Toon posts:

Speakerset houden of nieuw? Films en Muziek

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Mijn vriendin en ik hebben een nieuwbouwwoning gekocht, de bouw schiet aardig op. Vriendinlief verzorgt met name het plannen van meubelen en muurkleuren, ik doe dat voor tv, internet, geluid etc.

Ik ben momenteel in het bezit van twee driade d71 MK2 zuilspeakers. Het zijn oudere Zuilspeakers van Nederlandse bodem. Het geluid is goed bij muziek, maar films kijken op deze speakers is het niet echt. Daarnaast vind mijn vriendin de zuilen ook nog niet echt mooi, die zit liever boekenplankspeakers of kleiner.

Mijn voorkeur bij iets nieuws zou uitgaan naar een set <=500 euro die voor zowel films als muziek gewoon goed zijn. Ik koop altijd graag op marktplaats, maar ik heb geen idee wat binnen mijn wensen nou een goede koop zou zijn. Googlen helpt, maar concreet wat nou "bang for the buck" is, kom ik niet uit. Misschien kan ik ook wat anders doen met mijn zuilspeakers om aan mijn wensen te komen?

De benedenverdieping is 5,4x11 meter lang. Het "zitgedeelte" is 5,4x5 meter, met daaraan een open keuken. Het is een redelijke ruimte, maar niet enorm.

Zou iemand mij advies kunnen geven over:

- Het type speaker dat bij mijn wensen aansluit? Welke setup?
- Een koopadvies voor een nieuwe set / ervaring.
- Een eventueel koopadvies van een set op marktplaats/tweedehands?

Alvast bedankt,

Mark

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:05

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Bij speakers is altijd het advies om te gaan luisteren. Ze klinken namelijk allemaal anders en wat jij mooi vindt, vind ik bijv. helemaal niet mooi. ;)

Bij de aankoop van een versterker moet je bedenken wat je erop aan wilt sluiten. Alleen stereo-speakers? Of ook 5.1? Alleen de cd-speler, of ook de televisie, XBOX, kabeltuner, blu-rayspeler, enz? In dat geval ben je namelijk bijna altijd beter af met een receiver omdat die beschikt over de hedendaagse audio-formaten (dolby, dts) en de mogelijkheid om dit op een goede manier over de aangesloten speakers te verdelen; HDMI-aansluitingen en zaken als lip sync. Dat mist een versterker allemaal.
Jorgen schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 22:42:
Als je dus een receiver uitkiest, houd je eigenlijk - simpel gezegd - de volgende stappen aan:
  1. Bepaal je budget
  2. Hoeveel luidsprekerkanalen heb je nodig? (7.1 speelt ook prima 5.1 en zo verder. Dus 5.1 ook 2.0. Kies dus je minimum en alles daarboven)
  3. Hoeveel HDMI-aansluitingen heb je nodig? (Minimaal je huidige setup + sowieso 1 of 2 extra om later niet voor een nare verrassing te staan na een nieuwe aanschaf. HDMI-versie 2.x; dus 2.0a, 2.0b, of 2.1)
  4. Bepaal welke andere aansluitingen je nog nodig hebt (optisch, jack, enz)
  5. Welke opties wil je er sowieso op? (Heos, 4k, 3d, ARC, Spotify, DAB+, enz.)
  6. Welke opties zijn leuk maar niet noodzakelijk?
Op stappen 1 t/m 5 vergelijk je. Punt 6 gebruik je als je nog twijfelt tussen enkele receivers en het bedrag en/of de andere opties in orde zijn.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi Jorgen,

Bedankt voor je reactie. Ik heb in de huidige situatie gewoon een versterker aan mijn speakers. De tv heb ik aangesloten op de versterker en daarnaast een chromecast audio op een ander kanaal van mijn versterker.

Mij is ooit verteld dat je voor het beste geluid geen receiver moet gebruiken maar een versterker? En als je een receiver koopt, dat je daarnaast nog een extra versterker nodig hebt omdat receivers alleen de kwaliteit van het geluid verslechteren.

Driade d71 mk2 zouden fatsoenlijke speakers moeten zijn, is mijn huidige setup dan wellicht de oorzaak van het uitblijven van de kwaliteit?

Nogmaals bedankt voor je tijd en moeite,

Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Een receiver kun je van alles op, wil je 5.1 4.1 3.7 8.9 Atmos etc. Er is wel een receiver die kan wat ij vereist, wat ze dus vaak ook complexer maakt. heb je voldoende aan stereo kun je beter naar een versterker kijken. En die heb je ook weer in legio mogelijkheden. Er is niet iets wat beter klinkt, tuurlijk is dat er misschien wel of niet. Maar dat moeten je oren bepalen en zoveel factoren spelen daarbij mee. Dus luister en kijk vooral welke opties jij nodig hebt en wat je ook er mooit uit ziet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TS, als eerste: het verhaal dat een versterker qua geluid beter kan zijn dan een receiver klopt, maar slechts ten dele. Als je voor een normaal budget een setje samenstelt is het verschil er niet of nauwelijks, maar heb je wel veel meer aansluitmogelijkheden (en andere opties) bij een receiver. Dat verschil in kwaliteit van het geluid gaat pas écht spelen als je naar high end spul op zoek bent.
Voor een paar honderd euro heb je al een fatsoenlijke receiver die jouw Driades kwalitatief recht doet én veel meer mogelijkheden biedt, zoals streaming, aansluiten van extra speakers, subwoofer enz.

Dan je kritiek mbt het geluid bij films. Dat klopt wel, wat je zelfs bij goede speakers mist bij film is het drama dat een 5.1 (of meer) setje vaak wel biedt bij bv. explosies en andere geluiden. Een "gewone" speaker zoals jouw Driade is ontworpen om vooral gebalanceerd te klinken tbv. muziek en kan nu eenmaal niet meer dan dat doen. Aan de andere kant klinkt het gemiddelde 5.1 setje met al z'n spektakel dan weer een stuk minder als het gaat om muziekweergave.
Ik stapte ooit over van m'n prima klinkende Elipsons naar een (op zich beter dan het gemiddelde set) 5.1 setje van Kef (de 5005 mk1). Moeders was die grote barkrukken ook helemaal zat.....
Bij films klinkt dat prima, maar bij muziek kwam ik toch veel te kort qua klank. Ik heb uiteindelijk de voorspeakers vervangen voor m'n oude (inmiddels gereviseerde) Elipsons. Nu heb ik het beste van beide werelden. Ook bij films hoor ik dank zij de Elipsons wel degelijk meer kwaliteit/geluiden dan bij dat "pure" 5.1 setje. Spraak komt bv. veel natuurlijker over.
Misschien is dat een idee voor je? Een receiver met erbij een goede (actieve) subwoofer en twee satellieten voor de films, met je Driades als je muziek gaat luisteren?

En als je ega klaagt, zeg dan dat zelfs de mijne (voor wie goed geluid totaal niet belangrijk is) moest toegeven dat het véél beter klinkt......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 14:37:
TS, als eerste: het verhaal dat een versterker qua geluid beter kan zijn dan een receiver klopt, maar slechts ten dele. Als je voor een normaal budget een setje samenstelt is het verschil er niet of nauwelijks, maar heb je wel veel meer aansluitmogelijkheden (en andere opties) bij een receiver. Dat verschil in kwaliteit van het geluid gaat pas écht spelen als je naar high end spul op zoek bent.
Voor een paar honderd euro heb je al een fatsoenlijke receiver die jouw Driades kwalitatief recht doet én veel meer mogelijkheden biedt, zoals streaming, aansluiten van extra speakers, subwoofer enz.

Dan je kritiek mbt het geluid bij films. Dat klopt wel, wat je zelfs bij goede speakers mist bij film is het drama dat een 5.1 (of meer) setje vaak wel biedt bij bv. explosies en andere geluiden. Een "gewone" speaker zoals jouw Driade is ontworpen om vooral gebalanceerd te klinken tbv. muziek en kan nu eenmaal niet meer dan dat doen. Aan de andere kant klinkt het gemiddelde 5.1 setje met al z'n spektakel dan weer een stuk minder als het gaat om muziekweergave.
Ik stapte ooit over van m'n prima klinkende Elipsons naar een (op zich beter dan het gemiddelde set) 5.1 setje van Kef (de 5005 mk1). Moeders was die grote barkrukken ook helemaal zat.....
Bij films klinkt dat prima, maar bij muziek kwam ik toch veel te kort qua klank. Ik heb uiteindelijk de voorspeakers vervangen voor m'n oude (inmiddels gereviseerde) Elipsons. Nu heb ik het beste van beide werelden. Ook bij films hoor ik dank zij de Elipsons wel degelijk meer kwaliteit/geluiden dan bij dat "pure" 5.1 setje. Spraak komt bv. veel natuurlijker over.
Misschien is dat een idee voor je? Een receiver met erbij een goede (actieve) subwoofer en twee satellieten voor de films, met je Driades als je muziek gaat luisteren?

En als je ega klaagt, zeg dan dat zelfs de mijne (voor wie goed geluid totaal niet belangrijk is) moest toegeven dat het véél beter klinkt......
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Op deze wijze wordt het al een stuk duidelijker voor me :) _/-\o_ . Ik denk dat ik start met het aanschaffen van een goede receiver en een subwoofer (voor de satellieten even nog sparen) en deze combineer met mijn driades. Ik hou bij de keuze van een nieuwe receiver in gedachte dat ik hem later kan uitbreiden naar 5.1 (aansluitingen moeten aanwezig zijn) met twee satellieten.

Correct me if I'm wrong, maar dan zet ik in eerste instantie een 2.1 set neer toch?. En wellicht een gekke vraag, kun je ook draadloze satellieten op dit geheel aansluiten? Mijn vriendin overtuigen om nog speakerkabels van de ene kant van de woonkamer naar de andere kant te leggen, dat gaat hem niet worden 8)7 .

Wat ik ook veel zie zijn center speakers, wat zouden deze toevoegen in "mijn" geval?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:22

Daniel36

vernieuwde formule

Plaatsing van de stemmen en duidelijkheid ervan.
Ik zou die driades houden en uitbreiden met center en surrounds.
Evt. Een subwoofer voor filmeffecten.
Plus een receiver om het aan te sturen.

Ik heb zelf driade 7 met een center van magnat, surround van klipsch en een sub van magnat op een 5.1 receiver van Harman Kardon.
De subwoofer/center en surrounds staan alleen aan bij films.

[ Voor 33% gewijzigd door Daniel36 op 06-04-2018 18:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 17:10:
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Op deze wijze wordt het al een stuk duidelijker voor me :) _/-\o_ . Ik denk dat ik start met het aanschaffen van een goede receiver en een subwoofer (voor de satellieten even nog sparen) en deze combineer met mijn driades. Ik hou bij de keuze van een nieuwe receiver in gedachte dat ik hem later kan uitbreiden naar 5.1 (aansluitingen moeten aanwezig zijn) met twee satellieten.
Correct me if I'm wrong, maar dan zet ik in eerste instantie een 2.1 set neer toch?. En wellicht een gekke vraag, kun je ook draadloze satellieten op dit geheel aansluiten? Mijn vriendin overtuigen om nog speakerkabels van de ene kant van de woonkamer naar de andere kant te leggen, dat gaat hem niet worden 8)7 .
Wat ik ook veel zie zijn center speakers, wat zouden deze toevoegen in "mijn" geval?
Klopt, dan heb je een 2.1 set.

Hmja je kunt er, afhankelijk van de receiver, draadloze satellieten op aansluiten.
Mijn bezwaar is dat draadloos écht minder goed klinkt en storingsgevoeliger is. Daarnaast: draadloos? Die speakers moeten toch voeding hebben, dus óf er loopt een luidsprekersnoer in het zicht, óf een netsnoer..... dat ook nog naar een stopcontact moet.
Ik heb de bedrading voor de satellieten onder de vloer laten lopen, misschien is dat een optie?

Een centerspeaker heeft tot doel om spraak beter weer te geven bij films etc. en ook om het geluidsbeeld iets meer naar de tv te richten, omdat het toch vreemd aanvoelt als het geluid overal vandaan komt behalve waar je naar kijkt. Ook kun je de centerspeaker gebruiken om het eventuele "gat" (het geluidsgebied waar de sub minder presteert en de satellieten nog niet voldoende presteren, zeg tussen de 60-120 Hz) tussen speakers en sub wat af te dichten.

Je zult merken dat het nog best lastig is om surround goed in te stellen. Veel receivers hebben tegenwoordig een calibratieprogramma, maar meestal moet je handmatig nog wel wat bijregelen. Daar kun je soms uren of dagen mee bezig zijn. Aan de andere kant is dat best geinig om te doen, zeker als je merkt welk effect dat bijstellen heeft. En als je een paar fatsoenlijke speakerboxen hebt staan, zoals die Driade's en de zaak goed hebt afgesteld, dan komt het geluid ook bij surround mooi "los" wat zeker bij films heel lekker kan klinken. Daar kan geen soundbar of gewoon 5.1 setje tegenop.

Oh ja, misschien nog een voordeel van een receiver: als je een moderne receiver koopt, fungeren de meeste via HDMI als tussenstation voor de diverse bronnen naar je tv. Sommige receivers kunnen dan het beeld van een bron naar je tv "opwaarderen" via een speciale beeldchip. Mijn receiver doet dat ook, het is niet wereldschokkend, maar het beeld is wel degelijk wat scherper. Nog een voordeel is dat je via HDMI-arc (audio return channel) geschikte apparaten meestal maar één (HDMI) kabel nodig hebt voor de aansluitingen. Ik heb kilo's bedrading van m'n oude receiver weg kunnen halen.....
Let bij de aanschaf van een receiver wel op of je nog behoefte hebt aan andere aansluitingen, bv. voor een oudere dvd-speler oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks weer voor de antwoorden. Ik leer er veel van.

Ik start met een goede receiver waar ik op kan uitbouwen. Of eerst een sub erbij of eerst een center, dat moet ik dan even kijken. Hierbij wil ik een receiver waarmee ik de mogelijkheid heb om naar 5.1 te gaan.

Kijkend naar de speakers die ik heb, de driade 7, wat voor receiver moet ik dan aan denken? Zijn er merken die goed samen gaan met driade en welke prijsklasse moet ik aan denken? Sommige Merken van receivers schijnen weer beter samen te gaan met bepaalde speakers vice versa. Prijzen verschillen enorm, maar wat is nou "gewoon goed" voor mijn situatie?

Nogmaals bedankt voor alle hulp allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In principe heeft elke receiver 5.1 en vaker ook 7.1 en zelfs nog meer ivm Dolby Atmos (5.1.2 en 7.1.2).
Voor het aansturen van je Driades zou ik kiezen voor wat meer vermogen, 80 watt of meer. Er is altijd discussie hoeveel een versterker uitmaakt voor het geluid. Volgens mij niet heel veel, maar het kan wel enig verschil uitmaken. Maar dat kun je alleen zelf horen en bepalen. Belangrijker is of je alle opties hebt die jij zoekt, zowel qua aansluitingen, geluidsformaten en streaming opties.
Qua prijsklasse kun je denken aan rond de 600 euro. Daar heb je goed klinkende receivers voor, met ruim voldoende opties en vermogen. Duurder en beter kan uiteraard ook....
Ik heb net de Sony str-dn 1080 gekocht, dat zou bv. een goede optie kunnen zijn. Heeft alles en ruim voldoende vermogen met prima geluid. Denon, Yamaha en Marantz leveren ook prima spul voor dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Duidelijk. Fijn dat mensen zo helpen. Gebaseerd op bovenstaande, zou dit denk ik mooi aansluiten:

http://link.marktplaats.n...ttons&utm_content=app_ios

Ik ben gek op tweedehands (goede) spullen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:00
Dat verhaal over de versterker vs receiver is een heel oude. Het idee was dat je met een bepaald budget een beter geluid kunt krijgen met een versterker. Dat is logisch, want een versterker heeft maar 2 kanalen en bevat dus (bij een gelijk budget, vergeleken met een 5.1 receiver) betere componenten.

Maar tegenwoordig is film en bijbehorend surroundgeluid meestal een eis. Dus dan bestaat de afweging niet meer, het wordt gewoon een receiver. Via Marktplaats lijkt me een goede mogelijkheid als je niet op zoek bent naar het nieuwste model. Veel mensen verkopen hun receiver omdat deze geen 4K kan doorgeven, de nieuwste modellen kunnen dat wel. Dat maakt uiteraard alleen maar uit als je hele keten (afspeelapparaat, receiver, TV en ogen (kijkafstand!)) is berekend op 4K, bij veel mensen is dat niet het geval en dan voldoet een wat ouder model prima.

Nog oudere modellen kunnen interessant zijn als je zonder HD-audioformaten kunt. Ik heb op mijn slaapkamer een Yamaha receiver van 15 jaar oud staan. Deze heeft geen HDMI en ondersteunt geen HD-audio, maar gewoon Dolby Digital of DTS klinkt als een dijk! En zulke modellen is goedkoop aan te komen, rond de 100-150 euro. Je moet hier wel goed opletten, want als er iets aan mankeert dan heb je wel een probleem. Bij receivers is dat vaak lastiger vast te stellen dan bij speakers, want die kunnen bijvoorbeeld na een uur aanstaan opeens uitvallen. Dus let goed op.

Voor speakers geldt hetzelfde. Als je speakers van een bekend merk via Marktplaats koopt, dan krijg je vaak een prima geluid voor weinig geld. Nadeel is wel dat je moeilijk een uur kunt gaan luisteren bij een verkoper, dus je kunt minder goed vergelijken. Misschien is het handig om vantevoren bij een hifi-zaak te gaan luisteren zodat je een idee hebt welke merken goed in jouw gehoor liggen. Dat is geen garantie, tussen de modellen van een merk kunnen behoorlijke verschillen zitten, maar het geeft wel een beeld.

Dat probleem met je partner is heel herkenbaar, vrouwen hebben toch bepaalde ideeen over speakers (ze moeten vooral klein zijn) die tegenstrijdig zijn met goed geluid. Fabrikanten spelen hier handig op in met allerlei reclames, maar het is een illusie om te denken dat je met een setje satellietspeakers net zulk mooi geluid krijgt als met fatsoenlijke boxen. Het kan wel, maar dan vervijfvoudig je het budget (denk aan de Kef 'eitjes' en bv de Monitor Audio Apex serie, die hebben best een goed geluid, maar zijn erg duur).

Uiteindelijk ben je voor muziek het beste af met fatsoenlijke zuilspeakers. Die kun je aanvullen met surroundspeakers en een subwoofer om de films wat meer 'punch' te geven. Het systeem staat of valt echter met de samenhang tussen de speakers. De tip om allerlei speakers van verschillende merken te verzamelen vind ik daarom niet zo heel goed. Het gaat er uiteindelijk om dat je de afzonderlijke speakers niet meer hoort, maar dat er een homogeen geluidsbeeld ontstaat. Dat kun je het beste bereiken met speakers die dezelfde klank hebben. Maar die hoef je natuurlijk niet allemaal tegelijk aan te schaffen.

Aangezien er best goede boekenplankspeakers te krijgen zijn (voor muziek) zou ik me kunnen voorstellen dat je een ruilvoorstel doet? Die grote zuilen eruit, boekenplankspeakers erin, maar dan ook surround, center en subwoofer. Als je speakers uitzoekt die in wit hoogglans leverbaar zijn heb je bij de meeste vrouwen meer kans. Een witte surroundspeaker aan de muur valt veel minder op dan zo'n zwart ding.

Tenslotte je opmerking over draadloos. Daar moet je helemaal niet aan willen beginnen, weer zo'n marketingprodukt. Leuk voor als je wat herrie van achter wilt, maar fatsoenlijk geluid krijg je alleen met fatsoenlijke speakers en kabels. Die je prima kunt wegwerken in strakke kabelgootjes die je in dezelfde kleur schildert als de muur. Trouwens, als je huis nog gebouwd wordt, dan kun je natuurlijk ook de kabels in de muren (laten) wegwerken, dit vergt echter wat meer planning en coordinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:05

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Verwijderd schreef op donderdag 5 april 2018 @ 19:20:
Hi Jorgen,

Bedankt voor je reactie. Ik heb in de huidige situatie gewoon een versterker aan mijn speakers. De tv heb ik aangesloten op de versterker en daarnaast een chromecast audio op een ander kanaal van mijn versterker.

Mij is ooit verteld dat je voor het beste geluid geen receiver moet gebruiken maar een versterker? En als je een receiver koopt, dat je daarnaast nog een extra versterker nodig hebt omdat receivers alleen de kwaliteit van het geluid verslechteren.

Driade d71 mk2 zouden fatsoenlijke speakers moeten zijn, is mijn huidige setup dan wellicht de oorzaak van het uitblijven van de kwaliteit?

Nogmaals bedankt voor je tijd en moeite,

Mark
Hoi! :)

Dat is audiofiel geneuzel dat echt geen opgeld meer doet. Ik heb hier een Marantz SR7011 staan, met Focal Aria 926-speakers. Ik denk dat er geen verschil zal zijn met iemand die in plaats daarvan mijn speakers aanstuurt met een versterker van NAD of Arcam. Zie ook mijn reacties hieronder.

Nu ken ik Driade zelf niet, maar ga er maar vanuit dat zolang je geen exotische en technisch enorm afwijkende speakers en versterkers/receivers op elkaar wil aansluiten; werkelijk alles op alles past. Je hoeft dan niet te letten op versterker vs receiver, of op Watt en Ohm. Dat zijn bakerpraatjes van audiofielen om dure aankopen te verantwoorden en verkooppraatjes van audioverkopers, om je met duurdere spullen naar huis te laten gaan. :+ Versterker en receiver samen? Het kan allemaal, maar nodig is het niet.

Dat je nu met film kijken geluid lijkt te missen kan komen omdat je versterker alle signalen over links en rechts verdeeld, ipv zoals het vaak bedoeld is: over minimaal 5.1. Dat je speakers niet goed ervoor zouden zijn, betwijfel ik. Eerder mis je dus een center voor de stemmen en een subwoofer voor de echt lage tonen die je in films wel hebt en muziek waarschijnlijk veel minder.
PhilipsFan schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 14:54:
Dat verhaal over de versterker vs receiver is een heel oude. Het idee was dat je met een bepaald budget een beter geluid kunt krijgen met een versterker. Dat is logisch, want een versterker heeft maar 2 kanalen en bevat dus (bij een gelijk budget, vergeleken met een 5.1 receiver) betere componenten.
Dat was wellicht ooit zo, maar op de grote schaal waarop Denon, Marantz, Onkyo, Yamaha, Sony en Pioneer hun apparaten maken, kost een onderdeel meer of minder niet veel meer op het hele apparaat. Daarnaast maken veel van deze merken hun onderdelen zelf, of wisselen ze deze onderling uit (Denon en Marantz), zodat het echt niet meer zo is tegenwoordig. Sowieso zijn versterkers en receivers enkel geluidsdoorgevers, oftewel, ze horen akoestisch transparant te zijn. Een verschil tussen versterker A en receiver B is er gewoon niet. Je kiest versterkers en receivers op basis van aansluitingen en functies, niet op basis van audiofiel gevoel, Watt of Ohm. Hoor je toch verschil tussen versterkers onderling, of receivers? Check dan eens of er equalizers in het spel zijn die het geluid aanpassen (vervormen); of er wel dezelfde speakers gebruikt zijn en of het volume hetzelfde is.
Maar tegenwoordig is film en bijbehorend surroundgeluid meestal een eis. Dus dan bestaat de afweging niet meer, het wordt gewoon een receiver. Via Marktplaats lijkt me een goede mogelijkheid als je niet op zoek bent naar het nieuwste model. Veel mensen verkopen hun receiver omdat deze geen 4K kan doorgeven, de nieuwste modellen kunnen dat wel. Dat maakt uiteraard alleen maar uit als je hele keten (afspeelapparaat, receiver, TV en ogen (kijkafstand!)) is berekend op 4K, bij veel mensen is dat niet het geval en dan voldoet een wat ouder model prima.
Je kunt natuurlijk een keten opbouwen met voor- en eindversterkers waar je dan de receiver deel van laat uitmaken, maar het is niet ideaal. Het voordeel van receivers is dat ze naast de gelijke kwaliteit ook beschikken over hard- en software die de inkomende audiokanalen goed kan downmixen naar het aangesloten aantal speakers. Probeer met een versterker (2.0) maar eens 5.1 kanalen weer te geven, als je toch een subwoofer wil aansluiten. Verder heb je natuurlijk het tegenwoordig vrijwel onmisbare HDMI en dingen als pass through en lip sync. Allemaal onmisbaar voor "bioscoopgeluid" (surround) en daarmee flinke pro's voor de aanschaf van een receiver.
Nog oudere modellen kunnen interessant zijn als je zonder HD-audioformaten kunt. Ik heb op mijn slaapkamer een Yamaha receiver van 15 jaar oud staan. Deze heeft geen HDMI en ondersteunt geen HD-audio, maar gewoon Dolby Digital of DTS klinkt als een dijk! En zulke modellen is goedkoop aan te komen, rond de 100-150 euro. Je moet hier wel goed opletten, want als er iets aan mankeert dan heb je wel een probleem. Bij receivers is dat vaak lastiger vast te stellen dan bij speakers, want die kunnen bijvoorbeeld na een uur aanstaan opeens uitvallen. Dus let goed op.
Nog steeds wordt elke surroundfilm ook met een basis-audiotrack afgelverd. Op een blu-ray met True HD, DTS HDMA of bijv. Atmos staat dus sowieso ook een lagere Dolby en/of DTS track zodat deze op alle apparatuur die niet geschikt is voor HD-audio of 3D-audio toch een surroundtrack kan laten horen. En natuurlijk is het ook in stereo afspeelbaar. Met het oog op de huidige surroundtracks is het dan ook niet meer van deze tijd om een receiver zonder HDMI aan te raden. Natuurlijk kan je die gebruiken, maar waarom zou je? Je maakt het zo wel steeds moeilijker om nog een XBOX, mediaspeler of tv-tuner aan te sluiten. Voor de slaapkamer of een 2e kijkplek kan ik me er nog iets bij indenken, maar voor je hoofdkijkplek toch echt niet.
Voor speakers geldt hetzelfde. Als je speakers van een bekend merk via Marktplaats koopt, dan krijg je vaak een prima geluid voor weinig geld. Nadeel is wel dat je moeilijk een uur kunt gaan luisteren bij een verkoper, dus je kunt minder goed vergelijken. Misschien is het handig om vantevoren bij een hifi-zaak te gaan luisteren zodat je een idee hebt welke merken goed in jouw gehoor liggen. Dat is geen garantie, tussen de modellen van een merk kunnen behoorlijke verschillen zitten, maar het geeft wel een beeld.
Dat is zeker zo. Ik dacht van te voren ook dat ik met Kef of B&W thuis zou komen, maar uiteindelijk werd het Focal.
Dat probleem met je partner is heel herkenbaar, vrouwen hebben toch bepaalde ideeen over speakers (ze moeten vooral klein zijn) die tegenstrijdig zijn met goed geluid. Fabrikanten spelen hier handig op in met allerlei reclames, maar het is een illusie om te denken dat je met een setje satellietspeakers net zulk mooi geluid krijgt als met fatsoenlijke boxen. Het kan wel, maar dan vervijfvoudig je het budget (denk aan de Kef 'eitjes' en bv de Monitor Audio Apex serie, die hebben best een goed geluid, maar zijn erg duur).
Neem een partner daarom ook eens mee met een luistersessie. Dan kan de wederhelft horen of iets echt beter/anders klinkt en of dat de investering van het geld en de ruimte waar is.
Uiteindelijk ben je voor muziek het beste af met fatsoenlijke zuilspeakers. Die kun je aanvullen met surroundspeakers en een subwoofer om de films wat meer 'punch' te geven. Het systeem staat of valt echter met de samenhang tussen de speakers. De tip om allerlei speakers van verschillende merken te verzamelen vind ik daarom niet zo heel goed. Het gaat er uiteindelijk om dat je de afzonderlijke speakers niet meer hoort, maar dat er een homogeen geluidsbeeld ontstaat. Dat kun je het beste bereiken met speakers die dezelfde klank hebben. Maar die hoef je natuurlijk niet allemaal tegelijk aan te schaffen.
[...]
Aangezien er best goede boekenplankspeakers te krijgen zijn (voor muziek) zou ik me kunnen voorstellen dat je een ruilvoorstel doet? Die grote zuilen eruit, boekenplankspeakers erin, maar dan ook surround, center en subwoofer. Als je speakers uitzoekt die in wit hoogglans leverbaar zijn heb je bij de meeste vrouwen meer kans. Een witte surroundspeaker aan de muur valt veel minder op dan zo'n zwart ding.

Tenslotte je opmerking over draadloos. Daar moet je helemaal niet aan willen beginnen, weer zo'n marketingprodukt. Leuk voor als je wat herrie van achter wilt, maar fatsoenlijk geluid krijg je alleen met fatsoenlijke speakers en kabels. Die je prima kunt wegwerken in strakke kabelgootjes die je in dezelfde kleur schildert als de muur. Trouwens, als je huis nog gebouwd wordt, dan kun je natuurlijk ook de kabels in de muren (laten) wegwerken, dit vergt echter wat meer planning en coordinatie.
Dat kan je in elk geval ook zeggen van weerkaatsende speakers (soundbar ipv echte surround; upfiring Atmosspeakers, ipv aan het plafond gemonteerde Atmosspeakers). Het klinkt best ok, maar echte speakers op de juiste plekken, klinken altijd beter.

[ Voor 12% gewijzigd door Jorgen op 07-04-2018 20:43 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1