Windows 10 vindt lokale adressen niet meer.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenTable
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Hoi,

ik heb een Windows 10 Home laptop die ik of via een Kensington dock met UTP aan m'n netwerk hang, of via WiFi. Tot ca. een week geleden werkte beide zonder problemen. Toen is het probleem ontstaan (eigenlijk naar voren gekomen, WiFi gebruik ik niet heel regelmatig) dat ik zodra ik met WiFi verbonden ben ik geen http://<serverNAME>.local meer kan bereiken. Via Explorer is \\<serverNAME> niet meer te bereiken.

http://<serverIP> en \\<serverIP> zijn wel gewoon benaderbaar. Zowel het UTP als WiFi netwerk zijn in Windows ingesteld als Particulier en Netwerkdetectie (+ 'Schakel automatisch...' en Bestands- en Printerdeling zijn ingeschakeld (en dat werkt via UTP dus ook gewoon).

Bij beide staan dezelfde onderdelen geselecteerd bij Eigenschappen van de verbinding. Bij beide verbindingen staat als IPv4-connectiviteit Internet en bij v6 'Geen netwerktoegang'.

Een andere PC met WiFi heb ik helaas niet, via m'n iPhone is http://<serverNAME>.local wel gewoon bereikbaar, via hetzelfde SSID.

Ik heb op Google gezocht maar de oplossingen die ik vond hadden allemaal betrekking op het helemaal niet kunnen vinden van andere PC's in het netwerk, mijn probleem dat het bij de ene verbinding wel en de andere niet werkt heb ik (nog) niet tegengekomen.

Heeft iemand een idee waar het probleem kan zitten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:36
Zoek op "Windows 10 DNS issue" of "Windows 10 (Host)name resolution issue".
Misschien je wifi-adapter eens verwijderen uit Apparaatbeheer en opnieuw laten installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-06 12:49

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:29

lier

MikroTik nerd

Kan je een ipconfig /all hier posten? Bij voorkeur een verbonden met netwerk kabel en een verbonden via WiFi?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenTable
  • Niet online
Hieronder de resultaten van ipconfig /all. De disconnected media's heb ik weggelaten
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : Notebook
   Primary Dns Suffix  . . . . . . . :
   Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
   IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
   WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter Ethernet 2:

Connection-specific DNS Suffix  . :
   Description . . . . . . . . . . . : DisplayLink Ethernet
   Physical Address. . . . . . . . . : 00-50-B6-DD-D2-E2
   DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
   Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
   Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::5561:d13c:b884:69b0%17(Preferred)
   IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.0.21(Preferred)
   Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
   Lease Obtained. . . . . . . . . . : donderdag 5 april 2018 20:02:46
   Lease Expires . . . . . . . . . . : dinsdag 14 mei 2154 00:37:16
   Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.0.254
   DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.0.254
   DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 620777654
   DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-21-3F-22-34-3C-52-82-32-A7-0D
   DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.0.254
   NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : Notebook
   Primary Dns Suffix  . . . . . . . :
   Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
   IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
   WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Wireless LAN adapter Wi-Fi:

Connection-specific DNS Suffix  . :
   Description . . . . . . . . . . . : Intel(R) Dual Band Wireless-AC 7265
   Physical Address. . . . . . . . . : E4-42-A6-35-75-7D
   DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
   Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
   Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::19dd:ce0c:9e04:a2bc%2(Preferred)
   IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.0.31(Preferred)
   Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
   Lease Obtained. . . . . . . . . . : zaterdag 31 maart 2018 22:02:31
   Lease Expires . . . . . . . . . . : dinsdag 14 mei 2154 00:39:37
   Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.0.254
   DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.0.254
   DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 266617510
   DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-21-3F-22-34-3C-52-82-32-A7-0D
   DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.0.254
   NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Disabled

Bij WiFi heb ik NetBIOS over Tcpip aangezet maar probleem blijft.
Misschien je wifi-adapter eens verwijderen uit Apparaatbeheer en opnieuw laten installeren.
Helaas ook geen oplossing
Dat topic ga ik zo even doorlezen. //toevoeging2: dit is een systeem specifieke instelling. Maar via UTP werkt alles wel correct. Server is een NAS dus ook daar is SMB1 instelling niet van toepassing

//toevoeging: \\serverNAME is nog steeds onbereikbaar aar http://serverNAME.local werkt weer. Direct na verwijderen adapter nog niet maar nu wel, verder niets gedaan.. //toevoeging2: en nu werkt http://... weer niet. Heel wazig allemaal.

[ Voor 5% gewijzigd door BrokenTable op 07-04-2018 12:54 . Reden: zie toevoegingen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenTable
  • Niet online
Niemand meer met een mogelijke oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06 23:22
Als ik het me goed herinner wordt het gebruik van de .local suffix tegenwoordig afgeraden ivm issues met multicast DNS.

Een van de symptomen hiervan is dat je problemen kunt krijgen als de Bonjour service (oa geinstalleerd door iTunes/Adobe) actief is , zie ook hier https://support.rm.com/technicalarticle.asp?cref=tec3015691

Misschien kun je hier iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenTable
  • Niet online
Ik ga even kijken. maar buiten de .local prefix werkt ook \\<servername> in explorer niet meer. Dat is hoogte onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:29

lier

MikroTik nerd

Je zou een primairy dns suffix kunnen toevoegen in je DHCP server.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
DNS suffix inderdaad

Afbeeldingslocatie: https://social.technet.microsoft.com/wiki/resized-image.ashx/__size/550x550/__key/communityserver-wikis-components-files/00-00-00-00-05/7851.PrtScr-capture_5F00_35.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:14
Is dit in edge? En werkt het in andere browsers wel? Ik had dit probleem ook, maar opgelost door een stukje code te draaien. Bovenstaande oplossingen werkte voor geen meter bij mij iig. Heb de link gepost als het goed is in het win10 topic. Wel dat ik het gevonden, maar niet hoe. Staat thuis nog op de pc. Zal binnenkort even kijken.

https://answers.microsoft...ed-431d-9b64-ed822dd28717
Deze bedoelde ik. Dit heeft het bij mij opgelost iig.

[ Voor 53% gewijzigd door Arunia op 13-04-2018 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:28
Als je wel via het ipadres en niet via de servername devices kunt benaderen komt doordat de name resolving niet werkt.
In een lan met een workgroup (dus geen domain) wordt de name resolving op een pc gedaan via smb 1.
In een van de laatste updates heeft microsoft ervoor gekozen om smb 1 uit te zetten waardoor dit sorrt problemen ontstaan.
Dus gewoon smb 1 weer aanzetten en het werkt weer.

control panel
program & features
turn windows features on and off
smb/cifs filesharing support
vinkje zetten bij smb 1.0/client support

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenTable
  • Niet online
@Ben(V) Het probleem is dat ik op 1 PC als ik via LAN aansluit alles wel werkt, maar via WiFi op dezelde PC kan ik bijv niet naar \\nas maar ook niet naar http://nas.local. Daarom kan het mi. geen systeem setting zijn, maar een setting op verbindingd nivo.

Een telefoon of laptop kan via dezelfde WiFi verbinding wel naar http://nas dus een instelling in de router is mi. ook niet aan de orde.

@Arunia Zowel in Explorer (als in bestanden) als in Chrome

@Enforcer Helaas, ook geen oplossing :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:14
@BrokenTable Heb je die code al gedraaid? Als het alleen die pc is (had hetzelfde namelijk), dan moet je het daar iig in zoeken.
Met die code was het bij mij iig opgelost. Weet niet wat die code precies doet, daar zit ik er niet ver genoeg voor in, maar maak anders een systeemherstel punt, voer die code uit, werkt het niet of verziekt het iets, zet je je herstelpunt weer terug.

Heb mezelf echt rot gezocht en kwam toen op die oplossing. Wat jij hebt, had ik ook namelijk. Maar goed. Heb verder geen ander idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Paar standaard andere oplossingen nog dan:

Router uit-/aanzetten;
ipconfig /flushdns;
ipconfig /registerdns;
netsh winsock reset;
nslookup <servername>;
ping <servername>;
route print;
eventvwr controleren;
firewall tijdelijk uitschakelen;

[ Voor 7% gewijzigd door Enforcer op 14-04-2018 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
werkt bij mij ook voor geen meter op W10 op naam..
maar ik ben inmiddels al gewend om ipv \\cube of http(s)://cube gewoon \\cube.domein.nl of http(s)://cube.domein.nl te gebruiken...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
BrokenTable schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 13:17:
@Ben(V) Het probleem is dat ik op 1 PC als ik via LAN aansluit alles wel werkt, maar via WiFi op dezelde PC kan ik bijv niet naar \\nas maar ook niet naar http://nas.local. Daarom kan het mi. geen systeem setting zijn, maar een setting op verbindingd nivo.
Als het alleen via wifi zo is dan zit je wifi adapter waarschijnlijk niet in hetzelfde subnet.
Controleer de ipadressen en kijk of de eerst drie getallen gelijk zijn.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-06 23:18
Haal de wifi verbinding eens geheel weg uit het device die het niet doet,wifi beheer en netwerk vergeten of verwijderen en maak weer opnieuw verbinding.

en ik zie dat je vaste ip adressen ingesteld hebt, of teminste in je dhcp deelt hij het met een voorkeur uit.
Zet dat eens uit, of zet de juiste ipv4 ip adressen er in (kijk ook in je device of je daar een voorkeur hebt ingesteld. voorkeur is wel beter, maar loop dat dan even na in je os en router

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrokenTable
  • Niet online
@Arunia Zojuist uitgevoerd, geen oplossing
@Enforcer Router uit gehad (stroom van heel m'n huis afgehaald zodat alles opnieuw start) geen oplossing. De eerste stappen ook niet, moet nog een keer doen en dan in de eventvwr kijken. Nooit eerder gedaan.
@Ben(V) Subnet is bij beide 255.255.255.0
@Mel33 Verbinding weggehaald, ook geen oplossing. In router inderdaad voorkeur adressen, in OS niets ingesteld. Ik zal ze uitzetten.

Ik ga ook even een 2e laptop erbij halen om te kijken wat die doet. Alhoewel telefoon wel werkt kan ik met een 2e laptop iig router uitsluiten.

Ik had nog een oude W7 PC staan en die is wel te bereiken via \\computer.local. Ineens is m'n NAS weer te bereiken via \\nas.local en niet meer via \\bas (was voorheen wel. Vooralsnog 'opgelost' ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-06 23:18
Top opgelost.
Simpel na te kijken of de 'voorkeuren' het probleem gaf, door nu even te kijken wat je ip's nu zijn.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Enfant!
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-06 15:28
Het niet kunnen benaderen van shares kan ook te maken hebben met de Workstations service die bugged is. Bij starten van die service kan het soms zijn dat er een 1705 error wordt gegeven. Er moet dan een registry key verwijderd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als ik zeg dat je het subnet moet controleren of ze gelijk zijn is dat niet kijken of je netmask hetzetzelfd is (255.255.255.0 = je netmask).
Gelijke subnetten betekenen dat je de eerste drie getallen van je ipadressen gelijk zijn.
Dus bijvoorbeeld 192.1687.1.1 en 192.168.1.123 zitten beiden in hetzelfde subnet en 192.168.2.13 zit in een ander subnet.

En oplossingen van hij doet het ineens weer vertrouw ik niet, je wifi zal wel weer een ander ipadres gekregen hebben.

Heb je soms twee routers in huis (een van jezelf en een van je provider)?

En het gebruikt van \\nas.local is helemaal af te raden, want dat werkt volgens mij alleen als je een DNS server hebt die de nameresolving doet.
Als je gewoon een werkgroep gebruik zoals bijna iederen met een thuisnetwerk wordt die resolving alleen door PC's gedaan die juist zijn geconfigureerd en als die ene pc het even laat afweten is het over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenTable
  • Niet online
@Ben(V) het ineens werken was inderdaad van korte duur. Nu werkt het niet meer :;-(. Oeps, Netmask en subnet door elkaar gehaald ja. Het is wel beide 192.168.0.*.

Ik heb maar 2 router die hangt aan glasmodem. Wel een accesspoint (eigen SSID). Ik dacht eerst dat die het probleem was maar die staat uit en probleem is er nog.

Ik weet eigenlijk niet waarom ik .local gebruik. In Explorer gebruik ik overigens \\nas maar die doet het ook niet. En voor lokale sites http://nas.local. Ik heb geen DNS server. Wel een keer de package op m'n NAS geïnstalleerd maar nooit gebruikt. Op beide PC's is WORKGROUP de ingestelde werkgroep.

Via WiFi kan ik wel mijn Windows 7 PC bereiken via \\windows7. En bij foutopsporting kreeg ik eerder een 'niet nader omschreven fout', nu meldt hij dat de domeinnaamserver niet gevonden kan worden. Wellicht geeft dat meer informatie, voor mij is het alleen meer ruis :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zou sowieso een oplossing/route gaan zoeken zonder "WORKGROUP" want https://blogs.windows.com...r-preview-build-17063-pc/ -> wordt uitgefaseerd.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
MAX3400 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 18:59:
Ik zou sowieso een oplossing/route gaan zoeken zonder "WORKGROUP" want https://blogs.windows.com...r-preview-build-17063-pc/ -> wordt uitgefaseerd.
Dat gaat over Thuisgroep ipv werkgroep voor zover ik zie?

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Werkt het \\<ipadres> wel?
Als dat het geval is moet je smb 1 weer aanzetten in je PC, die is nodig voor netwerk browsing en nameresolution in een netwerk zonder DNS server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Als je het probleem wilt oplossen dan edit je gewoon %windir%\system32\drivers\etc\hosts
Regeltje toevoegen: ip-ades <tab> servernaam

Dan werkt het op die PC; op andere PC's zul je hetzelfde moeten doen. Als het ip-adres van de server wijzigt, moet je alle clients langs om het te corrigeren. 't Is een beetje gedoe, maar het werkt al 50 jaar zo.

Alternatief kun je overwegen om op je server IPv6 aan te zetten; grote kans dat het dan ook werkt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenTable
  • Niet online
@Ben(V) Ja, dat werkt wel. Waar ik geen logica achter kan zien is het feit dat de ene netwerkverbinding (LAN) het wel doet en WiFi niet. En om het nog complexer te maken: soms doet WiFi het wel

De oplossing met HOSTS is idd wel het handigste. Het zoeken word ik ook wel een beetje zat inderdaad :-)

IPv6 zal ik eerst nog even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijsbeer910
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:19
Misschien een hele late reactie
na het wissen van de cache/history in EDGE kon ik ook geen locale adressen meer gebruiken 192.168.1.1 bijvoorbeeld.
na veel zoeken werd ik op een idee gebracht,

<eigenschappen van internet>
<vertrouwde websites?
Serververificatie .. (https:) …….. UITVINKEN
EN 192.168.1.* TOEVOEGEN (sterretje voegt alles toe van 1-255)
of je eigen adres natuurlijk.

hierna kon ik eindelijk ook weer via EDGE de router in. wat via chrome al wel lukte
Pagina: 1