Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Point to Point advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Stefuit
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-11 12:28
Wegens de aanleg van een weegbrug waarbij we de gegevens van de wegingen vanop afstand moeten raadplegen en er nog geen internet is zou ik van plan zijn om een Point to Point verbinding op te stellen.

Een lan kabel trekken is niet mogelijk aangezien de weegbrug aan de overkant van de straat ligt (+- 50m)en we niet ondergronds of bovengronds kunnen gaan met een kabel.

Mijn oog is gevallen op de Ubiquiti Nanostation Loco M5
https://www.wifishop.nl/u...783#productSpecifications

Nu is er de M5 (met 5Ghz) of de M2 (2.4Ghz)
Enkel op de frequentie na is er niet veel verschil te merken.

Ik zou denken dat de 5Ghz versie minder last van storingen zou hebben dan de 2.4Ghz?
Qua snelheid zou de M5 100Mbps moeten aankunnen wat volgens mij wel snel genoeg is om wat gegevens te krijgen. (Weegbrug stuurt met behulp van PC een mail met weeggegevens en je kan een foto raadplegen eventueel van vrachtwagen).

Zou graag jullie advies hierover horen en/of er betere alternatieven zijn?

Groeten,

Stefaan

[ Voor 43% gewijzigd door Stefuit op 03-04-2018 19:03 ]

Alle reacties

Verwijderd

5 GHz is preferabel ja.

Je kan er ook voor gaan, om met 60 GHz te werken. Daar zijn nog niet veel stations in de buurt en zal bijna tot geen interferentie. Is wel iets duurder, maar lees de plus en met name de minpunten van de Loco M5.

https://www.eurodk.com/en...k-wap/routerboard-wap-60g

Als je weegbrug in "the middle of nowhere" staat, dan kan je ook voor de M5 gaan.

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-11 12:14
De Nanostation AC is de opvolger van de Loco's.
https://www.ubnt.com/airmax/nanostation-ac/

Dat zou iig mijn voorkeur hebben.

50meter is prima te doen maar is er een schone zichtlijn? Dat bepaalt de resultaten in grote mate :P

U+

• Stefuit
Wel, het is de overkant van de straat en er staat niks in de weg :) . Zou wel denken om het hoog genoeg te hangen zodat het signaal niet verstoord wordt door een vrachtwagen die passeert.

Het is ook nogal landelijk daar dus qua bewoning valt het wel mee. Er staan maar een paar huizen in de buurt.

De Nanostation AC is wel een pakje duurder dan de M5 :p. Aangezien het toch maar is voor een bonnetje door te mailen zou ik misschien wel de M5 overwegen.

Heb ook gezien dat er een Nanostation AC loco is maar daar ga ik me nu wat meer over informeren.

• Jeroen_ae92
Stefuit schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 20:54:
Wel, het is de overkant van de straat en er staat niks in de weg :) . Zou wel denken om het hoog genoeg te hangen zodat het signaal niet verstoord wordt door een vrachtwagen die passeert.

Het is ook nogal landelijk daar dus qua bewoning valt het wel mee. Er staan maar een paar huizen in de buurt.

De Nanostation AC is wel een pakje duurder dan de M5 :p. Aangezien het toch maar is voor een bonnetje door te mailen zou ik misschien wel de M5 overwegen.

Heb ook gezien dat er een Nanostation AC loco is maar daar ga ik me nu wat meer over informeren.
Die Loco bedoel ik dus ook. Die zijn €53,50 p/s.

U+

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

@Stefuit 50 m is dichtbij.
Heb hier de AC Loco in gebruik over 70m, maar ze kunnen bij Line Of Site en vrije fresnsl zone wel over 10km goed werken.

Zeer stabiel en zeer snel hier in ieder geval.

Heb zelf een slangenklem gebruikt om ze op te hangen, ipv de tiewrap die er bij is geleverd.

Het meest eenvoudige is om.ze thuis tegenover elkaar te zetten en ze dan in te stellen tot je tevreden bent.

Zet de cliënt op auto MHz, als je iets veranderd aan de "zender", dan maakt de cliënt na korte tijd vanzelf weer verbinding.

Succes!

Te koop....

• Stefuit
albino71 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 21:06:
@Stefuit 50 m is dichtbij.
Heb hier de AC Loco in gebruik over 70m, maar ze kunnen bij Line Of Site en vrije fresnsl zone wel over 10km goed werken.

Zeer stabiel en zeer snel hier in ieder geval.

Heb zelf een slangenklem gebruikt om ze op te hangen, ipv de tiewrap die er bij is geleverd.

Het meest eenvoudige is om.ze thuis tegenover elkaar te zetten en ze dan in te stellen tot je tevreden bent.

Zet de cliënt op auto MHz, als je iets veranderd aan de "zender", dan maakt de cliënt na korte tijd vanzelf weer verbinding.

Succes!
Ok, dat is al goed :). Waar heb je de jouwe gehaald als ik vragen mag? Zie ze staan op centralpoint voor 53 ongeveer.

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-11 16:53

HKS-Skyline

Vroooom ?

Deze optie is nog wat voordeliger:

pricewatch: TP-Link Outdoor 5GHz 300Mbps High power Wireless

60Ghz zou ik niet aan beginnen, als er ook maar een lieveheersbeestje tussendoor vliegt heb je bij wijze van spreken al signaalverlies en heeft enkel voordelen als latency een probleem is. Voor het uitlezen van meetdata is 5Ghz goed zat.

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:48
5 GHz is prima. 60 GHz zou ik niet aan beginnen is a) niet nodig voor de snelheid die je nodig hebt en b) erg makkelijk te beïnvloeden. Een vogel kan je signaal al verstoren.

Hou wel er rekening mee dat je poe adapters nodig hebt!

Verwijderd

En hoe "lang" blokkeert een vogel in de bundel? Hoe groot is je latency? Als je 100 msec latency hebt, heb je even een dipje. Maar 100 msec voor een vogel....

• HKS-Skyline

HKS-Skyline

Vroooom ?

Verwijderd schreef op woensdag 4 april 2018 @ 14:15:
En hoe "lang" blokkeert een vogel in de bundel? Hoe groot is je latency? Als je 100 msec latency hebt, heb je even een dipje. Maar 100 msec voor een vogel....
Daar gaat het niet om. Als het aan de overkant van de straat is en er staat een vrachtwagen tussen dan heb je niets meer. Met 5Ghz heb je mogelijk nog signaal, met 2.4Ghz heb je zeker signaal. Het punt is dat als je geen latency gevoelige dingen doet zoals gamen, VR etc, dan ben je beter af met 2.4 of 5Ghz.

Verwijderd

Kan je gelijk in hebben. Als de nanostation hoog genoeg staat, dan is die vrachtwagen geen probleem. Volgens mij is een vrachtwagen 4,5 - 5 meter hoog (corrigeer als dat niet zo is). Dus als de zender en ontvanger op de tweede verdieping staan met een kleine poot (1 meter satelliet schotel frame met 4 ballast tegels), dan heb je al 7 á 8 meter. Even Fresnel zone uitrekenen.....

maar de TS kan beter vertellen wat de omstandigheden zijn ter plekke (hoogte gebouw, aantal vrachtwagens, passeren of stilstaan etc....)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom überhaupt 60Ghz willen gebruiken? Op 5Ghz zal je een prima verbinding hebben over 50 meter afstand, zeker als het een rustige locatie is met vrij zicht. De eisen liggen zo te horen erg laag en het gaat puur over wat gegevens en een foto, niet heel spectaculair.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-11 17:27
Voor een vergelijkbare situatie gebruik ik NanoBeam 5AC.
Hiermee heb ik een separaat subnet gemaakt via de draadloze verbinding naar een parkeertrein om de slagboom te kunnen bedienen middels kenteken-herkeninning.
De afstand is hier ongeveer 300 meter

• Jan-man
Verwijderd schreef op woensdag 4 april 2018 @ 14:15:
Vogel gaat op je versterker zitten en je signaal is al weg bij 60 GHz bij 5 en 2,4 GHz niet! Daarnaast gaat het om wat tekst data en een foto die per mail wordt verzonden dus ~2 mb aan data per keer ?. Dus waarom dan 60 GHz nemen ? Is echt nergens voor nodig. En er is er nog vrijwel geen hardware voor te krijgen voor normale prijzen.

Je pakt gewoon deze op 5 ghz:

https://www.wifishop.nl/u...tation-nsm5-kit/pid=40666

met 2 * deze

https://www.wifishop.nl/t...2-3af-compliant/pid=25833

Ben je 310 euro kwijt en een half dagje werk. Kan vast nog wel ergens goedkoper ik heb gewoon de eerste google shop hit gepakt :P. Die hang je dan op een meter of 6/7 hoog ivm hoogte vrachtwagen en gaan met de banaan.

Verwijderd

Tja, een vogel gaat OP het apparaat zitten. Niet ERVOOR. Dat beest verstoort het stralingspatroon niet. Dus dat argument is niet van toepassing.

Voor dat geld wat jij noemt:

Dat is weliswaar voor één apparaat. Maar wel helemaal compleet, met PoE adapter en bevestigingsmateriaal. Plus rond de 10 euro verzendkosten, ben je met +/- 170 euro klaar. Nu nog tegelframe en je hebt een schone storingsvrije verbinding.

• Jan-man
Verwijderd schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:58:
Tja, een vogel gaat OP het apparaat zitten. Niet ERVOOR. Dat beest verstoort het stralingspatroon niet. Dus dat argument is niet van toepassing.

Voor dat geld wat jij noemt:

Dat is weliswaar voor één apparaat. Maar wel helemaal compleet, met PoE adapter en bevestigingsmateriaal. Plus rond de 10 euro verzendkosten, ben je met +/- 170 euro klaar. Nu nog tegelframe en je hebt een schone storingsvrije verbinding.
Vogels hebben ook geen staart 8)7 een papiertje is al genoeg om het signaal te blokkeren van 60 GHz laat staan een staart van een vogel. Naja papiertje misschien overdreven maar een kartonnen doos blokkeert het wel iig.

Dat apparaat wat je aanhaalt kost 220 in nl die m5 kan ook veel goedkoper uit het buitenland gehaald worden. Daarnaast die mikrotik slechts 2 maanden op de markt daar ga ik nog geen geld op inzetten.

Uiteindelijk zal ts zelf moeten kiezen en mijn advies is gewoon te gaan voor 5 GHz. Of dat nou unifi is of mikrotik of welk ander merk dan ook dat is me om het even.

[ Voor 6% gewijzigd door Jan-man op 04-04-2018 17:41 ]

• HKS-Skyline

HKS-Skyline

Vroooom ?

Jan-man schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:56:
[...]

Vogel gaat op je versterker zitten en je signaal is al weg bij 60 GHz bij 5 en 2,4 GHz niet! Daarnaast gaat het om wat tekst data en een foto die per mail wordt verzonden dus ~2 mb aan data per keer ?. Dus waarom dan 60 GHz nemen ? Is echt nergens voor nodig. En er is er nog vrijwel geen hardware voor te krijgen voor normale prijzen.

Je pakt gewoon deze op 5 ghz:

https://www.wifishop.nl/u...tation-nsm5-kit/pid=40666

met 2 * deze

https://www.wifishop.nl/t...2-3af-compliant/pid=25833

Ben je 310 euro kwijt en een half dagje werk. Kan vast nog wel ergens goedkoper ik heb gewoon de eerste google shop hit gepakt :P. Die hang je dan op een meter of 6/7 hoog ivm hoogte vrachtwagen en gaan met de banaan.
Ik zou voor de TP-Link gaan, daar krijg je er voor 45 euro per stuk nog een POE injector bij ook en ben je met 90 euro klaar.

• Stefuit
Bedankt voor de input die jullie geven.

Hmm twijfel nu tussen de TP link en Ubiquiti

Prijsverschil met de TP link is niet heel groot maar je hebt dan wel een AC verbinding.
Moet er dan nog wel 2 POE injector bijkopen en wat kabel zo te zien...

• NL_Scratch
  • Laatst online: 13:36
Alternatief kan nog een setje engenius enh 500 zijn. Hebben wij veel gebruikt tot afstanden van enkele honderden meters. Komen compleet met poe adapters en draaien tot op de dag van vandaag nog erg stabiel.

Unifi is een tikkie sneller, maar het zal allemaal wel prima werken mits goed ingesteld, opgehangen en uitgericht.

Tp-link heb ik een wat minder gevoel bij, hun routers etc. Prima.voor thuis, maar zakelijk stap ik liever naar de semi proffesionals als unifi, engenius, etc.

Vergeet ook niet om outdoor utp kabel te gebruiken en het liefst even door een mantelbuis.

Succes

[ Voor 15% gewijzigd door NL_Scratch op 04-04-2018 18:24 ]

• Jan-man
Stefuit schreef op woensdag 4 april 2018 @ 18:00:
Bedankt voor de input die jullie geven.

Hmm twijfel nu tussen de TP link en Ubiquiti

Prijsverschil met de TP link is niet heel groot maar je hebt dan wel een AC verbinding.
Moet er dan nog wel 2 POE injector bijkopen en wat kabel zo te zien...
https://m.wifishop.nl/ubiquiti-nanostation-loco-m5/pid=46783

Je kan ook die pakken das zonder de ophang beugels en scheelt weer dikke 100 euro op wat ik zonet noemde.

Heb geen ervaring met die tp-link maar wat betreft de specs lijkt het me voldoende voor wat jij wil. En ook erg mooi geprijst. Misschien dat op YouTube er iets over te vinden is ?

Zelf gebruik ik altijd unifi maar dat is een persoonlijke voorkeur aangezien ik thuis ook alles van unifi heb.

• Jeroen_ae92
Maar voor die Loco M5 is reeds een AC vervanger. Die kosten €3,50 meer per stuk maar zijn meer toekomstbestendig. Ik zou iig geen uitlopend model meer kopen.

U+

• Jan-man
Jeroen_ae92 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 18:48:
Maar voor die Loco M5 is reeds een AC vervanger. Die kosten €3,50 meer per stuk maar zijn meer toekomstbestendig. Ik zou iig geen uitlopend model meer kopen.
Welke is dat dan ?

• Stefuit

• Jeroen_ae92
Juist, de Nanostation AC loco. Kosten iets van €53,50

U+

• Jan-man
https://www.centralpoint....MeaoJSSodoCFRFB4AodkYoJ4w

Deze dus :) heeft wel passive poe nodig dus wel de juiste adapters meebestellen.

• Stefuit

• C0okiejar
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:55

C0okiejar

Ik weet dat ik niks weet.

Let wel op dat er ook PoE adapters in omloop zijn die 10/100 zijn (oudere modellen). Even goed checken als je die los besteld.

• Stefuit
Let wel op dat er ook PoE adapters in omloop zijn die 10/100 zijn (oudere modellen). Even goed checken als je die los besteld.
Bedankt van de tip. Deze zou 1Gbps moeten geven op 24v

Verwijderd

Tja, heb je aan 100 Mbps niet genoeg? Ik werkte in een (serieus) bedrijf, en 80 man zat op 10/100 switches (Cisco Catalyst), en een "schamelijke" 80 Mbps fibre. En de servers stonden dus in een andere locatie (80 km verder).
Dus al het netwerkschijf verkeer ging over die 80 Mbps lijn.

Ik heb daar 4 jaar gewerkt, en nooit geweten dat het "maar" 80 Mbps is. Nooit gemerkt.

En helemaal, als de TS zegt dat het alleen maar gaat om een paar mails dat het apparaat verstuurt..... tja.... dan heb je aan 20 Mbps meer dan genoeg.....

• Jan-man
Dat is de juiste en gewoon 10/100/1000 En als je wel een oude zou krijgen de 10/100 Werkt ook wel.

Als het maar 24v pasive poe is :).

[ Voor 4% gewijzigd door Jan-man op 04-04-2018 21:28 ]

• Stefuit
Verwijderd schreef op woensdag 4 april 2018 @ 21:20:
Tja, heb je aan 100 Mbps niet genoeg? Ik werkte in een (serieus) bedrijf, en 80 man zat op 10/100 switches (Cisco Catalyst), en een "schamelijke" 80 Mbps fibre. En de servers stonden dus in een andere locatie (80 km verder).
Dus al het netwerkschijf verkeer ging over die 80 Mbps lijn.

Ik heb daar 4 jaar gewerkt, en nooit geweten dat het "maar" 80 Mbps is. Nooit gemerkt.

En helemaal, als de TS zegt dat het alleen maar gaat om een paar mails dat het apparaat verstuurt..... tja.... dan heb je aan 20 Mbps meer dan genoeg.....
Ja dat klopt wel. Maar voor dat beetje meer heb je toch een Gbit. Je weet maar nooit :)

Verwijderd

Dat klopt dan ook wel.....

Het gaat niet zo zeer om de "snelheid in Mbps". Veel beter is kijken naar de latency.

Waarom denk je dat glasvezel zooooo veel sneller is.... En niet omdat ze 500 Mbps kunnen leveren. Een gewone website (bv. nu.nl) ophalen gaat NIET met 500 Mbps. Het gaat om de tijd die nadat jij op een link hebt geklikt, de webpagina geladen is. Als dat "pats, boem, meteen op het scherm staat", dan schreeuw jij: Ik heb een supersnelle verbinding! YEAH....

Terwijl het "maar" een 100 MBps glasvezel is.

En als je nu dat vergelijkt met een 100 Mbps VDSL of kabel lijn....... hoe kan het dat deze lijnen "trager" zijn. Ze zijn toch ook 100 Mbps?

Correct.... maar de latency is belangrijk. En deze is bij fibre het kleinst van allemaal.

Uiteraard, een 4k film downloaden gaat met 500 Mbps sneller dan met 100 Mbps, maar voor die Facebook updates, mails, NS app, webbrowsing...... niet nodig.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:17
@Verwijderd klinkt theoretisch leuk maar in de praktijk merk je het verschil tussen fibre en dsl niet hoor bij het gros aan webpaginas.verschil zit hem veel meer in de wifi/de website.

@Stefuit
Goed advies is pas mogelijk als we weten wat voor verkeer er over de lijn gaat in Mbps. Als je het niet weet, koop voor die par euro meer de laatste ubiquiti ptp en ga het gewoon testen :)

CISSP! Drop your encryption keys!

• Jan-man
@laurens0619 betreft alleen een mail met meetgegevens en een foto van het kenteken.

Dus met de nanostation ac heeft hij meer dan genoeg ruimte om nog een kantoor bij de weegbrug met meerdere collega's te voorzien van lokale bandbreedte :).

• Stefuit
Jan-man schreef op donderdag 5 april 2018 @ 07:57:
@laurens0619 betreft alleen een mail met meetgegevens en een foto van het kenteken.

Dus met de nanostation ac heeft hij meer dan genoeg ruimte om nog een kantoor bij de weegbrug met meerdere collega's te voorzien van lokale bandbreedte :).
Zo een vaart loopt het nu ook niet hoor voor nog een kantoor bij te plaatsen :P .

Maar ik ben er wel uit nu denk ik dat het met de AC en de POE injectors wel zal lukken.
Pagina: 1