Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretraket
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 26-04 21:06
Ik heb het gevoel dat via mijn receiver mijn koptelefoon ong zo'n 3 keer harder kan dan op max volume op mijn telefoon. Is dit dan hoger dan de sensivity die aangegeven wordt bij specificaties ( in db) op max receiver volume?

( Sony wh1000xm2)

Ik probeer een veilig volume aan te houden maar het is iets moeilijker te peilen met een receiver.

Bedankt voor het helpen van deze audio noob

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

En hoeveel dB staat er in de handleiding van de koptelefoon? Welke smartphone heb je? Welke receiver?

En ja, afhankelijk van het aansturende apparaat, kan een koptelefoon beter /slechter / harder / zachter klinken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretraket
S7 edge, Onkyo TX-SR307

en van de website:

" 103 dB/mW (1 kHz) (when connecting via the headphone cable with the unit turned on), 98 dB/mW (1kHz) (when connecting via the headphone cable with the unit turned off)"

Houdt dat in dat wat ik ook doe de koptelefoon niet harder kan dan 103? of wordt het vanaf 103 distorted?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik vraag mij af wat je nu precise wilt weten, want de aansturing van een fatsoenlijke receiver zal algauw beter zijn dan zo'n smartphone. Daarnaast hoor je toch hoe hard het gaat of wil je altijd vol volume luisteren, want dan kan ik je zeggen dat je gegarandeerd een gehoor beschadiging gaat oplopen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretraket
De concrete vraag.

Kan de koptelefoon met een receiver op vol geluid harder dan 103 Db?

En nee ik was niet van plan om op vol geluid te luisteren. Ik probeer te peilen op welk geluid ik ongeveer goed zit

Edit:

Zoals eerder aangegeven, als het op de fijnere details van audio aankomt dan ben ik echt een ongelooflijke noob

[ Voor 23% gewijzigd door pretraket op 03-04-2018 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Van de week het nieuws gezien? 102dB wordt de afspraak tussen disco's, festivals en anderen om snelle gehoorbeschadiging te voorkomen.

Persoonlijk, maar dat is mijn mening, moet je absoluut niet hoger gaan dan ongeveer 83dB. Dat is even hard als een klopboormachine op volle toeren in een betonnen muur. Tenzij je dat normaal vindt natuurlijk...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretraket
Ja ik probeer om een laag volumeniveau aan te houden. Dat is ook waarom ik in eerste instantie noise cancelling headphones heb aangeschaft.

Met de telefoon is het makkelijk om hem onder het niveau te houden, alleen met de receiver heb ik geen idee wanneer ik nou die 83/102 db aantik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:48
De koptelefoon doet 103dB als hij (aan staat en) 1mW geleverd krijgt (bij 1kHz). Dat is waar dat getal van 103dB voor staat. Als je wil weten of hij harder gaat aan je receiver moet je kijken hoeveel mW je receiver kan uitsturen over de koptelefoonuitgang.
Maar was er al gezegd dat je hem met 103dB absoluut niet wil opzetten.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretraket
Nee dat was ik ook niet van plan, daarom wou ik weten hoe ik dus kan uitvinden hoeveel Db ik kan verwachten.

De receiver:
http://www.eu.onkyo.com/en/products/tx-sr307-35511.html

kon alleen niet duidelijk vinden hoeveel Mw dat nu is

[ Voor 37% gewijzigd door pretraket op 03-04-2018 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:28
Ik zeg niet dat het waterdicht is, maar waarom luister je niet gewoon op welke volumesetting het ongeveer gelijk klinkt aan de veilige setting op de telefoon?

Als je dat gevonden hebt, zet je het receiver volume nog eens 3db lager (uitgaande dat de receiver die schaalaanduiding hanteert), omdat je gehoor moeite heeft met 3db verschillen of minder waar te nemen.

Als je weet hoeveel mW de receiver maximaal kan uitsturen, weet je nog steeds niet hoeveel dat nou is bij een andere volumesetting. Dus berekenen lijkt mij een stuk ingewikkelder dan gewoon luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Voor wat het waard is:
Ik heb ook een Sony WH-1000XM2 gehad (retour omdat deze niet beviel) en ook ik moest op diverse mobiele devices het volume op 100% zetten om een beetje volume te krijgen. De genoemde 98 dan wel 103 dB heb ik sowieso niet gehaald.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretraket
@FeaR Misschien was jouw exemplaar niet goed? Aangezien ik het op max volume op telefoon ( en in de app) niet te harden vindt, terwijl ik normaliter een koptelefoon op max volume zette op mijn telefoon en dan vond ik het eigenlijk nog te zacht

@LA-384 Bedankt!, dat ik daar zelf nog niet aan gedacht had. hij geeft geen Db aan maar gewoon "volume" en dat gaat tot max 80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnkoevoets
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-06 16:14
wellicht is het leuk om eens een db-meter app op je telefoon te zetten en deze tussen je hoofd/koptelefoon te klemmen (of iets anders wat realistisch een hoofd kan zijn).
qua accuraatheid is het verre van ideaal, maar zou relatief precies moeten zijn. Dus als je met exact zelfde telefoon/app/koptelefoon/nephoofd meet zou je grofweg kunnen levelen tussen je telefoon/amp!

let wel, er kan veel verschil tussen apps/telefoons zitten -> link
Pagina: 1