Toon posts:

zaagtafel alleen op krachtstroom of ook op 230 volt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een zaagtafel gekregen.
De vorige eigenaar gaf aan dat hij op krachtstroom werkt.
Eerst zou ik dit misschien tot mijn beschikking hebben. Nu niet meer.
Ik wil hem dus verkopen.

Op het label staat het volgende:
Elektra-Beckum 4470 Meppen
Met daaronder veel cijfertjes.
Maar wat betekend 'U=220/240 V'? (links onder)
En wat betekend 'CB µF 380V'? (rechts onder)

Werkt hij nu echt alleen op krachtstroom of niet?
Zonde als ik hem zou verkopen en hij toch ook op 230 volt werkt.

Hopelijk kan iemand me verder helpen.
Ik wilde een foto toevoegen maar dat lukte niet.

Groeten Lin

Beste antwoord (via Verwijderd op 08-04-2018 19:30)

• Paul1987
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-11 21:12
Misschien is het verstandig dat je ook de rest van het label opschrijft. Als het delen van de foto niet lukt kun je het natuurlijk wel uitschrijven.

Daarnaast de vraag, wat heb je zelf al gedaan om het antwoord te vinden?
Google resultaten laten mij diverse labels zien waar P1 = 1600W op staat, dus dat lijkt mij geen krachtstroom.
Normaal gesproken kun je maximaal 3600 Watt uit een Nederlands stopcontact halen.

Je kunt het ook herkennen aan het type stekker, krachtstroom heeft meerdere Fasen nodig. Dus je hebt altijd een stekker met 4 of 5 'pinnen'.

Is dit het beste antwoord? Dan hoor ik dat graag!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Paul1987
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-11 21:12
Misschien is het verstandig dat je ook de rest van het label opschrijft. Als het delen van de foto niet lukt kun je het natuurlijk wel uitschrijven.

Daarnaast de vraag, wat heb je zelf al gedaan om het antwoord te vinden?
Google resultaten laten mij diverse labels zien waar P1 = 1600W op staat, dus dat lijkt mij geen krachtstroom.
Normaal gesproken kun je maximaal 3600 Watt uit een Nederlands stopcontact halen.

Je kunt het ook herkennen aan het type stekker, krachtstroom heeft meerdere Fasen nodig. Dus je hebt altijd een stekker met 4 of 5 'pinnen'.

Is dit het beste antwoord? Dan hoor ik dat graag!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:08:
Ik heb een zaagtafel gekregen.
De vorige eigenaar gaf aan dat hij op krachtstroom werkt.

[...]

Op het label staat het volgende:
Elektra-Beckum 4470 Meppen
Met daaronder veel cijfertjes.
Maar wat betekend 'U=220/240 V'? (links onder)
En wat betekend 'CB µF 380V'? (rechts onder)

Werkt hij nu echt alleen op krachtstroom of niet?
Dit is waarschijnlijk een oude (antieke) machine. Dan kan de elektromotor best al een keer vervangen zijn en dan is je label ook niet meer relevant.
Dus als je een foto plaatst of verder zoekt, kijk dan vooral naar de elektromotor. De rest van de zaagtafel is niet spannend.

Een plaatje van de aansluiting van de kabel op de motor (als het open kan) is ook handig. Dan kunnen we zien hoe het is aangesloten.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:08:
Ik wilde een foto toevoegen maar dat lukte niet.
Plak de foto even op https://imgur.com/upload en plaats daarna het linkje hier.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

Topicstarter
Hieronder de foto's. Hierdoor is het misschien wat duidelijker.

https://imgur.com/a/Dv5yu

https://imgur.com/a/nmVMQ

https://imgur.com/a/irSyJ

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Das gewoon 230

[ Voor 7% gewijzigd door ImNotnoa op 08-04-2018 19:31 ]

Try SCE to Aux

Verwijderd

Topicstarter
Dank je wel Imnoa.

Dat is heel fijn.
Waaraan kan je dit zien?
En echt 100% zeker? Niet dat ik straks mijn stroom eruit laat knallen. Geen idee of dit kwaad kan namelijk.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik ben stiekem wel benieuwd naar de binnenkant van het rode stopcontact wat aan de machine vast zit.

Maar deze loopt "gewoon" op 230V. Dit kun je zien omdat er vanuit de inkomende en uitgaande kabel slechts een plusje, minnetje en aarde komt. (bruin, blauw en groen/geel) Als je krachtstroom hebt dan is het plusje, plusje, plusje, minnetje, aarde.

Dat de condensator een hogere spanning aan kan is mooi, lekker zo laten als je die ooit moet vervangen. Condensator is in ieder geval gemaakt om wat spanningspieken op te vangen.

Verwijderd

Topicstarter
sypie schreef op zondag 8 april 2018 @ 19:44:
Ik ben stiekem wel benieuwd naar de binnenkant van het rode stopcontact wat aan de machine vast zit.

Maar deze loopt "gewoon" op 230V. Dit kun je zien omdat er vanuit de inkomende en uitgaande kabel slechts een plusje, minnetje en aarde komt. (bruin, blauw en groen/geel) Als je krachtstroom hebt dan is het plusje, plusje, plusje, minnetje, aarde.

Dat de condensator een hogere spanning aan kan is mooi, lekker zo laten als je die ooit moet vervangen. Condensator is in ieder geval gemaakt om wat spanningspieken op te vangen.
Dank je wel! Dat scheelt me weer een nieuwe zaagtafel.

In het rode stopcontact zit een 'normale' twee pinnige stekker. Vandaar dat mijn vermoeden er was dat hij op 230 kon.

Bedankt allemaal!!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Normaal gesproken is de kleur rood voor CEE materiaal voor 4 of 5 polige krachtstroomstekkers met een spanning van 380-480V. Daarom stelde ik die vraag ook. Als er "gewoon" 2 pennen in zitten om een contrastekker op aan te sluiten dan is er niks aan de hand, netjes 230V.

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Das dezelfde tafel die hier bij mij staat.
230V ja, stekker in een mooie robuuste houder (dacht ook eerst aan 380V)

Gruwelijk gejatte Icoon!

Pagina: 1