spionage via airplay?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey iedereen,

Ik gebruik een MacBook als werklaptop. Deze werd de eerste dag volledig geïnstalleerd door mijn baas (mijn agenda werd met de zijne geconnecteerd, hij kan mijn to-do lijst aanvullen, ...). Ik zag dat op sommige momenten het airplay symbooltje tevoorschijn kwam rechts boven op mijn scherm, maar maakte me er niet echt zorgen over. Een week geleden echter, vroeg mijn baas naar een presentatie die ik aan het maken was, terwijl ik hem daar helemaal niets over had gezegd. Hij wist zelfs de titel van de presentatie... Dus ik vroeg me af, is het mogelijk dat mijn baas op elk moment kan nakijken wat ik aan het doen ben via zijn apple toestellen? Gaat dit inderdaad via airplay? En hoe kan ik dit nakijken/ uitschakelen?

Ik heb helemaal niets te verbergen, ik heb ook nog geen klachten gekregen dat ik niet/ onvoldoende werk ofzo. Het gaat erom dat ik het nogal eng vind dat hij op elke seconde van de dag kan nakijken wat ik aan het doen ben.

Alvast bedankt.
Groetjes!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 09:57

killercow

eth0

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Dat Airplay symbool komt naar boven zodra er in het netwerk een apparaat beschikbaar is waar jij je beeldscherm naar kunt streamen, niet echt iets om je zorgen over te maken lijkt mij.

WBT de presentatie, werken jullie toevallig niet gewoon op een cloudbased omgeving? Stel dat je de presentatie maakt in Keynote, die synct waarschijnlijk weer met iCloud. Als hij daar ook toegang toe heeft is je rekensom snel gemaakt :)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 10:16
Jup. Klinkt als serieuze inbreuk op je privacy. Ik zou me er over inlezen of zelfs juridisch advies over inwinnen voor je hem ermee confronteerd.

Je kunt natuurlijk ook eens kijken wat er meedraait op de achtergrond. bij systeemvoorkeuren bij Delen kun je zien wat je in het netwerk deelt.

Bij Profielen kun je evt of er een profiel is geladen, en inzien wat daar allemaal mee is geconfigureerd.

Misschien kan Apple eens met je meekijken?

het kan overigens idd gewoon een gedeelde toegang tot de bestanden zijn en kan hij niet meekijken. Airplay kun je daar niet voor gebruiken overigens.

[ Voor 14% gewijzigd door Geronimous op 05-04-2018 12:06 ]

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 5 april 2018 @ 11:54:
Hey iedereen,

Ik gebruik een MacBook als werklaptop. Deze werd de eerste dag volledig geïnstalleerd door mijn baas (mijn agenda werd met de zijne geconnecteerd, hij kan mijn to-do lijst aanvullen, ...). Ik zag dat op sommige momenten het airplay symbooltje tevoorschijn kwam rechts boven op mijn scherm, maar maakte me er niet echt zorgen over. Een week geleden echter, vroeg mijn baas naar een presentatie die ik aan het maken was, terwijl ik hem daar helemaal niets over had gezegd. Hij wist zelfs de titel van de presentatie... Dus ik vroeg me af, is het mogelijk dat mijn baas op elk moment kan nakijken wat ik aan het doen ben via zijn apple toestellen? Gaat dit inderdaad via airplay? En hoe kan ik dit nakijken/ uitschakelen?

Ik heb helemaal niets te verbergen, ik heb ook nog geen klachten gekregen dat ik niet/ onvoldoende werk ofzo. Het gaat erom dat ik het nogal eng vind dat hij op elke seconde van de dag kan nakijken wat ik aan het doen ben.

Alvast bedankt.
Groetjes!
Je werkgever is hoe dan ook gerechtigd tot inzage en controle. Niet zonder grenzen, en ook een werkgever kent vereisten waar hij of zij aan dient te voldoen. In principe is het wel gewoon zo dat de werkgever die inzage en controle heeft / mag hebben.

De link door @killercow hier aangereikt geeft je een overzicht van praktische kaders en vereisten daarvoor.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:28
Is dit niet gewoon een samenwerk-functie van iWorks?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5l7IDJE.png

[ Voor 34% gewijzigd door NotSoSteady op 05-04-2018 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

OK bedankt alvast, ben al blij dat ik me geen zorgen moet maken over airplay. We werken niet met een cloud, of toch niet dat ik weet. In het begin had hij alles laten synchroniseren met mijn persoonlijk apple account (dat ik al had voor mijn iPhone voordat ik bij hem kwam werken), met het gevolg dat hij mijn persoonlijke agenda en mijn contacten kon zien. Dat heb ik intussen al wel opgelost door een nieuw apple account voor het werk te maken, daarom denk ik dus dat we niets delen via een cloud.

Dat van de achtergrond ga ik eens nakijken, bedankt!

En ik weet uiteraard dat mijn baas mij mag controleren, helemaal geen probleem mee want ik heb niets te verbergen. Maar ik weet ook dat er bepaalde grenzen aan verboden zijn en ik heb wel het gevoel dat deze overschreden worden.

In elk geval al super hard bedankt iedereen!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-09 22:53

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

In plaats van direct op je achterste poten gaan staan kun je natuurlijk aan je baas vragen hoe hij van de presentatie af weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-09 12:59

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Verwijderd schreef op donderdag 5 april 2018 @ 12:10:
Hey,

OK bedankt alvast, ben al blij dat ik me geen zorgen moet maken over airplay. We werken niet met een cloud, of toch niet dat ik weet. In het begin had hij alles laten synchroniseren met mijn persoonlijk apple account (dat ik al had voor mijn iPhone voordat ik bij hem kwam werken), met het gevolg dat hij mijn persoonlijke agenda en mijn contacten kon zien. Dat heb ik intussen al wel opgelost door een nieuw apple account voor het werk te maken, daarom denk ik dus dat we niets delen via een cloud.

En ik weet uiteraard dat mijn baas mij mag controleren, helemaal geen probleem mee want ik heb niets te verbergen. Maar ik weet ook dat er bepaalde grenzen aan verboden zijn en ik heb wel het gevoel dat deze overschreden worden.

Je hebt wel wat te verbergen, anders heb je voel je je niet zo bekeken en open je hier geen topic.

Er zijn trouwens best een aantal andere manieren waarop je baas kan weten wat je doet. Wellicht liep hij langs en toen je bezig was met je presentatie en zag hij dat je er aan werkte. Of heeft hij het van een collega die weet waar je aan werkt.

Ik zou gewoon eens aan hem vragen hoe hij weet waar je presentatie over gaat.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Hey,

Ieder mens heeft altijd zaken te verbergen 8) Daarom dat er grenzen moeten zijn. Belangrijk is dat een werkgever technische of andere middelen niet inzet om (conformistisch) gedrag te beïnvloeden maar ten bate van algemene productiviteit. Dat is altijd dansen op het scherp van de snede, daarom ook dat een slim bedrijf ook slim is in open communicatie. Soms vergeten bedrijven dit, en dat kan heel snel leiden tot negatieve effecten.

Let er op dat er verschil is tussen controle op werknemers en delen van informatie / toegang vanuit samenwerking. Het kan hetzelfde zijn, dat hoeft echter niet. Het één kan uitmonden in het ander, dat hoeft echter niet. Opnieuw een aandachtspunt van communicatie, kaders en productiviteit.

Een werknemer kan gewoon vragen hierover stellen aan zijn of haar werkgever, niets mis mee. Zakelijk én menselijk. Persoonlijke noot, bedenk wel goed dat je middelen gebruikt die ter beschikking zijn gesteld door je werkgever. Gebruik die dan ook niet voor doeleinden anders dan die van de opdracht van het werk / je bedrijf. En ja, lees je toch wat meer in bij denkwijzen van "ik heb niks te verbergen", juist in context van bedrijfsleven / werknemer 8)

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jammer Lawwie en Flimovic dat jullie zo reageren en denken te weten hoe de vork in de steel zit.

Ik werk op een universiteit als onderzoeker & assistente (lesgeven studenten), mijn baas is professor en nogal vrouwonvriendelijk. Een aantal grenzen (op andere vlakken) heeft hij al serieus overschreden, waardoor ik hem niet op de man kan/durf vragen of hij mijn activiteiten controleert.

Ik heb niets te verbergen en dat bedoel ik letterlijk. Als ik op het werk ben, werk ik (behalve tijdens de middagpauze) al ben ik aan jullie geen verantwoording schuldig.

Ik open hier een topic omdat ik niet vertrouwd ben met macbook. Ik gebruik deze computer op vraag van mijn baas en gebruik enkel basis programma's, ik ken dus niets van de instellingen.

Toch bedankt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 09:57

killercow

eth0

Je hebt ontzettend veel te verbergen, want wie jij bent op je werk is mogelijk heel iemand anders dan je wilt zijn buiten je werk. Dat je als werknemer gecontroleerd kan worden is duidelijk, maar dat wil niet zeggen dat dat zonder duidelijke reden kan of mag gebeuren (er moet een aanleiding voor zijn) en dan nog moet het binnen kaders omdat ook op je werk je een verwachting van privacy mag hebben.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 5 april 2018 @ 12:22:
Jammer Lawwie en Flimovic dat jullie zo reageren en denken te weten hoe de vork in de steel zit.

Ik werk op een universiteit als onderzoeker & assistente (lesgeven studenten), mijn baas is professor en nogal vrouwonvriendelijk. Een aantal grenzen (op andere vlakken) heeft hij al serieus overschreden, waardoor ik hem niet op de man kan/durf vragen of hij mijn activiteiten controleert.

Ik heb niets te verbergen en dat bedoel ik letterlijk. Als ik op het werk ben, werk ik (behalve tijdens de middagpauze) al ben ik aan jullie geen verantwoording schuldig.

Ik open hier een topic omdat ik niet vertrouwd ben met macbook. Ik gebruik deze computer op vraag van mijn baas en gebruik enkel basis programma's, ik ken dus niets van de instellingen.

Toch bedankt ;)
Als je je niet op je gemak voelt, neem dan contact op met een vertrouwenspersoon of de (Centrale) Ondernemingsraad. Als er sprake is van controle, dan moet bij die laatste altijd een verzoek daartoe liggen wat inzichtelijk en opvraagbaar is voor de werknemer. Als je je zorgen maakt over grensoverschrijdend gedrag dan is het altijd verstandig om eerst informatie in te winnen, hoe dan ook. Het kan best zijn dat je er achter komt dat je moet schipperen tussen het verschil tussen theorie en praktijk, het kan ook zijn dat je beroep mag of zelfs zou moeten doen op procedures - voor eigen bescherming.

De ervaring leert dat de gemiddelde werknemer weinig tot geen idee heeft van wat wel of niet grensoverschrijdend gedrag is, door de bank genomen ook nauwelijks idee heeft van wat kan of mag in de relatie tussen werknemer en werkgever (en vice versa).

Als een werknemer bijvoorbeeld weinig of geen kennis van technische middelen heeft, deze enkel gewoon gebruikt zoals aangeleverd, dan kan ik mij goed voorstellen dat er al snel sprake kan zijn van negativiteit of kwetsbaarheid. Dat is best iets om serieus te nemen, het is immers niet enkel van invloed op de werknemer, maar ook op de relatie tussen werknemer en werkgever, wat op zijn beurt voor de werkgever een analyse is van kwetsbaarheden alsmede productiviteit. Daarom mijn eerdere punt van (conform verplichtingen) heldere communicatie, inzichtelijk protocol e.d.

Als ik je goed begrijp dan zit je al in een situatie waar de relatie besmet of zelfs gecompromitteerd is. Mijn advies daarbij is tweeledig, informeer je goed en zoek altijd bescherming. Dat eerste kost wat moeite, maar als onderzoeker ben je waarschijnlijk bekend met een dergelijke uitdaging en bijbehorende dynamiek, het tweede is gewoon verstandig. Afhankelijk van aan welke universiteit je verbonden bent heb je daar mogelijkheden toe. Gouden regel is altijd die van dossieropbouw. Let echter goed op, er hoeft in jouw situatie geen sprake te zijn van controle of onderzoek, het kan ook gewoon een kwestie van consequenties van delen vanuit instellingen zijn. Maak nooit aannames, ook al voel je je niet prettig vanuit omstandigheden.

Maar opnieuw, je hebt altijd wel wat te verbergen. Ook tijdens je werkzaamheden heb je recht op privacy. Daarbij, indien er sprake is van controle dan wel grensoverschrijdend gedrag moet je er rekening mee houden dat het heel makkelijk is om gedrag van werknemers vast te stellen als inbreuk makend op contractuele vereisten of andere protocollen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-09 22:53

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Wij hebben ook geen glazen bol. Het is in mijn inziens, mits er een gezonde werkrelatie bestaat, gewoon een normale vraag hoe hij aan deze informatie komt. In jouw situatie ligt dat misschien anders, gevoeliger. Maar dat wist ik niet van tevoren.

En het was ook niet mijn intentie om jou te beledigen of op andere manieren ongemakkelijk te laten voelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Lawwie op 05-04-2018 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
https://applecoach.nl/and...e-netwerk-of-het-internet

Hij zou het eventueel wel via deze zaken kunnen controleren. Het overnemen van je Macbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Toch bedankt ;)
Wow, that escalated quickly ....

Misschien moet je even ademhalen en lezen waar zij het over hebben.
ER zijn geen beschuldigingen gedaan, en alleen tips gegeven.

Jouw uiting over het gedrag en vrouwonvriendelijkheid lijkt er op te duiden dat je zelf vrouw bent, en er TOCH mee zit.
Buiten jouw 'baas' ( alsof je een hond bent .. die hebben een baasje ) is er ook nog zoiets als HR of vertrouwenspersoon.

Ik ben namelijk WEL bang dat hij méér kan inzien dan dat jij wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-09 17:55
https://objective-see.com/products/knockknock.html
https://objective-see.com/products/oversight.html

Deze 2 zou ik installeren als het lukt. Dan weet en zie je of je in de gaten gehouden word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
In het begin had hij alles laten synchroniseren met mijn persoonlijk apple account (dat ik al had voor mijn iPhone voordat ik bij hem kwam werken),
Ouch, dat is niet goed.
Laat nooit een werkgever/baas/collega iets inzien van een persoonlijk account.
Als je inlogt op https://www.icloud.com/ met dat account kun je zien wat je baas allemaal heeft kunnen inzien (en misschien nogsteeds):
iCloud

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Hey,

Dit stukje had ik even gemist. Goed dat je dit opgelost hebt, dit is immers grensoverschrijdend. Controleer wel even op je persoonlijke account (gebruik makend van andere hardware natuurlijk) of daar niet nog sprake is van actief zijn van delen / toegang / toewijzing rechten.

Wel een goede ervaring, scheiding tussen persoonlijk en zakelijk is altijd een must. Toch is het iets wat zowel werkgevers en werknemers vaak vergeten, of zelfs niet over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-09 13:03

GforceNL

Out of memory....

Bedoel je dit icoontje? deze staat er bij mij ook standaard.

Afbeeldingslocatie: https://www.howtogeek.com/wp-content/uploads/2015/05/img_5557aab3d1a15.png

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch bedankt ;)
Ik ben geen expert hoor, maar is het dan niet juist handig om hem hiermee te confronteren? Met alles wat jij als niet gepast beschouwt? Mijn ervaring is dat mensen 9/10 keer helemaal niet weten dat wat ze doen als ongepast beschouwd wordt of dat het een impact heeft op anderen. Ik zou als ik jou was, gewoon eens in gesprek gaan. Niet op een beschuldigende toon, maar meer van "Hee, deze dingen zijn er gebeurd, waarom is dat?" Grote kans dat hij totaal niet door heeft dat het jou wat doet. Zeker als het een wat oudere man is is er een grote kans dat hij er andere normen op na houdt dan jij, en dat hij helemaal niet door heeft dat dat misschien niet meer gebruikelijk is.

Ik denk echt dat dit het meeste oplost. Hij wordt zich bewust van een aantal dingen, jullie werkrelatie wordt beter, en jij hebt deze dingen niet meer op je maag liggen. Het lijkt me heel sterk dat hij bewust vrouwonvriendelijk probeert te zijn. Jij lijkt in dit topic ook redelijk defensief te zijn ( no offence) dus daar kan ook een mogelijke oorzaak van een aantal misverstanden tussen jou en de professor liggen.

Kortom: ik denk dat jij, misschien door eerste indrukken van hem, defensief bent tegenover hem omdat bepaalde dingen je niet bevielen die hij onbewust uitstraalde. Nu snapt hij niet waarom je zo doet, en zit je dus in een Mexicaanse impasse. Dat lijkt me veel waarschijnlijker dan dat hij gewoon een ongegeneerde seksist is.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2018 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Toch bedankt ;)
Beste parelli,

Ik geef slechts aan dat hij mogelijk ook op andere manieren aan betreffende info komt. Ik claim nergens te weten hoe de vork daadwerkelijk in de steel zit. Ik probeer je slechts te helpen, maar heb niet heel erg het idee dat dit gewaardeerd wordt.

Overigens vervelend als jij je op je werk niet op je gemak voelt. Dus goed dat je onderzoekt of er wat aan de hand is, zodat je er wat aan kunt doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Flimovic op 05-04-2018 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-08 22:51
Persoonlijk vind ik dat de werkgever altijd mag controleren wat je aan het doen bent.
Je bent immers op je werk en daar hoor je te werken.

Als je aan het Facebooken bent en je manager loopt langs en die ziet het, kan hij er ook wat zeggen.
Als je aan het internet bankieren bent en dit wordt gelogd, ben je gewoon zelf fout. Niet de werkgever.

Dit is mijn mening.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

WeHoDo schreef op donderdag 5 april 2018 @ 13:18:
Persoonlijk vind ik dat de werkgever altijd mag controleren wat je aan het doen bent.

Als je aan het Facebooken bent en je manager loopt langs en die ziet het, kan hij er ook wat zeggen.
Als je aan het internet bankieren bent en dit wordt gelogd, ben je gewoon zelf fout. Niet de werkgever.

Dit is mijn mening.
Bedankt voor je mening, maar hoe helpt dit de TS met haar probleem?

Overigens mag de werkgever wel degelijk controleren wat je doet, maar hier zijn wel duidelijke grenzen aan. Continue monitoring, waar TS zich zorgen over maakt is bijvoorbeeld uit den boze.

[ Voor 14% gewijzigd door Flimovic op 05-04-2018 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-08 22:51
Flimovic schreef op donderdag 5 april 2018 @ 13:24:
[...]

Bedankt voor je mening, maar hoe helpt dit de TS met haar probleem?
Snelste optie is dit na te vragen bij de leidinggevende.
Andere optie is om de gedeelde opties van het systeem na te kijken of er idd geen remote login tools draaien.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-09 17:55
Staat schermdeling misschien aan? Dan zie je dit icoontje. Verder, hou het lampje van de ingebouwde camera goed in de gaten.

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/c74E6c/Screen_Shot_2018_04_05_at_1_23_48_PM.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Dit is mijn mening.
Tja bij ons mag je wel (tot in het redelijke) gebruik maken van privé websites. Wordt zelfs aangeven in instructies over VPN /internet gebruik dat dit mag.

Dus weet niet bij wat voor soort bedrijf jij werkt. Maar IK zou me daar niet prettig voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 14:03

BLACKfm

o_O

*snip* troll

[ Voor 149% gewijzigd door Daedalus op 05-04-2018 13:46 ]

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:41

SuBBaSS

-has Ryzen

Dit is (dus) misgegaan doordat je je eigen apple id hebt doorgegeven.
Dat is gewoon met toestemming gebeurd toch?
Wat er verder allemaal bijkomt is heel zuur....

Password van je persoonlijke apple id aanpassen, dat ten eerste (eventueel 2FA inschakelen op dat account).
Als je nu met een ander apple id werkt (en geen zaken gedeeld hebt met je baas) kan hij niet meekijken (tenzij je de gegevens van dat apple id ook doorgegeven hebt natuurlijk).

Punt is hier (volgens mij) dat je zelf toestemming hebt gegeven door je accountgegevens af te staan.
Harde les.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Dit is mijn mening.
Gelukkig is mijn werkgever iets realistischer dan jij
Jij wordt nooit buiten jouw werktijden / thuis gebeld ?
Je beantwoord nooit een mailtje als je niet (officieel) aan het werk bent ?

Mijn werkgever verwacht dat ik om de week telefonisch bereikbaar ben, daar wordt ik voor betaald.
Maar de andere week krijg ik OOK telefoontjes, of op mijn vrije dag als ik een notificatie krijg, reageer ik ook naar de klant.
Dat kan gewoon, en kost niets extra.

Daar staat tegenover dat ik tijdens mijn werk-uren op kantoor gewoon op 9gag kan kijken, of het financieel dagblad mag lezen.
Niemand die zich daar aan stoort, zolang het werk maar doorgaat, en de targets gehaald worden.

Het enige wat kán gebeuren, is dat targets krapper gezet worden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 11:43
Hi parelli92,

Niet fijn om te horen dit allemaal. Aangezien je na 12.30 geen reactie meer hebt gegeven weet ik ook niet of je al wat meer weet/navraag hebt gedaan.

Ja, een werkgever mag tot bepaalde hoogte controle uitvoeren.
Als je zeker wilt zijn dat hij niet meer kan meekijken, schakel dan de firewall in (onder Beveiliging en Privacy) en selecteer onder Firewall opties 'Blokkeer alle inkomende verbindingen'. Hier is wel een admin wachtwoord voor nodig. Helaas kan dit effect hebben op andere dingen, maar ik denk niet dat dit nu voor jouw van toepassing is.

Onder Delen schakel je ook alles uit.

Zoals vj_slof ook al zei installeer deze apps:
https://objective-see.com/products/knockknock.html
https://objective-see.com/products/oversight.html

Die zorgen ervoor dat je wordt gewaarschuwd bij ongeoorloofde toegang.
En plak inderdaad je camera af.

Ik hoop dat dit helpt.
Pagina: 1