Helemaal mee eens. Er zijn veel dingen die je vooraf kunt regelen. Eigenlijk alles behalve de taxatie en het adres van het pand waarop je een hypotheek wilt nemen.
Je kunt dan je 3 dagen bedenktijd gebruiken om de laatste puntjes op de i te zetten en een akkoord van de bank te krijgen en als dat niet lukt kan je altijd nog onder de koop uit. En als je redelijk zeker bent van je zaak zou ik dit ook zeker doen. Dit werkt niet als je stiekem toch nog ergens een creditcard hebt die je meteen af betaald of wat dan ook.
Het risico dat je hiermee neemt is dat als welke partij dan ook een extra vraag gaat stellen (ookal kan je hem goed beantwoorden) . Hebt de tijd niet om hierop te antwoorden en dan weer een reactie te krijgen. Ook al zou je anders (met het vangnet van onder voorbehoud van financiering) wel de hypotheek gewoon krijgen.
Ook moet je zorgen dat als je dit doet je samen met een hypotheek adviseur dit echt goed doet. Als je namelijk een paar keer op die manier je bod intrekt sta je bekend in de regio als iemand die loze boden doet en zal je bood nooit geaccepteerd worden. Dit gebruiken om "iedere keer een stapje verder te komen" gaat niet werken denk ik.
Dat gezegd, ik zou een keer proberen.
Reptile209 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 14:06:
[...]
Aan de andere kant geloof ik in de meeste gevallen geen reet van "een hypotheek binnen een week". Er hoeft maar één slome Harrie bij de bank te zitten die niet doorwerkt of die moeilijke vragen gaat stellen, en dan stort je hele idee als een kaartenhuis in elkaar. Dus voordat je hieraan begint maar even hele goede vrienden worden bij je plaatselijke bank met een paar appeltaarten ofzo, om een vlotte doorloop te garanderen.
Dit werkt eigenlijk wel best aardig. In iedergeval goed genoeg tot het punt waarop de bank zegt "we gaan over een maand nog een keer je BKR status checken en als er dan niks uit komt krijg je de hypotheek"
Als je echt eerlijk bent geweest op je aanvraag ben je dan op het punt dat het meer formaliteit wordt. Natuurlijk is er altijd een kleine kans dat Harrie met een verkeerde been uit bed stapt en een paar keer op je "weiger aanvraag" knop klikt.
Als tussenweg zou je nog kunnen zeggen voorbehoud van financiering van 1 week.
[
Voor 29% gewijzigd door
Batavia op 17-06-2019 15:24
]