Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sail101
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-06 13:32
Twee dagen terug begon mijn beeldscherm screen glitches te vertonen. Eerst dacht ik dat de bekabeling wat los zat, maar dat was gewoon in orde.
Vervolgens was er een patroon merkbaar, telkens wanneer ik een game of zelfs netflix opende vertoonden de screen glitches zich onmiddelijk.
Ik heb al geprobeerd de drivers compleet te verwijderen en opnieuw te installeren maar dat mocht niet baten.

Gisteren kreeg ik helemaal geen beeld meer nadat Windows was opgestart (wel beeld als het windows logo zichtbaar is tijden bootup). Had toen mijn videokaart (R9 270 GAMING 2G) in een andere slot gezet op mijn moederbord, maar het probleem bleef hetzelfde.

Daarna heb ik de kabel op het moederbord (chipset?) gezet. Had toen inderdaad wel beeld. Heb alle AMD drivers verwijderd -> de computer uitgezet > kabel weer op de videokaart gezet en had toen wel beeld. Echter, het lijkt er op dat mijn PC de videokaart niet gebruikt/herkend/stuk is:

In DXDIAG staat dat er een Standard VGA (AMD ATOMBIOS) wordt gebruikt als videokaart. Dit terwijl de kabel op de videokaart staat??

Had vervolgens de nieuwste AMD driver geinstalleerd en gerestart > Weer geen beeld.
Toen een legacy AMD driver erop gezet 17.x.x en toen had ik wel beeld alleen heb ik hetzelfde probleem als ik net uit had gelegd. Namelijk mijn videokaart die niet werd gebruikt ook al stond de bekabeling daarop.

Sidenotes: De fans van de videokaart draaien.

Probeerde ook nog te klooien in BIOS, maar daar weet ik niets van en las dat je niet veel aanpassingen kon doen voor je GPU.

Wat kan ik nu nog doen?
Of is mijn videokaart toch echt dood?

Bij voorbaat dank.

Edit1:
SETUP:
- Moederbord: B85M-E
- CPU: Intel i5-4400
-GPU: MSI Radeon r9270 GAMING 2g
-RAM: 8gb CORSAIR
-powersupply: Seasonic 520 W - SS-520GB

(Hoop dat deze lap tekst enigszins leesbaar is)

[ Voor 4% gewijzigd door Sail101 op 04-04-2018 13:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Zo te zien heb je al behoorlijk wat dingen geprobeerd om uit te sluiten, ik kan geen andere conclusie trekken dan dat het inderdaad waarschijnlijk de videokaart is. Bij gaming en video afspelen wordt hardware versnelling gebruikt en dat zijn ook precies de momenten dat de GPU aan de bak moet en jouw problemen beginnen. Ook zijn dit soort artifacts en glitches niet typisch voor driverproblemen, maar helaas wel voor hardware issues.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:55
Als ik je verhaal hoor is het een defecte videokaart. Je zou, indien beschikbaar, een andere videokaart kunnen proberen om het helemaal uit te sluiten of je videokaart in een ander systeem proberen want het zou ook nog een defect PCIe x16 slot op het moederbord kunnen zijn.

Vermeld ook nog even merk en type van de voeding. 450 of 500w kan van alles zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 19:20
bij video afspelen moet je de hardware versnelling vaak wel aanzetten. ik zou eens met driver cleaner aan de gang om de driver te verwijderen en installeer vervolgens een andere versie driver. wat ook nog een rol kan spelen is een update van windows die mogelijk meer defect maakt dan je lief is. wat zijn je recenste wijziggingen?

https://support.amd.com/e...an-Uninstall-Utility.aspx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Welke voeding heb je en hoe oud ?
Misschien kun je de videokaart in ander systeem testen evt van vriend ofzo. Kan goed samenloop van beide zijn

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sail101
MadMarky schreef op woensdag 4 april 2018 @ 13:17:
Zo te zien heb je al behoorlijk wat dingen geprobeerd om uit te sluiten, ik kan geen andere conclusie trekken dan dat het inderdaad waarschijnlijk de videokaart is. Bij gaming en video afspelen wordt hardware versnelling gebruikt en dat zijn ook precies de momenten dat de GPU aan de bak moet en jouw problemen beginnen. Ook zijn dit soort artifacts en glitches niet typisch voor driverproblemen, maar helaas wel voor hardware issues.
Heb je ook een tip voor een videokaart die ik als vervanging kan kopen voor deze setup? (nieuwe of 2dehands) Iets vergelijkbaars of beter. In ieder geval zodat de pc nog minimaal een jaar meegaat voordat ik voor een nieuwe pc ga shoppen. Zat zelf te denken aan een oude 9000 GT serie.
Uszka schreef op woensdag 4 april 2018 @ 13:22:

Als ik je verhaal hoor is het een defecte videokaart. Je zou, indien beschikbaar, een andere videokaart kunnen proberen om het helemaal uit te sluiten of je videokaart in een ander systeem proberen want het zou ook nog een defect PCIe x16 slot op het moederbord kunnen zijn.

Vermeld ook nog even merk en type van de voeding. 450 of 500w kan van alles zijn.
Seasonic 520 W - SS-520GB
Heb helaas geen andere PC of videokaart tot mijn beschikking, alleen een laptop voor mijn studie.
dezejongeman schreef op woensdag 4 april 2018 @ 13:26:

bij video afspelen moet je de hardware versnelling vaak wel aanzetten. ik zou eens met driver cleaner aan de gang om de driver te verwijderen en installeer vervolgens een andere versie driver. wat ook nog een rol kan spelen is een update van windows die mogelijk meer defect maakt dan je lief is. wat zijn je recenste wijziggingen?

https://support.amd.com/e...an-Uninstall-Utility.aspx
Heb windows een hele lange tijd niet geupdate aangezien het veel te lang duurde. 24 uur was zelfs niet genoeg om enige voortgang te zien. Ik zal die utility proberen, dankjewel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Sail101 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 13:38:
Heb je ook een tip voor een videokaart die ik als vervanging kan kopen voor deze setup? (nieuwe of 2dehands) Iets vergelijkbaars of beter. In ieder geval zodat de pc nog minimaal een jaar meegaat voordat ik voor een nieuwe pc ga shoppen. Zat zelf te denken aan een oude 9000 GT serie.
Een oude 9000 is bijna trager dan de igpu. Zou eerder kijken naar een gebruikte HD 7850/7870/R7 265/R7 270 voor €50 ofzo.
Seasonic 520 W - SS-520GB
Heb helaas geen andere PC of videokaart tot mijn beschikking, alleen een laptop voor mijn studie.
Dat is een oké voeding.
Heb windows een hele lange tijd niet geupdate aangezien het veel te lang duurde. 24 uur was zelfs niet genoeg om enige voortgang te zien. Ik zal die utility proberen, dankjewel.
Geen ssd zeker?

[ Voor 76% gewijzigd door Uszka op 04-04-2018 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sail101
Hackus schreef op woensdag 4 april 2018 @ 13:37:
Welke voeding heb je en hoe oud ?
Misschien kun je de videokaart in ander systeem testen evt van vriend ofzo. Kan goed samenloop van beide zijn
Seasonic 520 W
Alle onderdelen van deze build zijn van begin 2014 (best buy guide desktop tweak
Uszka schreef op woensdag 4 april 2018 @ 13:42:
[...]

Een oude 9000 is bijna trager dan de igpu. Zou eerder kijken naar een gebruikte HD 7850/7870/R7 265/R7 270 voor €50 ofzo.

[...]

Geen ssd zeker?
ers).
Dankjewel, zal er naar kijken. Weet niet of marktplaats de juiste plek daarvoor is. Tweakers tweedehands maybe?

Helaas geen SSD, maar een oude 1TB HDD.

[ Voor 5% gewijzigd door Sail101 op 04-04-2018 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Sail101 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 13:38:
[...]

Dat ligt aan je budget, ik zou zeggen kijk eens op V&A wat je daar zoal aantreft. Een 9000 zou ik niet doen gezien de leeftijd, een vervangende R270 kost je zo'n 80 euro. En anders heeft nvidia ook nog wel wat interessante modellen, denk aan de Geforce 6xx en 7xx series. Een upgrade naar iets snellers kun je ook doen, je PC is imho helemaal zo traag nog niet dat ie met een jaar vervangen zou moeten worden.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Marktplaats kan ook en is wat goedkoper. Vorige week een R9 270 voor €52 gekocht en een paar weken daarvoor een HD 7870XT voor €60. Nadeel is dat de je niet weet of een verkoper wel of niet betrouwbaar is. Op marktplaats kijk ik altijd hoelang een verkoper actief is. Is dat maar een paar dagen dan kijk ik liever verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:04
Laatst nog een HD 7970 a.k.a. R9 280x gekocht voor 80 euro. Dus hou vooral een paar dagen marktplaats en V&A in de gaten. En vooral met marktplaats; ga langs en test de kaart voordat je hem meeneemt! Zo'n korte test zegt natuurlijk ook niet alles maar het is iets..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sail101
MadMarky schreef op woensdag 4 april 2018 @ 14:10:
[...]

Dat ligt aan je budget, ik zou zeggen kijk eens op V&A wat je daar zoal aantreft. Een 9000 zou ik niet doen gezien de leeftijd, een vervangende R270 kost je zo'n 80 euro. En anders heeft nvidia ook nog wel wat interessante modellen, denk aan de Geforce 6xx en 7xx series. Een upgrade naar iets snellers kun je ook doen, je PC is imho helemaal zo traag nog niet dat ie met een jaar vervangen zou moeten worden.
Heb het liefst ook wat snellers, aangezien mijn huidige videokaart een bottleneck begon te worden.
Ik zocht een lijst van GPU's die ondersteund werden door de mijn moederbord (B85-M-E) maar kan die niet echt vinden.
https://www.asus.com/nl/Motherboards/B85ME/specifications/
Uszka schreef op woensdag 4 april 2018 @ 14:19:
Marktplaats kan ook en is wat goedkoper. Vorige week een R9 270 voor €52 gekocht en een paar weken daarvoor een HD 7870XT voor €60. Nadeel is dat de je niet weet of een verkoper wel of niet betrouwbaar is. Op marktplaats kijk ik altijd hoelang een verkoper actief is. Is dat maar een paar dagen dan kijk ik liever verder.
Randleman schreef op woensdag 4 april 2018 @ 14:23:
Laatst nog een HD 7970 a.k.a. R9 280x gekocht voor 80 euro. Dus hou vooral een paar dagen marktplaats en V&A in de gaten. En vooral met marktplaats; ga langs en test de kaart voordat je hem meeneemt! Zo'n korte test zegt natuurlijk ook niet alles maar het is iets..
Dankjewel, ik ga het in de gaten houden.
Is het een optie om mijn PC daar mee te nemen, de kaart erin te stoppen en daar te testen? :X

Edit1:

Club3d Radeon RoyalKing HD 7870 OC 2gb voor 70 euro? Ben toevallig in omgeving DH vandaag en zag deze op marktplaats.

[ Voor 3% gewijzigd door Sail101 op 04-04-2018 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:04
Sail101 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 14:28:

Dankjewel, ik ga het in de gaten houden.
Is het een optie om mijn PC daar mee te nemen, de kaart erin te stoppen en daar te testen? :X
Tuurlijk is dat een optie. Als de verkoper dat niet toelaat zou ik die verkoper overslaan (zeker via marktplaats).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

[...]

Heb het liefst ook wat snellers, aangezien mijn huidige videokaart een bottleneck begon te worden.
Ik zocht een lijst van GPU's die ondersteund werden door de mijn moederbord (B85-M-E) maar kan die niet echt vinden.
https://www.asus.com/nl/Motherboards/B85ME/specifications/
Really? Een lijst van GPU's die ondersteund wordt? Voor geheugen ken ik die lijsten, maar videokaarten?
Iedere PCI-E kaart werkt, zolang je voldoende stroom kunt aanleveren zal bijv een GTX1080 ook prima werken.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sail101
MadMarky schreef op woensdag 4 april 2018 @ 14:33:
[...]

Really? Een lijst van GPU's die ondersteund wordt? Voor geheugen ken ik die lijsten, maar videokaarten?
Iedere PCI-E kaart werkt, zolang je voldoende stroom kunt aanleveren zal bijv een GTX1080 ook prima werken.
Dat wist ik niet, excuses. Dankjewel :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
Club3d Radeon RoyalKing HD 7870 OC 2gb voor 70 euro? Ben toevallig in omgeving DH vandaag en zag deze op marktplaats.
Prijs is nog wat aan de hoge kant. Misschien is er wat af te lullen naar 55 of 60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sail101
Dit is een update van mijn vorige topic. Videokaart defect?
In die setup had ik Windows 7 Ultimate (omdat ik het fijn vond werken).

Eergisteren heb ik een andere kaart (R9 280x) in mijn setup geprobeerd en die pakt mijn PC ook niet, al weet ik niet of die kaart wel echt deugde, moet daar nog uitsluitsel van de verkoper van krijgen nadat hij het opnieuw gaat testen.

Nogmaals,
SETUP:
-MOEDERBORD: B85M-E
-CPU: Intel i5-4440
-GPU: MSI Radeon r9 270 x GAMING 2g
-RAM: 8gb CORSAIR
-VOEDING: Seasonic 520 W - SS-520GB

Vandaag heb ik mijn systeem geupdate naar Windows 10 Professional 64 bit (gratis, want student). Dit betreft een clean install om er zeker van te zijn dat geen software de boosdoener is van dit probleem.

De installatie ging goed, computer deed een restart en had geen beeld meer nadat het windows 10 logo te zien is na de restart. De bekabeling stond op de GPU, want ik had namelijk wel beeld op windows7 via de GPU alleen herkende mijn systeem de videokaart niet en denk ik dat mijn systeem toch de chipset van mijn moederbord gebruikte.

Opmerkelijk is wel dat via DXDIAG nu te zien is dat mijn ''videokaart'' nu een HD 4600 is (chipset). Voorheen was dit gewoon een standard VGA adapter of iets dergelijks.

Ik heb nu mijn bekabeling op het moederbord gezet en zit op dit moment Windows 10 te updaten.

Wat kan ik nog doen?

Ik heb geen drivers geinstalleerd (weet niet of dat handig is, omdat mijn videokaart nu niet eens gekoppeld is.

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Kun je in de bios kijken of je wat geks tegenkomt?
Misschien staat 'dedicated graphics' uit ofzo? Wellicht doet ie dat automatisch bij restart, door een leeg mobo batterijtje?
Veel meer (bovenop je vorige topic) kan ik ook niet bedenken, los van 2 defecte videokaarten of een defect moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sail101
mitsumark schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 14:28:
Kun je in de bios kijken of je wat geks tegenkomt?
Misschien staat 'dedicated graphics' uit ofzo? Wellicht doet ie dat automatisch bij restart, door een leeg mobo batterijtje?
Veel meer (bovenop je vorige topic) kan ik ook niet bedenken, los van 2 defecte videokaarten of een defect moederbord.
Heb nu mijn bios open maar weet eerlijk gezegd niet waar ik moet kijken.
Op de main page staat niets interessants en als ik naar advanced settings ga zie ik door de bomen het bos niet meer.

Ik zie wel PCI EXPRESS nativepower management DISABLESD staan.

Misschien is dat iets?

Edit1:

Deed niets, weer geen beeld na opstarten.
Zie dat mijn moederbord een batterijtje heeft. Het is een CR 2032, zo even naar de blokker om er een te kopen.

Hoe kan ik testen of mijn moederbord defect is?

[ Voor 12% gewijzigd door Sail101 op 07-04-2018 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sail101
Heb onderhand de batterij gekocht en die van mijn moederbord vervangen. Maakt geen enkel verschil uit.

De drivers kan ik ook niet installeren aangezien de driver de kaart niet ziet.

Verder draait de HD 4600 prima, in tegenstelling tot gisteren en de dagen daarvoor toen mijn beeld echt ruk was en elk filmpje die ik draaide last had van enorme framedrops. Dit komt waarschijnlijk door de update naar W10 prof.

Heb nog steeds geen beeld als ik de bekabeling op de kaart zet (tijdens bootup windows logo wel te zien).
Bekabeling op chipset wel goed beeld, 1080p, videos spelen goed af zonder probelemen.

Hoe weet welk onderdeel van mijn setup nou defect is? Ik denk zelf mijn videokaart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is de stroomvoorziening naar de PCI-E sloten niet "defect"? Doen je GPU's het wel in een andere PC?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sail101
MAX3400 schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 16:50:
Is de stroomvoorziening naar de PCI-E sloten niet "defect"? Doen je GPU's het wel in een andere PC?
Hoe kan ik controleren of die stroomvoorziening defect is? De fans van de GPU draaien als ik de PCI/E kabels erop aansluit.

Verder heb ik helaas geen andere PC tot mijn beschikking waar ik mijn GPU in kan testen.

[ Voor 8% gewijzigd door Sail101 op 07-04-2018 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:41

br00ky

Moderator Harde Waren
Kan daar prima verder hoor. Merge.
Pagina: 1