Het dartstopic voor amateurs

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:08

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Ik vond zo snel geen amateurdartstopic. Wie weet kan hier iemand mijn vraag beantwoorden. Ik ben gisteren naar Alphen a/d Rijn gereden om daar bij Dartshop Alphen mijn eerste eigen dartpijlen uit te zoeken. Ik gebruik ze maximaal 2 x in de week op de hondensportvereniging in de kantine. Mijn ervaring is dat ik de pijlen van rond de 20 gram te licht vind als ik ze daar van iemand leen. Ik heb nu pijlen van 23, 24 en 26 gram uitgeprobeerd en ben met Bull's pijlen van 24 gram (en 80% tungsten) naar huis gegaan. Bij het eerste spelletje in de kantine (41 - dus verre van intensief) viel het me op dat ik een zwaar gevoel in mijn arm kreeg bij het gooien. Dat merkte ik in de winkel ook al een beetje, maar nu dus meer. Dat gevoel heb ik in de kantine met geleende pijlen eigenlijk nog nooit gehad. Bij het testen in de winkel kreeg ik de pijlen wel behoorlijk recht in het bord. Enige advies wat de verkoper aldaar verder gaf, was dat het puur gevoelsmatig is welke pijlen je kiest en er dus geen beter of slechter was qua keuze voor mij. Heb ik nu gewoon pijlen van een verkeerd gewicht gekozen, of hoort dat zware gevoel er even bij na het werpen? (Na anderhalf jaar zo nu en dan een potje, heb ik dat nog nooit gehad namelijk.)

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8slayer
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-02 01:20
Jorgen schreef op woensdag 4 april 2018 @ 20:31:
Ik vond zo snel geen amateurdartstopic. Wie weet kan hier iemand mijn vraag beantwoorden. Ik ben gisteren naar Alphen a/d Rijn gereden om daar bij Dartshop Alphen mijn eerste eigen dartpijlen uit te zoeken. Ik gebruik ze maximaal 2 x in de week op de hondensportvereniging in de kantine. Mijn ervaring is dat ik de pijlen van rond de 20 gram te licht vind als ik ze daar van iemand leen. Ik heb nu pijlen van 23, 24 en 26 gram uitgeprobeerd en ben met Bull's pijlen van 24 gram (en 80% tungsten) naar huis gegaan. Bij het eerste spelletje in de kantine (41 - dus verre van intensief) viel het me op dat ik een zwaar gevoel in mijn arm kreeg bij het gooien. Dat merkte ik in de winkel ook al een beetje, maar nu dus meer. Dat gevoel heb ik in de kantine met geleende pijlen eigenlijk nog nooit gehad. Bij het testen in de winkel kreeg ik de pijlen wel behoorlijk recht in het bord. Enige advies wat de verkoper aldaar verder gaf, was dat het puur gevoelsmatig is welke pijlen je kiest en er dus geen beter of slechter was qua keuze voor mij. Heb ik nu gewoon pijlen van een verkeerd gewicht gekozen, of hoort dat zware gevoel er even bij na het werpen? (Na anderhalf jaar zo nu en dan een potje, heb ik dat nog nooit gehad namelijk.)
Wat bedoel je met zwaar gevoel?

Play every day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
@gr8slayer Een zwaar gevoel in de arm. Alsof je teveel kracht hebt gezet, of wanneer je je spieren iets teveel belast. (Wat ik heel bijzonder vind met 24-gramspijlen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Jorgen schreef op woensdag 4 april 2018 @ 20:51:
@gr8slayer Een zwaar gevoel in de arm. Alsof je teveel kracht hebt gezet, of wanneer je je spieren iets teveel belast. (Wat ik heel bijzonder vind met 24-gramspijlen.)
Zou kunnen komen omdat je allang niet meer gedart hebt of doordat je misschien met deze pijlen net anders gooit dan met de pijlen die je voorheen gebruikte. Zelf merk ik het vaak na de zomer als de competitie weer begint en ik een tijd niet heb gegooid.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8slayer
Is het niet gewoon zo dat je nu meer en misschien langer dart dan voorheen? Ik dart vrij regelmatig maar als ik een paar uur bezig ben geweest heb ik de volgende dag een beetje spierpijn in de binnenkant van mn elleboog.

Play every day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
@Gynnad @gr8slayer Wellicht is dat het. Ik gooi maximaal 2 x per week en nooit voor meer dan een uurtje à anderhalf. Vaak is het 501 al begonnen en doe ik alleen mee met de spelletjes daarna (kruisjes, volgen, 41) Ik weet wel dat ik met de heel lichte pijlen meer over het bord zwalk, net als met de kortere pijlen (die vaak ook lichter zijn). Vandaar dat ik dus 23, 24 en 26 geprobeerd. Laatste keer darten was een week ervoor ;) Dus dat valt an sich wel mee natuurlijk. 't Gaf me in elk geval zo'n gevoel van wel ruim € 50 uitgeven om iets waar je niet goed in bent, maar wel leuk vind, iets beter te kunnen gaan doen - en dan bij de eerste keer gooien merken dat je de verkeerde gekocht hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8slayer
Het is denk ik een minder groot verschil dan dat jij je inbeeldt. Ik had "vroeger" 25 grams pijlen en ben sinds een jaar of 3 geswitcht naar 21 omdat ik ook geloofde in een praatje van de meneer in de dartwinkel. Kijk maar eens naar met hoeveel gram de jongens van de televisie toernooien gooien, het zal je verbazen hoeveel helden er nog met relatief zware pijlen gooien. Ik heb zelf het verschil gevonden in de lengte van de shafts, misschien kun je daar nog eens iets mee experimenteren. Bij darts haal je je vaak dingen in je hoofd, denken dat er van alles aan je materiaal ligt terwijl je beter aan een constante worp kunt werken. Het is een lekker onsamenhangend verhaal van me geworden, haha. Succes in ieder geval.

Play every day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Dankjewel! Ik zal ook eerlijk zeggen; ik ben superslecht in darten, maar heb in de afgelopen anderhalf jaar wel wat kunnen verbeteren. Ik krijg ze nu driekwart van de tijd in elk geval in de buurt het juiste nummer. ;) Ik hoopte met het juiste materiaal - dat dan van mezelf zou zijn, in elk geval constanter te kunnen worden en bijv. richting de 40 of 50 punten per beurt te kunnen komen. Dat ik van goede pijlen niet zelf beter wordt, snap ik. Vond alleen het gevoel in mijn arm zo vreemd nu ik wel goede pijlen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

25g gooit makkelijker en je hoeft minder hard te gooien. Je kunt wel last hebben van je arm wat zwaar aanvoelt na een paar legs. Gooide je eerst met 20g ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royy90
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:03
Jorgen schreef op woensdag 4 april 2018 @ 21:43:
Dankjewel! Ik zal ook eerlijk zeggen; ik ben superslecht in darten, maar heb in de afgelopen anderhalf jaar wel wat kunnen verbeteren. Ik krijg ze nu driekwart van de tijd in elk geval in de buurt het juiste nummer. ;) Ik hoopte met het juiste materiaal - dat dan van mezelf zou zijn, in elk geval constanter te kunnen worden en bijv. richting de 40 of 50 punten per beurt te kunnen komen. Dat ik van goede pijlen niet zelf beter wordt, snap ik. Vond alleen het gevoel in mijn arm zo vreemd nu ik wel goede pijlen heb.
Beter worden zal niet supersnel gaan als je twee maal in de week af en toe even een pijltje gooit. Plezier staat voorop natuurlijk maar als je echt beter wil worden zou je het beste wat vaker kunnen gooien. Logisch ook uiteraard. Het gevoel in je armen kan komen omdat je niet zoveel dart en nu toch onbewust misschien iets meer omdat je ook nieuwe pijlen hebt.

Echt zwaar gevoel tijdens het gooien vind ik wel apart. Het komt wel vaker voor zoals ook al gemeld dat je de volgende dag wat spierpijn kan hebben als je niet regelmatig gooit. Wat ik wel eens bij mezelf heb gemerkt is als wanneer ik een "zwaar(belastend)" iets heb gedaan (fitness, dagje pretpark, zwaar tillen, etc etc) de pijlen absoluut anders aanvoelen en je een zwaar gevoel kan krijgen in je armen.

Daarnaast zijn 80% tungsten 24 gram gewoon normale prima pijltjes waar je normaal gesproken geen last van pijntjes o.i.d. van zou krijgen. Ik zou zeggen, koop een bordje voor thuis, gooi elke dag 15-30 minuten en kijk dan eens of je er over 2 weekjes nog last van hebt in de kantine.

semi-offtopic; een amateur darts topic zie ik wel zitten.

PSN Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Nu online
gr8slayer schreef op woensdag 4 april 2018 @ 21:04:
Het is denk ik een minder groot verschil dan dat jij je inbeeldt. Ik had "vroeger" 25 grams pijlen en ben sinds een jaar of 3 geswitcht naar 21 omdat ik ook geloofde in een praatje van de meneer in de dartwinkel. Kijk maar eens naar met hoeveel gram de jongens van de televisie toernooien gooien, het zal je verbazen hoeveel helden er nog met relatief zware pijlen gooien. Ik heb zelf het verschil gevonden in de lengte van de shafts, misschien kun je daar nog eens iets mee experimenteren. Bij darts haal je je vaak dingen in je hoofd, denken dat er van alles aan je materiaal ligt terwijl je beter aan een constante worp kunt werken. Het is een lekker onsamenhangend verhaal van me geworden, haha. Succes in ieder geval.
Maar de grote vraag is dan, hoe werk je aan een constante worp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8slayer
Gynnad schreef op woensdag 4 april 2018 @ 22:29:
[...]

Maar de grote vraag is dan, hoe werk je aan een constante worp?
Laat ik voorop stellen dat ik niet constant gooi. Ik vind mezelf niet heel goed, sinds ik dartconnect gebruik weet ik dat ik rond de 60 gemiddeld gooi bij een goeie dag. Op een slechte 40. Ik wissel vaak van worp als m'n prestaties me niet bevallen terwijl ik weet dat dat niet handig is.

Maar ik heb wel een idee over hoe je een constante worp kunt ontwikkelen. Ik heb altijd dingen afgekeken en mijn voorbeeld was Barney. Kies eerst een vaste plek om je voet en dus lichaam te plaatsen. Barney staat bijvoorbeeld meer rechts van het bord. En dan met zijn voet schuin tegen de oche zodat zijn arm het dichtstbijzijnde van het bord is. Als je dit onder controle hebt kun je je gaan focussen op een worp waarbij aan het einde van de worp je arm gestrekt is en je als het ware je darts na-wijst. Kijk maar eens de slo-mo's op tv en je ziet ze dat doen. Als je dat in je achterhoofd houdt en je blijft daar op oefenen zou je in staat moeten zijn, als je een beetje talent hebt dan, om een constante worp te ontwikkelen. Ik ben er zelf dus ook nog mee bezig.

Play every day

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Jorgen schreef op woensdag 4 april 2018 @ 20:31:
Ik vond zo snel geen amateurdartstopic.
Bij deze. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Nu online
gr8slayer schreef op woensdag 4 april 2018 @ 22:48:
[...]

Laat ik voorop stellen dat ik niet constant gooi. Ik vind mezelf niet heel goed, sinds ik dartconnect gebruik weet ik dat ik rond de 60 gemiddeld gooi bij een goeie dag. Op een slechte 40. Ik wissel vaak van worp als m'n prestaties me niet bevallen terwijl ik weet dat dat niet handig is.

Maar ik heb wel een idee over hoe je een constante worp kunt ontwikkelen. Ik heb altijd dingen afgekeken en mijn voorbeeld was Barney. Kies eerst een vaste plek om je voet en dus lichaam te plaatsen. Barney staat bijvoorbeeld meer rechts van het bord. En dan met zijn voet schuin tegen de oche zodat zijn arm het dichtstbijzijnde van het bord is. Als je dit onder controle hebt kun je je gaan focussen op een worp waarbij aan het einde van de worp je arm gestrekt is en je als het ware je darts na-wijst. Kijk maar eens de slo-mo's op tv en je ziet ze dat doen. Als je dat in je achterhoofd houdt en je blijft daar op oefenen zou je in staat moeten zijn, als je een beetje talent hebt dan, om een constante worp te ontwikkelen. Ik ben er zelf dus ook nog mee bezig.
Ik merk bij mij zelf trouwens dat het vaak een concentratie probleem is waardoor ik partijen minder gooi, dit kan deels komen door vermoeidheid, onderschatting van de tegenstander of gewoon niet voldoende focussen tijdens het gooien.

Ik gooi zelf trouwens wekelijks competitie in de Peelland Dart Bond (Zuid-Oost Brabant), zijn er hier meer mensen die competitie gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royy90
Ik heb competitie gegooid maar merkte dat zodra ik "verplicht" moest darten ik het toch een stuk minder leuk vond. Dus na 1 seizoen ook gestopt. Gooi enkel nog toernooien. Daarnaast was doordeweeks competitie ook niet altijd even handig met de dag erna weer school.

Wat voor setup heeft iedereen hier? Ik gebruik zelf deze set:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/J0Pn89O7hIfJMwf17MVAMGIE/full.jpg

-custom made barrel 23gr. 90% tungsten
- Target pro grim medium
- whizlock caps (al sinds oktober geen shaft meer hoeven te vervangen, ideaal!)
- Ruthless flights

PSN Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-05 16:35

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Wat betreft gewicht kan ik lang en kort zijn, dus zal ik het kort houden. Ik ben ooit (ergens begin jaren '90) met 18 gram begonnen. Daarna heb ik een tijdje pijlen van 16 gram gebruikt omdat dat in de winkel wel heel lekker ging en daarna pijlen van 19 gram. Ik heb ook wel met geleende pijlen gegooid met ongeveer alle gewichten en allemaal krijg ik ze het bord wel in. Om een beetje constant te gooien, moet ik het regelmatig doen en niet van set wisselen. Ik heb een paar weken terug voor het eerst in jaren weer eens serieus een partijtje gegooid en ik had voornamelijk problemen met het uitgooien (de dubbels), maar de pijlen zwabberden wel over het bord.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Hackus schreef op woensdag 4 april 2018 @ 21:48:
25g gooit makkelijker en je hoeft minder hard te gooien. Je kunt wel last hebben van je arm wat zwaar aanvoelt na een paar legs. Gooide je eerst met 20g ?
Ik heb met allerlei pijlen gegooid, net wat er voor handen was op dat moment. Vaak alleen de spelletjes achteraf, soms ook 501 als de "standaard-darters" op de club nog een extra mannetje zochten. Ik merkte dan dat ik 19, 21,5 en dat soort gewichtjes eigenlijk te licht vond. Denk dat ik dus meestal met pijlen ergens tussen de 23 en 26 gram gegooid heb. Maar zoals gezegd, gooi ik maar weinig 501 omdat er over het algemeen 3 mensen zijn die standaard darten en ze dan vaak al een vierde persoon hebben gevonden vooraleer ik in de kantine ben. (501 wordt bij ons meestal in tweetallen gespeeld.)
Royy90 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 22:03:
[...]

Beter worden zal niet supersnel gaan als je twee maal in de week af en toe even een pijltje gooit. Plezier staat voorop natuurlijk maar als je echt beter wil worden zou je het beste wat vaker kunnen gooien. Logisch ook uiteraard. Het gevoel in je armen kan komen omdat je niet zoveel dart en nu toch onbewust misschien iets meer omdat je ook nieuwe pijlen hebt.
Het gaat mij erom dat ik ietsje beter wordt. Het gaat vooral om het feit dat het leuk en ontspannend is. Ik gooi nu nog vaak zat maar 3 of 7 punten met 3 pijlen :P en wil eigenlijk naar ergens tussen de 40 en 60 toe. Dan ben ik al meer dan tevreden. Of dat ik met "41" eens boven de 200 punten uitkom en niet standaard halveer. ;)
Echt zwaar gevoel tijdens het gooien vind ik wel apart. Het komt wel vaker voor zoals ook al gemeld dat je de volgende dag wat spierpijn kan hebben als je niet regelmatig gooit. Wat ik wel eens bij mezelf heb gemerkt is als wanneer ik een "zwaar(belastend)" iets heb gedaan (fitness, dagje pretpark, zwaar tillen, etc etc) de pijlen absoluut anders aanvoelen en je een zwaar gevoel kan krijgen in je armen.
Ik merkte het echt per worp. Zondag ben ik weer op de hondensportvereniging dus dan doet zich vast een moment voor dat ik mee kan darten en het nog eens kan proberen. Misschien komt het ook dat ik hoge verwachtingen had van deze - voor mij - vrij dure, eigen pijlen en ik daardoor wellicht anders heb gegooid dan anders.
Daarnaast zijn 80% tungsten 24 gram gewoon normale prima pijltjes waar je normaal gesproken geen last van pijntjes o.i.d. van zou krijgen. Ik zou zeggen, koop een bordje voor thuis, gooi elke dag 15-30 minuten en kijk dan eens of je er over 2 weekjes nog last van hebt in de kantine.

semi-offtopic; een amateur darts topic zie ik wel zitten.
Daar heb ik ook over nagedacht. Ben je natuurlijk ook weer € 50 a € 60 verder...
Mooi.
Ondanks dat ik nu als TS vermeld wordt, heb ik denk ik zelf weinig te toe te voegen. Ik ben nog altijd echt een pruts-darter. ;) Mooie tip wel vanuit de dartwinkel: als je met rechts dart, moet je niet je linkervoet voorop zetten. :P Zou wel mooi zijn als ik over een paar maandjes kon melden dat ik mijn doelstelling (tussen de 40 en de 60 punten met 3 pijlen; 200 bij "41") gehaald heb. :)
Royy90 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 13:02:
Ik heb competitie gegooid maar merkte dat zodra ik "verplicht" moest darten ik het toch een stuk minder leuk vond. Dus na 1 seizoen ook gestopt. Gooi enkel nog toernooien. Daarnaast was doordeweeks competitie ook niet altijd even handig met de dag erna weer school.

Wat voor setup heeft iedereen hier? Ik gebruik zelf deze set:
[afbeelding]

-custom made barrel 23gr. 90% tungsten
- Target pro grim medium
- whizlock caps (al sinds oktober geen shaft meer hoeven te vervangen, ideaal!)
- Ruthless flights
Ik heb Bull's Phantom Grip 80%, 24 gram, inclusief de meegeleverde shafts en flights (heel lelijke zaten erbij)
En daarnaast als reserve een setje Target Pro 100 flights en Target Pro Grip shafts medium.
Op de website van de winkel in Alphen kon ik ze niet vinden; dus dan maar gelinkt vanaf een andere shop.

Deze dartset:
Afbeeldingslocatie: https://www.dartswarehouse.nl/media/catalog/product/cache/1/image/650x650/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/u/bull_s_steeltip_phantom_grip_80_total.jpg

Extra shafts:
Afbeeldingslocatie: https://www.dartswarehouse.nl/media/catalog/product/cache/1/image/650x650/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/p/r/progrip_black_me_536b7618563ff.jpg

Extra flights:
Afbeeldingslocatie: https://www.dartpoint.de/media/image/g600859.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 16:58

Fuelke

Forza Ferrari

Vroeger veel gedart, mijn dartsblok hing toen nog aan de muur, dus gooide wel om de 2-3 dagen wat pijltjes.

Recent werd er op het straatfeest een tornooi georganiseerd en toen heb ik de pijltjes nog eens vanonder het stof gehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BJaNcjRvV0Fclklj5ewmLIeB/full.jpg

King pijlen van 28 gram - kunststof shafts - linnen flights - flightprotectors.

En ik heb ook nog een setje reserve pijlen liggen van 20 gram, daar ben ik mee gestart, zag nu wel dat de flights daarop nog plastiek waren en dat ze al flink stuk gegooid zijn :D

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8slayer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JFMDryZsNt6dwcuW7u25Gxce/full.jpg?nohitcount=1

Links oud en rechts nieuw. 23 grams Van Barneveld pijlen en 21 grams MVG.

[ Voor 59% gewijzigd door gr8slayer op 05-04-2018 20:12 ]

Play every day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Jorgen schreef op donderdag 5 april 2018 @ 18:47:
Mooi.
Ondanks dat ik nu als TS vermeld wordt, heb ik denk ik zelf weinig te toe te voegen. Ik ben nog altijd echt een pruts-darter. ;) Mooie tip wel vanuit de dartwinkel: als je met rechts dart, moet je niet je linkervoet voorop zetten. :P Zou wel mooi zijn als ik over een paar maandjes kon melden dat ik mijn doelstelling (tussen de 40 en de 60 punten met 3 pijlen; 200 bij "41") gehaald heb. :)
Tja, ik kan geen reactie invoegen voor die van jou. Je zal dus maar tevreden moeten zijn dat je TS bent. ;)
Overigens kan die reactie ook wel dienen als TS. Het komt wel vaker voor dat een topic start vanuit een vraag en dan doorloopt. Het is niet alsof veel mensen de topicstart nu lezen. :P

Verder heb ik een ongelofelijk slechte fijne motoriek dus darts is helemaal niks voor mij. :+

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-05 16:35

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

DaniëlWW2 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 20:27:
[...]
Verder heb ik een ongelofelijk slechte fijne motoriek
offtopic:
Ga eens een tijdje borduren, verbetert je fijne motoriek best wel.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
DaniëlWW2 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 20:27:
[...]

Tja, ik kan geen reactie invoegen voor die van jou. Je zal dus maar tevreden moeten zijn dat je TS bent. ;)
Overigens kan die reactie ook wel dienen als TS. Het komt wel vaker voor dat een topic start vanuit een vraag en dan doorloopt. Het is niet alsof veel mensen de topicstart nu lezen. :P

Verder heb ik een ongelofelijk slechte fijne motoriek dus darts is helemaal niks voor mij. :+
O, maar verder is het ook prima hoor. ;) (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Nu online
Zijn er meer mensen die hier de app / website DartCounter gebruiken? Persoonlijk vind ik het een erg fijne app, alleen Tac Tics werkt er niet helemaal lekker in, de bot tegenstander is niet dusdanig intelligent dat hij de wedstrijd kan lezen. Waardoor ik persoonlijk vaak ziet dat hij een hoop punten op de 20 probeert te pakken voordat hij door gaat, terwijl dit in werkelijkheid nooit gebeurd (althans als de tegenstander sportief is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royy90
Gynnad schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 08:06:
Zijn er meer mensen die hier de app / website DartCounter gebruiken? Persoonlijk vind ik het een erg fijne app, alleen Tac Tics werkt er niet helemaal lekker in, de bot tegenstander is niet dusdanig intelligent dat hij de wedstrijd kan lezen. Waardoor ik persoonlijk vaak ziet dat hij een hoop punten op de 20 probeert te pakken voordat hij door gaat, terwijl dit in werkelijkheid nooit gebeurd (althans als de tegenstander sportief is).
Ja en nee. Ik probeer wel elke dag minimaal een uur training te doen maar ik vind het grote nadeel van DartCounter dat je steeds de score moet invullen en zo nooit lekker in je spel komt. Als ik train dan speel ik voornamelijk het spelletje 170, dit is goed voor het kunnen wegzetten en finishen. Dus heel soms doe ik wat met DartCounter maar voornamelijk is het 170 uitgooien. Zodra ik op locatie een toernooi gooi is de training daar over het algemeen 121 met een medespeler(dus 121 met 9 pijlen uitgooien en dan naar 122, repeat, terug naar 121 wanneer het faalt).

Hoe traint de rest hier eigenlijk? Hoeveel en wat?

PSN Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8slayer
Ik gebruik dus dartconnect, het programma wat sinds dit seizoen ook bij de PDC het officiële programma is.

Play every day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Nu online
Royy90 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 18:35:
[...]

Ja en nee. Ik probeer wel elke dag minimaal een uur training te doen maar ik vind het grote nadeel van DartCounter dat je steeds de score moet invullen en zo nooit lekker in je spel komt. Als ik train dan speel ik voornamelijk het spelletje 170, dit is goed voor het kunnen wegzetten en finishen. Dus heel soms doe ik wat met DartCounter maar voornamelijk is het 170 uitgooien. Zodra ik op locatie een toernooi gooi is de training daar over het algemeen 121 met een medespeler(dus 121 met 9 pijlen uitgooien en dan naar 122, repeat, terug naar 121 wanneer het faalt).

Hoe traint de rest hier eigenlijk? Hoeveel en wat?
Bij wedstrijden doen wij meestal ook met z'n 2-en 121 of 170, gaat dan wel in een lekker tempo. Echter vind ik als ik thuis train wel fijn om een beetje de gemiddeldes bij te houden, en tegenstand te krijgen van een bot. Bij 170 raak ik toch wat sneller 'verveeld'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Hoe gooi je met een bot dan? Die geeft gewoon 3 willekeurige scores per beurt en daarna mag jij weer op het echte bord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Nu online
Jorgen schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 23:49:
Hoe gooi je met een bot dan? Die geeft gewoon 3 willekeurige scores per beurt en daarna mag jij weer op het echte bord?
Precies, ze zijn alleen niet helemaal willekeurig. Je kunt aangeven wat het niveau van de bot moet zijn, bijvoorbeeld 60 gemiddeld. Uiteindelijk zul je zien dat de bot dan gemiddeld 60 gooit, dit kan de ene keer een 100 zijn maar bijvoorbeeld ook 40. Het is dus redelijk goed om zo tegen een constante tegenstander te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-05 20:32
Maar eens oprakelen:

Sinds de zomer had het werk hier een plastic dartbord gehangen. Af en toe een worpje, maar 2 weken geleden begon het frustreren dat die pijltjes eruit vielen en er natuurlijk veel 'flyers' waren.

Naar de dreamland en een Winmau Sniper bord gaan halen met 6 pijltjes bij, brass.

Dat ging al een pak beter, echter nog flyers ertussen.

Vrijdag dan maar eens naar kameraden gegaan die comp gooien en verschillende pijltjes getest, 90 tot 97% tungsten etc..

Mja, blijkbaar ligt er toch veel aan die pijltjes want ik gooide regelmatig +100. Mooie worp kreeg ik te horen en heel consistent. Dat is leuk natuurlijk, maar.... nu begint de zoektoch naar een goed pijltje.

90% thungsten lijkt me goed om mee te beginnen, korte shaft is belangrijk voor mij heb ik geleerd.

Nu wat is het verschil tussen een 90% tungsten, pro tip shaft en een prijs van 40€ en 100€?? Ik snap niet het verschil in prijs?

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royy90
kazzzdafke schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:21:
Maar eens oprakelen:

Sinds de zomer had het werk hier een plastic dartbord gehangen. Af en toe een worpje, maar 2 weken geleden begon het frustreren dat die pijltjes eruit vielen en er natuurlijk veel 'flyers' waren.

Naar de dreamland en een Winmau Sniper bord gaan halen met 6 pijltjes bij, brass.

Dat ging al een pak beter, echter nog flyers ertussen.

Vrijdag dan maar eens naar kameraden gegaan die comp gooien en verschillende pijltjes getest, 90 tot 97% tungsten etc..

Mja, blijkbaar ligt er toch veel aan die pijltjes want ik gooide regelmatig +100. Mooie worp kreeg ik te horen en heel consistent. Dat is leuk natuurlijk, maar.... nu begint de zoektoch naar een goed pijltje.

90% thungsten lijkt me goed om mee te beginnen, korte shaft is belangrijk voor mij heb ik geleerd.

Nu wat is het verschil tussen een 90% tungsten, pro tip shaft en een prijs van 40€ en 100€?? Ik snap niet het verschil in prijs?
Goed bezig! Met "flyers" bedoel je bounchers(pijlen die uit het bord vallen)? Zoja, dat ligt in 99/100 gevallen aan de worp. Kijk maar eens op youtube naar Benito vd Pas, die heeft de meeste bounchers van alle PDC spelers. Je ziet ook dat zijn pijlen heel raar naar het bord gaan. Als je veel last hebt van bounchers kan je beetje gaan experimenteren met shafts en flights. Zijn vele vormen en maten waardoor de hele pijl anders zal gaan vliegen.

Qua pijlen kan je het beste naar een dartwinkel gaan waar je gewoon even met wat verschillende setjes kan gooien en zien wat goed voelt. Daarnaast zullen de medewerkers je ook voldoende advies kunnen geven. Uiteraard moet je wel zsm van die brass darts af en overgaan op tungsten darts. Minimaal 80% maar indien mogelijk probeer 90%. Al verwacht ik niet dat je daar veel verschil in zal merken als beginner hoor. Het gewicht in de dart is beter verdeeld. Ook zijn tungsten darts veel dunner waardoor je meer ruimte hebt in bijvoorbeeld de tripple 20. En prijsverschil komt omdat tungsten een duurder materiaal is dan brass. Ook kan een "naam" de prijs aanzienelijk verhogen als je bijvoorbeeld Phil Taylor darts wil die net nieuw zijn, dan zit je ook al gauw boven de €100+.

PSN Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Thanks voor de feedback.

Neen ik bedoel met flyers diegene die ineens een rare wobbel heeft of ipv samen met de andere 2 in de 20 zou moeten gaan, ineens in de lucht een afwijking krijgt naar de 4 of 6 ofzo.

En brass is idd niet goed daarom dat ik naar de goeie ga kijken en vandaar de vraag:

- buiten de naam van 2 identieke 90% tungsten met dezelfde flights en shafts, wat kan het prijsverschil daar bepalen? Enkel gewichtsverdeling?

Interesting times...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royy90
kazzzdafke schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:17:
Thanks voor de feedback.

Neen ik bedoel met flyers diegene die ineens een rare wobbel heeft of ipv samen met de andere 2 in de 20 zou moeten gaan, ineens in de lucht een afwijking krijgt naar de 4 of 6 ofzo.

En brass is idd niet goed daarom dat ik naar de goeie ga kijken en vandaar de vraag:

- buiten de naam van 2 identieke 90% tungsten met dezelfde flights en shafts, wat kan het prijsverschil daar bepalen? Enkel gewichtsverdeling?
Oh dat bedoel je... een echte afzwaaier dus. Dit kan door meerdere dingen komen, misschien gooi je hem te snel of heb je de pijl net wat anders vast. Je zou eens kunnen kijken dan naar pijlen met een kuiltje. Deze zorgen ervoor dat je de pijl eigenlijk altijd hetzelfde vasthebt. Bijvoorbeeld de Gary Anderson Phase 2 of de klassieke Mervyn King darts. Ik heb mijn eigen pijlen laten ontwerpen en heb hier ook een kuiltje voor mijn duim in verwerkt. Zo gooi ik altijd hetzelfde.

EDIT: aangezien je met Brass darts gooit kan het komen dat je deze afzwaaiers ervaart omdat het gewicht niet hetzelfde is verdeeld over alle drie de darts.

Prijsverschil is gewoon per merk/soort anders. Dit bepaald de fabrikant/verkoper. Als je naar de supermarkt ga heb je ook 80% cacao chocolade van zowel €1 als €3... Voordeel is dat darts relatief goedkoop zijn, je kan er een leven mee doen. Ik zou dus gewoon gaan kijken wat voor jou het fijnste gooit en niet kijken op een paar euro die je eventueel kan besparen.

[ Voor 5% gewijzigd door Royy90 op 29-10-2018 12:58 ]

PSN Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royy90
Meerprijs zal waarschijnlijk komen door de luxe uitstraling. En omdat de fabrikant dat wil. Het is ook een totaal andere pijl natuurlijk. Maar zoals ik eerder zei, je kan het beste naar een dartshop gaan waar je pijlen kan uitproberen. Een pijl is persoonlijk en dat kan alleen jijzelf bepalen. Je kan niet zeggen of een pijl goed of slecht is op basis van een plaatje. Het moet goed voelen voor jou, en dat test je door ermee te gooien.

PSN Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Nu online
Ik zou dartpijlen nooit online kopen of je moet er van te voren al ooit mee gegooid hebben. Hier in Zuid-Oost Brabant zijn er genoeg dartshops waar ze graag advies geven over de pijlen en waar je ook er even mee kan gooien. Dat kan ik absoluut aanraden als je niet precies weet welke pijl je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Gynnad schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 08:22:
[...]

Ik zou dartpijlen nooit online kopen of je moet er van te voren al ooit mee gegooid hebben. Hier in Zuid-Oost Brabant zijn er genoeg dartshops waar ze graag advies geven over de pijlen en waar je ook er even mee kan gooien. Dat kan ik absoluut aanraden als je niet precies weet welke pijl je nodig hebt.
Ja dat is leuk als je idd veel winkels in de buurt hebt... :)
In mijn buurt waar ik woon eigenlijk bijna niets, moet al een eindje rijden.

Interesting times...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazzzdafke
Daarstraks dan maar even gaan rijden voor pijltjes te testen en met volgende thuisgekomen na een 140 worp, en ze lagen lekker in mijn hand:

Harrows Supergrip

Simpel pijltje niet eens zo duur!

Morgen maar eens deftig testen..

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Ondertussen er de korte pro tip spinners op, toppie! Heel tevreden van!

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-05 20:18
Met de rust hier terwijl de halve finales en finale nog gespeeld moeten worden, even een vraag tussendoor:

Wat is op dit moment het beste dartbord op de markt? Ik heb al een jaar of 15 geen dartbord meer hangen na een verhuizing. Nu heb ik de zolder opgeknapt en wil ik weer een bord ophangen. Mijn Winmau Pro SFB ligt ergens in een doos, maar is al een jaar of 20 a 25 oud en moet dus nodig vervangen worden.

Iemand tips? Prijs maakt niet zo heel veel uit. Ik gooi niet zo hard en heb 18 grams bullits (die ik ook nog ga vervangen), dus zoek een niet al te hard bord.

Nou lees ik veel positieve dingen over een Winmau Blade 5 dual core, waar ik de prijs van een Unicorn-bord te hoog vindt en de nummers snel kapot schijnen te gaan. Ik dacht er dus uit te zijn, maar toen zag ik dus het bord van de BDO. Daar gooien ze op een One80 Gladiator III+, maar ik vind eigenlijk voornamelijk info over de Gladiator III en dus niet van de verbeterde versie. Waar de gewone Gladiator III ook al een erg goed bord zou zijn.

Enerzijds ben ik dus benieuwd naar ervaringen met een One80 Gladiator III+ bord en anderzijds naar andere tips voor een relatief zacht bord met hoge duurzaamheid. Prijs rond de 50 euro.

Edit: post is verplaatst vanuit het "Professioneel Darts - Deel 1" topic, maar hier is het volgens mij nog een stukje rustiger. :w

[ Voor 5% gewijzigd door KlaasjeNL op 12-01-2020 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-05 18:43

Dhrax

Prog Lord

KlaasjeNL schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 13:16:
Wat is op dit moment het beste dartbord op de markt? Ik heb al een jaar of 15 geen dartbord meer hangen na een verhuizing. Nu heb ik de zolder opgeknapt en wil ik weer een bord ophangen. Mijn Winmau Pro SFB ligt ergens in een doos, maar is al een jaar of 20 a 25 oud en moet dus nodig vervangen worden.

Iemand tips? Prijs maakt niet zo heel veel uit. Ik gooi niet zo hard en heb 18 grams bullits (die ik ook nog ga vervangen), dus zoek een niet al te hard bord.

Nou lees ik veel positieve dingen over een Winmau Blade 5 dual core, waar ik de prijs van een Unicorn-bord te hoog vindt en de nummers snel kapot schijnen te gaan. Ik dacht er dus uit te zijn, maar toen zag ik dus het bord van de BDO. Daar gooien ze op een One80 Gladiator III+, maar ik vind eigenlijk voornamelijk info over de Gladiator III en dus niet van de verbeterde versie. Waar de gewone Gladiator III ook al een erg goed bord zou zijn.

Enerzijds ben ik dus benieuwd naar ervaringen met een One80 Gladiator III+ bord en anderzijds naar andere tips voor een relatief zacht bord met hoge duurzaamheid. Prijs rond de 50 euro.

Edit: post is verplaatst vanuit het "Professioneel Darts - Deel 1" topic, maar hier is het volgens mij nog een stukje rustiger. :w
Heb zelf al enkele jaren een Winmau Blade 4 DC, bevalt uitstekend. Bord is niet te hard waardoor darts er makkelijk in gaan, en de onderlaag geeft genoeg grip om de pijlen goed te laten zitten. Daarnaast is het trapeze draad ook een welkome aanvulling en reduceerd het aantal bouncers aanzienlijk (daar zul jij sowieso weinig last van hebben vermoed ik). Blijf in ieder geval weg van Unicorn borden. Duur, hard en niet betrouwbaar.

Die One80 borden worden de laatste tijd door de BDO gebruikt. Geen ervaring mee zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Nu online
Begrijpelijk maar jammer dat de amateur wedstrijden voorlopig uitgesteld gaan worden, tenminste ik verwacht dat de andere bonden het advies gaan volgen.
NDB stelt eigen competities uit en adviseert haar lidorganisaties hetzelfde te doen

De NDB heeft vorige week daarom een aantal belangrijke en moeilijke beslissingen moeten nemen. Ondanks dat wij alles op alles hebben gezet om te kijken hoe we weer verantwoord konden beginnen hebben wij door de recente ontwikkelingen en enkele praktijkvoorbeelden (die we zo verder uitleggen) de volgende beslissingen genomen:

1. Wij stellen onze landelijke competities, LaCo en SuperLeague, uit tot 1 januari 2021. Ook de SuperLeague play-offs worden voor die tijd definitief niet georganiseerd. (Het inschrijfgeld wordt teruggestort).

2. Het NDB Rankingcircuit wordt niet opgestart voor 1 januari 2021.

3. De inschrijving voor de Dutch Open Darts zal niet op 1 oktober 2020 open gaan. Er zal in een later stadium bekend gemaakt worden of en wanneer de Dutch Open Darts in 2021 georganiseerd gaat worden.

4. Daarnaast adviseren wij onze lidorganisaties om haar regionale competities ook uit te stellen tot 1 januari 2021. Hierover hebben wij hen via een videoconferentie persoonlijk geïnformeerd. Alle lidorganisaties dienen hier zelf een besluit over te nemen.
Bron: https://www.ndbdarts.nl/n...isaties-hetzelfde-te-doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1989
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19-05-2021
*knip*
Hier hoef je een oud topic niet voor omhoog te schoppen, bovendien lijkt dit teveel op spam en dat is niet toegestaan.

[ Voor 78% gewijzigd door tweakduke op 19-05-2021 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Throne
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-09-2022
Ik wou dit toppic ff wakker maken want ik heb mee een paar vraagjes maar ik lijk er maar geen antwoord op te vinden. Ik gooi al een tijdje( al zon 9 jaar met daar tussen pouzes van een jaar soms 2 ivm met verhuizingen of dergelijke waardoor het bord op zolder beland en vervolgends er niet meer af komt🥲) en ben reeds weer begonnen en heb zelf tungsten 90% 23gr tripple B pijlen en heb zojuist compleet nieuw winmau blade6 tripplecore pdc bord gekocht met foambesterming en okki mat maar ik lijk maar niet te snappen hoe ik echt moet mikken en om consistend te gooien dat is natuurlijk niet handig als je maar gooit en maar hoopt dat je iets raakt 😅 maar ik kan er nergens iets over vinden hoe ik mijzelf bevorder in het darten dus bij deze de vraag wie kan mij helpen om een betere darter te worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gynnad
  • Nu online
Belangrijke tip die ik je kan geven is dat je moet kijken naar een stabiele houding, vaak zie je darters een soort hupje maken met hun tweede been/voet. Een stabiele houding zorgt ervoor dat je telkens dezelfde worp kunt maken en dus stabieler/consistenter wordt. Toen ik zelf ooit begon met darten had ik weleens iemand die op mijn voet ging staan en dan merk je hoe moeilijk het is (in het begin) om beide voeten op de grond te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Nu online
Helaas zien we de laatste tijd (door corona?) de ene na de andere dartshop hier in de buurt verdwijnen en zit de dichtstbijzijnde inmiddels op 40 minuten rijden. Nu zit ik erover na te denken om zelf een repointing machine te kopen om je dartpunten te vervangen (bijv. https://www.dartshopper.n...r-repointing-machine.html)

Zijn er mensen die ervaring hebben met een dergelijk apparaat, is dat een beetje te doen?

Pagina: 1