Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranciscusK
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 14:06
Ik heb een LCD-monitor van een jaar of 7 oud (een Samsung SyncMaster 2443 FW om precies te zijn) . Hij heeft het altijd goed gedaan maar de laatste tijd gaat het beeld soms op zwart. Dan zet ik hem even uit, wacht even, en dan komt het beeld weer terug. Dat duurt pakweg tien tellen maar het is wel lastig. Ik krijg de indruk dat de monitor aan vervanging toe is, maar het zou jammer zijn het apparaat te vervangen als het probleem eigenlijk ergens anders zit. En als ik hem toch vervang zou ik willen weten of hij voor iemand anders nog bruikbaar kan zijn.

Ik heb het volgende vastgesteld:

1) Als het beeld op zwart gaat krijgt de monitor nog wel stroom (het aan/uit-ledje doet het nog);
2) Het maakt niet uit of ik de monitor op de videokaart of op het moederbord aansluit;
3) Als het beeld op zwart gaat zijn de menu's van het scherm zelf niet meer te zien. Of beter uitgedrukt: het is te zien dat er een menu in beeld komt doordat er een miniem verschil zit in het zwart van het menu en het zwart van de rest van het scherm.

Is het mogelijk op basis van deze feiten zeker te weten dat het probleem bij de monitor ligt, en niet aan bijvoorbeeld de PC, de stroom of de kabel (DVI)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Lijkt me vrijwel zeker monitorprobleem, maar je kan altijd eens testen aan een andere pc. Of ipv DVI eens de VGA poort gebruiken.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adam76
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-07-2024
Probleem wat je hebt is de backlight die versleten is. deze gaat meer stroom trekken boven de normen van de voeding en die schakeld zichzelf uit... bij het uit en aanzetten dan gaat het weer even mee. echter gaat dit niet eeuwig duren. Als het een CCFL scherm is dan word hij op gegeven moment rood van kleur. en dan is het echt einde. als het een LED backlight betreft is het in eens boem afgelopen want dan gaat er een led in sluiting / geleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranciscusK
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 14:06
Bedankt voor de snelle reacties! Terwijl ik ze las merkte ik een nieuw fenomeen op: Het scherm schiet nu even (minder dan een seconde) op zwart en gaat dan weer door. Als ik even op het web rondkijk lijkt dat consistent met de diagnose dat het backlight aan het sterven is.