Koelvloeistof verdwijnt als sneeuw voor de zon

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-09 19:51
Hi allemaal!

Vandaag heb ik alle vloeistoffen gecontroleerd en ik merkte dat mijn koelvloeistof zo goed als leeg was (reservoir). Er lag nog een klein beetje in, maar ver onder het minimum. Radiateur zit tot aan de dop vol met koelvloeistof (dit hoort denk ik?). Koelvloeistof in ieder geval bijgevuld en niet meer mee gereden. Drie uur later nog eens gecontroleerd en hij was weer ver onder het streepje (zoals voorheen). Radiateur dop geopend en die zat nog vol.

Wat ik heb gecontroleerd:

- Geen plas onder de auto en ook niet in de motorruimte
- Geen witte rook uit de uitlaat (alleen als ik net ga rijden vanwege condens)
- Geen vieze smurrie onder de deksel
- Geen olie lekkage en olie is netjes op peil

Nu is er in januari een thermostaat vervangen en 2 weken geleden is hij nog APK gekeurd. Heel raar dit...

Ik ga het morgenochtend weer nakijken, maar ik verwacht dat het dan weer leeg is.

Kan ik nog iets nakijken wat ik over het hoofd zie?

Betreft een Honda Civic uit 98 met 268k op de teller.

P.S. er branden ook geen lampjes op me dashboard o.i.d. en ik rij eens in de 2 weken vanaf Dordrecht naar Middelburg zonder problemen. Temperatuur is ook netjes in het midden.

[ Voor 3% gewijzigd door Knamix op 04-04-2018 22:53 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Kan zijn dat er lucht in het systeem zit. Ik zou hem weer bijvullen en ff in de gaten houden.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Inderdaad even bij blijven vullen en in de gaten houden. Het zou dan vrij snel moeten stoppen. Dan is hopelijk al het lucht uit je systeem.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
pwillemske schreef op woensdag 4 april 2018 @ 22:54:
Kan zijn dat er lucht in het systeem zit. Ik zou hem weer bijvullen en ff in de gaten houden.
!null schreef op woensdag 4 april 2018 @ 22:57:
Inderdaad even bij blijven vullen en in de gaten houden. Het zou dan vrij snel moeten stoppen. Dan is hopelijk al het lucht uit je systeem.
Thanks! Hou ik het even in de gaten. Is er nog een snellere manier om het systeem te ontluchten? Lees op internet verschillende verhalen (radiateurdop losmaken en auto warm laten draaien etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Volgens mij zit het reservoir nooit vol bij koude motor. Min en Max zit klein randje omdat de vloeistof uit zet bij warme motor. Knijp eens een paar keer goed in de slang en dan zie je wel beweging. Wel de dop van het reservoir draaien. Als je radiateur vol zit koelt het goed. Ik zal wel even goed de aansluitingen nakijken en waar de thermostaat is vervangen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Als die weer leeg is binnenkort zou ik je waterpomp bekijken. Die verliest water langs zn as, dit gebeurt als motor loopt niet bij stilstand. En uiteraard themosstaathuis controleren.

Ontluchten is voldoende, warmdraaien. Aflaten koelen en weer bijvullen. Eventueel met dop open, maar niet noodzakelijk.

En een APK is geen vrijspraak dat er geen koelvloeistof gaat lekken. Dat interesserd ze niet, al drupt t maakt voor APK niks uit, net als motorolie. Is op/aanmerking verder niks. Geen reperatiepunt/afkeur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
sugarlee89 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 23:08:
Als die weer leeg is binnenkort zou ik je waterpomp bekijken. Die verliest water langs zn as, dit gebeurt als motor loopt niet bij stilstand. En uiteraard themosstaathuis controleren.

Ontluchten is voldoende, warmdraaien. Aflaten koelen en weer bijvullen. Eventueel met dop open, maar niet noodzakelijk.

En een APK is geen vrijspraak dat er geen koelvloeistof gaat lekken. Dat interesserd ze niet, al drupt t maakt voor APK niks uit, net als motorolie. Is op/aanmerking verder niks. Geen reperatiepunt/afkeur
Waterpomp en distributie is eind 2016 vervangen (bij aankoop eind 2017 was het expansievat etc nog vol)

Hoop niet dat de waterpomp dan defect is :(

Bedankt voor je tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Als de motor is aan het afkoelen. Trekt hij de koelvloeistof terug het systeem in. Het kan inderdaad zijn dat er een hoop lucht in je systeem heeft gezeten.

Nog even als tip. Onder de as van de waterpomp zit een klein gat. Als de as lekt zie je dat aan het gaatje.

[ Voor 26% gewijzigd door Racer89 op 04-04-2018 23:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knamix
Update:

Vanochtend onder de motorkap gekeken en zat netjes op peil. Naar werk gereden (15 minuten incl. snelweg) en het was nog vol :)

Dit weekend maar even een lang stukje rijden en kijken wat hij dan doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-09 12:44
Zolang het niveau onder de radiatordop niet veranderd is er weinig aan de hand. Het bijvultankje is enkel een expansievaatje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RP92
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:31
Bij een Honda en ook andere Aziatische merken heb je inderdaad een los potje/vat.
Hier kun je koelwater bij vullen. Dit is echter nooit helemaal dicht zoals bij Europese merken.
Zolang je koelwater in je radiateur helemaal tot de nok vol zit is er niks aan de hand.

Kan lucht in hebben gezeten of het dunne slangetje van je potje naar de radiateur lekt iets als die warm is en het koelwater uitzet dus naar het potje terugstroomd.
Deze word vaak poreus het potje zelf kan ook een klein scheurtje inzitten.
Als die nu op pijl blijft zou ik me niet zo zorgen om maken.
Gewoon iets vaker in de gaten houden..
Gr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als de motor warm is staat het koelsysteem onderdruk. Wat ik zelf eens heb gehad is dat de dop van je reservoir niet lekker meer is. (Zit als het goed is een veer in) Dan lekt koelvloeistof er uit via het slangetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ooit hetzelfde gehad na vervangen waterpomp: lucht in systeem. Als die er uit is dan moet het prima. zijn. Zolang motor niet oververhit raakt zal het allemaal nog wel meevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Verwijderd schreef op donderdag 5 april 2018 @ 10:58:
Als de motor warm is staat het koelsysteem onderdruk. Wat ik zelf eens heb gehad is dat de dop van je reservoir niet lekker meer is. (Zit als het goed is een veer in) Dan lekt koelvloeistof er uit via het slangetje.
Dit inderdaad, je radiator staat onder druk, de dop gaat normaal rond de 1 bar (overdruk) iets omhoog om wat vloeistof weg te laten het tankje in zodat de druk niet te hoog wordt. Faalt je dop en doet hij dit al bij zeg 0.5 bar dan stroomt er veel meer vloeistof je tankje in. Als deze dan vol zit stroomt het over. Koelt alles daarna weer af krijg je een onderdruk in je systeem en daarmee zuigt de radiator weer vloeistof uit het tankje. Heb je dan echter al een hoop vloeistof eruit geduwd dan zakt het peil in het tankje uiteindelijk.

Dus, als het nog steeds gebeurt, haal je dop eens los en duw eens op t binnenste deel om te kijken of hier nog kracht achter zit. Indien niet, nieuwe dop kopen (ff opletten of je 0.9 of 1.1 bar of nog wat anders moet hebben), doppen kosten nauwelijks iets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:43
Iedereen kijkt altijd wel in de motorruimte, maar vergeet niet dat het koelwater ook je schutbord door naar je kachel radiateur stroomt, onder je dashboard. Dit omdat je kachel ook warm moet worden ;)
Deze wil ook nog weleens gaan lekken. Dan zou je nattigheid moeten terugvinden in de auto, ipv in de motorruimte.
Vaak begint dit met een beslagen voorruit ed.

Zorg iig dat je de komende tijd regelmatig checkt of je kvs nog op peil staat. Om een goede indicatie te krijgen of je kvs verliest, ben je minstens een aantal 100km verder.

Het kan(!) trouwens zijn dat een koelwater kanaal in je koppakking een scheurtje heeft naar een oliekanaal. Dit zal in eerste instantie resulteren in een stijgend oliepeil. Check ook dit dus goed.
Maar voordat je je auto door alle horrorverhalen al afschrijft en naar de sloop brengt, eerst maar eens goed blijven controleren en proberen te achterhalen of-en waar je kvs verliest. Vaak maar een kleinigheidje.

[ Voor 27% gewijzigd door Bas. op 05-04-2018 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Bas. Ja het was gewoon een luchtbel. Er waarschijnlijk helemaal niks defect. Hoeven het niet moeilijker te maken dan het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Bij een open reservoir zoals dit systeem ( en bijna alle jappen) is het heel normaal dat je per jaar 250 a 500 cc moet bijvullen door verdampen en verlies ( vaatje is open vanwege beluchting) dus elke keer als je over drempel klapt verlies je paar druppels.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banpei
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-10-2022

Banpei

Hachiroku on this touge?

cactusman schreef op donderdag 5 april 2018 @ 12:44:
Bij een open reservoir zoals dit systeem ( en bijna alle jappen) is het heel normaal dat je per jaar 250 a 500 cc moet bijvullen door verdampen en verlies ( vaatje is open vanwege beluchting) dus elke keer als je over drempel klapt verlies je paar druppels.
Heb in de 15 jaar dat ik rij in Jappen nog maar twee keer mijn koelvloeistof hoeven bij te vullen, en één keer was dat nadat ik zelf de waterpomp had vervangen... :+
Misschien vergis je je met de ruitenwisservloeistof? :) :P

AE86 gevonden! | So what I thought I'd do was, I'd pretend to be one of those deaf-mutes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik weet niet wat voor Civic TS heeft, maar het systeem van mijn 2000 Civic Aerodeck ziet er nogal uit als "oh fuck, we hebben nog een expansievat nodig!", het is een vrij lullig slangetje dat op een lullige manier vastzit aan de radiator en de dop van het expansievat, dat dat gaat lekken na 20 jaar lijkt mij niet heel vreemd.

Maar het zal best lucht kunnen zijn, ik heb mijn Civic ook nieuwe KVS gegeven laatst, en het ontluchten was een ramp :X Paar dagen erna hoorde ik nog luchtbellen ontsnappen als ik stevig remde of een scherpe bocht maakte :P

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markoverklift
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-08 10:18
Wat ook kan is dat het de retourleiding is. Als de vloeistof verdampt, komt het weer terug in het reservoir door deze leiding. Dus met korte stukjes wordt ie niet warm genoeg om vloeistof te verliezen. Maar als je langer rijd heb je dat wel. Ooit eens stil komen te staan door deze reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Beetje overdreven. Ik rij voornamelijk Toyota, en heb daar echt nooit wat bij hoeven te vullen.
Alleen als er eens daadwerkelijk een probleem was. Maar de wagens die goed werken blijven gewoon goed op niveau. Ze zijn "open" dmv een dun slangetje. Dus het valt er niet zomaar uit en verdampt niet zomaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Het reservoir is ook daadwerkelijk open (gaatje / tuutje)... kijk maar goed.. .anders zou je druk opbouwen en dat wil je niet in dit geval.

300 - 500 ml is misschien wat ruim genomen.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:14
Ik heb zelf een Japanse auto met zo'n open reservoir. Maar "open" kan redelijk beperkt zijn. In mijn geval betekent het dat er een slang vanuit de radiator door de dop naar binnen gaat.
Dat gat in de dop zit echter minstens 30 centimeter onder het maximale vloeistofpeil, en gaat een bocht om waardoor het er in ieder geval niet direct uit kan komen. De kans dat je daar flink koelvloeistof doorheen verliest lijkt mij niet zo groot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:27
Plus, het heet niet voor niets expansietankje. als de vloeistof warm is neemt hij meer ruimte in en vult het tankje zich. Bij koude motor mag hij nooit voller dan maximum gevuld worden anders loopt het over bij opwarmen van de motor.

als motor kvc blijft gebruiken na laten kijken bij garage (blijkbaar ben je zelf niet al te technisch) of er een lek en en/of je misschien een kapotte koppakking oid hebt.

benno

Reservoir is gedeeltelijk open normaal zit er een overdrukventieltje op wat ervoor zorgt dat de warme vloeistof iets onder druk staat, dit verhoogt de kooktemperatuur.

benno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banpei
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-10-2022

Banpei

Hachiroku on this touge?

cactusman schreef op donderdag 5 april 2018 @ 14:56:
Het reservoir is ook daadwerkelijk open (gaatje / tuutje)... kijk maar goed.. .anders zou je druk opbouwen en dat wil je niet in dit geval.

300 - 500 ml is misschien wat ruim genomen.
Omdat pics meer zeggen dan woorden, dit is een expansie vat dat ik op mijn beide Toyotas heb zitten:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0273/1491/products/AE86_Radiator_Reserve_Tank_-Coolant_Overflow_Bottle_-_Reservoir_-_Expansion_tank_large.jpg?v=1499136443
En dat tuutje aan de linkerkant is dus waar volgens jou het uit zou moeten lekken?

AE86 gevonden! | So what I thought I'd do was, I'd pretend to be one of those deaf-mutes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
RobinHood schreef op donderdag 5 april 2018 @ 13:18:
Ik weet niet wat voor Civic TS heeft, maar het systeem van mijn 2000 Civic Aerodeck ziet er nogal uit als "oh fuck, we hebben nog een expansievat nodig!", het is een vrij lullig slangetje dat op een lullige manier vastzit aan de radiator en de dop van het expansievat, dat dat gaat lekken na 20 jaar lijkt mij niet heel vreemd.

Maar het zal best lucht kunnen zijn, ik heb mijn Civic ook nieuwe KVS gegeven laatst, en het ontluchten was een ramp :X Paar dagen erna hoorde ik nog luchtbellen ontsnappen als ik stevig remde of een scherpe bocht maakte :P
Betreft een Honda Civic EJ hatchback uit 1998 :)

zie foto: http://i.imgur.com/SRpcRvE.jpg (linksonder expansievat/reservoir)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:40
Als je koelvloeistof verliest als je een drempel over gaat dan moet je de dop er op doen...

De enige auto waarbij ik geregeld wat koelvloeistof moest bijvullen had een zwetende koppakking. Van mijn huidige auto weet ik niet eens waar de dop voor de koelvloeistof zit :9

[ Voor 16% gewijzigd door FastFred op 05-04-2018 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Knamix schreef op donderdag 5 april 2018 @ 16:38:
[...]

Betreft een Honda Civic EJ hatchback uit 1998 :)

zie foto: http://i.imgur.com/SRpcRvE.jpg (linksonder expansievat/reservoir)
Da's hetzelfde als mijn ding, zou me weinig verbazen dat er wel wat uit kan lekken.

Maar, ik denk dat nog wat lucht ergens eerder het probleem was. Ze ontluchten automagisch aldus het boekje, maar mijn ervaring is dat het dus behoorlijk duurt eer alle lucht eruit is. Eventjes stationair laten draaien is echt niet genoeg.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-09 15:20
Knamix schreef op woensdag 4 april 2018 @ 23:03:
[...]

[...]

Thanks! Hou ik het even in de gaten. Is er nog een snellere manier om het systeem te ontluchten? Lees op internet verschillende verhalen (radiateurdop losmaken en auto warm laten draaien etc).
Ja, op de koelslang, ergens op het hoogste punt zit een ontluchtingsnippel.. laat je motor even warm worden, en die nippel open dukken/draaien/schroeven whatever.. tot er water uit komt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:04
Honda: geen zorgen maken, slotje aub :)

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Volgens mij is dat geen expansievaatje maar een overlooppotje. ik meen me te herinneren dat een gesloten koelsysteem dus zonder radiateurdop op de radiateur wel een expansievat heeft. die mag je ook niet helemaal vullen anders valt er niks te expanderen. ik denk dat je auto wat meer druk op bouwt als je aan het rijden bent ebn dan via de overloop een deel verliest. je moet je slang es controleren of die niet te hard wordt van de druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Uurtje gereden en me reservoir was boven max :/

Net wat er uit gegooid, maar volgens mij moet ik hem morgen dan weer bijvullen.

Kan ik het beste tussen min en max zitten wanneer de motor koud is of moet hij warm zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 21:15

SpamLame

niks

Wat zegt je boekje daarover?

Staat er niks, hoe dan warm aan.
Uitgangspunt is dat er genoeg in zit voor voldoende koeling tijdens bedrijf.
Bij warme motor dus warme vloeistof neemt de vloeistof meer plek volume in.
Zou je tot max bijvullen als de motor koud is, dan gaat ie mogelijk over max als die motor warm is.

[ Voor 7% gewijzigd door SpamLame op 05-04-2018 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
beter doe je morgen ofzo ff de auto warm laten draaien met de dop eraf en kijken of er geen gassen of luchtbellen omhoog borrellen. zoja dan waarschijnlijk koppakking eruit. zonee dan is je radiatordop niet goed meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Knamix schreef op donderdag 5 april 2018 @ 22:03:
Uurtje gereden en me reservoir was boven max :/

Net wat er uit gegooid, maar volgens mij moet ik hem morgen dan weer bijvullen.

Kan ik het beste tussen min en max zitten wanneer de motor koud is of moet hij warm zijn?
Meting bij koude motor. Het vaatje is een soort expansievat en de vloeistof zet uit bij warme motor, dus stijgt het pijl.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• col-dejong
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-09-2024
Zelf heb ik het gehad met een Xsara Picasso, de aansluiting op de Kachelradiateur lekte. Op een gegeven moment dat mijn auto erg schuin geparkeerd stond werd er een nat vlekje zichtbaar bij de deurpost. In eerste instantie dacht ik misschien wat lekwater door de vele vriesbuien. Na meerdere malen wat koelvloeistof bijvullen liep de bekleding aan bestuurderszijde wat vol, bleek dus koelvloeistof te zijn. Losgetrilde schroef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
col-dejong schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 09:27:
Zelf heb ik het gehad met een Xsara Picasso, de aansluiting op de Kachelradiateur lekte. Op een gegeven moment dat mijn auto erg schuin geparkeerd stond werd er een nat vlekje zichtbaar bij de deurpost. In eerste instantie dacht ik misschien wat lekwater door de vele vriesbuien. Na meerdere malen wat koelvloeistof bijvullen liep de bekleding aan bestuurderszijde wat vol, bleek dus koelvloeistof te zijn. Losgetrilde schroef.
Wow de aansluiting in het interieur? Typisch Frans weer haha. Kachelradiateur heeft zn aansluitingen aan de buitenkant in motorruimte in de meeste gevallen om dit gezeik te voorkomen. Wat wel kan is de kachelradiateur knop op zn lager gaat lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Knamix schreef op woensdag 4 april 2018 @ 23:03:
Patientzero schreef op donderdag 5 april 2018 @ 18:41:
[...]
Ja, op de koelslang, ergens op het hoogste punt zit een ontluchtingsnippel.. laat je motor even warm worden, en die nippel open dukken/draaien/schroeven whatever.. tot er water uit komt
Civics van na 1996 hebben die nippel niet meer.
Beste is de neus van de auto even omhoog krikken zodat je 100% zeker weet dat de radiateurdop het hoogste punt van het koelsysteem is, dan de motor laten draaien zonder radiateurdop en dan 2x de vin laten aanspringen (zodat je 100% zeker bent dat de thermostaat volledig open is) en dan zou het goed moeten zijn.
Uiteraard wel bijvullen zodat de radiateur vol blijft tijdens proces als er veel lucht uit komt.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezzid
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-09 13:00
Ik heb even de tijd niet om alle reacties te lezen maar toen ik mijn thermostaat heb laten vervangen gebeurde er precies hetzelfde (volgens de garage normaal..), daarna bijgevuld en toen liep ie niet meer leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Nu de auto aan het ontluchten doormidden van het radiateurdopje. Wat duurt dit lang zeg... temperatuur blijft in het midden, maar de fan is nog niet aangegaan.

Ongeveer 25 minuten verder nu sinds ik hem heb gestart

Update 20:28 : 40 minuten later komt er stoom uit de radiateur van de koelvloeistof. Zie bubbeltjes naar boven komen (kleine). Fan is nog niet aan geweest en de temp blijft in het midden

Update 20:45: Fan is 2x aangeslagen en ik hoorde wat geluid uit de radiator komen (bubbeltjes geluid). Morgen nog maar eens in het reservoir kijken :)

[ Voor 45% gewijzigd door Knamix op 06-04-2018 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Na 2/3 weken toch maar weer opengooien. KVS blijft nu netjes op niveau en voor de rest niet meer hoeven bijvullen.

1000 kilometer verder (familie uit het buitenland is op bezoek) ervaar ik toch problemen met de temperatuur van het blok.

Na ongeveer een uur rijden op snelwegen heb ik al meerdere keren gehad dat mijn temperatuur snel naar boven schiet. Dit is nadat ik op de snelweg heb gereden en met een snelheid van 0-30km/h ga “cruisen”.

Thuis gekeken en de fan komt netjes op na 30 minuten.

Is er iets wat ik nog kan controleren? 3 maanden geleden is de thermostaat vervangen dus de kans lijkt me klein dat daar het probleem in zit.

Kan het zijn dat de ventilator te zwak is voor de huidige temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:36
of je hebt een fan met meerdere standen waarbij een van de weerstanden is doorgefikt.
Bij mij geeft elektrische thermostaat een storing, fan werkt in zijn geheel niet. Als ik 10 minuten in de file kom te staan mag ik de kachel aanzetten en ramen open. Airco doet ook nagenoeg niks omdat de condensor niet actief gekoeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:27
Knamix schreef op zondag 22 april 2018 @ 14:21:
Na 2/3 weken toch maar weer opengooien. KVS blijft nu netjes op niveau en voor de rest niet meer hoeven bijvullen.

1000 kilometer verder (familie uit het buitenland is op bezoek) ervaar ik toch problemen met de temperatuur van het blok.

Na ongeveer een uur rijden op snelwegen heb ik al meerdere keren gehad dat mijn temperatuur snel naar boven schiet. Dit is nadat ik op de snelweg heb gereden en met een snelheid van 0-30km/h ga “cruisen”.

Thuis gekeken en de fan komt netjes op na 30 minuten.

Is er iets wat ik nog kan controleren? 3 maanden geleden is de thermostaat vervangen dus de kans lijkt me klein dat daar het probleem in zit.

Kan het zijn dat de ventilator te zwak is voor de huidige temperaturen?
Waterpomp?
Wanneer je rijd wordt de boel gekoeld door de lucht van buiten, met een hogere snelheid is dit meestal voldoende. Aangezien dat ding de boel niet koel weet te houden wanneer je langzamer rijdt...
Morgen even naar de garage, het kan van alles zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
is je thermostaat echt OK?

Oplopen van temperatuur na snelweg (veel koel wind en toeren) is meestal echt iets met de thermostaat (half open bijvoorbeeld, bij snelheid / toeren voldoende rond pompen, langzame snelheid minder ltr/h) of een verstopping ergens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Ik ga de auto na mijn vakantie laten nakijken. Familie is tot aanstaande donderdag aanwezig en dan heb ik de auto nog nodig. Ik ben als de dood als ik met dit weer in de file kom :p

Waterpomp is samen met de driem eind 2016 vervangen. Als het idd de waterpomp is breng ik de auto naar de stort :(. Kosten worden dan te hoog voor wat de auto nog waard is.

Donderdag dan de auto wegbrengen naar waar de thermostaat gerepareerd is.

[ Voor 9% gewijzigd door Knamix op 22-04-2018 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Knamix schreef op zondag 22 april 2018 @ 14:46:
Ik ga de auto na mijn vakantie laten nakijken. Familie is tot aanstaande donderdag aanwezig en dan heb ik de auto nog nodig. Ik ben als de dood als ik met dit weer in de file kom :p

Waterpomp is samen met de driem eind 2016 vervangen. Als het idd de waterpomp is breng ik de auto naar de stort :(. Kosten worden dan te hoog voor wat de auto nog waard is.

Controleer ff of de radiateur open is :) Als er veel vuil in de lamellen zit kan de vin de lucht er niet doorheen trekken en koelt het dus bijna niet. Op de snelweg heb je voldoende rijwind en de vin draait dan waarschijnlijk, dus dan koelt ie wel voldoende. Als je beschikking hebt over perslucht of een HD reiniger, ff erdoor heen blazen. Wel opletten, want schuin op de lamellen en de de lamellen buigen om, en het is een pokkewerk om weer recht te krijgen :+

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Thermostaat ook goed om gemonteerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Knamix schreef op zondag 22 april 2018 @ 14:46:

Morgen is het weerbericht dat het koeler wordt. Het is nu warm voor de tijd van het jaar, maar niet extreem heet. Ik zou er niet raar van opkijken als er een verkeerde thermostaat is gemonteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
sugarlee89 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 23:08:

Geen garagist die dat laat gaan zonder advies om het te repareren, dus als dat zo was, had de TS dat wel geweten. Elke garagehouder wil graag wat extra verdienen en olie / koelvloeistof lekkages zijn vrij eenvoudig te lokaliseren.
Racer89 schreef op zondag 22 april 2018 @ 15:49:
Thermostaat ook goed om gemonteerd ?
Bedoel je niet de ventilator? Dat heb ik 's gehad met een oldtimer: stilstaand koelde hij redelijk, rijdend tot 40-50km/u steeds matiger (wijzer van koelvloeistoftemperatuur liep vlot omhoog) en boven de 60-70 weer prima. Bleek dat de ventilator naar voren blies, ipv naar achteren (in de richting van de rijwind).

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Net van een ritje Zwijndrecht > Giethoorn en weer terug opnieuw gecontroleerd en de fan stond uit (temperatuur zat tegen de 100 graden aan).

Samen met mijn oom gekeken, zekering er uit getrokken en opnieuw ingedaan. Ta-da... Fan sloeg aan en bleef ook aan.

Volgens hem kan het aan de zekering liggen. Nu twijfel ik zelf een beetje... één zekering heeft een bruggetje en die kan alleen klappen. Oftewel, Fan kan alleen uit of aan. Nu lijkt het me sterk dat de zekering niet goed vast zat, maar zou dit de oplossing kunnen zijn?

Morgen ga ik in ieder geval eerst een nieuwe zekering halen

[ Voor 8% gewijzigd door Knamix op 22-04-2018 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Knamix schreef op donderdag 5 april 2018 @ 09:15:
Update:

Vanochtend onder de motorkap gekeken en zat netjes op peil. Naar werk gereden (15 minuten incl. snelweg) en het was nog vol :)

Dit weekend maar even een lang stukje rijden en kijken wat hij dan doet.
Garage heeft de motor waarschijnlijk niet goed warm gedraaid na verv. Van thermostaat, zodat de nieuwe thermostaat open gaat(bij warme
Motor en inslaan koelventilator), waarna je normaal gesproken weer het kvs tankje weer af vult.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Pagina: 1