RPi3 boot van Ubuntu op USB

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 27-09 09:23
Mijn vraag

Van mijn werk kan ik thuis werken doormiddel van een door hen gefaciliteerde USB stick met een aangepaste versie van Ubuntu, waarbij ik moet inloggen en vanuit daar op intranet kan komen. Nu wil ik dit vanaf een Raspberry Pi 3 laten booten, vanaf USB zelf krijg ik het niet voor elkaar. Ook wanneer ik een image maak van de stick en op een SD kaart zet, boot de pi überhaupt niet. Enig idee hoe ik dit wel voor elkaar krijg?

Ik heb reeds uitvoerig gegoogled, maar het enige wat ik tegen kom is een manier om Raspian te laten booten vanaf USB.

Het gaat dus om een RPi3B die ik wil laten booten op een alternatieve OS via USB (danwel SD, maar liever USB) te laten booten zodat ik van daar af kan inloggen bij mijn werk.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Als die USB-stick voor een PC bedoeld is, gaat dat nooit werken, dat is een heel andere processorarchitectuur. Het beste kun je op je werk vragen wat je nodig hebt om dit op raspian voor elkaar te krijgen, wellicht is het alleen een kwestie van openvpn client en de juiste instellingen / certificaten.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
u_nix_we_all schreef op donderdag 5 april 2018 @ 17:20:
Als die USB-stick voor een PC bedoeld is, gaat dat nooit werken, dat is een heel andere processorarchitectuur. Het beste kun je op je werk vragen wat je nodig hebt om dit op raspian voor elkaar te krijgen, wellicht is het alleen een kwestie van openvpn client en de juiste instellingen / certificaten.
Het draait op Ubuntu, is daar een RPi variant van, die op de processorarchitectuur draait van een RPi?

Het is nog al complex inloggen, eerst op USB inloggen, daarna specifieke pas met pincode via een reader, vervolgens inloggen op server. Meer dan alleen OpenVPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeraMod
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-05-2024

TeraMod

Cloud Enablement Desk

Ja, maar dan moeten ook al die aanpassing daarin weer worden doorgevoerd.

https://www.raspberrypi.org/downloads/raspberry-pi-desktop/

Edit: Linkje erbij, want Desktop versie

[ Voor 29% gewijzigd door TeraMod op 05-04-2018 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
TeraMod schreef op donderdag 5 april 2018 @ 17:49:
Ja, maar dan moeten ook al die aanpassing daarin weer worden doorgevoerd.
De IT afdeling ziet me aankomen... :') Misschien is het al wel beschikbaar, maar heb m’n twijfels, wat ik dus zal moeten vragen is een versie van Ubuntu die draait op een Raspberry, omdat de ‘normale’ versie een andere processorstructuur heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Rgerr schreef op donderdag 5 april 2018 @ 17:39:
[...]

Het draait op Ubuntu, is daar een RPi variant van, die op de processorarchitectuur draait van een RPi?
Ja, die is er:
https://wiki.ubuntu.com/ARM/RaspberryPi
Het is nog al complex inloggen, eerst op USB inloggen, daarna specifieke pas met pincode via een reader, vervolgens inloggen op server. Meer dan alleen OpenVPN.
Dan wordt er waarschijnlijk software gebruikt die iets doet met die pas en reader (RSA token ?), en meestal is daar geen broncode van beschikbaar. Kans is klein dat er dan een versie bestaat voor de ARM-architectuur van de rpi.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeraMod
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-05-2024

TeraMod

Cloud Enablement Desk

Rgerr schreef op donderdag 5 april 2018 @ 17:54:
[...]

De IT afdeling ziet me aankomen... :') Misschien is het al wel beschikbaar, maar heb m’n twijfels, wat ik dus zal moeten vragen is een versie van Ubuntu die draait op een Raspberry, omdat de ‘normale’ versie een andere processorstructuur heeft?
Hehe :+

Ja, dat is correct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Rgerr schreef op donderdag 5 april 2018 @ 17:39:
[...]

Dat zullen ze niet voor niks zo gedaan hebben. Wees blij dat je een USB stick krijgt. Normaal gesproken heb je dan een laptop van de zaak waar je gewoon op kunt werken. Nu kun je thuis je eigen PC gebruiken (vermoedelijk omdat je geen recht hebt op een laptop van de zaak).

Wat jij omschrijft als procedure, zeker met die cardreader, gebruikt men binnen grote bedrijven. En met reden dat het zo dichtgespijkerd is. Deal with it.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@Rgerr Ik geef dit topic even een duwtje richting Non-Windows Operating Systems. Het bevindt zich nu Mediaspelers en HTPC's; dat kan prima met een Pi maar jij hebt toch wel een hele andere doelstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het idee is leuk, maar de uitwerking gaat dus nooit werken ivm i386 vs ARM processor architectuur. En je IT afdeling zal zeer waarschijnlijk ook niet gaan meewerken, als er al ARM packages beschikbaar zijn voor de 'aanpassingen' die ze maken.

Dit idee was al gedoemd om te falen voor je het had. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Hero of Time schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 08:18:
...Dit idee was al gedoemd om te falen voor je het had. ;)
Otoh: d'r zijn wel kleine processor boards met x86 architectuur. Maar als aan de TS het verschil tussen ARM en x86 al uitgelegd moet worden, gaat-ie never nooit de benodigde routing kunnen realiseren

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 10:48:
[...]

Otoh: d'r zijn wel kleine processor boards met x86 architectuur. Maar als aan de TS het verschil tussen ARM en x86 al uitgelegd moet worden, gaat-ie never nooit de benodigde routing kunnen realiseren
Mwa, niet zo cynisch. :') Snap het verschil wel, had alleen gehoopt dat het eenvoudiger zou zijn, mijn IT afdeling heeft een 32 en 64 bit variant, helaas niet voor ARM. En dat gingen ze ook niet maken. Zal eens gaan kijken voor een ander klein systeem. Dank voor alle antwoorden en het meedenken. :)

Edit: wat voor een single board raden jullie aan voor mijn wensen?

[ Voor 5% gewijzigd door Rgerr op 06-04-2018 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09 21:34
Als je iets low-powered wil hebben waar je het toch op kan draaien, waarom dan niet een simpel netbookje tweedehands op de kop tikken en die aan een scherm hangen? Is veel makkelijker hiervoor en zal sowieso sneller lopen op Ubuntu dan zo'n Pi.
x86 sbc's kosten relatief veel, voor dat geld kan je vaak ook gewoon een goedkope NUC halen o.i.d.
Pagina: 1