Ik heb een vraag aan de kenners hier, maar....
.... eerst toch maar 'kort' mijn Evohome installatie ... (nou ja kort).
Ik heb een redelijk complete en complexe Evohome installatie. Complex met name omdat ik moest roeien met de riemen die bij een oud huis horen na vele verbouwingen in de afgelopen 20 jaar. Zie plaatje.
Ik stook met 60 graden (lager werkte niet goed) water temperatuur, sinds het huis ongeveer 2 jaar geleden geheel voorzien is van nieuwe kozijnen, dubbel glas, spouw- en dakisolatie. Dit werkt prima. De kantoren zijn prima op temperatuur te brengen met de radiatoren en de benedenruimtes met vloerverwarming behoeven amper warmte. Na een wat langere afwezigheid zorgen de radiotoren in de vertrekken met vloerverwarming voor een redelijk snelle opwarming.
Kortom eigenlijk ben ik wel tevreden.
2 'ontwerp' irritaties.
Qua ontwerp van Evohome heb ik 2 zaken die ik jammer vind en die ik maar voor lief moet nemen.
1) Ik heb 2 vloerverwarming units en dus ook 2 pompen. Evohome gaat uit van 1 pomp voor alle secties. Dit heb ik opgelost met een relais (ik wist niet of ik de HCE80 zou overbelasten met 2 pompen.)
2) Als een warmtewisselaar van een vloer de boel op max. temp afsluit en de ruimte niet op temperatuur is blijft Evohome steeds even de ketel aanzetten om het water (via de bypass) op de gewenste temp (afhankelijk van de delta) te houden. De reinste energie verspilling, maar om daar nou weer iets voor te bedenken was me ook weer te veel van het goede.
De APP
En in de APP zou ik alle functionaliteit van de centrale unit willen hebben. Met name ook zicht op warmtevraag, maar ook de rest.
Vraag / bug?
Verder erger ik me dood aan het feit dat de Opentherm modulerende ketel module (R8810A1018) af en toe de ketel laat draaien op 29,5 graad zonder dat er ergens warmte vraag is.
Ik heb bewust een modulerende module om de ketel met name bij beperkte warmtevraag van de vloeren zo efficient mogelijk te laten draaien.
Ik zag her en der wel opmerkingen over issues die op dit probleem lijken, maar ik vraag mij af of
1) dit probleem ook echt bekend is bij Honeywell en zij er iets aan zouden kunnen doen
2) er iets van een oplossing is anders dan over gaan op aan/uit of een reset als het voorkomt.
Bij voorbaat dank voor suggesties / tips.
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream