Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hooi allemaal,

Heb een macbook pro mid 2012 en deze heb ik laatst geupgrade, zo heb ik de cd drive eruit gehaald en hier 500gb aan ssd ingedaan. ook heb ik de ram van 4gb naar 16gb gebracht en een nieuwe accu erin gedaan. ik heb hier wel een aantal vragen over.
- ik had gehoopt dat de ssd en hdd zouden samen werken maar mijn ssd blijft onder " externe apparaten" staan. Nu vraag ik me af of het net als op de iMac mogelijk is hier een soort fusion drive van te maken.
- kan ik de osx op de hdd laten staan of kan ik deze beter op de ssd zetten?
- kan het komen dat door de upgrades van ssd en ram mijn (nieuwe) accu sneller leeg gaat
- hebben jullie nog tips hoe ik het gebruiksgemak nog verder kan verhogen?

ik hoor graag van jullie!!

Beste antwoord (via Verwijderd op 05-04-2018 17:54)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:17

nelizmastr

Goed wies kapot

Verwijderd schreef op donderdag 5 april 2018 @ 14:48:
1 ik had gehoopt dat de ssd en hdd zouden samen werken maar mijn ssd blijft onder " externe apparaten" staan. Nu vraag ik me af of het net als op de iMac mogelijk is hier een soort fusion drive van te maken.
2 kan ik de osx op de hdd laten staan of kan ik deze beter op de ssd zetten?
3 kan het komen dat door de upgrades van ssd en ram mijn (nieuwe) accu sneller leeg gaat
4 hebben jullie nog tips hoe ik het gebruiksgemak nog verder kan verhogen?
1. Dat-ie wordt weergegeven als externe schijf maakt voor de werking niets uit. macOS heeft de neiging het zo weer te geven als een schijf niet op de bedoelde plek zit. Kan je negeren :)
Een Fusion drive kan je beter niet aan beginnen, dat geeft problemen met APFS in High Sierra namelijk. Bovendien heb je er geen baat bij omdat je je SSD sloom maakt en je HDD amper sneller.

2. Op de SSD zetten. Het hele voordeel van een SSD is snelle opstarttijden en snelle reactietijden bij het openen van applicaties e.d. Als je daar niets mee doet is het een zinloze upgrade ;)

3. Kan wel zijn dat je nieuwe accu geen originele Apple accu is en dus van slechtere kwaliteit is. Ook kan het zijn dat je de accu nog even een beetje moet warmdraaien. Paar cycles erop en dan moet het beter worden. De eerste paar keer opladen en (bijna) leeglopen kan wat sneller gaan dan je eerst verwacht ja.

4. Je hebt eigenlijk alle zinnige upgrades gedaan nu. Meer kan je niet vervangen, dus met deze configuratie moet-ie nog even meekunnen 8)

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:17

nelizmastr

Goed wies kapot

Verwijderd schreef op donderdag 5 april 2018 @ 14:48:
1 ik had gehoopt dat de ssd en hdd zouden samen werken maar mijn ssd blijft onder " externe apparaten" staan. Nu vraag ik me af of het net als op de iMac mogelijk is hier een soort fusion drive van te maken.
2 kan ik de osx op de hdd laten staan of kan ik deze beter op de ssd zetten?
3 kan het komen dat door de upgrades van ssd en ram mijn (nieuwe) accu sneller leeg gaat
4 hebben jullie nog tips hoe ik het gebruiksgemak nog verder kan verhogen?
1. Dat-ie wordt weergegeven als externe schijf maakt voor de werking niets uit. macOS heeft de neiging het zo weer te geven als een schijf niet op de bedoelde plek zit. Kan je negeren :)
Een Fusion drive kan je beter niet aan beginnen, dat geeft problemen met APFS in High Sierra namelijk. Bovendien heb je er geen baat bij omdat je je SSD sloom maakt en je HDD amper sneller.

2. Op de SSD zetten. Het hele voordeel van een SSD is snelle opstarttijden en snelle reactietijden bij het openen van applicaties e.d. Als je daar niets mee doet is het een zinloze upgrade ;)

3. Kan wel zijn dat je nieuwe accu geen originele Apple accu is en dus van slechtere kwaliteit is. Ook kan het zijn dat je de accu nog even een beetje moet warmdraaien. Paar cycles erop en dan moet het beter worden. De eerste paar keer opladen en (bijna) leeglopen kan wat sneller gaan dan je eerst verwacht ja.

4. Je hebt eigenlijk alle zinnige upgrades gedaan nu. Meer kan je niet vervangen, dus met deze configuratie moet-ie nog even meekunnen 8)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Super bedankt, dan ga ik nog even back-ups maken en de osx op de ssd zetten. De accu zal ik in de gate houden en hopelijk kan ik er inderdaad nog een paar jaar van genieten haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
Ik heb zelf gemerkt dat de accu gewoon minder lang mee gaat als je een SSD en HDD in je machine heb zitten. Heb dit gezien in meer dan 20 gevallen. Origineel Apple batterij of niet, je heb er nu een extra schijf in hangen dus het is niet meer dan normaal dat er meer stroom verbruikt wordt.

Assume there are no rules and it's one big free for all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

7200rpm HD of een SSD en 8gb is voldoende voor upgrade. Dubbel lijkt me nvt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou de SSD ook op de plaats van de HDD doen en de HDD op de plaats van de DVD-speler.

Ik weet niet hoe het bij deze MacBook zit maar bij de oudere modellen was het zo dat de HDD aansluiting sneller was dan die van de DVD-speler. Dit maakt natuurlijk wel iets verschil voor de snelheid van je SSD.
Pagina: 1