Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16:05
Beste tweakers, ik heb een vraag. Ik heb sinds vrijdag mijn nieuwe philips fidelio x2 binnen. Ze klinken echt super maar ik twijfel of ik dit nog beter kan krijgen. Ik gebruik op dit moment een astro mixamp uit 2013 en het geluid klinkt naar mijn idee erg goed. Nu twijfel ik om mijn astro mixamp te verkopen om wellicht nog beter geluid te krijgen.

Ik zoek een?
Amp/dac

Wat is je budget?
Tot 100 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik wil muziek luisteren en gamen met de koptelefoon. Kan ik bij een amp/dac ook bijvoorbeeld razer surround gebruiken? Of kan ik bijvoorbeeld beter een amp/dac kopen met 7.1 surround build in?

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb veel gelezen over de Fiio e10k. Dit lijkt een goede amp te zijn voor mijn koptelefoon? Ook de Fulla 2 lijkt goed te zijn maar kan niet echt iets vinden over waar ik deze kan kopen.

Welke vragen heb je hier nog over?
Toen ik de koptelefoon aansloot op mijn moederbord vond ik het geluid heel blikkerig (ASRock AB350 Pro4), kan ik hier misschien nog voordelen uithalen? Kan ik veel voordeel halen uit een betere amp/dac dan mijn mixamp of moederbord? Als het resultaat vrijwel niks is dan ga ik liever geen geld investeren.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Edit: ik lees nu ook heel wat over de Audioquest DragonFly Black is dit misschien een nog betere optie?

[ Voor 3% gewijzigd door Hugo! op 05-04-2018 12:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:58

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Hugo! schreef op woensdag 4 april 2018 @ 21:12:

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik wil muziek luisteren en gamen met de koptelefoon. Kan ik bij een amp/dac ook bijvoorbeeld razer surround gebruiken? Of kan ik bijvoorbeeld beter een amp/dac kopen met 7.1 surround build in?
Hoe wil je surround luisteren op een headphone die geen surround kan weergeven? ;).
Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb veel gelezen over de Fiio e10k. Dit lijkt een goede amp te zijn voor mijn koptelefoon? Ook de Fulla 2 lijkt goed te zijn maar kan niet echt iets vinden over waar ik deze kan kopen.
Een hoofdtelefoon versterker heeft vooral nut bij hoofdtelefoons welke veel vermogen nodig hebben (geen idee of dit het geval is bij jou Fidelio x2). Veel modernere moederborden hebben een behoorlijk degelijke DAC welke al afdoende vermogen kan leveren.

Heb zelf een Dragonfly (1.4, wat ouder model dus) in combinatie met een pricewatch: Bowers & Wilkins P7 (Zwart). Bij mijn laptop (Dell E7440) kan ik een goed verschil horen tussen onboard geluid en de DAC. Op mijn pc (pricewatch: Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII HERO met een SupremeFX geluidskaart onboard) hoor ik eigenlijk geen verschil tussen onboard of DAC geluid.....

[ Voor 54% gewijzigd door Tortelli op 05-04-2018 13:34 ]

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo!
Tortelli schreef op donderdag 5 april 2018 @ 13:24:
[...]

Hoe wil je surround luisteren op een headphone die geen surround kan weergeven? ;).
Door middel van virtual surround zoals razer surround of build-in in de amp/dac ;) Maar ik lees soms dat je er geen voordeel uithaalt, weet dus niet goed of ik hier wel voor moet gaan.

EDIT:
Een hoofdtelefoon versterker heeft vooral nut bij hoofdtelefoons welke veel vermogen nodig hebben (geen idee of dit het geval is bij jou Fidelio x2). Veel modernere moederborden hebben een behoorlijk degelijke DAC welke al afdoende vermogen kan leveren.

Heb zelf een Dragonfly (1.4, wat ouder model dus) in combinatie met een pricewatch: Bowers & Wilkins P7 (Zwart). Bij mijn laptop (Dell E7440) kan ik een goed verschil horen tussen onboard geluid en de DAC. Op mijn pc (pricewatch: Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII HERO met een SupremeFX geluidskaart onboard) hoor ik eigenlijk geen verschil tussen onboard of DAC geluid.....
De koptelefoon is maar 30ohm, zou dus prima aan te sturen moeten zijn door me moederbord zou je zeggen. Toen ik ze aansloot klonk muziek ook nog wel redelijk. Maar toen ik naar bijvoorbeeld fortnite ging was het geluid heel goed te onderscheiden en klonk het blikkerig en zacht.

[ Voor 58% gewijzigd door Hugo! op 05-04-2018 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo!
Niemand verder met suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:10

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Surround op een hoofdtelefoon is volgens mij een grap... Als er al meerdere speakertjes per oor in zitten, dan zit alles zo dicht op je hoofd dat het maar de vraag is of je er echt iets van merkt. Het is met kunst en vliegwerk kennelijk mogelijk om geluiden virtueel verder weg te laten klinken, maar of er baat bij hebt?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Met @Jorgen ^. Ik denk dat je meer baat hebt bij goed 'stereo' geluid, als het gaat om het kunnen lokaliseren van geluiden in een game dan aan de slag te gaan met 'virtueel surround'. Daarnaast, met een beetje oefening (al is dat natuurlijk ook afhankelijk van de game) zal je zien dat je al vrij snel kan vertrouwen op het geluid om je heen met gewoon puur stereo.

Een andere Amp/DAC kan zeker een verschil uitmaken als het gaat om geluidsweergave, maar de hoofdtelefoon zal daarin de meest bepaalde factor in zijn. Gezien de X2's makkelijk aan te sturen zijn, zal een andere DAC niet grote wonderen opleveren. Een suggestie zou kunnen zijn om alle software emulaties/EQ's eerst uit te schakelen voor je MixAmp en probeer dan nog eens een game, zoals Fornite. Mocht je dan nog steeds het idee hebben dat je wat mist, dan is een andere DAC misschien het onderzoeken waard.
In de relatief gekke 'audio wereld' wordt wel eens gezegd: "Alle DACs klinken hetzelfde". Nu sluit mijn mening daar niet volledig bij aan, maar ik denk dat dat wel deels opgaat bij DACs binnen een bepaalde categorie.

Daarnaast zitten op vele 'gaming moederborden' tegenwoordig zogenaamd fancy geluidskaarten, maar in de praktijk kan dit zeer tegenvallen. Maar ook dat hangt volledig af van implementatie en de gebruikte componenten. Je MixAmp levert in dat opzicht misschien wel betere kwaliteit.

Kort samengevat, probeer anders het eerst een tijdje met je huidige apparatuur (je went tenslotte ook aan de geluidsweergave) en bekijk dan pas als je iets 'mist'. Let wel, je X2 zal je grootste factor zijn in de weergave van het geluid. Een eventuele volgende stap zou dan misschien kunnen zijn, dat je een Dragonfly Black of iets vergelijkbaars (Schiit, FiiO, Audiotrak, Audinst, Pro-ject etc) probeert. Het verschil zal er misschien zijn, maar verwacht geen wereldschokke verbeteringen.

I browse with Vivaldi

Pagina: 1