Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wotkemaniac
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-02 15:51
Ik wil een nieuwe laptop bestellen, maar twijfel aan enkele zaken, zoals de grafische kaart (en een klein beetje de processor).

Ik zal mijn laptop gaan gebruiken voor werk (veel Office), fotobewerking (amateurniveau) en casual gaming (World of Tanks, Battlefield 1)
Ik wil mijn laptop kunnen aansluiten op een monitor (Dell U3417W / AMVA en 60Hz).
Waarschijnlijk wil ik een laptop met een 15,6 inch 1080p 120 Hz scherm kiezen.

Nu twijfel ik of ik een gtx1060 of gtx1070 max q grafische kaart moet nemen. Kan de gtx1060 mijn wensen aan en is deze voldoende sterk genoeg voor de monitor waar op ik hem aan wil sluiten?

En nu ik lees dat vandaag de 8e generatie processors zijn uitgekomen, zal ik wachten of toch de i5 7300HQ / i7 7700HQ nemen?

Ik twijfelde heel erg over de MSI GS63, maar volgens mij heeft deze een TN-scherm. De nieuwe GS65 lijkt wel een IPS scherm (en 144Hz) te hebben.

Daarnaast ook enkele Clevo modellen aan het bekijken: 15CL75 (BTO) en 15HP95 of 15HR95 (Skikk). Iemand hier ervaring mee?

Het is wel enigzins belangrijk dat de schermen kleurecht zijn, maar de laptops die hier bekend om staan (Zbook e.d.) liggen buiten budget.

Budget max. € 2.400,-

Ik zie jullie reactie graag tegemoet. Alvast bedankt.

Beste antwoord (via wotkemaniac op 11-04-2018 20:45)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kleur-echt & gaming zie je vaak niet in hetzelfde straatje; voor games is een TN-scherm vaak de beste/snelste oplossing terwijl kleuren over het algemeen op IPS het beste naar voren komt. Persoonlijk, gezien het feit dat je zelf zegt "casual te gamen", zou ik sneller kiezen voor een IPS-scherm op 75Hz dan een TN op 120Hz.

Hiermee realiseer je meerdere zaken: de kosten blijven mogelijk lager, de GPU hoeft niet ontzettend zwaar te zijn om 120Hz aan te sturen en je kleuren bij fotobewerking, filmpjes kijken etc. blijven iets mooier.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Voor BF1 op 3440x1440 of op 1920x1080@120Hz is de GTX1070 geen overkill.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rutger465
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-08 20:03
let wel goed op de reviews aangezien de 1070 nogal tegenvalt als ze de koeling niet goed op orde hebben.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kleur-echt & gaming zie je vaak niet in hetzelfde straatje; voor games is een TN-scherm vaak de beste/snelste oplossing terwijl kleuren over het algemeen op IPS het beste naar voren komt. Persoonlijk, gezien het feit dat je zelf zegt "casual te gamen", zou ik sneller kiezen voor een IPS-scherm op 75Hz dan een TN op 120Hz.

Hiermee realiseer je meerdere zaken: de kosten blijven mogelijk lager, de GPU hoeft niet ontzettend zwaar te zijn om 120Hz aan te sturen en je kleuren bij fotobewerking, filmpjes kijken etc. blijven iets mooier.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wotkemaniac
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-02 15:51
Inmiddels een keuze gemaakt. Is de Skikk 15HR95 geworden. Heeft een i7 7700HQ, GTX1070 MAX Q, 16GB Corsair Vengeance geheugen (2400 MHz) en met 1TB WD Blue SSD (M2). Iedereen bedankt voor het advies. Laptop heeft een 120Hz scherm (no G-sync). Volgens mij een IPS scherm, maar weet dit niet helemaal zeker. Iedereen bedankt voor het advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:49
MAX3400 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 17:42:

Dit eerste is al heel lang niet meer het geval. IPS-panelen zijn tegenwoordig net zo geschikt voor gaming als TN panelen wat snelheid betreft. Toegegeven, het snelste TN paneel is sneller dan het snelste IPS-. Maar dit zijn niet meer verschillen die je met het blote oog kan waarnemen (mits je gewoon een degelijk IPS paneel hebt natuurlijk..) Kwa kijkhoeken en kleuren is een IPS paneel zelfs zwaar superieur. Een TN paneel tegenwoordig voor gaming lapopts is niets meer dan een pure besparing.
Pagina: 1