Ramon schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 22:17:
[...]
Dat zal ik dan maar van je aannemen, al blijf ik zelf nog een beetje skeptisch. Ik heb zelf nog nooit meer dan 110 euro voor een moederbord uitgegeven en ze zijn altijd superstabiel gebleken (MSI en Gigabyte gehad).
Heb jij ooit een AM4-moederbord van MSI gehad? Bij AMD maken ze er de laatste jaren een puinhoop van, zowel m.b.t. AM4 als met betrekking tot de grafische kaarten sinds minstens de RX 480 (voor die tijd volgde ik het niet). Hoe ze voor Intel en Nvidia presteren weet ik niet. Bij de RX480 was er slechts 1 bedrijf die een fatsoenlijke kaart leverde: XFX. De enige kaart die geen heethoofd was. MSI maakte het echter bijzonder bont door de shrout + heatsinks voor de RX 480 te gebruiken die voor de GTX 1060 was ontwikkeld. Het metaal van de heatsink maakte slecht contact met de componenten op de PCB met als gevolg dat de kaart een heethoofd was waarbij de fans al snel lawaaierig werden zo gauw je iets hoger klokte.
Bij de RX 580, hun GamingX nog wel, was het niet beter. Geloof mij niet, kijk hier zelf!
https://www.computerbase....radeon-rx-580-570-test/2/
Hier de relevante data.
Geluidssterkte (dB):
Sapphire Nitro OC: 36,0
Asus Strix OC: 38,0
PowerColor: 40,5
MSI Gaming X: 48,5
Temperatuur desktop (graden Celcius uiteraard):
Sapphire Nitro OC: 30
Asus Strix OC: 31
PowerColor: 30
MSI Gaming X: 38
Temperatuur gaming (The Witcher @3840x2160)
Sapphire Nitro OC: 75
Asus Strix OC: 65
Powercolor: 77
MSI Gaming X: 72
Klokfrequentie:
Sapphire Nitro OC: 1371-1411 MHz
Asus Strix: 1385-1411 MHz
Powercolor: 1352-1380 MHz
MSI Gaming X: 1345-1380 MHz
12,5 dB (Sapphire vs. MSI) is een gigantisch groot verschil, gigantisch veel meer dan wat je zou moeten hebben bij 3 graden verschil. Asus mag dan iets meer lawaai maken dan Sapphire, de temperatuur is ook 10 graden lager bij gaming.
Het is duidelijk dat Sapphire en Asus de beste kaart leveren van deze 4. Gigabyte en XFX waren toen nog niet getest door Computerbase, daarom staan ze hier niet in opgenomen.
Om een idee te gevel van de dB-maat voor geluid: het verschil tussen fluisteren en praten/airco is ongeveer 20 dB. Het verschil tussen praten/airco en verkeer bij een drukke weg is ongeveer 10-15 dB.
Voor de volledigheid, een MSI-marketingmedewerker die op dit forum actief is gaf aan dat er later een verbeterde versie uitkwam. Ik vind het echter een slecht teken dat MSI in eerste instantie deze kaart uitbracht. Het wekt bij mij de indruk dat ze enkel later een betere versie uitbrachten omdat de concurrenten het direct deden.
Tussen de RX 480 en de RX 580 kwamen hun AM4-moederborden. De eerste weken gigantisch veel DOA's, zelfs bij tal van reviewers. Maandenlang serieuze problemen met crashes en BSOD's en ze zaten nog meestal op 2699 MT/s voor de RAM terwijl concurrenten 2933/3166 MT/s. ASRock draaide zelfs al meestal 2933 MT/s vanaf de eerste week en 3166 MT/s bij de latjes die de reviewers bij hun moederbord en CPU (vanuit AMD) kregen opgestuurd. Later bleek ook dat ASRock als eerste het geheugen redelijk in orde had, Asus volgde in de maanden daarop en Gigabyte sloot aan in eind 2017. Ik hoop dat ook bij MSI inmiddels standaard 2933 MT/s wordt gehaald maar of dat dat wel of niet is, MSI heeft voor AMD de laatste jaren geen goede track record, ik zou hen mijden maar iedereen moet natuurlijk zelf weten wat hij koopt, ik geef slechts advies en ik tracht dat te onderbouwen, vandaar dat deze reactie lang is.
Wat betreft de Asus Prime pro. Het is niet zozeer mijn mening, ik baseer die op mensen die hier meer onderzoek naar hebben gedaan en de componenten op het bord hebben geanalyseerd. Ze gebruiken betere componenten (betere specs zoals temperatuur en ratings) en voldoende fasen voor de VRM's dat ze ook een aanzienlijk hoger vermogen aankunnen dan wat Ryzen normaal gesproken vraagt.
Dit is uitgebreid besproken in de draden op dit forum over AMD-nieuws en ervaringen met Ryzen.
Wil je mogelijk later de CPU upgraden, kies voor de Prime Pro. Weet je zeker dat je niet de CPU zal upgraden voordat je een nieuw moederbord koopt, koop dan het goedkoopste B350-moederbord wat alles levert wat je nodig hebt en wat veilig de spanning kan geven die je maximaal wil gebruiken, dat zal voor veel mensen ongeveer 1,4 V zijn aangezien dat het maximum is wat AMD 'verantwoord' vindt.
Niet dat je direct je CPU om zeep helpt als je een hogere spanning geeft maar het zal eerder slijten, aan ieder om de afweging te maken of dat hij wil riskeren dat je na een paar jaar genoegen moet nemen met een lagere klokfrequentie bij diezelfde spanning (of een hogere spanning bij dezelfde klokfrequentie, maar dat lijkt me niet slim tenzij je van plan bent om nog maar een jaartje die CPU te gebruiken of zo). Het l;ijkt me handiger om wat extra in de tank te houden voor als de CPU wat ouder is. Maargoed ik heb geen probleem met het uitgeven van 134 euro voor een moederbord, wat ik wel jammer vind is dat TS nu een scherm van 119 euro in z'n lijst heeft staan. En ik persoonlijk doe ongeveer 2x langer met een scherm, dan met een PC (met mijn huidige scherm ook al zo'n 8 jaar) dus daar wat extra geld alloceren voor een mooie 24" met 144Hz zou mijn voorkeur hebben...
Over het scherm ben ik het met je eens en hier wil ik aan toevoegen dat ik sowieso TN afraad. Eerlijk gezegd had ik de monitor in zijn lijstje over het hoofd gezien, goed dat jij het opmerkt! Je kan voor dezelfde prijs een betere monitor kopen!
Als hij ergens op zou willen bezuinigen om een hoger budget te hebben voor de monitor dan raad ik aan om op de kast te bezuinigen. Ik vind de R6 van Fractal een geweldig mooie kast, vooral als je de versie met glas neemt, maar de Fractal S zou voor hem bijna net zo goed zijn en het scheelt ongeveer €40. De Fractal S is de Fractal R5 zonder drive-bays, optische bay en USB 2.0 connector/poorten (wel USB 3.0). Dit ontstond zo omdat veel mensen de drive-bays en optische bays verwijderden uit de R5 om ruimte te maken voor waterkoeling maar ook voor luchtkoeling is het een prima kast. De R6 is de R5 met minimale verschillen. Licht aangepaste maten (niet relevant, de inhoud is nagenoeg hetzelfde, ze hebben het aangepast om ook EATX te ondersteunen), een apart vakje voor de voeding wat geen functioneel voordeel heeft en eventueel een glazen venster (vandaar het aparte vakje voor de voeding. Verder hebben ze de afneembare stukjes bovenop de kast verbeterd, dat is enkel relevant als je aan waterkoeling doet, wat hij niet van plan lijkt te zijn.
Het enige verschil tussen de S en de R6 wat voor hem relevant zou kunnen zijn - op het oog - is dat hij de harde schijf zal horen wanneer die aan staat tenzij hij zelf met rubber demping van vibratie regelt. Ik weet niet of dat dat voor hem erg is maar met een voldoende grote SSD kan je af en toe de harde schijf aan zetten om even wat spellen te kopiëren tussen de harde schijf en de steamapps-folder en wat video's te kopiëren. Doe dat 1 keer per week of minder en je komt ver met een 500 GB SSD. Met deze bezuiniging zou hij ongeveer €150 extra kunnen besteden aan de monitor, dus ongeveer €270 binnen het budget van €1500.
Mijn voorstel aan @
kipgehakt21 is dit: R6 => S, geen harde schijf en koop een goede 1080p monitor, eventueel een die wat breder is, afhankelijk van je voorkeur (bij 1080p-video of 1920x1080 gaming zie je wel zwarte randen aan de zijkant maar voor veel spellen zal je grafische kaart meer aankunnen (instellingen lichtjes aanpassen en je ziet niet eens het verschil als je van ultra komt) en voor de desktop is het fijn.
Hier de monitors met als filters IPS/LCD en meerdere 1920-resoluties
categorie: Monitoren
Ik raad de 24'' 1920x1080 IPS/VA monitors aan, IPS geeft betere kleuren, VA een beter contrast, beide zijn veel beter dan TN wat enorm de kleuren vertekent in functie van de hoek, zelfs als je er recht voor zit (geel bovenaan op het scherm ziet er anderws uit dan hetzelfde geel onderaan op het scherm, je kan dit gemakkelijk vaststellen door een website te bezoeken die een homogene kleur heeft en te scrollen).
Deze van LG lijkt me prima voor hem:
pricewatch: LG 24MP58VQ-W Wit
Ongeveer dezelfde prijs als die AOC TN monitor. Refresh rate van 75 Hz. , fijn voor gaming.
Wil je een hogere refreshrate? Kijk hier eventjes:
categorie: Monitoren
pricewatch: Samsung C24FG70 Zwart
Dat ligt nog net binnen je budget als je die R5 vervangt door de S en de harde schijf in het begin laat zitten.
Je kan er meer aan besteden maar ik zou dat nog even op de bank houden voor wanneer je een 1440p/4k monitor koopt in de toekomst en je je CPU of grafische kaart upgradet.

1440p is nu goed te doen vanaf een Vega56 en GTX 1070 (de Vega56 is beter, de GTX 1070 Ti is door Nvidia uitgebracht als concurrent van de Vega56). Bij de volgende nieuwe generatie zou je voor het prijspeil van €200-300 een goede grafische kaart voor 1440p gaming moeten kunnen kopen (1440p gaming van de huidige spellen), veronderstellende dat die 'mining' geen invloed meer heeft tegen die tijd en dat de RAM-prijzen niet verder stijgen.
Een laatste opmerking: voor gaming is het te doen zonder harde schijf. Als je zoals ik veel videobestanden opslaat dan is meer ruimte voor dataopslag erg fijn.