Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetAmp
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:59

NetAmp

"for indoor use only"

Topicstarter
Topic-startpost under construction...

Sleep Sensing & Home Automation Pad

Nokia, dat eerder dit jaar aankondigde zich meer op digital health te willen richten,1) heeft in Las Vegas een slaaptracker met de naam Sleep gepresenteerd. Deze is voorzien van ifttt-integratie, zodat verschillende acties te koppelen zijn.
1) Inmiddels heeft Nokia zijn Health-divisie (die tot stand kwam met de overname van Withings, enkele jaren geleden) weer terug verkocht aan Eric Carreel, een medeoprichter van Withings.

Nokia noemt als voorbeeld dat het apparaat de lichten kan doven en de verwarming lager kan zetten als de Sleep-tracker detecteert dat de gebruiker naar bed gaat. De tracker bestaat uit een langwerpig dun matje, dat onder het matras geplaatst moet worden en stroom uit een stopcontact nodig heeft. Vervolgens maakt de tracker verbinding met een wifinetwerk en kan hij op die manier gegevens delen over slaapgedrag, snurken en hartritme.

Die gegevens zijn vervolgens in te zien met behulp van een bijbehorende app, genaamd Nokia Health Mate. Die geeft bijvoorbeeld weer of een nacht slaap de gebruiker goed heeft gedaan en houdt een 'slaapscore' bij. Ook geeft de app aanbevelingen om beter te slapen.

Nokia zei in oktober dat het zich meer op gezondheidsproducten wilde richten, toen het bekendmaakte een reorganisatie van zijn Technologies-afdeling door te voeren. Het verwees toen naar zijn overname van wearablesmaker Withings, die in 2016 werd afgerond. Bij de overname zei Nokia dat het daarmee een stap wil zetten op de markt voor gezondheidsproducten. De huidige slaaptracker moet in het eerste kwartaal van dit jaar op de markt komen voor een prijs van 99,95 dollar.

nieuws: Nokia presenteert slaaptracker met ifttt-ondersteuning

Onder het nieuwsbericht hier op Tweakers ontstond een hele discussie over het gebruik van WiFi in dit product en nadelige gezondheids-effecten die dat zou kunnen hebben. Het lijkt me beter om die discussie niet eindeloos voort te zetten in dit topic(?) ;)
(Los van het feit dat ik zelf wel vind dat we ons bewust moeten zijn van mogelijke risico's).

[ Voor 42% gewijzigd door NetAmp op 04-06-2018 11:46 . Reden: Ontwikkelingen m.b.t. verkoop van de Health-divisie door Nokia ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 15:32
Ik ben heel benieuwd. Kan helaas nog geen reviews vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetAmp
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:59

NetAmp

"for indoor use only"

Topicstarter
Dit onderwerp "slaapt" een beetje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Wellicht tijd om dit topic weer eens nieuw leven in te blazen?

Na een paar maanden de Withings/Nokia Aura met sleepsensor gebruikt te hebben heb ik inmiddels ook een Nokia Sleep sensor.

Mijn 1e indruk:
  • Beide sleep sensors lijken qua ontwerp erg veel op elkaar. De Nokia Sleep sensor is iets korter en de stof oogt mooier (maar hij ligt onder je matras dus who cares...)
  • Nokia Sleep sensor geeft een slaapscore na iedere nacht. De Aura sleep sensor deed dit niet. Als ik in de Health Mate app terugscroll naar de data die opgenomen is met de Aura sleep sensor zie ik ook voor die nachten een slaapscore. De Aura registreerde dus alle benodigde data, maar Nokia geeft deze functionaliteit blijkbaar bewust niet vrij voor de Aura
  • Nokia Sleep registreert ook of en wanneer je snurkt. Geeft je een weerwoord tegen "je hebt de hele nacht liggen snurken"
  • De Aura sensor geeft de gemiddelde hartslag na elke nacht weer in het Nokia dashboard in de Health Mate app. Nokia Sleep doet dit niet. Hopelijk komt dit nog. Je kunt wel de hartslag (gemiddeld, min en max per nacht) vinden onder de slaapdata, maar hier kun je niet makkelijk de hartslag van bv de laatste dagen vergelijken.
  • Nokia Sleep is niet compatible met de Aura wekker. Waar de Aura sleep sensor er voor zorgt dat je alleen gewekt wordt als je in een lichte slaapfase bent kan dit dus niet meer met de Nokia Sleep. Hopelijk komt dit nog (vrees van niet).
  • IFTTT voor Nokia Sleep heeft als triggers "get in bed" en "get out bed". Nog niks mee gedaan.
Al met al weinig bijzonderheden tov de Aura sensor. Vooral de weergave van de data lijkt verbeterd te zijn, maar afgezien van snurkdetectie is de data van de Aura sensor en Nokia Sleep sensor afaik precies hetzelfde.

Als er vragen zijn let me know!