Backup harde schijf bewaren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik heb 2 externe harde schijven voor backup van.mijn prive PC. 1 bewaar ik thuis en werk ik regelmatig bij. En 1 bewaar ik op mijn werk (off site). Soms ruil ik de schijven om.Dan is de off site backup weer bij.

Op zich werkt dat goed. Nu zat ik alleen te denken: Misschien kan de off site locatie ook gewoon het houten schuurtje in de tuin zijn. Bij brand in huis, blijven de gegevens toch bewaard. En het scheelt wat gesjouw met de schijf, waardoor ik misschien in de praktijk vaker wissel. Maar ja, in de schuur heb je natuurlijk wel last van vocht, is hij is niet verwamd en dergelijke. Niet ideaal voor een harde schijf :)

Toen dacht ik. Maar wat als ik de schijf nu in een waterdichte doos stop. Zoiets als https://www.elephantcases.com/e120.html . Die is bijvoorbeeld ip67. Dat zou misschien wel goed moeten gaan.

Is dit bij voorbaat een slecht idee? Of zijn er andere mogelijkheden om de off site wat dichterbij te halen? Buren of familie is helaas geen optie. Iets betere discipline met omwisselen op werk misschien nog wel...

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hoeveel data en wat is het je waard?

Zat cloud-oplossingen maar als je elke keer 2TB data als delta hebt en je upload is maar 4Mbit, gaat dat 'm ook niet worden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-12-2025

TheBorg

Resistance is futile.

Je hebt ook van die waterdichte witte tonnetjes. Noemen ze een kanoton of voerton. Zijn nog geen 15 Euro.

Ik zou je backup wel encrypted opslaan. Voor het geval dat de schijf wordt gejat.

- edit -

Je kan er voor de zekerheid ook nog zakjes silicagel ingooien.

Die Elephant Case is wel heel mooi maar ik kan zo geen Nederlandse leverancier vinden.

[ Voor 30% gewijzigd door TheBorg op 03-04-2018 22:10 ]

• KopjeThee
  • Niet online
Edit:
Op zich vind ik online opslag ook wel aantrekkelijk.Ook al duurt een initial load 2 weken o.i.d. Maar in de TB range zijn de diensten vaak duur. Ik vind 10 euro per maand wel ongeveer mac. En ik wil graag een dienst die betrouwbaar is: aantal jaren tegen ongeveer zelfde voorwaarden. Dat laatste kan ik lastig beoordelen.

Ik heb deze bijvoorbeeld gevonden. Wat is jullie gedachte daarbij?

https://www.transip.nl/st...affiliate_campaign_270433
https://www.backblaze.com/cloud-backup.html
http://www.a1.nl/online-werken/cloud-harddrive/
https://www.carbonite.com...tware/buy-carbonite-safe/
MAX3400 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 22:04:
Hoeveel data en wat is het je waard?

Zat cloud-oplossingen maar als je elke keer 2TB data als delta hebt en je upload is maar 4Mbit, gaat dat 'm ook niet worden.
Het zijn vooral foto's en filmpjes. Cloud is nog wat duurder had ik uitgerekend. Ook is het trager. Het gaat nu om ongeveer 3TB. Upload is 20 mbit.
TheBorg schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 22:04:
Je hebt ook van die waterdichte witte tonnetjes. Noemen ze een kanoton of voerton. Zijn nog geen 15 Euro.

Ik zou je backup wel encrypted opslaan. Voor het geval dat de schijf wordt gejat.

Je kan er voor de zekerheid ook nog zakjes silicagel ingooien.

Die Elephant Case is wel heel mooi maar ik kan zo geen Nederlandse leverancier vinden.
Bedankt voor de tips van de kanoton en de vocht gel.

Dr schijven zijn geencrypt met Vetacrypt.

[ Voor 27% gewijzigd door KopjeThee op 04-04-2018 07:23 ]

• KopjeThee
  • Niet online
Een bescheiden kickje. Heeft iemand enige ervaring met redelijk betaalbare cloud backup diensten voor enkele TB?

• MAX3400

MAX3400

LiveDrive? Hubic? BackBlaze?

Wat is betaalbaar? Enkele TB aan persoonlijke data kwijtraken incl je trouwfoto's, lijkt me "priceless". Maar reken erop dat je voor een beetje provider/onderzoek al snel 50 Euro/jaar gaat betalen.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02:18

FreakNL

Well do ya punk?

Alternatief:
Eigen cloud. Ofwel, een nasje bij je ouders/familie/vriend...

• KopjeThee
  • Niet online
MAX3400 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 18:52:
LiveDrive? Hubic? BackBlaze?

Wat is betaalbaar? Enkele TB aan persoonlijke data kwijtraken incl je trouwfoto's, lijkt me "priceless". Maar reken erop dat je voor een beetje provider/onderzoek al snel 50 Euro/jaar gaat betalen.
Ik had in mijn hoofd max 10 euro per maand, 50 zou heel mooi zijn. Ja, niet alle foto's zijn even waardevol. Liever zou ik dat noet per foto gaan beoordelen, maar alles 3 keer opslaan (2x thuis, 1x elders) Ik zal je suggesties bekijken.
FreakNL schreef op donderdag 5 april 2018 @ 18:52:
Alternatief:
Eigen cloud. Ofwel, een nasje bij je ouders/familie/vriend...
Ja, mee eens. Maar ik zou voor mijn situatie helaas geen geschikte kandidaat kunnen verzinnen.

[ Voor 19% gewijzigd door KopjeThee op 05-04-2018 19:01 ]

• MAX3400

MAX3400

KopjeThee schreef op donderdag 5 april 2018 @ 18:58:
[...]

Ik had in mijn hoofd max 10 euro per maand, 50 zou heel mooi zijn. Ja, niet alle foto's zijn even waardevol. Liever zou ik dat noet per foto gaan beoordelen, maar alles 3 keer opslaan (2x thuis, 1x elders) Ik zal je suggesties bekijken.
Let even heel goed op het volgende: de upload (van jou naar een provider) is vaak gratis. De download (dus bij een volledige recovery van fictief 3TB aan jouw data), is niet altijd gratis. Of je betaalt x bandbreedte per maand of bedragje x per gedownloade GB.

Oftewel; dubbelcheck alle kleine lettertjes.

Mogelijk, zoals @FreakNL aangeeft, zou een eigen NAS elders een idee zijn. Je investering is wel al snel > 250 Euro maar dan heb je zelf 100% controle over de kosten want je hebt geen bandbreedte-investeringen en als je snel je data terugwil, haal je de andere NAS op en sluit je die lokaal weer aan.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:17
Als een Nas elders al 250€ kost, en je vergelijkt dat met de veel stabielere en veiligere online backup aan 50€ per jaar, dan is de keuze toch snel gemaakt.

Ook die NAS leeft niet eeuwig, en verbruikt stroom.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• KopjeThee
  • Niet online
MAX3400 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 19:04:
[...]

Let even heel goed op het volgende: de upload (van jou naar een provider) is vaak gratis. De download (dus bij een volledige recovery van fictief 3TB aan jouw data), is niet altijd gratis. Of je betaalt x bandbreedte per maand of bedragje x per gedownloade GB.

Oftewel; dubbelcheck alle kleine lettertjes.

Mogelijk, zoals @FreakNL aangeeft, zou een eigen NAS elders een idee zijn. Je investering is wel al snel > 250 Euro maar dan heb je zelf 100% controle over de kosten want je hebt geen bandbreedte-investeringen en als je snel je data terugwil, haal je de andere NAS op en sluit je die lokaal weer aan.
Ja, ik zie het. Backblaze lijkt het meest interessant. Een zip downloaden is gratis. 2 jaar onbeperkt voor 95 dollar (78 euro), is een mooie deal, lijkt het.

• KopjeThee
  • Niet online
KopjeThee schreef op donderdag 5 april 2018 @ 19:12:
[...]

Ja, ik zie het. Backblaze lijkt het meest interessant. Een zip downloaden is gratis. 2 jaar onbeperkt voor 95 dollar (78 euro), is een mooie deal, lijkt het.
Tommie12 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 19:10:
Als een Nas elders al 250€ kost, en je vergelijkt dat met de veel stabielere en veiligere online backup aan 50€ per jaar, dan is de keuze toch snel gemaakt.

Ook die NAS leeft niet eeuwig, en verbruikt stroom.
Ja, precies. Ik neig nu naar Backblaze. De upload zal wel even duren... 3TB met 20mbit/s. Even rekenen... ongeveer 2 weken.

Edit: excuses ik wilde mijn reactie wijzigen.

[ Voor 3% gewijzigd door KopjeThee op 05-04-2018 19:21 ]

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02:18

FreakNL

Well do ya punk?

Die NAS kan natuurlijk nog meer dan alleen remote storage-doosje spelen, zeker tegenwoordig!

De NAS die bij mijn ouders staat t.b.v. mijn remote backup doet voor hun ook gewoon redundante storage aanbieden (single disks in zowel de desktop van mijn pa als in de laptop van mijn ma) die ook weer over de lijn naar mij toegaat.

Tevens kan een beetje NAS inmiddels ook andere zaken prima af, zoals webdoos spelen etc.. Maargoed, als je dat allemaal niet gaat gebruiken is online backup wellicht beter.. Het hangt helemaal van de use-case af...

• KopjeThee
  • Niet online
FreakNL schreef op donderdag 5 april 2018 @ 19:37:
Die NAS kan natuurlijk nog meer dan alleen remote storage-doosje spelen, zeker tegenwoordig!
Ja, in huis heb ik al een NAS staan. Maar ik zou echt niet weten bij wie ik een NAS zou moeten neerzetten.

Ik heb een Backblaze abo genomen van $95 voor 2 jaar. OK, dat werd $115 vanwege de 21% BTW. Maar dan nog is het zeker geen gekke deal. Komt neer op ongeveer 4 euro per maand.

Backups zijn gratis als zip te downloaden. Security heb ik op 2-factor authenticatie gezet met Google authenticator. Er wordt een klein programmaatje geïnstalleerd op de windows PC, die eigenlijk direct begint met het maken van een backup :) Standaard wordt de hele PC (abo is voor 1 specifieke PC) gebackupped. Je kunt wel exclusions opgeven, maar waarom zou ik... Ik ga eens afwachten hoe lang het duurt. Inschatting is ongeveer 2 weken. Het programma draait verder onopvallend op de achtergrond, dus ik verwacht er eigenlijk in de praktijk weinig last van te hebben. De restore ziet er prima uit: Je kunt mappen of files selecteren, ook een aantal points in time. Ik weet nog niet precies hoeveel versies bewaard worden, maar het lijkt erop dat versies tot 30 dagen oud worden bewaard. Veel simpeler kan het allemaal niet.

[ Voor 11% gewijzigd door KopjeThee op 06-04-2018 15:57 ]

Pagina: 1