LW warmtepomp vermogen berekenen zonder verbruikshistorie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderovich
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-10-2024
Hallo allemaal,

In de afgelopen 3 maanden bezig geweest met de aanschaf van een nieuw huis en die tijd ook goed gebruikt om te bedenken wat we er aan willen verbeteren.
Het is een jaren '60 huis waar nu stadsverwarming in zit (á €600 p/j vastrecht en duur verbruik) en die wil ik er uit knikkeren ergens dit jaar.

In de verbouwing komt door heel het huis vloerverwarming te liggen en op ons dak (zuid) wil ik een zonnecollector met een 400 liter (?) buffervat voor CV en SWW.

Een en ander in combinatie met een L/W warmtepomp. Nu zijn er hier op het forum een hele hoop mensen met een ELGA en dus nog gas gebruiken, ik wil helemaal elektrisch. Aangezien het pand al 5 jaar leeg staat (met thermostaat op 12 graden) heb ik geen data over het huidige verbruik van dit huis.

Uiteraard ga ik het huis stevig isoleren met PIR in de kruipruimte en tegen het dak, en spouwmuurisolatie.

Ik heb zelf een transmissieberekening gemaakt voor ieder oppervlak van iedere ruimte en daar kom ik met het huis zoals het nu is, op 10,5 kW uit. (bij binnen 18-20 graden, buiten -10). Na isoleren zou dit op 3 kW uit komen.

Daarmee vermoed ik dat een warmtepomp van rond de 7 kW de boel aardig op temperatuur zou moeten kunnen houden. Klopt dit?

Groeten,

Sander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:50
Ik zat ook met de afweging dat ik het bij echt koude temps niet lijk te redden. Daarom heb ik een pelletkachel erbij gezet. Relatief kleine investering en daarmee gelijk een backup, mocht er storing zijn.

Voor wat betreft SWW. Neem een warmtepompboiler met zonnespiraal. Die heb je met de huidige subisidie voor weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-07 20:40

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Met de open data van de netbeheerder kun je het gemiddelde jaarverbruik terug vinden voor je postcode gebied. Indien de bebouwing redelijk uniform is zou je deze dan kunnen gebruiken.

Anders wordt het een warmteverlies berekening

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 11:21

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ollie1965 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 12:25:
Met de open data van de netbeheerder kun je het gemiddelde jaarverbruik terug vinden voor je postcode gebied. Indien de bebouwing redelijk uniform is zou je deze dan kunnen gebruiken.
Leuke data, ik kan zien dat in mijn straat/postcode één gasaansluiting ontbreekt :*)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan3
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-07 10:46
Heb je het ventilatie verlies meegenomen in je berekening? Zeker na isoleren is dat een flinke post, behalve als je voor balansventilatie met warmte terugwinning gaat.

Ter vergelijking: ik heb in een nageisoleerd jaren 50 pand van 900 kuub genoeg aan 10kw tot een buitentemperatuur van 0 graden. Dus afhankelijk van hoe groot het pand is vernoemd ik dat je met 3kw aan de lage kant zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-07 20:11
als je het verbruik met de thermostaat op 12 graden weet, kun je dat dmv verbruik per graaddag @ 12 graden het verbruik per graaddag bepalen. En dan omrekenen naar bijvoorbeeld 18 graden.

Google op graaddagen calculator en kijk ook eens op warmtepompweetjes.com

Er moet dan nog wel een factor vanwege ventilatie over.

[ Voor 10% gewijzigd door busscherski op 04-04-2018 14:19 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Speedy-Andre schreef op woensdag 4 april 2018 @ 13:13:
[...]

Leuke data, ik kan zien dat in mijn straat/postcode één gasaansluiting ontbreekt :*)
En hoe "erg" roken de schoorstenen dan wel met welk verbruik?

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderovich
Oh, had inderdaad wel handig geweest om te vermelden.

Het huis is ongeveer 360 kuub en er komt inderdaad balansventilatie met WTW in het huis. Op het moment is er namelijk helemaal géén ventilatie (zelfs geen raam roostertjes |:( ) en dan wil ik het gelijk in een keer goed doen.

Er komt overigens ook een douche WTW in met het oog op SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ollie1965 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 14:30:
[...]

En hoe "erg" roken de schoorstenen dan wel met welk verbruik?
Het zijn kleine huizen van rond 1989 met 100-110m2 vloeroppervlak, 978m3 gemiddeld zo te zien :)
Ik gooi er zo'n 1500kWh met de airco's tegenaan en rond 400kWh van 2 boilers.
De boilers zijn vervangen voor een wpboiler dus dat zal minder worden ondanks dat ik vanwege het comfort wel neig om meer warm water te tappen ;)

[eidit]Niet relevant in dit topic tenzij ik iemand bruikbare informatie geef :)

[ Voor 6% gewijzigd door Speedy-Andre op 04-04-2018 14:50 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik zat in dezelfde sitautie.

Ik heb de verbruiksgegevens van 8 gelijke referentiepanden in de wijk opgevraagd (hoekwoning) en daar het gemiddelde gasverbruik van genomen. (ik heb zo mijn bronnen. = 3000m3... slik)
Toen wat percentages van afgetrokken vanwege duurzaamheidsaanpassingen aan mijn kant en een veilige marge opslag bij opgeteld.

Uiteindelijk uitgegaan van 2500m3 wat me een 12kW LW-warmtepomp opleverde. (wat door totaal andere redenen gratis geupgrade is naar 16kW) Blijkt aardig te kloppen met de kouderecords weken de afgelopen tijd.

Die referentie data van netbeheerders is leuk (wij zijn de enige gasloze in de postcode),maar bij onze postcode is het gemiddelde al ver naar beneden getrokken door buren die meerendeel van het jaar niet thuis zijn.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderovich
ollie1965 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 12:25:

Anders wordt het een warmteverlies berekening
Tof om de data zo te kunnen zien, alleen alle woningen in de wijk hebben al jaren stadsverwarming en dat maakt het lastiger. Wel zie ik in de buurt een aantal postcodes zo tussen de 1500 en 2000 m3 aan gas verbruiken. Lijkt me wat veel om te koken dus daar zal dan geen stadsverwarming liggen.
busscherski schreef op woensdag 4 april 2018 @ 14:18:
als je het verbruik met de thermostaat op 12 graden weet, kun je dat dmv verbruik per graaddag @ 12 graden het verbruik per graaddag bepalen. En dan omrekenen naar bijvoorbeeld 18 graden.

Google op graaddagen calculator en kijk ook eens op warmtepompweetjes.com

Er moet dan nog wel een factor vanwege ventilatie over.
Mijn eigen warmteverliesberekening die ik gemaakt had kwam zonder isoleren op 10.5 kW uit. Als ik vervolgens op warmtepompweetjes naar de proefberekening kijk met kengetallen i.c.m. GO kijk zou ik 10 kW moeten hebben wat aardig overeen komt.
(125 m2 x 80 W. Jaren 60 huis met WTW moet ongeveer dat zijn, valt buiten tabel)

Verder is 10 kW x 1800 vollasturen (bron) 18000 kwh, wat weer aardig overeen komt met de 1500-2000 m3 gas verbruik her en der.

Een en ander zou betekenen dat mijn eigen warmteverliesberekening, best ok is opgezet. Alleen als alles zo netjes bij elkaar uit komt begin ik toch te twijfelen of ik misschien naar mijn eigen antwoord toe aan het rekenen ben. Dat ik dan dus de dingen die niet kloppen gemakshalve vergeet mee te rekenen.
Voor mijn warmteverliesberekening heb ik de formule m2 * U-waarde * ΔT gebruikt voor ieder oppervlakte in het huis en dat opgeteld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb voor mijn huisje het cv radiator vermogen gebruikt om het vermogen van mijn airco's te bepalen.
Dat is redelijk uitgepakt blijkt na 3 winters, met betere isolatie is het resultaat nog beter.
Het zijn oude radiators en het afgifte vermogen is dus bepaald bij hoge temperaturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
kies er wel een die dat vermogen ook bij -7 of -10 °C kan afgeven. Of isoleer significant.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderovich
Speedy-Andre schreef op woensdag 4 april 2018 @ 23:17:
Ik heb voor mijn huisje het cv radiator vermogen gebruikt om het vermogen van mijn airco's te bepalen.
Dat is redelijk uitgepakt blijkt na 3 winters, met betere isolatie is het resultaat nog beter.
Het zijn oude radiators en het afgifte vermogen is dus bepaald bij hoge temperaturen :)
Oh das zeker een goed idee! Ga ik mee aan dr slag.
busscherski schreef op woensdag 4 april 2018 @ 23:30:
kies er wel een die dat vermogen ook bij -7 of -10 °C kan afgeven. Of isoleer significant.
Ik had inderdaad al gezien dat de meeste gegevens bij +7/35 gegeven zijn.
Wordt overigens ook significant geïsoleerd want dat is mijns inziens stap 1 hierin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

sanderovich schreef op donderdag 5 april 2018 @ 08:37:

Wordt overigens ook significant geïsoleerd want dat is mijns inziens stap 1 hierin ;)
d:)b Isoleren, isoleren, isoleren, had ik al isoleren gezegd. Ik blijf het toch zeggen hoor :+

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderovich
Speedy-Andre schreef op woensdag 4 april 2018 @ 23:17:
Welk vermogen heb je gebruikt per vierkante meter radiator? Het internet is inmiddels een chaos geworden met mensen die zomaar wat roepen en ik kom nu vermogens tegen tussen de 500 en 1000 w per vierkante meter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

sanderovich schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 19:08:
[...]

Welk vermogen heb je gebruikt per vierkante meter radiator? Het internet is inmiddels een chaos geworden met mensen die zomaar wat roepen en ik kom nu vermogens tegen tussen de 500 en 1000 w per vierkante meter...
Je kan die van Radson proberen, die kijkt naar hoeveel platen, met of zonder convector enz. :)
De formules met de vraag in wat voor ruimte hij komt geven te veel variabelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderovich
Ok, net even alle radiatoren in het huis opgemeten en daar het oppervlakte van genomen. Wat mij opvalt is dat er vrijwel overal ledenradiatoren hangen op 2 na, dit zijn enkele plaat radiatoren. Gezien de vorige eigenaar nogal een klusser was denk ik dat deze later zijn opgehangen.

Toch heb ik het oppervlak wel meegeteld en dan kom ik op een vermogen van 14 kW uit.

Toen ik toch aan het meten was heb ik gelijk in heel het huis alle vertrekken opgemeten en dat scheelde toch aanzienlijk met de maten van de makelaar plattegrond. Een en ander aangepast in mijn warmteverlies berekening en daaruit komt nu 12 kW. (in huidige on-geïsoleerde toestand.)

Nu heb ik de natuurlijke ventilatie die in het huis aanwezig is (vanuit keuken, toilet en badkamer) in mijn berekening niet meegenomen omdat ik van plan ben om balansventilatie met WTW te plaatsen. Moet ik hier het verschil in uitkomst in zoeken?

Als ik dan de geplande vloer- dak- en spouwmuur isolatie invoer kom ik op een vermogen van 3.1 kW uit (waar die eerst 2.8 kW was)

[ Voor 6% gewijzigd door sanderovich op 07-04-2018 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Bij welke watertemperatuur heb je 14 kW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderovich
busscherski schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 18:30:
Bij welke watertemperatuur heb je 14 kW?
Stond niet expliciet genoemd op de site van Radson, maar ik denk 75/65/20.
Dus dat zou betekenen dat ik om moet rekenen naar 90 graden? En dan leert 10 minuten Googlen dat ik op ruim 20 kW uit zou komen en dat lijkt me dan weer rijkelijk veel voor een rijtjeshuis... :/

(Dan reken ik voor de (waarschijnlijk) 75/65/20 met 941 W/m2 en voor 90 graden 1350 W/m2)

Edit: Net het bouwbestek van de gemeente toegestuurd gekregen en daarin staan ook alle ruimten beschreven die een radiator moeten krijgen. Als ik dat aan houd en met 1350 W/m2 (90 graden) reken kom ik weer op 12 kW uit...

[ Voor 18% gewijzigd door sanderovich op 09-04-2018 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderovich
Even een update:

Ik heb inmiddels de makkelijke weg ook genomen: vraag het de buren.
Netjes gewacht tot de jaarafrekening van de stadsverwarming op de mat lag en toen bij de buren geinformeerd wat hun verbruik was.

De buren hebben een identieke opstelling als bij ons
Hun verbruik van 24-04-2016 tot 24-04-2017 is: 30,838 GJ
Hun verbruik van 24-04-2017 tot 24-04-2018 is: 32,740 GJ

Aangenomen dat 1 GJ gelijk staat aan 31 m3 gas, komt dat neer op 1014 m3 gas op jaarbasis.

Ik ben alleen inmiddels kwijt hoe ik dit moet koppelen aan mijn warmte transitieberekening.

Met de formule uit het algemene WP draadje (m3 x 8 kW / 1650) zou ik uitkomen op een warmtepomp van 5 kW, wat ik met de huidige isolatie dan weer aan de kleine kant vind...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Je laatste berekening is correct. Kies wel een warmtepomp die bij -10 graden die 5 kW kan leveren.
Mochten de buren heel zuinig stoken of andere isolatie hebben dan krijg je wel een afwijking.

Pagina: 1