PC doet niks, geen BIOS, moederbord kapot?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-05 09:37
Beste Tweakers,

na lang proberen en veel tijd gestoken in het oplossen van het probleem hoop ik dat iemand mij een suggestie kan doen hoe ik mijn PC weer aan de praat kan krijgen. Tot op heden is het mij niet gelukt.

PC:
Gigabyte GA-970A-DS3 moederbord
AMD sixcore FX6200 3,8GHz
12GB DDR3 1333
2x 1TB harddisk
videokaart: ASUS HD6450 1GB
HKC 450W voeding
LG DVD
windows 8.1
Samsung syncmaster

Ik beschouw mezelf nog als een leek op PC gebied, dus er is geen overclocking of iets dergelijks.

PC is iets meer dan 5 jaar oud, en werd dagelijks gebruikt. Probleem ontstond toen ik computer uit slaapstand wilde halen....er kwam geen reactie. Al duizenden keren gedaan en nooit problemen gehad.

Computer uitgezet dmv aantal seconden aan/uit knop in te drukken. Computer wil niet meer opstarten. Ik krijg geen BIOS , niks meer.
De ventilator van de voeding en de processor gaan wel aan en blijven aan. Ik krijg geen enkel beeld, no video input geeft beeldscherm aan.

Wat heb ik getest:

- beeldscherm aangesloten op andere computer, beeldscherm werkt. Voor de zekerheid een ander beeldscherm op mijn computer aangesloten, geen beeld. Zowel DVI als VGA poort getest.
conclusie: het ligt niet aan beeldscherm. Geen video aansluiting op moederbord.

- geheugen: ik heb 2 modules. Eentje eruit gehaald en testen, daarna de ander testen, alle geheugenslots geprobeerd...geen enkel effect.

- voeding: een (werkende)voeding (ook 450W) van een andere computer aangesloten, geen effect

- videokaart eruit gehaald en opgestart om te zien of computer aanslaat, geen effect. Computer doet niks, ook het starten en ratelen van harddisk is niet te horen. Ik ben niet in staat om videokaart op een ander moederbord te testen.

- harddisks getest in een andere computer. Harddisk zijn toegankelijk en vertonen geen gebreken.

- PC geeft geen foutmeldingen dmv piepjes

- ik heb de computer geprobeerd op te starten met opstart Windows DVD. Resultaat: lampje bij DVD speler begint te branden en DVD gaat draaien, maar na 1 a 2 seconden stopt het, lampje gaat uit en is er verder geen reactie meer.

- processor: wat ik uit andere topics hier op het forum heb gehaald is dat het uitzonderlijk zou zijn als het aan de processor ligt.

Het meest voor de hand liggend is dus de videokaart of het moederbord kapot. 2 zaken die ik niet kan testen.
ik zou (als leek) denken dat indien de videokaart kapot is, de computer nog wel gewoon zou moeten opstarten, of dat de Windows DVD zijn werk doet, of dat de harddisk gaat draaien....dus ik neig dat het niet aan de videokaart ligt.

zie ik nu wat over het hoofd? iemand een suggestie? maak ik ergens een denkfout?

Bij voorbaat dank voor een reactie.

[ Voor 4% gewijzigd door Justie op 04-04-2018 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Edit: al gedaan, voeding is brandgevaarlijke ellende, niet meer gebruiken.

Je kan nog een andere videokaart proberen, als dat ook niet werkt zal het idd het bord of de CPU zijn.

Zonder videokaart zal dit bord niet door de POST komen. Het is namelijk bij processoren en borden zonder onboard video onmogelijk om op te starten.

[ Voor 94% gewijzigd door nelizmastr op 04-04-2018 21:27 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:29

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Een nieuwe voeding is zeker aan te raden. Verder zou ik ook een cmos reset proberen en op te starten met alleen CPU 1 reepje geheugen en videokaart.

Als dat niet werkt probeer dan eens te starten zonder geheugen. Piept het moederbord dan wel?

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

nelizmastr schreef op woensdag 4 april 2018 @ 21:24:
Zonder videokaart zal dit bord niet door de POST komen. Het is namelijk bij processoren en borden zonder onboard video onmogelijk om op te starten.
Dat is niet helemaal correct. Zonder video zullen de meeste borden prima starten, maar de vraag is dan meer wat je zelf nog kan zonder beeld. Een defecte videokaart kan het opstarten daarentegen wel weer verhinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

dcm360 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 21:44:
[...]

Dat is niet helemaal correct. Zonder video zullen de meeste borden prima starten, maar de vraag is dan meer wat je zelf nog kan zonder beeld. Een defecte videokaart kan het opstarten daarentegen wel weer verhinderen.
Nee zo werkt het echt niet ;) dit soort systemen gaat aan, maar de POST wordt niet voltooid omdat hij niet door de VGA check komt. Het ene bord gaat dan piepen en het andere blijft gewoon hangen met een LEDje of wat dan ook.

Er zijn wat uitzonderingen zoals serverborden, maar reguliere consumentenspul doet niets zonder een grafische kaart of IGP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OPELOPA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06:45
Bios recovery ? Batterij vervangen ? Opstarten met losgekoppelde CD/DVD brander/speler.

[ Voor 41% gewijzigd door OPELOPA op 04-04-2018 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

nelizmastr schreef op woensdag 4 april 2018 @ 21:48:
[...]

Nee zo werkt het echt niet ;) dit soort systemen gaat aan, maar de POST wordt niet voltooid omdat hij niet door de VGA check komt. Het ene bord gaat dan piepen en het andere blijft gewoon hangen met een LEDje of wat dan ook.

Er zijn wat uitzonderingen zoals serverborden, maar reguliere consumentenspul doet niets zonder een grafische kaart of IGP.
Ik heb echt drie moederborden uit de 900-serie van AMD die prima starten zonder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justie
dank voor de reacties. Niet alles begrijp ik zoals cmos reset, maar dat ga ik morgen opzoeken hoe en wat.

opstarten zonder videokaart, geen effect
opstarten zonder geheugen, geen effect
nergens krijg ik ledjes die aanstaan te zien, geen piepjes te horen etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:13
Zal mij niets verbazen als de HKC voeding de rest van de onderdelen meegenomen heeft het graf in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justie
update:

- mijn videokaart in een andere computer ingebouwd. Videokaart werkt perfect. Hier ligt het dus niet aan.

- cmos reset gedaan, geen effect

- batterij vervangen, geen effect

- opstarten met 1 module geheugen na cmos reset e.d., loskoppelen DVD etc, allemaal geen effect

tsja...dan begin ik toch te denken dat mijn moederbord zomaar is overleden, of moederbord in combinatie met voeding. Een andere voeding gebruiken had geen effect.....
processor zou ook nog kunnen maar is dus onwaarschijnlijk

Pfff...shit, dat wordt een nieuwe basic computer kopen, tenzij iemand nog een suggestie heeft.
Dank in ieder geval voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Justie schreef op donderdag 5 april 2018 @ 11:46:

Pfff...shit, dat wordt een nieuwe basic computer kopen, tenzij iemand nog een suggestie heeft.
Dank in ieder geval voor het meedenken!
...of je scoort voor een paar tientjes een ander bordje ;)

categorie: Moederborden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justie
nelizmastr schreef op donderdag 5 april 2018 @ 12:42:
[...]

...of je scoort voor een paar tientjes een ander bordje ;)

categorie: Moederborden
ik heb nog nooit een computer zelf in elkaar gezet, dus ook nog nooit een processor geplaatst, met koelpasta etc gewerkt....
voor alles een eerste keer :) , maar ik neig dan naar een basis computer i5 of i7 met een SSD en dan zet ik zelf daar de harddisks, DVD etc in.
Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Justie schreef op donderdag 5 april 2018 @ 13:10:
[...]

ik heb nog nooit een computer zelf in elkaar gezet, dus ook nog nooit een processor geplaatst, met koelpasta etc gewerkt....
voor alles een eerste keer :) , maar ik neig dan naar een basis computer i5 of i7 met een SSD en dan zet ik zelf daar de harddisks, DVD etc in.
Dank.
Maar je hebt in de loop van dit topic, afgezien van de CPU, wel alle onderdelen al eens in je handen gehad en in een andere PC gestoken om te testen. Je hebt dus al wat oefening gehad :Y)

Ik denk dat het je wel zal lukken

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Pagina: 1