Hulp nodig met auto audio setup

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Django023
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 02-02 01:55
Hi Tweakers,

Ik heb 2 setjes speakers gekocht voor mijn kia rio 2018 met 7 inch multimediascherm.

Dit zijn de speakers:

Voorin componenten speaker set ( 2 tweeters + twee speakers)

Pioneer TS-G173ci

En achterin coaxiale speaker set (achterdeuren)

Pioneer TS-G1720F

Nu blijkt dat het geluid nog steeds niet optimaal is omdat er een versterker ontbreekt. Ik zou dus een versterker moeten plaatsen om deze speakers mooi te laten werken. Nu zijn er zoveel verschillen aan versterkers waardoor het voor mij een leek wat betreft auto audio erg moeilijk is een keuze te maken.

Dit zijn mijn wensen: mijn beide speakerset een mooi vermogen mee kunnen geven dus ik zal +- 50watt per kanaal nodig hebben. Daarnaast wil ik (eventueel in de toekomst) een subwoofer plaatsen. Nu heb je actieve en passieve subwoofers alleen is het mij onduidelijk wat ik nodig zal hebben.

Kan ik een 4 kanaals versterker nemen en een actieve subwoofer en deze aan elkaar koppelen? 4 kanalen voor de speakers en de actieve heeft natuurlijk al een versterker of heb ik echt een 5 kanaals versterker nodig?

Alvast bedankt! Over de montage hoef ik niet in te zitten want dat wordt voor mij gedaan door iemand die het vaker heeft gedaan alleen weet ik dus niet wat ik allemaal zoal nodig heb.

Groeten!

Beste antwoord (via Django023 op 06-04-2018 19:58)

Verwijderd

Grote kans dat je door de manier waarop de speakers bevestigd zijn/ de isolatie van de deuren er nooit uit gaat halen wat je wilt. de gemiddelde standaard radio heeft meer dan genoeg vermogen om het volume al vervelend hard te zetten (alhoewel met iets meer vermogen)

handen de speakers in het metaal van de deuren met een adapter? of zitten ze bevestigd aan het plastic van de deurkaart?

Over de versterker:
Ik zou voor een 4 kanaals gaan, hoeft echt een super dure te zijn ICM deze speakers. van deze 4 kanaals sluit je dan 2 kanalen aan op front left/right. je houd er nu 2 over, deze kunnen gekoppeld worden aan een passieve subwoofer. (de - van kanaal 3 en de plus van kanaal 4 pakken en deze aansluiten op de sub).
https://www.wikihow.com/Bridge-an-Amplifier

vrijwel elke redelijke versteker ondersteund dit (bridgen heet het, staat in de specificaties er wel bij, vaak ook met een tekening bij de speakeraansluitingen geïllustreerd).

Echter zit je nu met nog een probleem, grote kans dat jouw standaard radio geen Pre-outs heeft (de rood witte tulp stekkers) om een 4 kanaals versterker aan te voeren met je eigenlijk minimaal 2 tulps hebben, het liefste 4. Heb je er maar 2, dan stuur je deze naar achteren, en op de versterker filter je dan het geluid, hoog en mid naar de voorspeakers en laag naar de subwoofer. heb je er 4 dan kan het filteren in de HU (headunit) gebeuren. (heeft zijn voordelen voor afstellen mits je een goede HU hebt, maar dit is niet het geval)

máár, zoals ik al zei heb jij er waarschijnlijk 0. dit betekend dat je de speakerdraden naar de voorspeakers door moet knippen en er een convertor tussen moet plaatsen die van dit high level signaal een low level signaal maakt (de tulpjes) of, een versterker moet hebben die HIGH level aangesloten kan worden.

het aansluiten van de versterker vereist dan verder nog een pluskabel vanaf de accu, met een zekering er tussen (verplicht!) deze moet door het brandschot bij de motor, ooit is hier nog ruimte voor, anders wordt het boren. naast deze plus kabel natuurlijk een min (massa) kabel, deze kan ergens in de buurt van de versterker aan een bout in het metaal bevestigd worden (zorg voor blank metaal, even schuren?)

Echter wil je niet dat je versterker continue aanstaat, dus heb je een remote kabel nodig, deze kabel zet de versterker aan als je HU aan gaat, deze kabel wordt vaak verbonden aan de geschakelde plus van de HU, oftewel doorknippen en splittertje aan vastsolderen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Je autoradio heeft toch al een versterker? Zou eerst eens kijken of het metaalblik van je autodeuren nu niet de klankkast zijn zoals meestal het geval is. Zelf heb ik wat oudere Pioneer speakers uit 2005 en moest toch wel wat moeite doen voor wat fatsoenlijk geluid in mijn 740 station. Wel gelukt, maar moest toch wel wat isolatie aanbrengen in de deurgaten zodat t niet allemaal in de deur gaat hangen en blikkerig geluid creeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Django023
Die versterker is erg zwak en niet geschikt voor een subwoofer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dan plaats je een actieve subwoofer, die heeft zijn eigen versterker.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Ik zou eerst iets specifieker worden met waarom het geluid 'niet optimaal is'.
Ten eerste, wat is optimaal voor jouw? Iemand die vanaf een USB stick op vol volume hardstyle draait en de muziek wil voelen heeft daar hele andere gedachtes bij dan iemand die in de file rustig de radio luistert.

Ten tweede, waarom is het de schuld van de versterker? Zoals al aangeven kan het ook zo zijn dat je deuren niet goed geisoleerd zijn. Er zijn sets te koop met anti dreun platen en geluidsisolatie voor in de deuren. Dat kan enorm veel schelen!

En zijn je nieuwe speakers uberhaubt wel geschikt voor de bestaande versterker qua Ohms? En zijn ze 100% goed aangesloten? plusje en minnetje omdraaien is zo gedaan maar geeft nog steeds geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Django023
Beste dirk33, ik heb van een car audio website meegekregen dat mijn versterker die in de autoradio zit van mijn auto te zwak is om goed geluid te produceren voor mijn aftermarket speakers. Hierdoor moet ik dus mijn speakers aansluiten op een losse versterker. Ik wil gewoon een mooi en helder geluid met een mooie bass voor oa hardcore en hardstyle.

Kan ik gewoon mijn versterker aansluiten op mijn stock autoradio?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grote kans dat je door de manier waarop de speakers bevestigd zijn/ de isolatie van de deuren er nooit uit gaat halen wat je wilt. de gemiddelde standaard radio heeft meer dan genoeg vermogen om het volume al vervelend hard te zetten (alhoewel met iets meer vermogen)

handen de speakers in het metaal van de deuren met een adapter? of zitten ze bevestigd aan het plastic van de deurkaart?

Over de versterker:
Ik zou voor een 4 kanaals gaan, hoeft echt een super dure te zijn ICM deze speakers. van deze 4 kanaals sluit je dan 2 kanalen aan op front left/right. je houd er nu 2 over, deze kunnen gekoppeld worden aan een passieve subwoofer. (de - van kanaal 3 en de plus van kanaal 4 pakken en deze aansluiten op de sub).
https://www.wikihow.com/Bridge-an-Amplifier

vrijwel elke redelijke versteker ondersteund dit (bridgen heet het, staat in de specificaties er wel bij, vaak ook met een tekening bij de speakeraansluitingen geïllustreerd).

Echter zit je nu met nog een probleem, grote kans dat jouw standaard radio geen Pre-outs heeft (de rood witte tulp stekkers) om een 4 kanaals versterker aan te voeren met je eigenlijk minimaal 2 tulps hebben, het liefste 4. Heb je er maar 2, dan stuur je deze naar achteren, en op de versterker filter je dan het geluid, hoog en mid naar de voorspeakers en laag naar de subwoofer. heb je er 4 dan kan het filteren in de HU (headunit) gebeuren. (heeft zijn voordelen voor afstellen mits je een goede HU hebt, maar dit is niet het geval)

máár, zoals ik al zei heb jij er waarschijnlijk 0. dit betekend dat je de speakerdraden naar de voorspeakers door moet knippen en er een convertor tussen moet plaatsen die van dit high level signaal een low level signaal maakt (de tulpjes) of, een versterker moet hebben die HIGH level aangesloten kan worden.

het aansluiten van de versterker vereist dan verder nog een pluskabel vanaf de accu, met een zekering er tussen (verplicht!) deze moet door het brandschot bij de motor, ooit is hier nog ruimte voor, anders wordt het boren. naast deze plus kabel natuurlijk een min (massa) kabel, deze kan ergens in de buurt van de versterker aan een bout in het metaal bevestigd worden (zorg voor blank metaal, even schuren?)

Echter wil je niet dat je versterker continue aanstaat, dus heb je een remote kabel nodig, deze kabel zet de versterker aan als je HU aan gaat, deze kabel wordt vaak verbonden aan de geschakelde plus van de HU, oftewel doorknippen en splittertje aan vastsolderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Django023 Welke autoradio heb je, en hoe is alles aangesloten en staat je balance verdeling etc.
Volgens mij moet het frot setje al aardig geluid geven. Zal niet boombastik zijn, dat kun je ook niet verwachten, maar wel goed geluid. stel je balance goed (front-rear). Verder is het afhankelijk hoeveel ruimte je hebt (inbouw) en of je filters hebt gebruikt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1