Waarom werkt een videokaart in een PCIe x1 net zo goed?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieksvd
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13:12
Hi,

Ik vroeg me dit af n.a.v. het zien van advertenties en video's over PCIe-risers (vooral voor mining geloof ik):

Hoe komt het dat een videokaart normaalgesproken in een x16 slot moet, terwijl deze in een x1 naar x16 riser ook gewoon werkt? Anders gezegd; Als een videokaart voldoende heeft aan een x1 slot, waarom vereist elke videokaart dan een x16-slot?

Klinkt misschien als een domme vraag, maar ik heb het concept van PCIe noot echt goed begrepen 8)7

Groeten

Beste antwoord (via nieksvd op 05-04-2018 14:35)

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

En als toevoeging daarop, voor mining heb je niet heel veel bandbreedte nodig dus dan is x1 voldoende!

Vergelijk het met een snelweg. Een snelweg kan 1 baan hebben maar ook 16. Over de 16 baansweg kan meer verkeer maar het zijn allebei snelwegen en over allebei kunnen auto's.

Daarom werkt een kaart ook in een x1 slot.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 15:15
verschil tussen X1 en X16 is bandbreedte. X16 kan meer data verwerken, dus beter geschikt voor een grafische kaart.

[ Voor 47% gewijzigd door Galaxis op 05-04-2018 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 08:10

Glewellyn

is er ook weer.

En dus is een riser card wel geschikt voor miners waarbij met een beperkte hoeveelheid data een heleboel gerekend moet worden. Voor gebruik als grafische kaart is het minder geschikt omdat er grote textures en veel beeldinformatie over de bus moet.

*zucht*

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

En als toevoeging daarop, voor mining heb je niet heel veel bandbreedte nodig dus dan is x1 voldoende!

Vergelijk het met een snelweg. Een snelweg kan 1 baan hebben maar ook 16. Over de 16 baansweg kan meer verkeer maar het zijn allebei snelwegen en over allebei kunnen auto's.

Daarom werkt een kaart ook in een x1 slot.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:02

Rmg

nieksvd schreef op donderdag 5 april 2018 @ 14:25:
Hi,

Als een videokaart voldoende heeft aan een x1 slot, waarom vereist elke videokaart dan een x16-slot?
Voldoende hangt dus af van hoe je je videokaart gebruikt.

Mining -> weinig data veel rekenen -> x1 is prima
Gaming -> Veel data veel rekenen -> x1 dat ga je aan performance goed merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:48
Blaat schreef op donderdag 5 april 2018 @ 14:31:
Dit is de kern van het verhaal @nieksvd. Voor gaming heb je meer bandbreedte nodig dan voor mining.

In principe kán het best met minder bandbreedte, maar dat heeft een negatieve invloed op de prestaties.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieksvd
  • Laatst online: 13:12
Vlotte reacties allemaal! Ik geloof dat ik het zo begrijp, thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Een wat oudere foto maar geeft wel duidelijk weer wat de impact is:

Afbeeldingslocatie: http://img.tomshardware.com/uk/2007/03/27/pci_express_scaling_analysis/image020.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
dylan111111 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 14:37:

[afbeelding]
Volgens mij was dat vooral bij PCI-e versie 1, sinds revisie 2 en 3 is de bandbreedte flink omhoog gegaan en zijn de verschillen lang zo groot niet meer.

@Croga hieronder heeft de link waar ik dat toentertijd eens heb gelezen.

[ Voor 7% gewijzigd door Kaalus op 05-04-2018 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 14:20

Croga

The Unreasonable Man

Een paar jaar terug, toen het nog vrij standaard was dat er slots met minder PCIe lanes op een moederbord zaten, zijn er een berg tests mee gedaan. De conclusie was, keer op keer weer, dat videokaarten geen 16 PCIe lanes nodig hebben. Met 8 lanes is de performance nagenoeg exact gelijk (zie, bijvoorbeeld, https://www.gamersnexus.n...erformance-impact-on-gpus).
Zelfs de snelste van de snelste kaarten laten nauwelijks verschil zien (https://www.pugetsystems....-PCI-E-3-0-x8-vs-x16-851/).

Dat gezegd hebbende is het een beetje jammer dat er niet met nog minder lanes getest is. Het zou interessant zijn te kijken wat er op x1 gebeurt, hoewel ik verwacht dat de resultaten dan echt iets anders zullen laten zien ;-)
dylan111111 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 14:37:
"Wat ouder" zegt hij over een grafiek van 11! jaar geleden.....

[ Voor 13% gewijzigd door Croga op 05-04-2018 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kaalus schreef op donderdag 5 april 2018 @ 14:38:
[...]

Volgens mij was dat vooral bij PCI-e versie 1, sinds revisie 2 en 3 is de bandbreedte flink omhoog gegaan en zijn de verschillen lang zo groot niet meer.
Voor Titan Xp en 1080Ti maakt het weer een significant verschil met PCI-E 3.0, alles wat langzamer is is marginaal langzamer met 8x ipv 16x. Met PCI-E 4.0 is er weer voldoende headroom voor top kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JannyWooWoo
  • Laatst online: 02-12-2023
Rmg schreef op donderdag 5 april 2018 @ 14:32:
[...]

Voldoende hangt dus af van hoe je je videokaart gebruikt.

Mining -> weinig data veel rekenen -> x1 is prima
Gaming -> Veel data veel rekenen -> x1 dat ga je aan performance goed merken.
Niet helemaal correct in deze context. Wat hier belangerijk is:

Mining -> Afhankelijk van bandbreedte binnen de kaart (VRAM<>GPU)
Gaming -> Afhankelijk van bandbreedte tussen de kaart en de rest van de PC (RAM<>VRAM)

De rekenkracht van de chip op de grafische kaart is bij mining minder belangerijk dan over het algemeen word aangenomen. Dit is ook waarom 1x risers voor minen zo prima werken. Je laad je DAG file in de kaart z'n VRAM en daarna zoekt iet het lekker zelf uit zonder veel data of sturing van de rest van het systeem nodig te hebben.
Pagina: 1