Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga een headphone kopen in de vorm van oortjes van bose, helaas is deze accu maar 6uur, is op zich lang genoeg voor mij allleen heb ik gelezen dat na 500x opladen 20 procent capaciteit verlies hebt. blijft het dan bij 20 procent verliest of verlies je na 500x opladen weer 20 procent? of hoe lager je komt hoe minder je verliest?

Hoop dat iemand dit weet en uitleg kasn geven misschien een onderzoek kan sturen of een grafiekje?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
https://www.google.nl/sea...=off&source=lnms&tbm=isch
Genoeg grafiekjes? Als je bij alle resultaten kijkt zijn er ook meer dan voldoende onderzoeken te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
En je headphone batterij zal uberhaupt al langer mee gaan dan zo een energie slurpende smartphone. De reden dat een oude nokia 6310 bijvoorbeeld nog steeds na 15 jaar prima met zijn lithium ion batterij kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sugarlee89 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 23:14:
En je headphone batterij zal uberhaupt al langer mee gaan dan zo een energie slurpende smartphone. De reden dat een oude nokia 6310 bijvoorbeeld nog steeds na 15 jaar prima met zijn lithium ion batterij kan doen.
Ja maar de koptelefoon die ik heb is al naar 6uur leeg slijten deze batt net zo traag als de oude nokias en zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-10 17:56

-36-

Trust me. I'm an amateur

Lithium degradatie is min of meer exponantieel. Dus van 80% naar < 60% capaciteit zal een stuk sneller gaan dan van 100% naar 80%. Als je na 500 cycles 20% verlies hebt kun je er gerust vanuit gaan dat na 1000 cycles de batterij niet meer bruikbaar is.

toevoeging: Om het nog wat ingewikkelder te maken: die degradatie hoeft niet direct iets met de hoeveelheid cycles te maken te hebben

[ Voor 34% gewijzigd door -36- op 05-04-2018 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-36- schreef op woensdag 4 april 2018 @ 23:24:
Lithium degradatie is min of meer exponantieel. Dus van 80% naar < 20% capaciteit zal een stuk sneller gaan. Als je na 500 cycles 20% verlies hebt kun je er gerust vanuit gaan dat na 1000 cycles de batterij niet meer bruikbaar is
Oke meen je niet? als ik hem tot 50 procent laat leeg gaan en dan eeer oplaad is dan 1 cycle weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-10 17:56

-36-

Trust me. I'm an amateur

Li-ion gaat te langste mee als je die niet tot de max laad en ook niet wacht tot deze helemaal leeg is. maar ongeveer tussen de 20% en 80% houd. Het is dus lastig te zeggen in hoeverre 1 x opladen meetelt voor dat gemiddelde van 20% degradatie over 500cycles

Op http://batteryuniversity....g_lithium_based_batteries is hier veel info over te vinden

[ Voor 26% gewijzigd door -36- op 04-04-2018 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-36- schreef op woensdag 4 april 2018 @ 23:31:
Li-ion gaat te langste mee als je die niet tot de max laad en ook niet wacht tot deze helemaal leeg is. maar ongeveer tussen de 20% en 80% houd. Het is dus lastig te zeggen in hoeverre 1 cycle meetelt voor dat gemiddelde van 20% degradatie over 500cycles
Maar hoe kan het dan dat sommige mensen nog een samsung galaxy s4 hebben en hem elke dag opladen? Ze hebben hem al 4 jaar hij batt gaat vast snel leeg maar ze hebben echt wel meer dan 1000 cycles gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dat ligt vooral aan hoe het laadcircuit geprogrammeerd is.
Als je een accu constant aan de lader houdt en de lader zorgt dat hij nooit boven de 4.1V komt dan heb je bijna geen laadcycli en bijna geen slijtage.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 12:08

TheBorg

Resistance is futile.

Verwijderd schreef op woensdag 4 april 2018 @ 23:25:
Oke meen je niet? als ik hem tot 50 procent laat leeg gaan en dan eeer oplaad is dan 1 cycle weg?
Nee. Van 100% naar 0% is één cycle. En inderdaad is gebruik binnen een lading van 20% tot 80% het beste maar daar hoort het apparaat voor te zorgen en ik zou er persoonlijk zelf nooit naar kijken.

Stel je gebruikt ze iedere dag van het jaar 3 uur lang dan nog zal je na 3 jaar gebruik nog niet merken dat de capaciteit is afgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Depth of Discharge vs Cycle Life moet je naar zoeken.
http://www.mpoweruk.com/images/dod.gif

in totale energie maakt het niet veel uit, (zie grafiek) bijv:
100% × 500 = 500
5 % × 15000 = 750

Maar als je hem vol houdt middels de lader, dan zal de de accu nauwelijks worden aangesproken.

Ik heb zelf inderdaad mijn telefoon aan de lader hangen als ik thuis of op het werk ben. Doet ie het al een paar jaar prima op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TheBorg schreef op woensdag 4 april 2018 @ 23:40:
[...]

Nee. Van 100% naar 0% is één cycle. En inderdaad is gebruik binnen een lading van 20% tot 80% het beste maar daar hoort het apparaat voor te zorgen en ik zou er persoonlijk zelf nooit naar kijken.

Stel je gebruikt ze iedere dag van het jaar 3 uur lang dan nog zal je na 3 jaar gebruik nog niet merken dat de capaciteit is afgenomen.
3 jaar is 1050 dagen of zo kan toch niet, maar ik gebruik hem zeker 8 uur, voor sport 2uur, en onderweg en thuis tijdens schoonmaken hele dag podcast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 12:08

TheBorg

Resistance is futile.

Verwijderd schreef op woensdag 4 april 2018 @ 23:52:
[...]

3 jaar is 1050 dagen of zo kan toch niet, maar ik gebruik hem zeker 8 uur, voor sport 2uur, en onderweg en thuis tijdens schoonmaken hele dag podcast.
Dan gaat het inderdaad sneller. Maar vergeet dan niet, als je een product zo vaak gebruikt heb je er ook heel veel plezier van en dan kun je ook accepteren dat na een jaar de batterij capaciteit inderdaad is afgenomen en dat het wellicht beter is om een nieuw setje te kopen.

Je zou ze 8 x 365 = 2920 uur per jaar gebruiken. Setje kost 200 Euro. Dat is 7 cent per uur. Dat is niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TheBorg schreef op donderdag 5 april 2018 @ 00:07:
[...]

Dan gaat het inderdaad sneller. Maar vergeet dan niet, als je een product zo vaak gebruikt heb je er ook heel veel plezier van en dan kun je ook accepteren dat na een jaar de batterij capaciteit inderdaad is afgenomen en dat het wellicht beter is om een nieuw setje te kopen.

Je zou ze 8 x 365 = 2920 uur per jaar gebruiken. Setje kost 200 Euro. Dat is 7 cent per uur. Dat is niks.
Maar het kan ook goedkoper, sommige hebben oorjes hebben langer batterij duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:47

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Verwijderd ik heb je titel even aangepast, zodat het iets duidelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
rens-br schreef op donderdag 5 april 2018 @ 09:03:
[mbr]@Verwijderd ik heb je titel even aangepast, zodat het iets duidelijker is.[/]
Oke, maar er komen niet meer reacties op helaas.
Pagina: 1