Toon posts:

Bederft het vlees als je de vriezer uitzet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Loganster001
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-12-2021
Mijn vraag
Ik heb mijn vriezer (koelkast) 7 uur lang uitgezet (stekker uit het stopcontact getrokken). Is mijn vlees nu nog houdbaar?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Koelkast van zanusi met een klein vriesvak.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Gegoogled. Ik heb op forums gelezen dat het vlees wel bederft als je het deurtje van de vriezer 12 uur uit laat staan. Maar mijn geval is anders, aangezien de deur van de vriezer dicht zat.

Ik heb mijn koelkast om 1.15 vannacht uitgezet en om 8.15 weer aangedaan. Ik had de vriezer uitgezet omdat ik niet kon slapen van de lawaai die mijn koelkast maakte. Is het vlees dat in mijn vriesvak zit nog houdbaar?
Ik heb om 8.15 even naar het vlees gekeken en het was gewoon nog bevroren (hard).

Ik heb 2 stukken vlees uit het vriesvak gehaald en in de koelkast gelegd voor 10 uur en net opgebakken en opgegeten. Daar is toch ook niks mis mee, dat je vlees 10 uur lang laat ontdooien in de koelkast.

Het vlees smaakte niet raar.

Beste antwoord (via Loganster001 op 04-04-2018 18:20)

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Hij/Hem/Zijn (Hoofdletters!)

Als het vlees niet is ontdooid is er niets aan de hand en is het niet bedorven.

Edit: 10 uur lang laten ontdooien in de koelkast is ook niks mis mee, sterker nog, het is energiebesparend omdat je koelkast minder hard hoeft te werken.

[Voor 50% gewijzigd door evilution op 04-04-2018 18:11]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Alle reacties

• Loganster001
sorry, ****als je het deurtje van de vriezer 12 OPEN laat staan****

Acties:
  • Beste antwoord
  • +8Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Edit: 10 uur lang laten ontdooien in de koelkast is ook niks mis mee, sterker nog, het is energiebesparend omdat je koelkast minder hard hoeft te werken.

[Voor 50% gewijzigd door evilution op 04-04-2018 18:11]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Je hebt het al op, dus je gaat het vanzelf merken, toch? ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

with ^^

Je kunt er morgen denk zelf wel antwoord op geven ;)

Gabriël ITX

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:20

Racing_Reporter

Mediaproducent

Valt waarschijnlijk reuze mee, of je moet enorm gevoelig zijn. Zeker als je het goed hebt gebakken, loopt het wel los. Zeker als het niet helemaal ontdooid is.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Rare en gevaarlijke manier van omgaan met bederfelijk voedsel waar je ziek van kunt worden.

Gewoon niet doen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Maar alle gekheid op een stokje: ik laat geregeld vlees een paar dagen in m'n koelkast (dus niet vriezer) en dat gaat ook altijd prima. Dus 7 uur in een vriezer die nog niet ontdooid was en 8 uur in een koelkast is niks.

The devil is in the details.

• Loganster001
sapphire schreef op woensdag 4 april 2018 @ 18:12:
with ^^

Je kunt er morgen denk zelf wel antwoord op geven ;)
Ik hoop dat ik dan niet ziek ben lol.

• Loganster001
evilution schreef op woensdag 4 april 2018 @ 18:09:

Ik denk dat jij gelijk hebt

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je geeft zelf het antwoord in TS.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
ach voordat jij t koopt in de supermarkt is t al 5x ontdooit en ingevroren als t niet vaker is.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

sugarlee89 schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 23:22:
ach voordat jij t koopt in de supermarkt is t al 5x ontdooit en ingevroren als t niet vaker is.
Gek genoeg is het dat niet. De hele (serieuze) voedselindustrie neemt de koude-keten uiterst serieus. Ik ben een paar jaar vrijwilliger bij de voedselbank geweest. Een grote supermarkt-keten wilde ons hun onverkoopbare vlees gaan leveren. (Vlees wat met nog drie dagen voor de uiterste verkoopdatum nog in het magazijn ligt is niet meer te verkopen. Het is niet op tijd in winkels te krijgen.) Om dat voor elkaar te krijgen moest iedereen in de organisatie getrained worden in HACCP, op ieder uitdeelpunt moest een HACCP-gecertificeerde rondlopen en tot het moment van uitgifte moesten procedures over het meten en vastleggen van temperaturen en bewaring gevolgd worden.

Voor een organisatie die grotendeels loopt op vrijwilligers en mensen uit de sociale werkvoorziening is dat best een probleem.

Van de andere kant: op dat vlees staat de naam van de keten. Als iemand ziek wordt van verkeerd bewaard vlees krijgen zij de klachten, ook al hebben ze die niet zelf veroorzaakt. Ze geven dat vertrouwen niet zomaar aan je.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:35
digifun schreef op woensdag 4 april 2018 @ 18:14:
Rare en gevaarlijke manier van omgaan met bederfelijk voedsel waar je ziek van kunt worden.

Gewoon niet doen.
Het is wel echt living on the edge, ja :')

Acties:
  • +5Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

digifun schreef op woensdag 4 april 2018 @ 18:14:

Gewoon niet doen.
Want? Als het ontdooit is en daarna gebakken of gekookt en uiteindelijk opgegeten is er niets aan de hand hoor. :)

Niet vergeten dat je altijd eerst moet ontdooien voordat je vlees kan gaan bakken of koken. ;)

[Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 08-04-2018 11:30]

Acties:
  • +8Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-11 16:20
Je geeft zelf al aan dat het vlees nog bevroren was, en dat je het na het ontdooien, gebakken hebt. Vrijwel geen gezondheidsrisico dus.

Mensen moeten niet zo paniekerig zijn tegenwoordig...als er iets al in de buurt van een houdbaarheidsdatum komt, wordt het al weggegooid.

Mijn ervaring leert: volg je neus: als iets bedorven ruikt, is het meestal bedorven (inclusief schimmel op Franse kaas). En als je iets niet zeker weet: verhit je het door te koken of te braden. Ruikt het daarna vreemd, dan was het waarschijnlijk bedorven, en ruik je de gassen van de verhitte bacteriën of schimmels... ( doe maar eens Franse kaas in de magnetron). Ruikt het na goed koken of braden naar gewoon voedsel, dan is de kans nihil dat je er ziek van wordt.

[Voor 9% gewijzigd door DeArmeStudent op 08-04-2018 00:46]

Acties:
  • +10Henk 'm!

• mikerosauer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-03-2020
sugarlee89 schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 23:22:
Jij hebt dus werkelijk geen idee waar je over praat.

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:35

Theo

moederbord

Vlees mag max 1 keer ingevroren worden. Tussen slacht in supermarkt wordt het niet bevroren, je kan het thuis dus max 1 keer invriezen.

De definite van invriezen is dat je het temperatuur laat zakken tot lager dan -1 graad (maar niet meer dan -50 graden dacht ik), en daarna laat ontdooien tot meer dan +1 graad. Een temperatuur van maximaal -18 graden is ideaal voor het lang bewaren van vlees.

Is je vlees dus (bijna) altijd goed koud geweest (-18) en vervolgens in temperatuur gestegen tot een temperatuur lager dan +1 voor even (geen dagen) dan is er dus niks aan de hand en kun je gewoon weer terug naar -18 graden brengen.

Is het vlees boven de +1 graad gekomen, sja dan heb je vanavond heel vlees vlees bij je eten :P

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mikerosauer
Beste is om niks in te vriezen Want je verliest altijd kwaliteit....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:10

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Als dat vakje in je koelkast zit is de kans groot dat het maar een 1* of 2* is. Die vakjes zijn niet geschikt voor überhaupt langdurig invriezen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JohnnieWbl
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:39
Zoals je zelf al meldt was het vlees nog bevroren, daarna dus nog 10 uur in de koelkast is het prima eetbaar.

Lijkt me dat ander bederfelijk waar in je koelkast een groter probleem kan zijn bij langere tijd in een koelkast zonder stroomvoorziening, waaronder zuivel, restjes eten, etc. Om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen mist er veel info omdat je de temperatuurdaling niet weet. Deze is o.a. afhankelijk van de buitentemperatuur, het soort koeling, de inhoud van de koelruimte(s), en de vulling. Een compleet gevulde koelast zal langere tijd koel blijven tov een lege (kan dus geen kwaad om de helft van je koelkast te vullen met bierflesjes :))

Zou de conclusie dat je de koelkast rustig elke nacht uit kunt zetten omdat je je vlees nog prima kunt eten niet aanraden, wellicht een optie om de koelkast een andere plek te geven? Liefst op een koude plek, goed gevuld en niet in je slaapkamer ;)
mikerosauer schreef op zondag 8 april 2018 @ 10:41:
Beste is om niks in te vriezen Want je verliest altijd kwaliteit....
Kwaliteit vs gemak :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mikerosauer
Dan liever kwaliteit .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nino_070
  • Laatst online: 13-11 18:36
@sugarlee89 Voor de supermarkt wordt het gevacuümeerd, niet ingevroren. Het wordt natuurlijk wel gekoeld bewaard (ook in koeltrucks). Soms wordt vlees bij een slager wel diepgevroren, maar dat komt waarschijnlijk doordat zij een lagere omloopsnelheid hebben dan een supermarkt.

@Loganster001 Misschien kan je kijken naar een stillere koelkast. Hoeft niet zo duur te zijn, zoek even op hoeveel dB je huidige koelkast produceert. Tegenwoordig kan je vaak al snel, als je een oude koelkast had, een decibel of 6 winst boeken. Dit scheelt toch een factor 4 in geluidsoverlast, waardoor je je koelkast gewoon aan kan laten en rustig kan slapen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@Loganster001 Als de koelkast (te)veel herrie maakt, is er wellicht wat aan de hand bij de koelkast. Contact opnemen met de winkel waar je de koelkast gekocht hebt, die kunnen dan eventueel de fabrikant inschakelen. Vaak willen ze dan wel horen wat voor geluid de koelkast maakt.

Zelf had ik ook een lawaaiige koelkast, uiteindelijk de winkel ingeschakeld, die de fabrikant inschakelde. Zij vroegen om een geluidsopname te maken, die ik hen gestuurd heb. Uiteindelijk is bij mij de pomp vervangen en is het gebrom / harde geluid weg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03:14
Bij de meeste nieuwe vriezers staat ook aangegeven wanneer producten “weg” moeten in geval van stroom uitval.

Ik heb een VR 550 van Inventum en die staat op 22,6 uur zonder stroom (deur gesloten).

Ik zou me meer zorgen maken over je gekoelde producten als je de koelvries combi uitzet ivm teveel herrie maar zolang we geen Specs ervan hebben is aantal dbs niet te checken. Oud geval zonder garantie betekend vaak nieuwkoop is beter dan herstel op gebied van witgoed. Binnen de garantie is gewoon zoals aangegeven contact opnemen met de winkel en/of fabrikant.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

logix147 schreef op zondag 8 april 2018 @ 11:40:
Binnen de garantie is gewoon zoals aangegeven contact opnemen met de winkel en/of fabrikant.
Je hebt de koopovereenkomst met de winkel, niet met de fabrikant. De winkelier heeft door de koopovereenkomst de verplichting om jou een degelijk product te leveren. ;) Het is dus verstandiger om contact op te nemen met de winkel.
Zeg dan gewoon niets. Dit lost het probleem natuurlijk ook niet op.

[Voor 24% gewijzigd door CH4OS op 08-04-2018 11:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:10
Oordoppen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nino_070
CH4OS schreef op zondag 8 april 2018 @ 11:45:
[...]
Zeg dan gewoon niets. Dit lost het probleem natuurlijk ook niet op.
Nouja...opzich is het logischer om een nachtje oordoppen in te doen dan om een vriezer vol vlees weg te moeten gooien ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• logix147
CH4OS schreef op zondag 8 april 2018 @ 11:45:
[...]
Je hebt de koopovereenkomst met de winkel, niet met de fabrikant. De winkelier heeft door de koopovereenkomst de verplichting om jou een degelijk product te leveren. ;) Het is dus verstandiger om contact op te nemen met de winkel
Er staat toch en/of? Ik kan 2 jaar bij mijn winkel aankloppen, 3 jaar daarna (dus totaal van 5 jaar) bij Inventum zelf.

Soms wil het weleens helpen om informatie op te vragen bij de fabrikant. Mijn winkel had tijdens transport mijn vriezer beschadigd intern en het onderdeel bleek moeilijk leverbaar. Echter had ik mijn oude vriezer meegegeven. En omdat het een plastic vriesvak betrof maakte mij de duur van levering niet zoveel uit.

Uiteindelijk via de frabikant, de leverdatum van de vriesvak opgevraagd omdat de oplossing van mijn winkel was: retour onder RMA en nieuw leveren.

Buiten feit dat dit geen grappen zijn, wie gaat er met zijn hersenen op de juist plek een volledig functionele vriezer RMA en al zijn vrieswaar weggooien dat operen als oplossing terwijl als ikzelf ga informeren bij de frabrikant deze mij netjes met vanaf nu 2 weken is het nodige onderdeel weer op voorraad, wat ook zo bleek te zijn dus ik heb de winkel daarvan op de hoogte gesteld en deze hebben proces 2 weekjes opgeschoven en mij bedankt voor t geduld en uitzoekwerk. Ze gaan beter met de frabrikant schakelen want eigenlijk was de geboden oplossing voor mij niet handig als klant want ik moest dan 2 x mijn vriezer betalen, geld terug duurt namelijk even en kon pas zodra product retour was. Even los gezien dat het alles behalve een milieuvriendelijke keuze was als ik voor RMA ga goor een vriesvak.

Dus soms is zelf beetje actief naar Info zoeken niet de domste weg.

Buiten winkel garantie wil ook de fabrikant weleens helpen, ligt eraan wat je hebt staan. Met EVGA nooit OOW issues gehad, Philips wel met mijn wakeup light, Sony TV had nog een voet voor me door mijn eigen schuld. Dus vragen staat vrij maar het ligt denk ik ook aan hoe je die mensen benaderd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JohnnieWbl
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:39
CH4OS schreef op zondag 8 april 2018 @ 11:34:
@Loganster001 Als de koelkast (te)veel herrie maakt, is er wellicht wat aan de hand bij de koelkast. Contact opnemen met de winkel waar je de koelkast gekocht hebt, die kunnen dan eventueel de fabrikant inschakelen. Vaak willen ze dan wel horen wat voor geluid de koelkast maakt.
Bij abnormaal veel geluid wellicht een optie maar elke vriezer/koelkast maak een geluid, ook het standaard geluid kan (erg) irritant zijn. Mis in de OP of het om standaard geluidsproductie gaat of een abnormaal geluidsniveau dus ga er nog van uit dat het niet abnormaal hoog is. Verplaatsen (indien mogelijk) of een stillere aanschaffen zijn dan de logische vervolgstappen.

Volgens mij is TS wel gerustgesteld dat hij geen voedselvergiftiging op gaat lopen als gevolg van het eten van nog prima stukjes vlees. Rest wel de onzekere houdbaarheid van andere producten in het koelgedeelte.

[Voor 4% gewijzigd door JohnnieWbl op 08-04-2018 12:05]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• __fred__
  • Laatst online: 09:10
Aangezien TS een tafelmodel koelast heeft, met vriesvak, het ding 's nachts hoort, dus waarschijnlijk in dezelfde ruimte slaapt, lijkt het me logisch dat TS net op zichzelf / kamers woont en de koelkast wellicht qua ouderdom in de buurt komt van zijn eigen leeftijd. Die nieuwe inbouwkeuken + koelkast en garantie zal dan nog even moeten wachten.

Oordoppen werken in zo'n geval prima en helpen daarnaast tegen luidruchtige dronken huisgenoten ;-)

(Overigens, tegen de tijd dat je die stille nieuwe inbouwkoelkast hebt, heb je ook een paar kinderen en geloof me, daar lig je ook regelmatig van wakker, dus bewaar die oordoppen).

[Voor 17% gewijzigd door __fred__ op 08-04-2018 12:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

logix147 schreef op zondag 8 april 2018 @ 11:57:
Er staat toch en/of? Ik kan 2 jaar bij mijn winkel aankloppen, 3 jaar daarna (dus totaal van 5 jaar) bij Inventum zelf.
Je hebt garantie zolang de economische levensduur is. De twee jaar die jij noemt, is de Europese richtlijn, die Nederland uitgebreid heeft naar economische levensduur. ;) Dus hoe jij bij 'daarna 3 jaar bij fabrikant' komt is mij een compleet raadsel.

De fabrikant heeft bovendien geen verplichting jou een deugdelijk product te leveren (en mag dan dus ook weigeren!), terwijl de winkel, waarmee je de koopovereenkomst hebt, dat wel heeft. ;) In Nederland is het dus veel interessanter om garantiekwesites via de winkel te spelen.
Buiten feit dat dit geen grappen zijn, wie gaat er met zijn hersenen op de juist plek een volledig functionele vriezer RMA en al zijn vrieswaar weggooien dat operen als oplossing terwijl als ikzelf ga informeren bij de frabrikant deze mij netjes met vanaf nu 2 weken is het nodige onderdeel weer op voorraad, wat ook zo bleek te zijn dus ik heb de winkel daarvan op de hoogte gesteld en deze hebben proces 2 weekjes opgeschoven en mij bedankt voor t geduld en uitzoekwerk.
Terwijl dit natuurlijk de winkel ook had moeten doen in plaats van jijzelf, dat zij dat niet hebben gedaan en een andere oplossing wilden doen, zegt dan denk ik meer dan genoeg over de winkel zelf. :)

Ik snap best dat mensen maar wat graag liever zelf direct schakelen met de fabrikant, maar die hebben dus (naar jou toe) geen verplichting. Dat ze jou als klant zijnde wél helpen is dan uit coulance en mooi meegenomen natuurlijk, dus ik begrijp wel dat mensen dat doen. Zelf doe ik het (om bovenstaande redenen) niet, zodat ik mijn wettelijke rechten niet gelijk kwijt kan raken.
JohnnieWbl schreef op zondag 8 april 2018 @ 12:04:
Bij abnormaal veel geluid wellicht een optie maar elke vriezer/koelkast maak een geluid, ook het standaard geluid kan (erg) irritant zijn.
Daarom dat een opname van het geluid gevraagd wordt als teveel herrire de klacht is. ;)
nino_070 schreef op zondag 8 april 2018 @ 11:56:
Nouja...opzich is het logischer om een nachtje oordoppen in te doen dan om een vriezer vol vlees weg te moeten gooien ;)
Is een tijdelijke oplossing, een workaround dus. Ik zou dus niet jarenlang met oordoppen in gaan slapen, omdat de koelkast 's nachts teveel herrie maakt. ;) Ik kan het weten, ik heb zelf ook een teveel herrie makende koelkast gehad, met een nieuwe koelkast, toen ik op mijzelf ging wonen, 4 jaar terug. ;)

[Voor 82% gewijzigd door CH4OS op 08-04-2018 12:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nino_070
CH4OS schreef op zondag 8 april 2018 @ 12:17:
Is een tijdelijke oplossing, een workaround dus. Ik zou dus niet jarenlang met oordoppen in gaan slapen, omdat de koelkast teveel herrie maakt. ;)
Klopt, ik adviseer toch ook voor een langetermijn oplossing? :)
Maar ik constateer wel dat de oplossing "oordoppen" beter is dan boos de stekker eruit trekken en je vlees laten bederven. :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• logix147
CH4OS schreef op zondag 8 april 2018 @ 12:17:
[...]
Je hebt garantie zolang de economische levensduur is. De twee jaar die jij noemt, is de Europese richtlijn, die Nederland uitgebreid heeft naar economische levensduur. ;) Dus hoe jij bij 'daarna 3 jaar bij fabrikant' komt is mij een compleet raadsel.
"https://www.inventum.eu/service-garantie/garantie-registratie/" Dit is door de fabrikant zelf geregeld. Normaliter niet de standaard inderdaad. Economische levensduur is zo'n drama wil je daarop iets claimen.

De fabrikant heeft bovendien geen verplichting jou een deugdelijk product te leveren (en mag dan dus ook weigeren!), terwijl de winkel, waarmee je de koopovereenkomst hebt, dat wel heeft. ;) In Nederland is het dus veel interessanter om garantiekwesites via de winkel te spelen. Ik maak dus een garantie claim aan maar de winkel, noch wet verbied mij alvorens bij de fabrikant te informeren wat mijn rechten/plichten zijn. Plus heeft het in 2 gevallen geholpen, want ik hoefde alleen mijn claim nummers door te geven en de klantenservice van zowel Inventum als V&B pakten deze zo uit hun systeem op. Al verwees V&B me wel voor communicatie naar de betreffende winkel, Inventum niet, oerhollands gewoon gebeld of alles naar wens was ontvangen :)
[...]
Terwijl dit natuurlijk de winkel ook had moeten doen in plaats van jijzelf, dat zij dat niet hebben gedaan en een andere oplossing wilden doen, zegt dan denk ik meer dan genoeg over de winkel zelf. :) *betreft een webwinkel wie iedereen kent...
Ik heb zelf een tijdje op een klantenservice complexe klachten behandeld, veelal moet er veel gebeuren bij de grotere bedrijven alvorens zo'n dossier daar terecht komt, eerste lijnsmedewerkers moeten volgens een bepaalde proceslijn werken, die duren vaak lang. Meestal al je zelf dan met de fabrikant een lijntje hebt/legt gaat dat proces wat sneller. Mijn ervaring althans met bijv Inventum, Villeroy&Boch - des de groter de webwinkel, des te complexer de klantenservice, met een Coolblue als positieve uitzonder met veelal het prijskaartje ervoor. Ik kies zelf liever een leuke deal en bel dan wel fftjes, kleine moeite, heb er zelf nooit schade aan ondervonden.

Ik snap best dat mensen maar wat graag liever zelf direct schakelen met de fabrikant, maar die hebben dus (naar jou toe) geen verplichting. Dat ze jou als klant zijnde wél helpen is dan uit coulance en mooi meegenomen natuurlijk, dus ik begrijp wel dat mensen dat doen. Zelf doe ik het (om bovenstaande redenen) niet, zodat ik mijn wettelijke rechten niet gelijk kwijt kan raken. Veelal doen fabrikanten het dus uit goodwill en zo krijg je zaken alsnog netjes geregeld, geen enkel product maker wilt te boek staan als slechte klantenservice. Daarbij als men aangeeft, kan niets voor je doen, dan is het tijd dat de winkel harder zijn best gaat doen toch?
zie Quote voor reactie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wow, dat leest lastig. Je kunt de quote ook gewoon onderbreken (in de editor zit daar ook een knop voor: https://i.imgur.com/TTGZBqA.png), dat leest veel makkelijker dan dit.
"https://www.inventum.eu/service-garantie/garantie-registratie/" Dit is door de fabrikant zelf geregeld. Normaliter niet de standaard inderdaad. Economische levensduur is zo'n drama wil je daarop iets claimen.
Dit is wat anders dan dat jij zegt dat het is. Inventum geeft hiermee aan op welke producten zij hoeveel garantie geven, niet dat je direct met hun contact op kan nemen voor garantie, want dat gaat nog altijd via de winkel. ;) Dit is dus niet "normaliter niet de standaard", dit ís de standaard. ;)
Ik maak dus een garantie claim aan maar de winkel, noch wet verbied mij alvorens bij de fabrikant te informeren wat mijn rechten/plichten zijn. Plus heeft het in 2 gevallen geholpen, want ik hoefde alleen mijn claim nummers door te geven en de klantenservice van zowel Inventum als V&B pakten deze zo uit hun systeem op. Al verwees V&B me wel voor communicatie naar de betreffende winkel, Inventum niet, oerhollands gewoon gebeld of alles naar wens was ontvangen :)
Ik zeg dan ook nergens dat het "verboden" is om de fabrikant te contacteren. Ik zeg dat de winkel de plicht heeft jou een deugdelijk product te leveren, gedurende de economische levensduur. De fabrikant heeft naar jou, als consument, nooit de verplichting om je te helpen. Dat is wat ik zeg. ;)

Het is om garantie te behouden, het verstandigste om de garantie via de winkel te claimen, zij hebben de plicht immers en mogen later eventueel weigeren, als een derde partij buiten de winkel om het product eerder heeft getracht te repareren. Nu kan ik mij voorstellen dat een winkel dan minder moeilijk doet, als de fabrikant zelf dat is geweest, maar is het wellicht wel handig de winkel erover in te lichten, zodat je later niet in de problemen komt. ;)

Maar goed, dat we zijn al te lang offtopic hierover. :)

[Voor 124% gewijzigd door CH4OS op 08-04-2018 13:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nino_070
@CH4OS beetje een zinloze discussie, als de fabrikant solvabel is zal deze dit echt wel voor je willen repareren. Alleen de eindverantwoordelijk ligt bij de winkelier inderdaad.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jp
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-11 20:56
Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag ;) Ik heb een klein glas water in de vriezer staan en toen het water bevroren was, hier een muntstuk opgelegd. Als er stroomstoring is (of andere reden om vriezer uit te zetten) en het muntje ligt nog op het ijs, dan is het koud genoeg gebleven in de vriezer. Is het muntje gezakt is de inhoud bevroren ontdooit geweest.
In geval van terugkomen na vakantie/weekendje weg: kijken of muntje nog op het ijs ligt: zo nee, inhoud wegmikken ;)

edit: bevroren => ontdooit geweest

[Voor 6% gewijzigd door jp op 09-04-2018 07:41. Reden: verduidelijken]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

jp schreef op zondag 8 april 2018 @ 21:24:
Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag ;) Ik heb een klein glas water in de vriezer staan en toen het water bevroren was, hier een muntstuk opgelegd. Als er stroomstoring is (of andere reden om vriezer uit te zetten) en het muntje ligt nog op het ijs, dan is het koud genoeg gebleven in de vriezer. Is het muntje gezakt is de inhoud bevroren.
In geval van terugkomen na vakantie/weekendje weg: kijken of muntje nog op het ijs ligt: zo nee, inhoud wegmikken ;)
Ik neem aan dat je bedoeld dat de inhoud dan ontdooit was? Maar zo zwart/wit is het helaas niet. Water ontdooit misschien sneller of minder snel dan het vlees zelf. ;)

Maar aangezien TS het vlees allang heeft ontdooit en heeft opgegeten, haalt zo'n test natuurlijk ook niets meer uit.

[Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 08-04-2018 22:49]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nino_070
@CH4OS een glas water ontdooit zeker sneller dan diepgevroren vlees. Dit maakt de proef toch juist extreem betrouwbaar? Als het water niet ontdooid is, is het vlees zéker niet ontdooid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

nino_070 schreef op zondag 8 april 2018 @ 23:08:
@CH4OS een glas water ontdooit zeker sneller dan diepgevroren vlees. Dit maakt de proef toch juist extreem betrouwbaar? Als het water niet ontdooid is, is het vlees zéker niet ontdooid.
Nee, maakt het niet betrouwbaar. Dat glas water hoeft niet per definitie bovenaan te beginnen met smelten, dat kan ook maar goed de zijkant zijn, bijvoorbeeld. En als het muntje maar een klein stukje is gaan zakken, dan kan het vlees nog wel bevroren zijn gebleven. Dus het zegt niet echt wat, imo.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:40

Reptile209

- gers -

CH4OS schreef op zondag 8 april 2018 @ 23:22:
[...]
Nee, maakt het niet betrouwbaar. Dat glas water hoeft niet per definitie bovenaan te beginnen met smelten, dat kan ook maar goed de zijkant zijn, bijvoorbeeld. En als het muntje maar een klein stukje is gaan zakken, dan kan het vlees nog wel bevroren zijn gebleven. Dus het zegt niet echt wat, imo.
Je hoeft ook niet gelijk een hele vissenkom in de vriezer te zetten ;). Gebruik juist een zo klein mogelijk glaasje (shotglas bijv). Dan weet je zeker dat dat als eerste zal ontdooien. Het kan dan best zijn dat het water al is gesmolten vóór het vlees, maar daarmee zit je altijd aan de veilige kant. Kan je altijd nog een judgement-call maken of je alles opeet of weggooit.

Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen. - Voltaire

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:00

PcDealer

HP ftw \o/

Loganster001 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 18:07:
Mijn vraag
Ik heb mijn vriezer (koelkast) 7 uur lang uitgezet (stekker uit het stopcontact getrokken). Is mijn vlees nu nog houdbaar?

Koelkast van zanusi met een klein vriesvak.
Meldt dan ook het type.

Wat geeft je handleiding aan over de autonomie zonder stroom. Hoeveel uur is dat?
Ik had de vriezer uitgezet omdat ik niet kon slapen van de lawaai die mijn koelkast maakte.
Zorg in elk geval dat het apparaat waterpas staat.

[Voor 19% gewijzigd door PcDealer op 09-04-2018 09:50]

LinkedIn WoT Cash Converter

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
evilution schreef op woensdag 4 april 2018 @ 18:09:
Geloof ik niet. Kost juist enorm veel energie omdat de koelkast juist extra hard moet werken op het moment dat je hem weer inschakelt.

Een continu snelheid in een auto is ook veel zuiniger dan steeds accelereren naar 130 km/h, uitrollen, weer accelereren, uitrollen, etc.

[Voor 7% gewijzigd door Trommelrem op 09-04-2018 05:27]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Trommelrem schreef op maandag 9 april 2018 @ 05:27:
[...]

Geloof ik niet. Kost juist enorm veel energie omdat de koelkast juist extra hard moet werken op het moment dat je hem weer inschakelt.

Een continu snelheid in een auto is ook veel zuiniger dan steeds accelereren naar 130 km/h, uitrollen, weer accelereren, uitrollen, etc.
Nog niet wakker of zo? Ik heb het over vlees laten ontdooien, niet over de koelkast uitschakelen.

• Aetos
  • Laatst online: 26-11 17:34
Je wilt in ieder geval niet in de buurt zijn van een diepvries die in de eerste week van een twee weken vakantie een stroomstoring heeft gekregen. Helaas moet je dan wel door de alarm installatie in je neus doorwerken.

Die laatste werkte uitermate goed op dat moment...

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Trommelrem schreef op maandag 9 april 2018 @ 05:27:
[...]

continue 130 is onzuiniger dan het bovengenoemde scenario.

Gewoon sebastiaan

Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee