Skoda Fabia 1.2 TDI voor een te lage prijs

Pagina: 1
Acties:
  • 5.947 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1059315

Topicstarter
Dag allemaal,

Ik ben van plan om een 2011 Skoda 1.2 TDI te kopen van een kennis van mij.
De auto heeft 160k km op de teller.
Hij zegt dat die auto niet zo in orde is maar toen ik hem reed leek het een goeie auto behalve dat hij pas vanaf 3000 toeren een beetje harder optrekt maar volgens mij nog steeds niet hard genoeg. Als ik moest gokken dan zou ik zeggen dat de roetfilter verstopt zit en dat het makkelijk oplosbaar is met een DPF cleaner die je met je diesel mengt.
Maar ik hoor toch liever eerst jullie ervaring voor ik deze auto koop.
Hij vraagt rond de 2300 euro.
Wat is jullie mening?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-06 08:49
Doe jezelf een plezier en blijf weg bij het 1.2 tdi blok, maar da’s mijn mening.

€2300 is niet veel nee, maar auto’s met een 1.2 tdi zijn ook niet bijster veel waart. Ze kennen veel problemen met egr klep, en ik twijfel of dpf cleaner zo;n blok gaat helpen. Maar als hij zegr dat er wat mis mee is, kan ‘ie vast ook wel aangeven wat?

Daarnaast heeft zo’n ding 75pk, echt hard optrekken zal ‘ie nooit doen.

[ Voor 11% gewijzigd door ErgoStijn op 03-04-2018 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ErgoStijn schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 18:22:
Doe jezelf een plezier en blijf weg bij het 1.2 tdi blok, maar da’s mijn mening.

€2300 is niet veel nee, maar auto’s met een 1.2 tdi zijn ook niet bijster veel waart. Ze kennen veel problemen met egr klep, en ik twijfel of dpf cleaner zo;n blok gaat helpen. Maar als hij zegr dat er wat mis mee is, kan ‘ie vast ook wel aangeven wat?

Daarnaast heeft zo’n ding 75pk, echt hard optrekken zal ‘ie nooit doen.
Danku voor je de waarschuwing,
Hij kent helaas niet veel over auto's hij heeft me gewoon gezegd dat hij niet lekker rijdt/remt.
Kan ik niet gewoon EGR & roetfilter gewoon eraf halen en zo verder rijden?
volgens mij hebben veel auto's problemen met EGR en DPF omdat europa de auto makers verplicht.
we hebben ook de auto met ODB gelezen en het toonde aan dat er iets mis was met de roetfilter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Anoniem: 1059315 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 18:35:
[...]

Kan ik niet gewoon EGR & roetfilter gewoon eraf halen en zo verder rijden?
Goed plan! Grote kans dat je direct niet meer door de APK komt, je enige druk mist op je cylinders en dat ook de "druk" richting de uitlaat niet voldoende is om lekker te kunnen uitademen.

Maar als dat ding pas bij 3000rpm begint te trekken, kan je er bijna gif op innemen dat de turbo gewoon defect/gejat is. Het blok staat in de boeken voor 180Nm bij 2000rpm en dat is dus met optimale druk.

Laten staan!

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MAX3400 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 18:39:
[...]

Goed plan! Grote kans dat je direct niet meer door de APK komt, je enige druk mist op je cylinders en dat ook de "druk" richting de uitlaat niet voldoende is om lekker te kunnen uitademen.

Maar als dat ding pas bij 3000rpm begint te trekken, kan je er bijna gif op innemen dat de turbo gewoon defect/gejat is. Het blok staat in de boeken voor 180Nm bij 2000rpm en dat is dus met optimale druk.

Laten staan!
ik was ook van plan om dat na de apk te doen :P
is er geen manier om de turbo te testen voor ik hem aankoop?
ergostijn heeft wel gelijk die ding heeft maar 70pk en dit is de eerste keer dat ik met zo'n auto rijdt, het kan zijn dat ik fout ben.
aan de andere kant je hebt ook gelijk, normaal gezien moet de auto optrekken rond 2000 toeren en dat doet hij ook maar gewoon niet genoeg. (denk ik,want bij 3000 toeren trekt hij harder)
ik heb net op youtube een acceleration test gezien en het nam 18 seconden om tot 100km/u te acceleren
volgende keer zal ik ook de tijd nemen maar ik weet niet wat ik moet verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01:44

NeHoX

Gamer + PV

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Anoniem: 1059315 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 18:48:
[...]

ik was ook van plan om dat na de apk te doen :P
En dan? Volgend jaar weer inbouwen voor de APK? En dan met een "vuile motor" denken door de APK te komen?
is er geen manier om de turbo te testen voor ik hem aankoop?
Niet voor dat geld; dan moet je de auto meenemen en proberen op een rollenbank te zetten.
ergostijn heeft wel gelijk die ding heeft maar 70pk en dit is de eerste keer dat ik met zo'n auto rijdt, het kan zijn dat ik fout ben.
Is het ook de eerste keer dat je een auto koopt? Tenminste, gezien je vraagstelling wel :)
ik heb net op youtube een acceleration test gezien en het nam 18 seconden om tot 100km/u te acceleren
Klinkt dus als een stadswagentje. Meningen kunnen verschillen maar zelf 10 seconden naar de 100 vind ik al "traag" en dat merk je op verschillende momenten zoals snel/tussentijds inhalen op hogere snelheden bijvoorbeeld.
Zeker geen slecht idee maar om nou 14% van de aankoopprijs eerst uit te geven aan een keuring... Vind ik wat veel; als je het op een akkoordje weet te gooien met een garage in de buurt, kan je soms met een uurtje werk en wat meten, ook een goed beeld krijgen van een auto. En dat kost je ergens tussen de 70 en 120 Euro. Ja, het is wel veel zelf regelen maar ja.

[ Voor 21% gewijzigd door MAX3400 op 03-04-2018 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:53

Yucon

*broem*

Ik vond ze wel aardig rijden, maar ik meen me te herinneren dat de EGR klep vrij duur was en vaak kapot ging.

Maar dan iets anders; moderne diesels zijn behoorlijk ingewikkeld. Dit exemplaar heeft de schijn tegen wat betreft het in orde zijn, en je lijkt zelf niet bijzonder ervaren met dit soort zaken. Echte monteurs hebben al moeite zat met diesel troubleshooting; is het nu wel zo'n goed idee om er op te gokken dat het wel mee zal vallen?

2300 euro valt aan de andere kant wel weer mee. Het risico lijkt beperkt als loop je wel kans hem in 1x vrijwel compleet af te schrijven als het tegenvalt.

edit:
(denk ik,want bij 3000 toeren trekt hij harder)
Dat hoort bij dit blok. Wel fijn, want zo kan je tenminste makkelijker inhalen.

Dit mag in dit topic ook niet ontbreken. Weet wel wat je koopt tenslotte

[ Voor 36% gewijzigd door Yucon op 03-04-2018 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Een 1.2TDI Bharat4 haalt 187km/h. En dat met 55kW uit dat motortje, om maar even wat tegenover te zetten. Sterker nog, ik was bang om hoger als 3800rpm te gaan ookal liet het blokje voelen dat het nog meer kon hebben. Het probleem met dat 1.2TDI EA189 blokje is dat de VGT turbo te groot is voor dat slagvolume maar er bestaat geen kleinere VGT turbo.

De motor trekt gewoon niet lekker onder de 1800rpm vanwege deze tekortkoming. De opvolger van dit blokje, de EA288 1.4TDI heeft 70% meer koppel onderin dankzij die 200cc extra slagvolume. Problemen met de EGR kom je enkel tegen wegens te korte ritten (condensafzetting als ik me niet vergis). En mede door die EGR problemen kom je uiteindelijk ook met de DPF in de problemen.

Dit blokje heeft eigenlijk 3 problemen. Het turbogat, het slagvolume en de toerenbegrenzer (aldus collega die met een S6 reed destijds ;) ). Maar een 1.2TDI EA189 is opzich geen slecht blok.

[ Voor 22% gewijzigd door Chevy454 op 03-04-2018 19:43 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Chevy454 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 19:39:
De motor trekt gewoon niet lekker onder de 1800rpm vanwege deze tekortkoming. De opvolger van dit blokje, de EA288 1.4TDI heeft 70% meer koppel onderin dankzij die 200cc extra slagvolume. Problemen met de EGR kom je enkel tegen wegens te korte ritten (condensafzetting als ik me niet vergis). En mede door die EGR problemen kom je uiteindelijk ook met de DPF in de problemen.
Ik heb zelf zo'n 50dkm/jr met een ibiza met een 1.2tdi gereden en er is 3x een nieuwe EGR klep in gegaan. Collega's met dezelfde motor hadden ongeveer hetzelfde patroon dus ik denk niet dat het specifiek met korte ritten te maken heeft. Bij de derde nieuwe klep leek het trouwens wel een soort van opgelost en heb ik nog 35dkm gereden voor ik hem ingeleverd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
welke auto raden jullie aan dan? budget is 2500 euro.
Ik heb een beetje onderzoek gedaan en ze zeggen dat japanese auto's meer betrouwbaar zijn
klopt dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Anoniem: 1059315 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 22:03:
welke auto raden jullie aan dan? budget is 2500 euro.
Ik heb een beetje onderzoek gedaan en ze zeggen dat japanese auto's meer betrouwbaar zijn
klopt dat?
Hahaha, andersom werkt het op GoT.

Welke auto's heb je gevonden, welke specifieke vragen heb je die niet in het handboekje of bij de dealer na te vragen zijn en welke eisen/wensen heb je aan een auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MAX3400 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 22:05:
[...]

Hahaha, andersom werkt het op GoT.

Welke auto's heb je gevonden, welke specifieke vragen heb je die niet in het handboekje of bij de dealer na te vragen zijn en welke eisen/wensen heb je aan een auto?
kleine wagen met 4/5 deuren, weinig verbruik en moet lange afstanden kunnen meegaan. (800km+)
eigelijk zoals de skoda fabia maar zonder de problemen.
wat vind je van deze? https://www.2dehands.be/a...-ohb-erbij-413970802.html

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 1059315 op 03-04-2018 22:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gehaktstaaf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:52
Je weet ze wel uit te kiezen.. Deze generatie Mazda is voorzien van de 1.6 diesel van PSA, en met name de eerste generatie daarvan, zoals in deze Mazda, staat niet echt bekend om z'n betrouwbaarheid.
Kort samengevat is het oliecarter te klein, de onderhoudsinterval te groot, waardoor er te veel vervuiling in de olie optreedt. Dit kan vervolgens weer leiden tot onder meer schade aan de turbo. Als het ding aantoonbaar om de 10K km nieuwe olie heeft gehad zou ik het wel aandurven, anders met een boog omheen lopen.
Ditzelfde 1.6 dieselblok vindt je onder meer ook in de Ford Focus, Citroën C4, Peugeot 307, Volvo V50, enz.

Weet je zeker dat je een diesel wilt hebben trouwens? Zeker omdat je een occasion uit België laat zien, meen dat daar de brandstofprijzen aardig gelijk getrokken zijn. Dan moet je nogal wat kilometers maken om financieel voordeel te halen uit het rijden op diesel. Zeker omdat de modernere diesels niet meer zo betrouwbaar zijn als vroeger, met alle roetfilters, EGR kleppen ed.

Vrijstaande woning 1998, 212m², RD3,6. Geen na-isolatie, originele beglazing. 100m² VV, Adlar 6KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Hoeveel km rij je per jaar?

Van die serie was de 2.0D veel beter, en in de praktijk ook ongeveer even duur als de 1.6D. Al weet ik zo niet direct of die ook in de mazda geleverd is.

[ Voor 74% gewijzigd door Yucon op 04-04-2018 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• motormuisje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03-2024
Volgens mij is voor 2012 een roetfilter geen afkeur punt. Je kan hem dan gewoon verwijderen en met de APK is dit geen probleem. het is wel raadzaam om hem naar een bedrijf te brengen die dit voor je doet. Dan kan alles uit de computer verwijderd worden zodat je er geen gekke meldingen van krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:58
Voor €2500,- kan je in België volgens mij voldoende diesels vinden tegenwoordig! Iedereen wil er vanaf.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171107_03174078

Volgens dat artikel worden ze zelfs steeds goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Chevy454 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 19:39:
...

Dit blokje heeft eigenlijk 3 problemen. Het turbogat, het slagvolume en de toerenbegrenzer (aldus collega die met een S6 reed destijds ;) ). Maar een 1.2TDI EA189 is opzich geen slecht blok.
Dan vergeet je nog het grootste punt: het is een 3 cilinder en rijdt (daardoor) als een beroerde trekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TheBrut3 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 14:57:
Voor €2500,- kan je in België volgens mij voldoende diesels vinden tegenwoordig! Iedereen wil er vanaf.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171107_03174078

Volgens dat artikel worden ze zelfs steeds goedkoper.
dat komt door belgie zijn "geniale" euronormen...
meer dan de helft van de voertuigen in belgie zijn nu nutteloos..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Yucon schreef op woensdag 4 april 2018 @ 12:40:
Hoeveel km rij je per jaar?

Van die serie was de 2.0D veel beter, en in de praktijk ook ongeveer even duur als de 1.6D. Al weet ik zo niet direct of die ook in de mazda geleverd is.
Ik ben van plan om lange afstanden te doen met deze wagen.
per jaar zou ik zeggen rond de 30 000 / 40 000 km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
gehaktstaaf schreef op woensdag 4 april 2018 @ 10:53:
Je weet ze wel uit te kiezen.. Deze generatie Mazda is voorzien van de 1.6 diesel van PSA, en met name de eerste generatie daarvan, zoals in deze Mazda, staat niet echt bekend om z'n betrouwbaarheid.
Kort samengevat is het oliecarter te klein, de onderhoudsinterval te groot, waardoor er te veel vervuiling in de olie optreedt. Dit kan vervolgens weer leiden tot onder meer schade aan de turbo. Als het ding aantoonbaar om de 10K km nieuwe olie heeft gehad zou ik het wel aandurven, anders met een boog omheen lopen.
Ditzelfde 1.6 dieselblok vindt je onder meer ook in de Ford Focus, Citroën C4, Peugeot 307, Volvo V50, enz.

Weet je zeker dat je een diesel wilt hebben trouwens? Zeker omdat je een occasion uit België laat zien, meen dat daar de brandstofprijzen aardig gelijk getrokken zijn. Dan moet je nogal wat kilometers maken om financieel voordeel te halen uit het rijden op diesel. Zeker omdat de modernere diesels niet meer zo betrouwbaar zijn als vroeger, met alle roetfilters, EGR kleppen ed.
Ik wil een diesel hebben omdat ik lange afstand mee wil doen en omdat benzine wagens nogal veel problemen hebben na 200 000km+
wat vinden jullie van deze wagen? https://www.2dehands.be/a...6-diesel-2-414118880.html

Danku trouwens voor de hulp allemaal en sorry voor mijn beperkte nederlands
franstalig hier :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Anoniem: 1059315 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 19:20:
[...]

Ik wil een diesel hebben omdat ik lange afstand mee wil doen en omdat benzine wagens nogal veel problemen hebben na 200 000km+
wat vinden jullie van deze wagen? https://www.2dehands.be/a...6-diesel-2-414118880.html

Probeer eens uit te zoeken waarom het een superkoopje is? Van horen zeggen waren er in het begin nogal wat problemen met die D4D blokken maar volgens mij was dat met name de 170pk versie. Het fijne weet ik er niet van. Misschien de moeite waard dat even te checken.

Is dit eventueel iets? Voor dit blok maken de km's niet zo veel uit.
https://www.2dehands.be/a...ford-focus-413538709.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Yucon schreef op woensdag 4 april 2018 @ 19:27:
[...]

Probeer eens uit te zoeken waarom het een superkoopje is? Van horen zeggen waren er in het begin nogal wat problemen met die D4D blokken maar volgens mij was dat met name de 170pk versie. Het fijne weet ik er niet van. Misschien de moeite waard dat even te checken.

Is dit eventueel iets? Voor dit blok maken de km's niet zo veel uit.
https://www.2dehands.be/a...ford-focus-413538709.html
Ik had onderzoek gedaan voor welke auto's het langste meegaan en toyota 2l d4d stond als eerste in de lijst samen met de 2.2l motor.
die ford focus lijkt goed maar helaas heb ik een auto nodig met 4/5 deuren.
wat vind je van deze auto?
de motor heeft tot nu goeie reviews op de internet
https://www.2dehands.be/a...iesel-2008-414123424.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:52
[...]

Wat je vergeet is dat een diesel meestal wordt gekocht om veel kilometers te maken. Veel kilometers betekent eerder onderhoud. Als de termijn 30K of 2 jaar is zal een diesel elk jaar of vaker onderhoud krijgen, een benzine waar amper mee gereden wordt eens per 2 jaar.
Olie wordt minder naarmate het veroudert, veel korte ritjes trekt vocht aan waardoor de olie slechter smeert, pakkingen worden na verloop van tijd hard, etc. Als jij een benzine en diesel van dezelfde leeftijd met dezelfde kilometers naast elkaar legt zal het elkaar weinig ontlopen.

Verder heeft een moderne diesel een paar grote gevoelige punten: roetfilter, EGR, turbo. Turbo is afhankelijk van goede kwaliteit olie, EGR en roetfilter zijn allergisch voor korte ritjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
_JGC_ schreef op donderdag 5 april 2018 @ 00:18:
[...]

Wat je vergeet is dat een diesel meestal wordt gekocht om veel kilometers te maken. Veel kilometers betekent eerder onderhoud. Als de termijn 30K of 2 jaar is zal een diesel elk jaar of vaker onderhoud krijgen, een benzine waar amper mee gereden wordt eens per 2 jaar.
Olie wordt minder naarmate het veroudert, veel korte ritjes trekt vocht aan waardoor de olie slechter smeert, pakkingen worden na verloop van tijd hard, etc. Als jij een benzine en diesel van dezelfde leeftijd met dezelfde kilometers naast elkaar legt zal het elkaar weinig ontlopen.

Verder heeft een moderne diesel een paar grote gevoelige punten: roetfilter, EGR, turbo. Turbo is afhankelijk van goede kwaliteit olie, EGR en roetfilter zijn allergisch voor korte ritjes.
Dus benzine is beter?
ik heb een opel gevonden met ketting en die is boven mijn budget maar ik wil zeker niet een kapotte auto kopen.
https://www.2dehands.be/a...-169-000km-414393415.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:30
Ik zou de 1.6HDI/TDCI niet direct afschrijven; moet idd goed onderhouden worden (zoals elke motor eigenlijk).

Rijden zelf met een FoFo uit 2008 met 290k inmiddels; rijdt gewoon goed. Elke 10-12k verse olie en oliefilter (kost mij 35e om de 6 maand)

Buiten de motor is de Focus ook vrij robuust;
accu, koppeling, vliegwiel, EGR, turbo, ophanging (behalve 2 rubbers vooraan), remleidingen,... Na 10 jaar allemaal nog origineel; ook vrij van roest, rammels, piepjes en kraakjes.
Interieurafwerking is beter bij andere merken maar alles doet het goed en zit goed in mekaar.

Heb hiervoor altijd BMW gereden en het stuur- en rijgedrag van de Focus is zeer leuk en bovendien comfortabel op hobbels ed. Dat was de 1 serie hiervoor absoluut niet.

Verder kan je ook kijken naar een Opel Astra met 1.7CDTI; dat is de dienstwagen op het werk en wordt al 8 jaar mishandeld en die krijg je niet stuk.
Is een Astra J: weet niet of die voor dat budget al te vinden zijn...
Met DPF trouwens en Euro 5; een FoFo is Euro 4.

[ Voor 3% gewijzigd door Aries.Mu op 05-04-2018 16:32 ]

iPhone 12 | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05-11-2024
Moet je vaak in steden zoals Brussel of Antwerpen zijn? Want in dat geval moet je zeker voor een wagen met een Euro 4 motor gaan. Zo niet, lijkt deze wagen me wel oké voor z'n prijs: https://www.2dehands.be/a...k-car-pass-414514012.html
Ik denk dat BMW z'n diesels wel op orde heeft, maar het jammere aan deze wagen is de gebarsten voorruit. Voor de rest is hij -denk ik- zo goedkoop omdat hij een Euro 3 motor heeft. Ziet er niet afgeragd of iets dergelijks uit, en is recent gekeurd. Ik weet niet wat anderen hier van denken?

[ Voor 3% gewijzigd door Mylan Piron op 05-04-2018 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-06 13:22

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 1059315 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 18:19:
Dag allemaal,

Ik ben van plan om een 2011 Skoda 1.2 TDI te kopen van een kennis van mij.
De auto heeft 160k km op de teller.
Hij zegt dat die auto niet zo in orde is maar toen ik hem reed leek het een goeie auto behalve dat hij pas vanaf 3000 toeren een beetje harder optrekt maar volgens mij nog steeds niet hard genoeg. Als ik moest gokken dan zou ik zeggen dat de roetfilter verstopt zit en dat het makkelijk oplosbaar is met een DPF cleaner die je met je diesel mengt.
Maar ik hoor toch liever eerst jullie ervaring voor ik deze auto koop.
Hij vraagt rond de 2300 euro.
Wat is jullie mening?
2300 euro is erg weinig. Wat is de leeftijd van de auto? Ik heb het zusje gereden met dezelfde motor ( Seat Ibiza 1.2TDI ).

Ook mijn mening is. Blijf ajb weg bij dit motorblok en versnellingsbak. Het rijd voor geen meter, het is een blok beton op de weg en de auto is verschrikkelijk onbetrouwbaar. Zaken die vaak snel kapot gaan zijn: EGR klep, verschildruksensor, onderdelen van de common rail, dieselinjectoren, koppelingsplaat ( breken stukken vanaf ) en de waterpomp is slecht, die gaat snel lekken.

De Ibiza is veruit de slechtste en beroerdste auto gehad waarin ik ooit heb gereden, en gezien de "service" en "coulance" van de garage en van PON kan ik niet anders zeggen om heel erg ver weg te blijven bij alles wat VAG is.

Kortom:
Het zit en rijd ontzettend ruk, je bent waarschijnlijk de hoofdprijs kwijt aan onderhoud, coulance ga je niet krijgen en met zo'n lage prijs ( 2300,- euro ) weet je gewoon dat je linksom of rechtsom genaaid gaat worden. Die prijs klopt namelijk absoluut niet.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:58
[...]

Waar komt toch dat idee vandaan dat benzine blokken na 200.000km op zijn? Tegenwoordig kunnen de blokken van veel merken dan nog wel een 100k, of zelfs 200k, mee.

Met 30 of 40k per jaar snap ik dat je aan een diesel denkt, maar ook dan kan een benzine nog steeds interessant zijn.

Ik denk dat je je met een budget van 2500 Euro eerder zorgen moet maken om onderhoud, want daar ga je hoe dan ook tegenaan lopen.
Ik zou voor een Japanner gaan. Een Yaris 1.3 is met minder dan 200.000 kilometer te vinden voor jouw budget, is bewezen betrouwbaar en gaat dan meestal nog wel even mee. Misschien niet de meest leuke auto om te zien, maar wel een “verstandige” keuze.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Anoniem: 1059315 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 16:10:
[...]

Dus benzine is beter?
ik heb een opel gevonden met ketting en die is boven mijn budget maar ik wil zeker niet een kapotte auto kopen.
https://www.2dehands.be/a...-169-000km-414393415.html
Benzine is niet per se beter, maar wel schoner en makkelijker in steden die milieuzones aan het invoeren zijn. Daar kom je straks met een tweedehands diesel van jouw budget gewoon niet meer binnen.

Verder lijkt die auto gewoon netjes. Weinig kilometers per jaar, in Nederland zou dat verdacht zijn, in België is het heel normaal om met 15K per jaar te gaan dieselen.

Mijn opmerking was meer om je van de illusie af te helpen dat een benzine bij 2 ton op is. Collega van me rijdt een BMW met 2 liter benzinemotor op LPG. Ruim 4 ton op de teller en 12 jaar oud, rijdt als een trein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

_JGC_ schreef op donderdag 5 april 2018 @ 19:00:
[...]

Benzine is niet per se beter
Dat valt nog te bezien. Een turboloos benzineblok heeft veel minder kans op dure reparaties dan een oude moderne diesel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

topic even niet gelezen en veel meningen :)

Hier mijn mening: een goede benzine is, in ieder geval in NL, minstens zo interessant als een diesel. Ik rij 35K per jaar en heb bewust een benzine voor deur gezet puur op basis van de volgende rekensom:

- verbruik benzine vs verbruik diesel?
- verschil wegenbelasting benzine vs. diesel?
- gemiddelde prijs per liter over afgelopen 3 jaar?

Ja, toen was het simpel; mijn type auto is goedkoper in benzine bij dus 3000km/maand want op diesel betaal ik dubbele wegenbelasting (in mijn situatie) en dat verschil krijg ik er niet uit in brandstofprijs & verbruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Yucon schreef op donderdag 5 april 2018 @ 20:03:
[...]

Dat valt nog te bezien. Een turboloos benzineblok heeft veel minder kans op dure reparaties dan een oude moderne diesel.
Bij moderne benzineblokken is dat ook maar de vraag. Ik heb jarenlang diesel gereden zonder storingen, mijn huidige auto heeft inmiddels 3 penbobines versleten en lust ook wel een slok olie. Ketting ipv riem is ook lang niet altijd positief, dingen willen nog wel eens oprekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolBee
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-04 18:01

ToolBee

Audiofiel met soldeerbout

Hoi, autofreak hier, en liefhebber.
Alle, nogmaals ALLE diesels van VAG zijn slecht ontworpen. Period.

Op alle autoblogs van deze wereld kun je je hierover inlezen. Het is helaas geen hype uit het nieuws en dieselgate staat hier zelfs (technisch) los van.

Om een of andere vage reden zijn de timings op de distributie, ook van veel benzine TFSI blokken, slecht ontorpen/afgesteld. Die duitsers lijken het daar gewoon verleerd, of het moest echt allemaal goedkope(re) rotzooi worden omdat ze ons haten. ;)

EGR kleppen gaan ook bij Fiat/Opel/(MV) vaak aan gort. Ookal omdat ze als Gti-tjes bereden worden. Ook niet fijn, voor geen enkele niet sportief afgestelde motor. En altijd warm rijden...
On-topic weer; Diesels worden nu massaal gedumpt, en zakken rap in waarde. Over een maand heb je een Fabia/Polo/A1/Ibiza met een lagere km-stand voor hetzelfde geld. Of een jongere, verzin maar.

Persoonlijk vind ik diesels een aanslag op onze gezondheid. Ik moet ook echt hoesten als er weer een diesel voorbij komt. En da's vaak zo'n VAG ding. Die stinken gewoon het hardst!

Bovendien zijn vanwege al eerder genoemde reparaties de financiële voordelen van dieselen al snel teniet gedaan.
Advies: koop liever benzine! :)

Het verleidelijke is wel dat de duitse auto's er na een aantal jaar nog heel knap bij staan. Het zijn verder gewoon zeer degelijke producten. Zoals we van ze gewend waren. De motoren gooien hier de laatste 10-15 jaar helaas letterlijk roet in het eten.

[ Voor 0% gewijzigd door ToolBee op 05-04-2018 22:38 . Reden: I-tje op een ander punt... ]

Gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

ToolBee schreef op donderdag 5 april 2018 @ 22:36:
Het verleidelijke is wel dat de duitse auto's er na een aantal jaar nog heel knap bij staan. Het zijn verder gewoon zeer degelijke producten. Zoals we van ze gewend waren. De motoren gooien hier de laatste 10-15 jaar helaas letterlijk roet in het eten.
Sorry hoor maar onzin? Afgezien van je zeer beperkte aantal bijdragen in Verkeer & Vervoer trap je in je post ongeveer alle generieke auto's van West-Europe (met uitzondering van Volvo) dus op 1 hoop... Diesel is ruk, benzine minder ruk afhankelijk van het merk wat je koopt?

Ondanks dat je zegt autoliefhebber te zijn, is je post niet heel genuanceerd; zal de rest van mijn mening wel even voor me houden aangezien je wel aangeeft dat bepaalde benzine-blokken in de huidige maatschappij/economie toch een betere keuze zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

_JGC_ schreef op donderdag 5 april 2018 @ 22:19:
[...]

Bij moderne benzineblokken is dat ook maar de vraag. Ik heb jarenlang diesel gereden zonder storingen, mijn huidige auto heeft inmiddels 3 penbobines versleten en lust ook wel een slok olie. Ketting ipv riem is ook lang niet altijd positief, dingen willen nog wel eens oprekken.
Dat is precies het punt. Een penbobine kost 1/10 van een dieselinjector. Die kettingen zijn inderdaad vervelender maar dat is bij specifieke modellen, meestal heb je daar geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolBee
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-04 18:01

ToolBee

Audiofiel met soldeerbout

Feit blijft dat je niet meer "gewoon een ton" op een volkswagen blok rijdt. En da's een trieste constatering. VW heeft zelfs de betrouwbaarheids (klanten!!!) onderzoeken in die heimat zelf geflest! Hoe on-duits, zeg maar, kun je het hebben. Italianen daarentegen... ;)

Maar we zullen niet te veel stereo-typeren nu en hier. Hoewel ik gek op stereo ben, maar dit geheel terzijde...

Ik zou wat kunnen linken als bron, maar dan ga ik een melee aan berichten linken uit het afgelpoen decennium, en da's een beetje te veel. Ik ga er vanuit dat "iedereen" nu wel weet dat er iets niet goed gegaan is bij de VW-techneuten.

Gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

ToolBee schreef op donderdag 5 april 2018 @ 23:00:
Feit blijft dat je niet meer "gewoon een ton" op een volkswagen blok rijdt.
Kom eens langs; staat hier een prive-A6 voor de deur met 152K op de teller met een 3.0TFSI en dat ding trekt nog steeds de stenen uit de straat en loopt netjes 1 op 14 op de snelweg. Wederom; je weerklinkt alleen maar andere forums/meningen zonder "historie" vanuit eigen ervaring op GoT. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

ToolBee schreef op donderdag 5 april 2018 @ 23:00:
Feit blijft dat je niet meer "gewoon een ton" op een volkswagen blok rijdt. En da's een trieste constatering. VW heeft zelfs de betrouwbaarheids (klanten!!!) onderzoeken in die heimat zelf geflest! Hoe on-duits, zeg maar, kun je het hebben. Italianen daarentegen... ;)

Maar we zullen niet te veel stereo-typeren nu en hier. Hoewel ik gek op stereo ben, maar dit geheel terzijde...

Ik zou wat kunnen linken als bron, maar dan ga ik een melee aan berichten linken uit het afgelpoen decennium, en da's een beetje te veel. Ik ga er vanuit dat "iedereen" nu wel weet dat er iets niet goed gegaan is bij de VW-techneuten.
Wat klets je? Er staat hier een Fabia met een 1.4 16V uit 2008 voor de deur. Ook een VW-blok. Heeft nu 285000 gelopen waarvan 1 ton op LPG, geen centje pijn. En dat was echt geen dure auto destijds. Gewoon regulier onderhoud en niet als een maniak rijden. Nu zou ik liever Volvo rijden met een 2.4 vijfcilinder, maar dat is net ff wat duurder.

Een familielid rijdt een Golf IV, daar staat nu 850dkm op zonder al te grote reparaties (uiteraard wel de slijtage.) Een vriend rijdt een Caravelle, ongeveer 6000km per maand. Gaat ook prima.

[ Voor 8% gewijzigd door 461943 op 05-04-2018 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:46

houthakker

Poehé

@lordkek, ontopic, zie hier en hier m.b.t. de 1.2 TDI. Als je 2300 euro te besteden hebt dan heb je 200 euro over voor extra onderhoud, dat is niet veel voor een kapotte EGR klep, roetfilter of turbo. Diesels zijn dezer dagen nu eenmaal complex. Compleet waardeloos zijn ze ook niet, er zijn best auto's met 400.000 km op de teller te vinden...

Ik zou verders dit (off)topic met alle rants vergeten en een nieuw advies topic aanmaken, waar bij je even aangeeft:
- budget, oké 2500 euro, wegenbelasting meegenomen? brandstof? verzekering?
- eisen aan de auto: groot, klein etc...
- aantal km's dat je gaat rijden per jaar
- waar je woont (woon je toevallig in belgië, dat is een groot verschil....).

ik zou niet voor elk motortype wat kan vinden een topic starten

[ Voor 4% gewijzigd door houthakker op 05-04-2018 23:36 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
houthakker schreef op donderdag 5 april 2018 @ 23:35:
@lordkek, ontopic, zie hier en hier m.b.t. de 1.2 TDI. Als je 2300 euro te besteden hebt dan heb je 200 euro over voor extra onderhoud, dat is niet veel voor een kapotte EGR klep, roetfilter of turbo. Diesels zijn dezer dagen nu eenmaal complex. Compleet waardeloos zijn ze ook niet, er zijn best auto's met 400.000 km op de teller te vinden...

Ik zou verders dit (off)topic met alle rants vergeten en een nieuw advies topic aanmaken, waar bij je even aangeeft:
- budget, oké 2500 euro, wegenbelasting meegenomen? brandstof? verzekering?
- eisen aan de auto: groot, klein etc...
- aantal km's dat je gaat rijden per jaar
- waar je woont (woon je toevallig in belgië, dat is een groot verschil....).

ik zou niet voor elk motortype wat kan vinden een topic starten
thanks, dat was slimmer ja
helaas heb ik deze forum pas gevonden terwijl ik zelf onderzoek deed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:46

houthakker

Poehé

Anoniem: 1059315 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 23:42:
[...]

thanks, dat was slimmer ja
helaas heb ik deze forum pas gevonden terwijl ik zelf onderzoek deed
Het viel me al op dat je je daarvoor speciaal had geregisteerd, maar waarom dan niet op een algemeen (vlaams) autoforum? http://www.autoforum.be/ Niet dat we je niet graag helpen hoor ;-).

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Yucon schreef op donderdag 5 april 2018 @ 22:45:
[...]

Dat is precies het punt. Een penbobine kost 1/10 van een dieselinjector. Die kettingen zijn inderdaad vervelender maar dat is bij specifieke modellen, meestal heb je daar geen last van.
Ik heb 11 jaar diesel gereden, nooit een verstuiver hoeven vervangen. Rijd nu 3 jaar benzine/LPG, 3 penbobines verder.
Zal ook vast aan de garage liggen, veel garages lezen storingen uit en gaan dan lukraak onderdelen vervangen. Weet nog dat mijn buren een Opel Zafira met roetfilter hadden gekocht. Die hebben veel ellende gehad, 2 garages hebben voor duizenden euro's aan onderdelen verwisseld en uiteindelijk bleek het roetfilter gewoon dicht te zitten.

Verder die kettingen... bij Opel, fiat en de jappen durf ik dat wel aan, bij VAG en PSA heb ik liever een riem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-06 16:20

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:De topicstart is ver onder maat en voldoet in geen zin aan wat we op Tweakers willen zien.

Zie Het algemeen beleid #quickstart voor tips waaraan een goed topic moet voldoen. Dit topic gaat nu op slot.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.