Nieuwe CPU voor Battlefield & Black Desert Online?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DP18Joey
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-09-2024
Ik zoek een?
Een CPU i5-i7 voor Black Desert Online / Battlefield 1 en aankomende zware games..

Wat is je budget?
Mijn budget zit rond de 300 euro +/- voor de CPU alleen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb naar benchmarks gekeken en vond de i5 8600k en de i7 7700k zeer aantrekkelijk. Ik sta natuurlijk open voor suggesties en ook eventueel voor andere merken.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn specificaties tot nu toe:
MOBO: pricewatch: Gigabyte GA-H110M-S2H
CPU: pricewatch: Intel Core i5-6600 Boxed
GPU: pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming (rev 1.0)
RAM 2 x 8GB: pricewatch: Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16
SSD 128 GB
HDD 500 GB (word vervangen is 5 jaar oud)
Voeding zit rond de 450 WATT, op het moment weet ik dit niet precies maar heb eventueel een 650 WATT Gold voeding mogelijk klaar staan, zo niet kan ik dit uiteraard kopen.

Zoals ik al eerder aangaf, ben ik een hardcore gamer dus game ik vrijwel iedere dag. Voor mij is het belangrijk dat me PC voor de volgende paar jaar goed genoeg is en er hopelijk niks vervangen hoeft te worden. Ik speel games zoals Black Desert Online (zie requirements) maar ben ook zeker van plan om de nieuwe Battlefield te spelen en dergelijke MMO's. Graag kijk ik naar Twitch tijdens het gamen (vanwege autisme en geeft dit me een rustig gevoel) aangezien ik twee schermen heb (BenQ full HD 60 hertz 1080p 24 inch)

BDO is niet goed geoptimaliseerd voor threading (is mij verteld). Dus wil graag een CPU die de game wel goed aan kan en dergelijke games voor de aankomende jaren. Eventueel wil ik de focus leggen op Battlefield om op HIGH te kunnen draaien (100+ fps V sync off) aangezien BDO niet goed geoptimaliseerd is.

Recommended system requirements to play Black Desert Online:

Processor: Intel Core i5-650 3.2GHz
Memory: 8 GB RAM
Graphics: NVIDIA GTX 970, AMD RX 480
Network: Broadband Internet connection
Storage: 27 GB available space

Alvast bedankt voor de eventuele hulp aangezien ik zelf niet genoeg verstand heb over CPUs!

Groetjes, Joey

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:20

br00ky

Moderator Harde Waren
Misschien een inkoppertje, maar zou je het niet eerst proberen met je i5? Kan je daarna altijd nog updaten met een (tweedehands) i7.

• DP18Joey
Ik speel de game nu al een ruim 6 maanden, en moet zeggen het is mogelijk en gaat redelijk, maar wanneer de grote gevechten uitbreken kom ik niet aan de 60 fps. En op een of andere manier heb ik FPS lagg in Battlefield 1.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@br00ky hij heeft al een i5 in een relatief verouderd moederbord/chipset.

@DP18Joey Wil je echt alleen een nieuwe CPU want dan is er weinig te krijgen; je zal dan ook je moederbord en RAM moeten vervangen en met een beetje moderne i5-8400, zal je ook een moederbord van grofweg 110 Euro moeten aanschaffen en 16GB RAM kost je nog eens 300 Euro.

/edit: aangepast n.a.v. van @br00ky

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 03-04-2018 21:19 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Mijn suggestie: houd het geld in je zak en koop over een paar jaar een nieuwe processor van dat geld. Nu zou je €300+ uitgeven voor misschien een minimale winst, niet de moeite waard dus.

Als er al iets een verschil zou maken, dan zou het een betere videokaart zijn, niet een betere processor.

The devil is in the details.

• MAX3400

MAX3400

Hahn schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 21:16:

Als er al iets een verschil zou maken, dan zou het een betere videokaart zijn, niet een betere processor.
In de topicstart staat een GTX1070; raad je nu echt aan om een GTX1080 of een Vega aan te schaffen?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
MAX3400 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 21:15:
@br00ky hij heeft al een i5 in een relatief verouderd moederbord/chipset.
Dat had ik gemist zoals je ziet ;).
@DP18Joey Wil je echt alleen een nieuwe CPU want dan is er weinig te krijgen; je zal dan ook je moederbord en RAM moeten vervangen en met een beetje moderne i5-8400, zal je ook een moederbord van grofweg 110 Euro moeten aanschaffen en 16GB RAM kost je nog eens 300 Euro.
Zeer binnenkort staan nieuwe B en H bordjes in de PW, dus dan zou die 110 fors omlaag kunnen. En voor mijn eigen beeldvorming, waarom nieuw RAM?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
MAX3400 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 21:17:
[...]

In de topicstart staat een GTX1070; raad je nu echt aan om een GTX1080 of een Vega aan te schaffen?
Als hij zonodig iets nieuws wil kopen, ja. Dat gaat meer winst opleveren in games dan een betere processor.

The devil is in the details.

• MAX3400

MAX3400

br00ky schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 21:18:
[...]

Zeer binnenkort staan nieuwe B en H bordjes in de PW, dus dan zou die 110 fors omlaag kunnen. En voor mijn eigen beeldvorming, waarom nieuw RAM?
I stand corrected; het is al DDR4... Wel op 2133MHz maar toch :)

• DP18Joey
Is mijn 1070 nu niet bottleneck of maak ik er nu al volledig gebruik van, vanwege me CPU? Als ik een i7 7700k zou halen kan ik als goed is dezelfde moederboard behouden aangezien ze dezelfde chipset hebben toch?

Bij meeste nieuwe games lijkt het erop dat mijn CPU net wel of net niet aan de eisen voldoet en mijn 1070 altijd goed zit...?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Meten is weten zou ik zeggen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:10
Een 7700K gaat niet lekker op dat moederbord. Op mijn B150M-DS3P begon een 6700K @full load na 10 minuten te throttelen door te hete vrm's.

• DP18Joey
Wat zijn vrm's?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Leesvoer.*

Of de boel bij jou throttlet kan je trouwens ook prima meten door drops in usage. Ga daar eerst eens mee aan de slag (net als met die hiervoor genoemde bottleneck) voor je blind allerlei dingen gaat aanschaffen :).

offtopic:
*dat kan jij natuurlijk ook googlen, we gaan hier uit van eigen opzoekkwaliteiten.

[ Voor 18% gewijzigd door br00ky op 03-04-2018 21:53 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:10
Dat een i5-6600 throttelt verwacht ik niet. Lager verbruik en er zal wel een boxed koeler op zitten die nog wat airflow langs de stroomvoorziening gooit. Of heb je een 6600K @DP18Joey ?

• DP18Joey
Mijn CPU staat op 95-100% met BDO aan en Twitch. En GPU staat op 35-40% steady.

• DP18Joey
Geen 6600K, i5 6600 niks mee gedaan.

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-02 15:08
Het throttling met betrekking tot BDO hebben veel mensen last van sinds een update van vorige november (als ik het goed hebt). Voor ene werkte Compatibility mode, voor de ander een windows update en voor sommige in Windowed Mode. Ik kwam daar zelf achter toen ik dezelfde issue (met bdo) voor een vriend probeerde op te lossen.

Heb op fora en reddit gelezen dat er intel i9 processoren er ook last van hebben. Je bent niet alleen. ;)

• DP18Joey
Maar zelfs met Battlefield 1 heb ik FPS lagg, maakt niet uit welke settings. Snap niet waar daar vandaan komt. Iets loopt er niet goed, misschien moet ik naar een ICT winkel gaan i guess.

• MAX3400

MAX3400

ICT winkel? Die doen niet in game-PC's ;)

Anyhow, je post dat je CPU helemaal belast wordt. Test je games eens iets lager qua resolutie of details en bekijk/meet je CPU & GPU nog eens.

Alleen door deductief meten, kan je ons iets meer info geven over waarden zodat we samen een oorzaak / oplossing kunnen aanwijzen.

• Chrisz
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-02 22:49
BDO is aardig CPU heavy. Ik zou wel echt voor een leuke i7 gaan. Ik merk op mijn i7 7700K dat BDO echt super vloeiend gaat en dat op een iets ouder i5 systeem met dezelfde videokaart en zelfde geheugen grootte dat het toch wat choppy gaat af en toe.

Mijn gaming rigs | Steam: xitro01 | PSN: Xitro1

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
@Chrisz, laat TS nou eerst goed meten. Kan best dat je gelijk hebt hoor, daar niet van, maar goed meten is ook wat waard als blijkt dat het toch ergens anders ligt. En laten we niet vergeten, dat meten is gratis ;).

• DP18Joey
Ik merk dat als ik Twitch open heb staan tijdens games op Mozilla me CPU usage 20-30% hoger is en mijn GPU op 30-40% blijft. Is het trouwens erg dat mijn moederboard zo oud is? En aangezien ik graag altijd twitch of dergelijke op me tweede scherm heb staan moet ik dan meer dan 4 core CPU aanschaffen of?

[ Voor 26% gewijzigd door DP18Joey op 05-04-2018 07:57 ]

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-02 15:43
DP18Joey schreef op donderdag 5 april 2018 @ 07:40:
Ik merk dat als ik Twitch open heb staan tijdens games op Mozilla me CPU usage 20-30% hoger is en mijn GPU op 30-40% blijft. Is het trouwens erg dat mijn moederboard zo oud is? En aangezien ik graag altijd twitch of dergelijke op me tweede scherm heb staan moet ik dan meer dan 4 core CPU aanschaffen of?
Eigenlijk geef je zelf de oplossing al. Twitch sluiten als je gaat gamen. Je probeert nu op een PC waar de CPU al vol benut kan gaan worden door de genoemde spellen ook nog eens te streamen of streams te kijken. Probeer eens met niks anders open behalve je game of het probleem dan nog is. Is het probleem dan nog ga je kijken naar je CPU load. Is die constant 100%, dan is er een CPU bottleneck. Kan je of je settings naar beneden zetten of een i7 voor jouw platform kopen (het zijnde 2e hands). Werkt het zonder browsertabs\twitch open wel goed. Dan lekker alles gesloten houden en je concentreren op je game.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:20
Hahn schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 21:18:
[...]

Als hij zonodig iets nieuws wil kopen, ja. Dat gaat meer winst opleveren in games dan een betere processor.
Dat ligt maar net aan de usecase, meestal zal je met jouw stelling volledig gelijk hebben, echter juist bijv. een Battlefield (multiplayer, niet direct de singleplayer) kan redelijk makkelijk cpu bound zijn op maps met veel spelers en een i5 makkelijk op zijn knieën krijgen waardoor de gpu niet ten volle benut kan worden en ook MMO's zoals Black Desert Online profiteren in de regel vaak meer van cpu upgrades dan gpu upgrades. Bij mmo's zijn in de regel (single threaded) cpu prestaties het "werkpaard" dat voor de performance zorgt, niet de gpu (mits je geen trashtier gpu hebt, maar dat heeft TS met zijn 1070 niet).

• DP18Joey
Ik denk dat ik voorlopig wel genoeg informatie heb haha! Hartstikke bedankt allemaal!
Pagina: 1