleen het deployen van software werkt dus alleen niet omdat die litetouch.vbs niet kan vinden.
Waarom gebruik je het op deze mannier trouwens en niet zoals MDT werkt doormiddel Van de task Task Sequence en gooi je de MDT winpe in wds en pxe boot je. Dan klik je een paar keer en alles gaat automatich.

Dat geklooi met shares etc is helemaal niet nodig. En kan MDT zelf afhandelen zonder zelf maar iets te hoeven doen.

[ Voor 10% gewijzigd door HKLM_ op 07-04-2018 20:42 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
HKLM_ schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 20:39:
[...]

Waarom gebruik je het op deze mannier trouwens en niet zoals MDT werkt doormiddel Van de task Task Sequence en gooi je de MDT winpe in wds en pxe boot je. Dan klik je een paar keer en alles gaat automatich.

Dat geklooi met shares etc is helemaal niet nodig. En kan MDT zelf afhandelen zonder zelf maar iets te hoeven doen.
als ik later software wil deployen die nog niet op de pc staat.
dan kan ik dat toch met beste doen met mdt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:30

rjong5

?

sgouman schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 19:37:
[...]

Ik zou er een driveletter bij zetten achter je net use, als je dat niet doet krijg je indd bovengenoemde foutmelding.

Dus bijv net use G: \\WIN-QRKA46DT7T0\DeploymentShare$\Scripts\

Dan word de share aan G: gemapped.

Daarna wss die litetouch uitvoeren?
Volgens mij kan je geen bestanden mappen aan een driveletter 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VHware
MDT is niet bedoelt om achteraf software te installeren op een bestaand besturingssysteem. Het is bedoelt om:

- Een nieuw OS te installeren, eventueel met een set applicaties.
- Een "golden reference image" te maken, die je vervolgens naar andere machines kan uitrollen.

Kijk anders nog eens naar:
http://www.adaptive.lv/en...ows-deployment-using-mdt/

Hierin zie je dat je zelf een wizard doorloopt voordat de installatie start en je dus ook per machine kan kiezen of het in domein of workgroup moet, als je dat niet wilt automatiseren.

[ Voor 3% gewijzigd door VHware op 08-04-2018 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
VHware schreef op zondag 8 april 2018 @ 10:02:
MDT is niet bedoelt om achteraf software te installeren op een bestaand besturingssysteem. Het is bedoelt om:

- Een nieuw OS te installeren, eventueel met een set applicaties.
- Een "golden reference image" te maken, die je vervolgens naar andere machines kan uitrollen.

Kijk anders nog eens naar:
http://www.adaptive.lv/en...ows-deployment-using-mdt/

Hierin zie je dat je zelf een wizard doorloopt voordat de installatie start en je dus ook per machine kan kiezen of het in domein of workgroup moet, als je dat niet wilt automatiseren.
Waarmee zou je dan het beste achteraf software kunnen deployen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VHware
Gezien het geen domein-machines zijn, dan zou ik zeggen met intune. (of Configuration Manager (SCCM), maar gezien je MDT nu al niet goed aan de praat krijgt lijkt me dat los van het prijskaartje geen goed idee).

En als je gewoon Google gebruikt, kan je andere software vinden.
Bv. https://emcosoftware.com/remote-installer

[ Voor 21% gewijzigd door VHware op 09-04-2018 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

sgouman schreef op zondag 8 april 2018 @ 22:43:
[...]

Ik kom niet uit je topic; moeten alle machines dezelfde software krijgen? Of rol je machines uit voor, bijvoorbeeld, 9 verschillende "klanten" en moet je hierdoor ook 9 verschillende sets met applicaties installeren?

En zijn die applicaties te automatiseren? Als in, snappen ze MST-files? Snappen ze unattend-answers? Zijn er aparte deployment/packaging-tools voor?

Afgelopen vrijdag in MAX3400 in "Windows en software deployen" vroeg ik ook al soortgelijke zaken en/of wees ik je richting een manier hoe je dingen zou kunnen doen maar vooralsnog mis ik een inhoudelijke reaktie daarop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:30

Felyrion

goodgoan!

sgouman schreef op zondag 8 april 2018 @ 22:43:
[...]

Het beste bestaat niet. Het antwoord is totaal afhankelijk van de situatie.

Ik kan SCCM gaan aanprijzen, daar kun je heel fijn WDS/MDT en applicatie deployment combineren, maar ik verwacht niet dat dit binnen je budget zal passen (aanname, want geen info gegeven) en dat je dit niet voor elkaar gaat krijgen (aanname op basis van je vragen m.b.t. WDS/MDT).

Kun je scripten? dan kun je met PowerShell een heel eind komen. Mits je applicaties zich daarvoor lenen (geen idee, want geen info).

Je moet jezelf eerst een stel basisvragen stellen (of hier meer info delen).
- Zijn de applicaties uberhaupt te automatiseren? Denk ook aan licenties.
- Zijn er vaste sets applicaties of kan dit totaal verschillen per machine
- Wat is je budget of moet het "gratis"?
- Hoeveel tijd kun en wil je steken in het automatiseren? Of is er ergens een grens waarbij je zegt, ik klik zelf wel op next-next-finish.

En waarom de harde eis dat je achteraf nog applicaties wilt installeren (en zitten ze dan nog steeds niet in het domein)? waarom niet alles tijdens de MDT task sequence regelen?

Je kunt je task sequence zo inregelen dat je tijdens het eerste booten een selectielijstje krijgt met de applicaties die je zou willen uitrollen.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
MAX3400 schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:57:
[...]

Ik kom niet uit je topic; moeten alle machines dezelfde software krijgen? Of rol je machines uit voor, bijvoorbeeld, 9 verschillende "klanten" en moet je hierdoor ook 9 verschillende sets met applicaties installeren?

En zijn die applicaties te automatiseren? Als in, snappen ze MST-files? Snappen ze unattend-answers? Zijn er aparte deployment/packaging-tools voor?

Afgelopen vrijdag in MAX3400 in "Windows en software deployen" vroeg ik ook al soortgelijke zaken en/of wees ik je richting een manier hoe je dingen zou kunnen doen maar vooralsnog mis ik een inhoudelijke reaktie daarop.
Het is meer als klanten of medewerkers een laptop/desktop kopen/krijgt automatisch chrome office etc te installeren. Alle pc's krijgen hetzelfde softwarepakket mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

sgouman schreef op maandag 9 april 2018 @ 20:38:
[...]

Het is meer als klanten of medewerkers een laptop/desktop kopen/krijgt automatisch chrome office etc te installeren. Alle pc's krijgen hetzelfde softwarepakket mee
En je geeft nog steeds geen antwoord op mijn (en andermans) vragen...

Dat gezegd: hoe ga je Office licenseren want een "klant licentie" is anders dan "medewerker licentie", om maar 1 horde meteen te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-09 09:46
Ik gooi het over een andere boeg: ken je Ninite?
Daarmee kun je software deployen op machines. Altijd dezelfde software, altijd de laatste versie, makkelijk een extra programma toevoegen als dat nodig is.

Beste van alles: het is eenvoudig en gebruiksvriendelijk.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:24
Ik heb in het verleden Powershell DSC gebruikt (of eigenlijk misbruikt) om remote software te deployen naar honderden machines tegelijkertijd (installatie kon ik zo pushen naar een machine).
Was vooral luiheid van mijn kant om snel de MSI based versie van Office 2016 te kunnen vervangen voor de 365 click to run client op een stuk of 300 machines. Het werkte als een tierelier (inclusief de office add-ins welke gebruikt werden binnen dat bedrijf)
Pagina: 1