Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Advies over laptop nodig (SSD/HDD/processor/videokaart)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Wat ga ik met mijn laptop doen?
Tekstverwerking, surfen op internet, maken van een website (Adobe Dreamweaver, Photoshop), af en toe een video-filmpje bewerken, spelen van Mame-games (ja, die arcadespellen ;) ) en ik wil ook graag de mogelijkheid hebben om wat grafisch mooiere spellen te spelen. Ik hoef absoluut geen GTA5 op hoge res te spelen of andere grafisch zeer zware spellen. Voor dat soort spellen heb ik een PS4. Daarnaast moet er met gemak een extra scherm aan gekoppeld kunnen worden omdat ik 'm ook voor mijn werk wil gebruiken.
Een standaard on-board grafische kaart lijkt mij wat te basic gezien bovenstaande.

Wat is mijn budget?
Ik zit te denken aan een prijs tussen ongeveer 800 euro en 900 euro.

Ben ik van plan de laptop veel mee te nemen?
Ik zal de laptop hoofdzakelijk thuis gebruiken. Misschien heel af en toe neem ik 'm ergens mee naar toe.

Heb ik nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb onder aan dit bericht een eerste selectie gemaakt van een aantal laptops/merken, maar ik sta ook zeker open voor andere laptops - wel rekening houdend met bovenstaand budget (ongeveer) en mijn wensen.

Als ik kijk naar onderstaande laptops, zit 'm het verschil met name in de grootte van de SSD, de videokaart (GTX1050 of MX150) en de processorsnelheid. Het is grofweg of een "256SSD (geen losse HDD) met een GTX1050 4GB" kaart of een "128SSD + losse HDD + GTX1050 2GB".

Vraag over SSD / HDD
Ik denk dat ik het meest voel voor een combinatie SSD en HDD. SSD is veilig en snel, maar als ie stuk gaat (en dat kan) dan ben je ook alles kwijt. Daarnaast vind ik 256GB aan totale ruimte ook te weinig.
Is 128GB SSD voldoende voor Windows 10, Photoshop, Dreamweaver etc...? Of raden jullie 256 GB aan. De enige laptop in het rijtje hier beneden die 256GB + HDD (en GTX150 4GB) heeft is de ACER Nitro 5, maar die vind ik wel aan de dure kant en ik vraag mij af of dit echt nodig is voor de manier waarop ik mijn laptop gebruik.

Vraag over videokaart
Is er echt een meerwaarde voor een GTX1050 4GB i.p.v. de 2GB-variant ? Nogmaals, ik denk dat een on-board videokaart wat te licht is voor mijn gebruik. Daarom val ik mijn inziens als snel in de categorie van 800 - 900 euro.

Vraag over processor
Volgens mij kan ik beter een i5-7300HQ nemen dan een i5-8250U of i7-8550U. In ieder geval als ik kijk naar de processorsnelheden. Zijn jullie het hier mee eens of zie ik hier wellicht iets over het hoofd ?

Vraag over toetsenbord
Ik heb een hekel aan een toetsenbord met van die kleine pijltjes-toetsen voor naar boven en naar beneden te drukken. Dit met name omdat ik veel Excel gebruik en ook Arcade games speel op mijn toetsenbord. Volgens mij zit dit bij onderstaande laptops wel goed. Als de één daarin beter is, dan de ander hoor ik het graag.

Vraag over LENOVO Legion Y520-15IKBN (80WK00KFMH)
Ik ben benieuwd wat jullie specifiek van deze laptop vinden. En of jullie in het algemeen het ene merk beter vinden dan het andere merk. Of beter nog, welk merk voor mijn gebruik het beste zal zijn.

Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen en advies over welke laptop voor mijn gebruik het beste is. En nogmaals, als jullie andere laptops aanbevelen hoor ik het graag !

Groeten, Dennis

--------------------------------------------------------------------------------

Mijn eerste selectie:

MSI GV62M 7RD-1686NL
Ongeveer: € 899
Beeldscherm: 15,6 inch (1920 x 1080)
Processor: Intel Core i5-7300HQ
Werkgeheugen: 8 GB
Opslag: 256 GB SSD (verder geen HDD)
Grafische kaart: NVIDIA GeForce GTX 1050 (4GB)
Processorsnlheid: 2,5 ghz, 4 kernen

MSI GL62M 7RDX-2278NL
Beeldscherm: 15,6 inch (1920 x 1080 )
Opslag: 128 GB SSD + 1 TB HDD
Grafische kaart: NVIDIA GeForce GTX 1050 (2GB)

LENOVO Legion Y520-15IKBN (80WK00KFMH)
Ongeveer: € 849

ERAZER P6689-i5-256
Ongeveer: € 799
Processor: Intel Core i5-8250U
Opslag: 256 GB SSD (verder geen HDD)
Processorsnelheid: 1,6 Ghz, 4 kernen

ACER Nitro 5 (AN515-51-59JJ)
Ongeveer: € 949
Opslag: 256 GB SSD + 1 TB HDD

ASUS GAMING FX503VD-DM103T
Beeldscherm: 15,6 cm (1920 x 1080)

ACER Aspire 5 A515-51G-889Q
Ongeveer: € 849
Processor: Intel Core i7-8550U
Opslag: 256 GB SSD
Grafische kaart: NVIDIA GeForce MX150 (2GB)
Processorsnlheid: 1,8 ghz, 4 kernen

LENOVO IdeaPad 720S-14IKB (81BD003YMH)
Ongeveer: € 999
Beeldscherm: 14 inch (1920 x 1080)
Processor: Intel Core i5-8250U
Opslag: 256 GB SSD
Grafische kaart: NVIDIA GeForce MX150 (2GB)
Processorsnlheid: 1,6 ghz, 4 kernen

--------------------------------------------------------------------------------

Beste antwoord (via Verwijderd op 10-04-2018 15:02)

• claudior
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-11 15:42
Het voorkomen van bestanden kwijt raken doe je (bijvoorbeeld) door een kopie van je belangrijke bestanden elders op te slaan. Dus, bijvoorbeeld een tweede computer, een NAS, cloudopslag, externe HDD. De meerwaarde van een SSD+HDD is ruimte, maar het maakt je bestanden niet heel veel veiliger.

Als ik jou zo hoor, denk ik dat 2GB genoeg is voor je GPU. Ik ben geen expert, maar in het algemeen geldt dat je extra memory nodig hebt wanneer je veel grafische opties hoog zet. Aangezien je bereid bent concessies te doen, zou 2GB genoeg moeten zijn.

Ook iets waar ik geen expert in ben: Ik denk dat een goede processor wel prettiger is bij videobewerken. Hoe meer cores, hoe beter. De Acer Aspire 5 lijkt me dan het meest geschikt. Maar, die heeft weer geen extra HDD en dit is ook niet heel makkelijk in te bouwen, lijkt (maar niet onmogelijk).

Je moet zelf de afweging maar maken. Ik denk dat je hoe dan ook niet een heel slechte aankoop doet met deze laptops.

Toevallig zag ik net in de pricewatch deze aanbieding:
https://www.bcc.nl/comput...ontent=000000000000233940

Voldoet volgens mij aan je eisen en je houdt nog wat centjes over.

[ Voor 15% gewijzigd door claudior op 06-04-2018 15:17 ]

Alle reacties

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-11 13:06

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Vraag over SSD / HDD
Ik denk dat ik het meest voel voor een combinatie SSD en HDD. SSD is veilig en snel, maar als ie stuk gaat (en dat kan) dan ben je ook alles kwijt. Daarnaast vind ik 256GB aan totale ruimte ook te weinig.
Is 128GB SSD voldoende voor Windows 10, Photoshop, Dreamweaver etc...? Of raden jullie 256 GB aan. De enige laptop in het rijtje hier beneden die 256GB + HDD (en GTX150 4GB) heeft is de ACER Nitro 5, maar die vind ik wel aan de dure kant en ik vraag mij af of dit echt nodig is voor de manier waarop ik mijn laptop gebruik.
Je bent altijd alles kwijt als je storage defect gaat. 128GB zou voldoende moeten zijn, maar Photoshop heeft bijv ook veel aan snelle cache en dus zou je beter uit kunnen zijn met een grotere SSD. Wat je eventueel kan bekijken is hoe eenvoudig je de SSD kunt vervangen. Dat geeft je meer flexibiliteit met de laptop keuze.
Is een externe opslag ook een goed alternatief voor je via USB3?

Is opslag belangrijk dan zou je zeker voor de SSD+HDD kunnen gaan. SSDs zijn doorgaans minder gevoelig voor defecten dan HDDs.

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 21:22

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Misschien is de Aces Aspice 7 A715-71G-51RX nog een optie?
Nu voor 899 bij bol (staat niet in de pricewatch).

Opslag: 256 GB SSD + 1TB HDD

Je hebt dan zowel een GTX1050, grote SSD en extra HDD opslag binnen budget

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • Beste antwoord

• claudior
Het voorkomen van bestanden kwijt raken doe je (bijvoorbeeld) door een kopie van je belangrijke bestanden elders op te slaan. Dus, bijvoorbeeld een tweede computer, een NAS, cloudopslag, externe HDD. De meerwaarde van een SSD+HDD is ruimte, maar het maakt je bestanden niet heel veel veiliger.

Als ik jou zo hoor, denk ik dat 2GB genoeg is voor je GPU. Ik ben geen expert, maar in het algemeen geldt dat je extra memory nodig hebt wanneer je veel grafische opties hoog zet. Aangezien je bereid bent concessies te doen, zou 2GB genoeg moeten zijn.

Ook iets waar ik geen expert in ben: Ik denk dat een goede processor wel prettiger is bij videobewerken. Hoe meer cores, hoe beter. De Acer Aspire 5 lijkt me dan het meest geschikt. Maar, die heeft weer geen extra HDD en dit is ook niet heel makkelijk in te bouwen, lijkt (maar niet onmogelijk).

Je moet zelf de afweging maar maken. Ik denk dat je hoe dan ook niet een heel slechte aankoop doet met deze laptops.

Toevallig zag ik net in de pricewatch deze aanbieding:
https://www.bcc.nl/comput...ontent=000000000000233940

Voldoet volgens mij aan je eisen en je houdt nog wat centjes over.

[ Voor 15% gewijzigd door claudior op 06-04-2018 15:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst bedankt allemaal voor jullie reacties !

> @Hann1BaL : ik ben toch eigenlijk wel van plan te gaan voor SSD + HDD (intern)

> @Robinski : de Acer Apire serie (5 en 7) heeft bij nader inzien toch van die kleine pijltjestoetsen (smal in de hoogte) voor naar boven en beneden te drukken. Die vind ik totaal niet comfortabel om mee te werken. Ik werk veel met Excel en speel daarnaast ook arcade-games waarbij ik die toetsen gebruik. Dan moeten ze niet te klein zijn. Die ervaring heb ik al opgedaan met een HP-laptop en ik kan niet wennen aan die kleine pijltjes-toetsen.

> @claudior : volgens mij hebben al mijn laptops in mijn eerste post 4 cores. Dat is inderdaad wel prettig.

Update laptops waar ik een waarschijnlijk een selectie uit maak

Aangezien ik graag wil gaan voor SSD + HDD spreken de volgende laptops mij aan:

MSI GL62M 7RDX-2278NL
* 128 GB SSD + 1 TB HDD
* Mooie grote pijltjestoetsen en een entertoets op het numeriek. De Lenono Legion Y520, die ik in mijn oorspronkelijke lijst heb staan, blijkt dit bij nader inzien niet te hebben. Deze valt voor mij dus af.
* NVIDIA GeForce GTX 1050 videokaart. 2 GB is hopelijk voldoende voor mijn wensen.

ACER Nitro 5 (AN515-51-59JJ)
* 256 GB SSD + 1 TB HDD
* Pijltjestoetsen lijken wat smal in de breedte. Wat zijn jullie ervaringen hiermee ? Er is in ieder geval wel een entertoets op het numeriek.
* NVIDIA GeForce GTX 1050. Deze kaart heeft 4GB.

De vragen waar ik een beetje mee blijf zitten:

1. Is een 4GB kaart voor mijn wensen / eisen echt nodig ? Je betaalt hier ook voor.

2. Wat zijn jullie ervaringen qua geluid als je bovenstaande laptops vergelijkt ? Hier kom ik niet helemaal goed achter. Zo lees ik over de ASUS GAMING FX503VD-DM103T een negatieve review op Bol.com t.a.v. de fan die hard waait en veel geluid maakt. Deze heb ik daarom even niet meer op mijn shortlist. Deze laptop heeft echter dezelfde specs als de MSI GL62M 7RDX-2278NL, die ik wel op mijn shortlist heb. Wat is hier wijsheid ? Hebben jullie aanbevelingen ?

3. Als jullie bovenstaande twee laptops bekijken hebben jullie dan nog tips welke ik het beste zou kunnen kiezen ?

4. Ik heb mijn wensen iets verder gespecificeerd. Als jullie toch nog andere laptops aanbevelen die qua prijs en specs goed / beter aansluiten bij mijn wensen, dan hoor ik dat natuurlijk graag !

Groeten, Dennis

• claudior
1. Is een 4GB kaart voor mijn wensen / eisen echt nodig ? Je betaalt hier ook voor.
Lijkt me dat je voor jouw gaming geen GPU nodig hebt. Even gegoogled, en Mame leunt vooral op de processor. Blijft over video editing. Ook gegoogled, en 2gb schijnt prima te zijn om op één monitor te editen in Full HD. Voor 4k editen kan het helpenis meer geheugen wel fijn, schijnt. Maar goed, alles bij elkaar gegoogled, en ik heb hier zelf geen ervaring mee.
2. Wat zijn jullie ervaringen qua geluid als je bovenstaande laptops vergelijkt ? Hier kom ik niet helemaal goed achter. Zo lees ik over de ASUS GAMING FX503VD-DM103T een negatieve review op Bol.com t.a.v. de fan die hard waait en veel geluid maakt. Deze heb ik daarom even niet meer op mijn shortlist. Deze laptop heeft echter dezelfde specs als de MSI GL62M 7RDX-2278NL, die ik wel op mijn shortlist heb. Wat is hier wijsheid ? Hebben jullie aanbevelingen ?
Ik zou zeggen, pluis nog wat reviews na, kies er één en bestel er één bij een webshop die niet moeilijk doet met retouren. Probeer hem dan een weekje uit en besluit of je hem wilt houden. Grote kans dat niemand op het forum ervaring er mee heeft, en dat is toch nodig om jou van input te voorzien voor wat betreft toetsenbord en geluidsproductie.
Pagina: 1