Veranda plannen tuin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:49
Beste medetweakers,

Ik ben mij ervan bewust dat er een tuin forum is, maar aangezien ik met vele vragen zit toch besloten een apart topic te openen. Ik hoop dat dit een levendig topic zal worden waarin ook andere mensen antwoorden op hun vragen kunnen vinden.

Binnen enkele maanden willen wij een overkapping gaan maken in onze tuin (10.30m x 12m) op het zuiden.

De vorige eigenaar heeft een gemetselde/betonschutting geplaatst op onze eigen grond. Tevens heeft deze een zwembad aangelegd. Aangezien we niet weten wat we hiermee willen in de toekomst wil ik de tuin op zo'n manier aanpakken dat het zwembad altijd nog dichtgegooit kan worden.

Wij hebben overwogen een aluminium overkapping te plaatsen, maar deze heeft enkele nadelen:

- niet mogelijk om tuinbreed aan te leggen ivm plek voor staanders bij zwembad.
- niet mogelijk om overheen te lopen (kan misschien wel maar liever niet). Dit omdat we kasten boven hebben staan die niet via de trap naar beneden kunnen.
- geluid bij regen/hagel
-warm in de zomer (of je moet erg dure features pakken)
- in mijn geval moeilijk om de zijkanten dicht te maken.

Al met al heeft dit dus niet onze voorkeur.

Daarom was ik op het idee gekomen een vaste overkapping te gaan maken (balken/plat dak)

Dit heeft mijn inziens enkele voordelen:
- groot oppervlak (tuinbreed en 4.2m diep)
- robuust
- slechts 3 staanders waarvan 1 in het midden
- beloopbaar
- mogelijkheden tot zonnepanelen

Hieronder is de huidige (slechte) staat

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/am9t0w.jpg

Plan is als volgt:

Bestaande kolommen rechts en houten balken verwijderen.

2 stalen kolommen galvaniseren en die op de bestaande fundering (de 2 buitenste) laten rusten. Deze zal uiteindelijk half wegvallen.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2n8vt41.jpg

1 koker in het midden ter ondersteuning van de lange overbrugging.

1 lange UNP 220 balk tuinbreed leggen en deze door de 3 stalen kokers laten ondersteunen
Vervolgens het dak construeren uit 225x75mm c24 balken van 4.2m lang.
vervolgens roofmate en dakleer over de OSB3 platen heen.

Uiteindelijk wil ik de zijkanten dichtmaken met kanaalplaten en spieprofielen en de bestaande schutting onder de overkapping bedekken met gevelpanelen/rabat.

Op deze manier is het dicht aan 3 kanten en aangezien het vrijwel nooit vanuit het zuiden waait dus ook droog.

Ik ben bezig het idee op te tekenen. Dit is de huidige status:

perspectief: Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/1zf3gaf.jpg

links:

Top: Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/iw3i0w.jpg

Nu zit ik met enkele problemen in mijn maag en ik hoop dat jullie mij hierin verder kunne helpen.

- Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik voldoende licht binnen blijf krijgen. Ik zat eerst te denken aan polycarbonaat lichtkoepels, maar voor vrijwel hetzelfde geld heb ik een bouwpakket lichtstraat gezien van glas die je in verschillende maten kunt bestellen.

- daarnaast wil ik deze lichtstraten (want denk dat ik aan 1 niet genoeg heb) zo plaatsen dat ik ook nog
(voldoende) zonnepanelen kan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Even snel wat op gezocht. Ik heb voor mijn overkapping een lichtkoepel gebruikt. Maar mijn oppervlakte is stukje kleiner.

Ik zou gaan voor een Lessenaardak lichtstraat. https://www.terhuurnebv.nl/lichtstraat-types

Hier een voorbeeld. Je houdt je natuurlijke licht inval zo. En je houdt volgensmij ook zat ruimte over voor eventueel zonnepanelen.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Wat mij opvalt is dat de prijzen erg uiteen lopen. Het hoeft niet super isolerend te zijn, want het blijft buiten.

Ik wil eigenlijk naar een zelfbouw lichtstraat:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/15i2tkk.jpg

Deze (afhankelijk van de afmetingen) zijn heel betaalbaar. Frame is wel van hout, maar buitenkant is alles onderhoudsvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:43
In plaats van een lichtstraat kun je ook simpelweg een glasplaat plaatsen boven de uitsparingen.
Deze plaats je op rubberen stoppen (aan ene kant lager zodat het afloopt). Het wordt niet helemaal afgesloten, er blijft een paar cm open waardoor er ook geen vliegen etc in blijven zitten (dat heb je met lichtkoepels en straten vaak)

Zeg dat je uitsparing 200 x 100 cm is, dan gebruik je daarvoor een glasplaat van 250 x 150 cm zodat het niet naar binnen regent.

2 vrienden van me hebben het zo gemaakt. Ik geloof dat 2 glasplaten van 250 x 150 cm, extra gehard glas met een aantal gaten erin voor de bevestiging kostte geloof ik ongeveer 1000 euro

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:29
Ik heb (dan wel van hout) maar over een deel van het huis een overkapping geplaatst zonder lichtstraat. Een paar buren verder hebben dit zoals jij van plan bent over de gehele breedte gedaan met stalen profielen. Zij hebben meerdere kleine lichtkoepels gebruikt en dit geeft behoorlijk wat licht. Al moet ik zeggen dat mijn overkapping sowieso weinig licht ontneemt aan m'n woonkamer (op het zuiden). Ligt ook aan de hoogte.

Ik kan je adviseren om een laagje isolatie toe te passen tussen je dakbeschot en bekleding. Ik heb 3cm platen gebruikt. Scheelt qua condens en dus je behoud van je dak en druppels op je kop.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/clRlU0q.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door virtualJac op 05-04-2018 10:09 ]

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-05 21:49
Het afgelopen half jaar heb ik me ook aardig verdiept in een Veranda (tuinkamer) en over 2wk is het zo ver :).

Bij ons ligt de tuin op het noordwesten en ik wil eigenlijk 0,0 (naja 0,001) lichtverlies. Onze 2-kapper is van 2016 met kunstof kozijnen (onderhoudsvrij). Daarnaast heb ik de wens om de Veranda dicht te kunnen maken (tuinkamer) om hem langer te kunnen gebruiken. 5 bij 3 meter is voor ons een mooie maat (ook om hem nog goed warm te krijgen als ie dicht is).

Wij zijn uitgekomen op een Verasol Greenline Veranda van bij 5 bij 3m met glazen schuifdeuren rondom (ook nog andere merken zoals Gumax overwogen maar Verasol heeft qua glazen schuifwanden de beste oplossing/opties), glazen dak en glazen spie's. Zo hebben we 0,0001 lichtverlies en hij is onderhoudsvrij/arm (in de zin van niet hoeven te schilderen).

Jij hebt andere wensen maar zo'n aluminium Veranda is toch wel het overwegen waard denk ik. Als je er een plaat/plank op legt kun je er gewoon op lopen. Minimaal lichtverlies en tot 7m is mogelijk op 2 staanders:
Afbeeldingslocatie: https://www.verandasroden.nl/files/overspanning-highline01.jpg

Ook is maatwerk mogelijk dus 10m breed (of 12m?) op 3 staanders moet sowieso geen probleem zijn lijkt mij. Wel grappig onze tuin is nagegenoeg even groot (12,1m breed bij 9,6m diep).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:43
virtualJac schreef op donderdag 5 april 2018 @ 10:05:
Ik heb (dan wel van hout) maar over een deel van het huis een overkapping geplaatst zonder lichtstraat. Een paar buren verder hebben dit zoals jij van plan bent over de gehele breedte gedaan met stalen profielen. Zij hebben meerdere kleine lichtkoepels gebruikt en dit geeft behoorlijk wat licht. Al moet ik zeggen dat mijn overkapping sowieso weinig licht ontneemt aan m'n woonkamer (op het zuiden). Ligt ook aan de hoogte.

Ik kan je adviseren om een laagje isolatie toe te passen tussen je dakbeschot en bekleding. Ik heb 3cm platen gebruikt. Scheelt qua condens en dus je behoud van je dak en druppels op je kop.

[afbeelding]
Ziet er top uit!

Heb je deze zelf gezet?
Is het een 'bouwpakket' of geheel maatwerk?

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
louzy82 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 12:22:
[...]

Ziet er top uit!

Heb je deze zelf gezet?
Is het een 'bouwpakket' of geheel maatwerk?
Bedankt. Heb deze afgelopen zomer zelf geplaatst. Heb een ontwerp gemaakt adhv plaatjes van overkappingen die ik mooi vond en hout besteld. 1 dag zagen en 1 dag opbouwen.

@Road-runner83 en alle anderen die een glazen overkapping willen.

Ik kan wel absoluut aanraden om warmtewerend glas toe te passen. Dit laat wel licht door, maar minimaliseert warmte. Mijn ouders hebben een alu/glas overkapping voor het huis en dit glas was de beste investering die ze ooit gedaan hebben. Je fikt helemaal de pan uit vanaf mei als je normaal glas toepast.

[ Voor 33% gewijzigd door virtualJac op 05-04-2018 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-04 15:16

[afbeelding]
Een soortgelijke constructie hebben mijn buren ook met als gevolg dat het erg gehorig is omdat het volgens mij beetje als klankkast fungeert.

Dus je kunt elk gesprek woord voor woord mee luisteren ook al praten zij niet te hard laat staat overlast door muziek.

Ik zou de schutting vervangen door steen en helemaal dicht maken. Scheelt een hoop potentieel gezeik met de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
virtualJac schreef op donderdag 5 april 2018 @ 12:56:
[...]

Bedankt. Heb deze afgelopen zomer zelf geplaatst. Heb een ontwerp gemaakt adhv plaatjes van overkappingen die ik mooi vond en hout besteld. 1 dag zagen en 1 dag opbouwen.

Ik kan wel absoluut aanraden om warmtewerend glas toe te passen. Dit laat wel licht door, maar minimaliseert warmte. Mijn ouders hebben een alu/glas overkapping voor het huis en dit glas was de beste investering die ze ooit gedaan hebben. Je fikt helemaal de pan uit vanaf mei als je normaal glas toepast.
Hadden zij ook naar polycarbonaatplaten gekeken? Zit zelf ook nog te twijfelen tussen glas of dat polycarbonaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
@matty___ Dat is bij ons gelukkig niet het geval. Het dempt juist meer geluid voor de buren. En geloof me, onze buurtjes zijn heel gevoelig voor geluid. Nu zijn wij ook vrij rustige mensen dat scheelt ook.

Ze hebben niet lang naar polycarbonaat gekeken, waarom weet ik niet exact meer. Ik geloof dat ze bang waren dat het dof werd en dat het moeilijker schoon zou maken. Wat daarvan waar is heb ik echt geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
virtualJac schreef op donderdag 5 april 2018 @ 12:56:
[...]

Dat is helaas bij de Greenline geen optie...nu is het bij ons niet zo erg want onze tuin ligt op het NoordWesten en de Veranda komt gelijk aan het huis. Daarnaast willen we nog zonwering en wellicht is bovenliggende zonwering dan de beste optie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007

[afbeelding]
Bedankt voor je tip.
Deze isolatie dan rechtstreekt op het hout, of nog een dampwerende folie ertussen?
Welke isolatie heb jij gebruikt?

Ja ik twijfel nog tussen 1 grote of meerdere kleine lichtkoepels.
Meerdere kleine zorgen wel voor een egaler licht en dan zou ik tussen die hoepels ruimte kunnen laten voor een reeks panelen. Maarja, een breede straat laat weer meer licht door waar dit ook nodig is....

Moeilijk :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Road-runner83 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 11:15:
Het afgelopen half jaar heb ik me ook aardig verdiept in een Veranda (tuinkamer) en over 2wk is het zo ver :).

Ook is maatwerk mogelijk dus 10m breed (of 12m?) op 3 staanders moet sowieso geen probleem zijn lijkt mij. Wel grappig onze tuin is nagegenoeg even groot (12,1m breed bij 9,6m diep).
bedankt voor je tip.
Probleem bij een aliminium veranda is dat het ons wss te warm is (zuid) en dat we problemen hebben met de staander bij het zwembad (weinig ruimte).
Tevels zoek ik mee plat dak voor zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
@darklord007 Op het zuid + wens van zonnepanelen snap ik wel dat je niet voor een aluminum Veranda gaat. Qua warmte zou zonnewering nog kunnen maar het wordt er allemaal niet goedkoper op...

Kun je de zonnepanelen niet beter op het platte dak van de aanbouw leggen? Ik zou voor maximaal licht gaan en dus veel lichtkoepels maar dan heb je dus ook weinig ruimte voor zonnepanelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Road-runner83 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 21:19:
@darklord007 Op het zuid + wens van zonnepanelen snap ik wel dat je niet voor een aluminum Veranda gaat. Qua warmte zou zonnewering nog kunnen maar het wordt er allemaal niet goedkoper op...

Kun je de zonnepanelen niet beter op het platte dak van de aanbouw leggen? Ik zou voor maximaal licht gaan en dus veel lichtkoepels maar dan heb je dus ook weinig ruimte voor zonnepanelen...
dat is het m nu net.
Ik zou op het plat dak van de 1e verdieping max 6panelen kwijt kunnen.
Dit zijn er met het oog op de toekomst te weinig. Dus vandaar dat ik nog wat extra plet op de verranda wil..

Links (naar het huis kijkend) is de woonkamer en keuken. Rechts is bijkeuken en garage. Hier is minder licht niet zo hinderlijk aangezien we daar toch niet leven

[ Voor 10% gewijzigd door darklord007 op 05-04-2018 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
darklord007 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 19:56:
[...]

Bedankt voor je tip.
Deze isolatie dan rechtstreekt op het hout, of nog een dampwerende folie ertussen?
Welke isolatie heb jij gebruikt?

Ja ik twijfel nog tussen 1 grote of meerdere kleine lichtkoepels.
Meerdere kleine zorgen wel voor een egaler licht en dan zou ik tussen die hoepels ruimte kunnen laten voor een reeks panelen. Maarja, een breede straat laat weer meer licht door waar dit ook nodig is....

Moeilijk :(
Ik heb gewoon 3cm PIR platen gebruikt die aan beide zijden al zijn voorzien van een folie waar je ook direct EPDM op kan lijmen. Iets zoals dit, gekocht bij de groothandel.

Wil je zonnepanelen dan zou ik ook goed nadenken over je dakbedekking. Ik heb zelf EPDM, maar dit is zwart en wordt erg warm in de zomer. Komt niet echt ten goede van je efficientie. Je ziet wel eens dat ze dit afstrooien met klein laagje wit grind, maar ik weet niet wat dit doet voor je afvoer, vuil en je panelen icm wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
darklord007 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 19:59:
[...]

bedankt voor je tip.
Probleem bij een aliminium veranda is dat het ons wss te warm is (zuid) en dat we problemen hebben met de staander bij het zwembad (weinig ruimte).
Tevels zoek ik mee plat dak voor zonnepanelen.
Waarom zou aluminium te warm zijn? Is toch een kwestie van warmtewerend glas / opal polycarbonaat kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
matty___ schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 09:02:
[...]

Waarom zou aluminium te warm zijn? Is toch een kwestie van warmtewerend glas / opal polycarbonaat kiezen?
warmtewerend glas is ook niet alles, zeker niet in de zomer. Kanaalplaten (en je zult er best verschillen in hebben) zijn een paar huizen verder flink verkleurd. Heb je zo'n gele gloed in je huis..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
virtualJac schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 07:18:
[...]

Ik heb gewoon 3cm PIR platen gebruikt die aan beide zijden al zijn voorzien van een folie waar je ook direct EPDM op kan lijmen. Iets zoals dit, gekocht bij de groothandel.

Wil je zonnepanelen dan zou ik ook goed nadenken over je dakbedekking. Ik heb zelf EPDM, maar dit is zwart en wordt erg warm in de zomer. Komt niet echt ten goede van je efficientie. Je ziet wel eens dat ze dit afstrooien met klein laagje wit grind, maar ik weet niet wat dit doet voor je afvoer, vuil en je panelen icm wind.
Goeie. Ik zat gewoon te denken aan bitumen met leislag.

Dus OSB --> dampwerende folie? --> 2 of 3cm XPS platen --> brandrol onderlaag --> dit vastschroeven met drukverdeelplaten --> dakleer branden.

Je hebt ook PVC daken. Schijnt erg duurzaam spul te zijn, maar hiervoor heb je een speciaal apparaat nodig en iemand die dit kan (dakleer lukt zelf wel). Daarnaast vind ik de grijze kleur niet echt mooi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
darklord007 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 11:39:
[...]

warmtewerend glas is ook niet alles, zeker niet in de zomer. Kanaalplaten (en je zult er best verschillen in hebben) zijn een paar huizen verder flink verkleurd. Heb je zo'n gele gloed in je huis..
Ben mij zelf aan het oriënteren voor een veranda pal op het zuiden. Zag dat je bij sommige systemen een zonnescherm kunt installeren aan de binnenkant.

Maar goed als de platen na paar jaar al verkleuren blijft er weinig anders over dan ww. glas.

Of toch hout met lichtstraat..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dan0r
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04-2022
Ik zal allereerst een professioneel bedrijf je tuin 90 graden laten draaien. Daar ga je aankomende zomer meteen van profiteren ;)

[ Voor 54% gewijzigd door Dan0r op 06-04-2018 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
Dan0r schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 11:44:
Ik zal allereerst een professioneel bedrijf je tuin 90 graden laten draaien. Daar ga je aankomende zomer meteen van profiteren ;)
haha jah, loopt een stuk rechter :P
Maar wss iets met de metadata van die panorama foto niet juist en via tinypic kon ik niet roteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
darklord007 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 11:42:
[...]

Goeie. Ik zat gewoon te denken aan bitumen met leislag.

Dus OSB --> dampwerende folie? --> 2 of 3cm XPS platen --> brandrol onderlaag --> dit vastschroeven met drukverdeelplaten --> dakleer branden.

Je hebt ook PVC daken. Schijnt erg duurzaam spul te zijn, maar hiervoor heb je een speciaal apparaat nodig en iemand die dit kan (dakleer lukt zelf wel). Daarnaast vind ik de grijze kleur niet echt mooi..
Volgens mij is je volgorde goed, alleen je hebt ook platen die al dampwerende folie hebben, kun je alleen de naadjes nog aftapen. En houd er rekening mee dat je dakleer ook redelijk warm wordt voor je zonnepanelen.

Bij mij: mesgroef planken -> 3cm plaat welke fabrieksaf aan beide zijden voorzien is van dampwerende folie -> lijm -> EPDM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
matty___ schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 11:44:
[...]

Ben mij zelf aan het oriënteren voor een veranda pal op het zuiden. Zag dat je bij sommige systemen een zonnescherm kunt installeren aan de binnenkant.

Maar goed als de planten na paar jaar al verkleuren blijft er weinig anders over dan ww. glas.

Of toch hout met lichtstraat..
Ik zou sowieso voor glas gaan...m'n ouders hebben polycarbonaat platen liggen maar een aantal zijn al lek na een paar jaar + laten die een stuk minder licht door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:45
virtualJac schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 13:01:
[...]
Bij mij: mesgroef planken -> 3cm plaat welke fabrieksaf aan beide zijden voorzien is van dampwerende folie -> lijm -> EPDM
Hoe heb je die pir plaat bevestigd aan je planken? Gelijmd of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Horla schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 13:47:
[...]

Hoe heb je die pir plaat bevestigd aan je planken? Gelijmd of zo?
Plaatje zegt meer dan 1000 woorden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ISNrEGs.jpg?1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Drukverdeelplaten en schroeven.

Met dakleer schroef je de onderlaag en isolatie samen vast en brand je de bitumen erop.

Ja gaat warm worden en dat is niet goed, maar ik weet er zo ook geen oplossing voor (behalve er verwarmingsmatten omheen leggen van het zwembad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:37

PoweRoy

funky!

matty___ schreef op donderdag 5 april 2018 @ 13:21:
[...]

Hadden zij ook naar polycarbonaatplaten gekeken? Zit zelf ook nog te twijfelen tussen glas of dat polycarbonaat
Ga voor glas. Heb zelf polycarbonaatplaten gehad, maar dat is enorm luidruchtig. Gelukkig achter in de tuin, maar bij een buitje hoorde je constant getik.

Mijn ouders hebben een serre met polycarbonaat dag, als het regent kan je geen TV kijken. Zo luid is dat.

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Het huidige ontwerp is iets aangepast. Voorheen wilde ik een stalen unp220 balk gebruiken, maar op dit moment gaat de voorkeur uit naar 2x 225mmx75mm balken. Hierdoor kan ik de afloop van het huis afmaken.

Nu zit ik echt een beetje met de afvoer. Weet iemand of er mooie oplosingen zijn voor het wegwerken van de HWA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-05 13:25
De HWA omtimmeren zodat het lijkt op een kolom van hout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-05 22:56
@darklord007 wat @sbruynis inderdaad zegt..

Wat voor hout ga je gebruiken?
Haal daar 3/4 planken van in hetzelfde (soort) hout (bv. Douglas) en omtimmer je HWA zodat dit net een houten staander lijkt

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-04 18:23

RUFFNECK

Poentje

Waar wordt zo'n hwa bij een veranda op aangesloten eigenlijk? Graaf je door om hem op riolering aan te sluiten, op drainage, gewoon in de grond, etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Annuk schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:06:
@darklord007 wat @sbruynis inderdaad zegt..

Wat voor hout ga je gebruiken?
Haal daar 3/4 planken van in hetzelfde (soort) hout (bv. Douglas) en omtimmer je HWA zodat dit net een houten staander lijkt
Ik wil de ondersteuning eigenlijk zo minimalistisch en onderhoudsvrij maken. Vandaar de keuze voor gegalvaniseerde staanders. Bij veel aluminium overkappingen zie je dat de afwatering in de staander is weggewerkt. Maar volgens mij is hier geen kant en klare oplossing voor en past een pijp sowieso niet in een vierkante koker van 10x10cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
RUFFNECK schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:32:
Waar wordt zo'n hwa bij een veranda op aangesloten eigenlijk? Graaf je door om hem op riolering aan te sluiten, op drainage, gewoon in de grond, etc?
riolering waar op dit moment de afwatering van het huis op aangesloten zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-05 22:56
darklord007 schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:35:
[...]

Ik wil de ondersteuning eigenlijk zo minimalistisch en onderhoudsvrij maken. Vandaar de keuze voor gegalvaniseerde staanders. Bij veel aluminium overkappingen zie je dat de afwatering in de staander is weggewerkt. Maar volgens mij is hier geen kant en klare oplossing voor en past een pijp sowieso niet in een vierkante koker van 10x10cm.
Afhankelijk van hoe dikwandig je gegalvaniseerde staanders zijn/worden.. kan je ook kijken of er rond 80 of 70 in je koker past.. evt. voor je dit 2 voudig uit (in 2 kokers dus) zodat er voldoende afvoermogelijkheid is..

Nadeel is wel dat je buis dan aan je dak hangt.. je kan deze nergens vast zetten in je koker.. hooguit aan de onderkant.. en dit bevorderd wel de kans op scheuren/lekken bij de overgang van dak naar buis ben ik bang..

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Annuk schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:50:
[...]

Afhankelijk van hoe dikwandig je gegalvaniseerde staanders zijn/worden.. kan je ook kijken of er rond 80 of 70 in je koker past.. evt. voor je dit 2 voudig uit (in 2 kokers dus) zodat er voldoende afvoermogelijkheid is..

Nadeel is wel dat je buis dan aan je dak hangt.. je kan deze nergens vast zetten in je koker.. hooguit aan de onderkant.. en dit bevorderd wel de kans op scheuren/lekken bij de overgang van dak naar buis ben ik bang..
ja dat is niet echt ideaal.

Voordeel van het laten aflopen richting het huis is dat daar al een afvoer zit. Normaal zou ik geen problemen hiermee verwachten wanneer de opstand van het dag hoog genoeg is (misschien nog wat extra hoog maken).
Tevens hebben we nauwelijks last van bladeren/verstoppingen.

Of hebben mensen hier een andere mening over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
darklord007 schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:06:
Het huidige ontwerp is iets aangepast. Voorheen wilde ik een stalen unp220 balk gebruiken, maar op dit moment gaat de voorkeur uit naar 2x 225mmx75mm balken. Hierdoor kan ik de afloop van het huis afmaken.

Nu zit ik echt een beetje met de afvoer. Weet iemand of er mooie oplosingen zijn voor het wegwerken van de HWA?
Waarom zou je die wegwerken. Een mooi zinken regenpijpje met beugels misstaat niet al zeg ik het zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
virtualJac schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:56:
[...]

Waarom zou je die wegwerken. Een mooi zinken regenpijpje met beugels misstaat niet al zeg ik het zelf.
Klopt, maar aan de kant van het zwembad heb ik geen ruimte voor een afvoer.
Deze zou dus in het midden of aan de kant van het terras moeten komen.
Aan de kant van het terras (links als je kijkt naar het huis) valt de paal voor 80% weg (wil de zijwanden bekleden met gevelbekleding).

Dan blijft dus alleen de middelste staander over, en deze wil ik zo minimalistisch mogelijk houden.
Liefst zou ik in dat geval dan ook de kolom gebruiken, maar 10x10cm met 6mm wand laat niet veel ruimte over..

Nu zou ik het als volgt kunnen maken:

Dak laten aflopen richting het huis met een afvoer waar nu ook de regenpijp loopt. Dit heeft als voordeel dat er niets opgelegd hoeft te worden.
Nu kan ik de opstanden zo hoog maken dat wanneer deze zou overlopen het overtollige water de garage op zal lopen. Hierdoor lijkt me het risico op vocht/water problemen beperkt ook al wijkt het af van de normale WoW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Voor wat betreft de temperatuur van het dak.

Eshagum heeft ook witte bitumen. Zou dit veel schelen? Voordelen of zijn er ook nadelen te bedenken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Voor wat het plafond betreft ben ik misschien toch tot ander inzicht gekomen.
Paar huizen verder hebben ze een vergelijkbare overkapping en daar hebben ze de onderkant gewon afgewerkt met gipsplaten. Deze hangen vrij van regen (boeiboorden hangen over) naden zijn dichtgemaakt en randen gekit.

Na 9jaar ziet dit er nog steeds prima uit. En een nieuw laagje latex na een aantal jaren is sneller gedaan als lakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
darklord007 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 12:52:
Voor wat betreft de temperatuur van het dak.

Eshagum heeft ook witte bitumen. Zou dit veel schelen? Voordelen of zijn er ook nadelen te bedenken?
Nu mijn zonnepanelen er iets meer dan een maand opzitten kan ik bevestigen dat temperatuur een hele grote rol speelt in je opbrengst. Ik dacht dat zal wel loslopen, maar scheelt echt een boel. Dus loont inderdaad om hier wel kritisch naar te kijken. Ik zou op een plat dak echt gaan voor een lichte bekleding. PVC is ook in lichte kleuren te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
virtualJac schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 08:48:
[...]

Nu mijn zonnepanelen er iets meer dan een maand opzitten kan ik bevestigen dat temperatuur een hele grote rol speelt in je opbrengst. Ik dacht dat zal wel loslopen, maar scheelt echt een boel. Dus loont inderdaad om hier wel kritisch naar te kijken. Ik zou op een plat dak echt gaan voor een lichte bekleding. PVC is ook in lichte kleuren te krijgen.
bedankt voor de tip. waarom overweeg je niet (goedkope) XPS platen als ondergrond van je panelen?

https://www.hornbach.nl/s...aten/5998421/artikel.html

Deze zijn licht van kleur en zorgen tevens voor bescherming van de afbedekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
darklord007 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 19:31:
[...]

bedankt voor de tip. waarom overweeg je niet (goedkope) XPS platen als ondergrond van je panelen?

https://www.hornbach.nl/s...aten/5998421/artikel.html

Deze zijn licht van kleur en zorgen tevens voor bescherming van de afbedekking.
Bij mij liggen ze op m’n schuine pannendak met donkere pannen. Dus is verder niet veel aan te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
virtualJac schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 19:52:
[...]

Bij mij liggen ze op m’n schuine pannendak met donkere pannen. Dus is verder niet veel aan te veranderen.
dunne nevel eroverheen :P
Jammer dat er zo weinig/geen zonnepanelen / collectors in 1 zijn, maar dat is een beetje off-topic
Pagina: 1