vraagje,
ik ben schijtziek van de default startmenu layout waar Windows 10 mee uitgerust is .. OneNote, Get Office, mixed reality portal, kaarten, weer, nieuws geneuzel en dan vooral de tiles van Xbox Candycrush Minecraft!!

Het is een PROFESSIONAL versie dus zakelijk! Wat moet ik met die zut??
Iedere keer als een persoon voor het eerst op een pc inlogt krijgt ie al die ellende in beeld en doe ik weer de bekende riedel, meuk eruit, zinvolle tiles erin. Duurt niet lang, dus daarom nooit de tijd genomen het te fixen ..
Anyway, nu was ik eindelijk eens op internet wezen zoeken naar hoe dit werkt in Windows en of ik het ook via de group policy zou kunnen aanpassen .. op zich JA, het kan .. en ik las iets erover dat ie een timestamp van het layout.xml zou aanhouden of hij hem wel of niet zou uitvoeren.. dus ik heb een startmenu.xml neergezet op \\server\netlogon en hierna verwezen in de policy .. in de hoop dat nieuwe mensen dan deze layout zouden krijgen als vertrekpunt en daarna hun eigen wijzigingen erop aan zouden kunnen brengen. Dat mijn standaard tiles dan vastgepinned worden vind ik niet erg, t hoeft niet, maar is ook niet erg. Als ze dan verder maar hun eigen aanpassingen verder kunnen doen.
Ik had de volgende startmenu.xml gemaakt:
En het werkt
Echter, hij locked het complete menu wat juist niet de bedoeling was .. en bovendien bleek dit dus tóch bij iedere bestaande Windows 10 user toe te passsen, waarbij de bestaande layout overschreven werd .. inclusief mijn eigen (veel uitgebreidere) layout
Dus hij heeft niet naar de timestamp gekeken .. da's best wel balen
Nu wil ik mijn eigen weer terugzetten en ik was zo slim geweest er een backup van te maken, maar ik krijg hem niet terug geïmporteerd
Maar helaas, de versie uit de quote hierboven blijft staan bij mij.
dus 2 vragen:
alvast dank voor het meedenken
ik ben schijtziek van de default startmenu layout waar Windows 10 mee uitgerust is .. OneNote, Get Office, mixed reality portal, kaarten, weer, nieuws geneuzel en dan vooral de tiles van Xbox Candycrush Minecraft!!

Het is een PROFESSIONAL versie dus zakelijk! Wat moet ik met die zut??
Iedere keer als een persoon voor het eerst op een pc inlogt krijgt ie al die ellende in beeld en doe ik weer de bekende riedel, meuk eruit, zinvolle tiles erin. Duurt niet lang, dus daarom nooit de tijd genomen het te fixen ..
Anyway, nu was ik eindelijk eens op internet wezen zoeken naar hoe dit werkt in Windows en of ik het ook via de group policy zou kunnen aanpassen .. op zich JA, het kan .. en ik las iets erover dat ie een timestamp van het layout.xml zou aanhouden of hij hem wel of niet zou uitvoeren.. dus ik heb een startmenu.xml neergezet op \\server\netlogon en hierna verwezen in de policy .. in de hoop dat nieuwe mensen dan deze layout zouden krijgen als vertrekpunt en daarna hun eigen wijzigingen erop aan zouden kunnen brengen. Dat mijn standaard tiles dan vastgepinned worden vind ik niet erg, t hoeft niet, maar is ook niet erg. Als ze dan verder maar hun eigen aanpassingen verder kunnen doen.
Ik had de volgende startmenu.xml gemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| <LayoutModificationTemplate xmlns:defaultlayout="http://schemas.microsoft.com/Start/2014/FullDefaultLayout" xmlns:start="http://schemas.microsoft.com/Start/2014/StartLayout" Version="1" xmlns="http://schemas.microsoft.com/Start/2014/LayoutModification"> <LayoutOptions StartTileGroupCellWidth="6" /> <DefaultLayoutOverride> <StartLayoutCollection> <defaultlayout:StartLayout GroupCellWidth="6"> <start:Group Name="van der Meulen"> <start:Tile Size="4x2" Column="2" Row="2" AppUserModelID="Microsoft.BingWeather_8wekyb3d8bbwe!App" /> <start:DesktopApplicationTile Size="2x2" Column="0" Row="0" DesktopApplicationLinkPath="%APPDATA%\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\System Tools\computer.lnk" /> <start:DesktopApplicationTile Size="2x2" Column="4" Row="0" DesktopApplicationLinkPath="%APPDATA%\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Accessories\Internet Explorer.lnk" /> <start:DesktopApplicationTile Size="2x2" Column="2" Row="0" DesktopApplicationLinkPath="%ALLUSERSPROFILE%\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Microsoft Office\Microsoft Outlook 2010.lnk" /> <start:Tile Size="2x2" Column="0" Row="2" AppUserModelID="Microsoft.WindowsCalculator_8wekyb3d8bbwe!App" /> <start:DesktopApplicationTile Size="2x2" Column="2" Row="4" DesktopApplicationLinkPath="%ALLUSERSPROFILE%\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Microsoft Office\Microsoft Excel 2010.lnk" /> <start:DesktopApplicationTile Size="2x2" Column="4" Row="4" DesktopApplicationLinkPath="%ALLUSERSPROFILE%\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Microsoft Office\Microsoft PowerPoint 2010.lnk" /> <start:DesktopApplicationTile Size="2x2" Column="0" Row="4" DesktopApplicationLinkPath="%ALLUSERSPROFILE%\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Microsoft Office\Microsoft Word 2010.lnk" /> </start:Group> <start:Group Name=""> <start:Tile Size="2x2" Column="4" Row="0" AppUserModelID="Microsoft.WindowsMaps_8wekyb3d8bbwe!App" /> <start:DesktopApplicationTile Size="2x2" Column="0" Row="0" DesktopApplicationLinkPath="%ALLUSERSPROFILE%\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Accessories\Snipping Tool.lnk" /> <start:DesktopApplicationTile Size="2x2" Column="2" Row="0" DesktopApplicationLinkPath="%APPDATA%\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\System Tools\Control Panel.lnk" /> <start:DesktopApplicationTile Size="2x2" Column="0" Row="2" DesktopApplicationLinkPath="%APPDATA%\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Accessories\Notepad.lnk" /> <start:DesktopApplicationTile Size="2x2" Column="2" Row="2" DesktopApplicationLinkPath="%ALLUSERSPROFILE%\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\KeePass\KeePass.lnk" /> <start:DesktopApplicationTile Size="2x2" Column="4" Row="2" DesktopApplicationLinkPath="%ALLUSERSPROFILE%\Microsoft\Windows\Start Menu\Exact Globe Next.lnk" /> </start:Group> </defaultlayout:StartLayout> </StartLayoutCollection> </DefaultLayoutOverride> </LayoutModificationTemplate> |
En het werkt
Echter, hij locked het complete menu wat juist niet de bedoeling was .. en bovendien bleek dit dus tóch bij iedere bestaande Windows 10 user toe te passsen, waarbij de bestaande layout overschreven werd .. inclusief mijn eigen (veel uitgebreidere) layout
Dus hij heeft niet naar de timestamp gekeken .. da's best wel balen
Nu wil ik mijn eigen weer terugzetten en ik was zo slim geweest er een backup van te maken, maar ik krijg hem niet terug geïmporteerd

code:
1
2
3
4
5
6
7
| Windows PowerShell Copyright (C) Microsoft Corporation. All rights reserved. PS C:\WINDOWS\system32> cd .. PS C:\WINDOWS> cd .. PS C:\> import-startlayout -layoutpath C:\install\startmenubackup.xml -mountpath c: PS C:\> |
Maar helaas, de versie uit de quote hierboven blijft staan bij mij.

dus 2 vragen:
- wat gaat hier fout? hoe krijg ik mijn eigen startmenu weer terug?
- hoe kan ik het beste nieuwe users het startmenu van hierboven uitdelen waarna ze wél hun eigen aanpassingen kunnen doen?
alvast dank voor het meedenken
My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2