Keuze Gebaseerde Game Programmeren Game Maker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonyZh
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 31-10-2022
Mijn doel is om een complexe versie van een tekst avontuur te maken waarin keuzes tot verschillende toekomsten zullen leiden in een verhaal. :)

In Game Maker Studio 2 wil ik een spel programmeren waarin de keuzes van een speler invloed hebben op het verhaal. Dus moeten er verschillende mogelijkheden zijn. Bijvoorbeeld als een speler een plant teveel water geeft dan zal het doodgaan of als het aardig doet tegen een persoon dan zal diegene bevriend worden met diegene en zal het voordelen krijgen.

De eisen die ik aan het spel wil stellen:
* De speler moet kunnen rondlopen en bepaalde spullen kunnen oppakken of bekijken. Waarna een tekst vak verschijnt. Zoals bijvoorbeeld (Hier is niets) of (een oude foto van mij en Sara).
* Als de speler met normale personen praat zal het alleen een tekst vak te zien krijgen met een verhaal. Bijvoorbeeld: (Hallo ik ben Sara aangenaam kennis te maken met je).
* Als de speler met belangrijke personen praat die impact hebben op het verhaal zal het spel een scene (Geen animatie, maar alleen een simpele Sprite met een plaatje erin.) laten zien.
* De speler kan dan in een simpele tekst vak kiezen uit mogelijkheden.
* Gebaseerd op de keuze zal er alternatieve kamer tevoorschijn komen, omdat de keuze van de speler impact heeft op de toekomst.

Wat ik nu al kan:
*De speler laten rondlopen
YouTube: [Beginner Tutorial] Make an RPG in GameMaker [P1] Basic Movement and...
*De speler spullen laten oppakken en in een inventaris laten doen.
YouTube: [Game Maker Tutorial] EASY RPG INVENTORY
*De speler door deuren heen laten gaan of kisten openen als diegene de sleutel heeft.
YouTube: Game Maker Tutorial - Doors & Keys System
*De speler met anderen laten praten.
YouTube: [Beginner Tutorial] Make an RPG in GameMaker [P22] Dialog

Het probleem is hoe ik het keuze systeem ga programmeren. Hoe leidt een keuze tot een andere kamer? Hoe zorg ik ervoor dat die kamer andere voorwerpen en een personage hebben dat anders reageert? :?

Ik bedank iedereen voor zijn hulp! _/-\o_

Beste antwoord (via TonyZh op 06-04-2018 14:35)

• Devilly
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Wat je kunt doen, is op de speler een verzameling aan "eigenschappen"/attributen opslaan welke bepalen wat er in de rest van het spel gebeurt. Bijv. als de speler niet aardig is tegen een in-game persoon gebeurt er niets, maar zodra de speler wel aardig is verhoog je de waarde van isFriendly van 0 naar 1. Zodra je naar een andere kamer gaat, kun je kijken wat de waarde van isFriendly is en op basis daarvan keuzes maken.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Devilly
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Wat je kunt doen, is op de speler een verzameling aan "eigenschappen"/attributen opslaan welke bepalen wat er in de rest van het spel gebeurt. Bijv. als de speler niet aardig is tegen een in-game persoon gebeurt er niets, maar zodra de speler wel aardig is verhoog je de waarde van isFriendly van 0 naar 1. Zodra je naar een andere kamer gaat, kun je kijken wat de waarde van isFriendly is en op basis daarvan keuzes maken.