Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badouwes
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-08 11:56
Mijn 13 jarige dochter heeft 19 november 2015, na hard sparen een hele ruime €400 neergeteld voor een toestel met goede naam: Nexus 5x. In dit geval made by LG.

We praten nu einde maart 2018. 4 maanden na afloop garantie, en het toestel komt in een bootloop terecht. Bij nazoeken op internet blijkt dit een bekend probleem te zijn bij verschillende latere LG toestellen, waaronder ook de Nexus 5x.

Inmiddels is de winkel failliet gegaan. Blijft over de bekende zin van de NL wet: 'een apparaat moet voldoen aan de reële verwachting die je van een product' mag hebben. Welnu, LG is blijkbaar van mening dat een toestel van €400-500 een levensverwachting heeft van twee jaar. Zelfs als blijkt dat meerdere LG toestellen, ook binnen de twee jaren, dit defect tonen (blijkbaar gerelateerd aan ondeugdelijke soldeerverbindingen van de SOC).

Ik heb vandaag LG de derde en laatste kans gegeven om écht een oplossing te bieden... Als ze dat niet doen. ga ik ruchtbaarheid geven. Kassa, Consumentenbond en zo..... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alaksandus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 10:30

Alaksandus

Vae puto deus fio

Volgens de richtlijnen van Uneto-Vni is de levensduur van een telefoon ook 2 jaar.

https://www.uneto-vni.nl/...jnenafschrijvingsmethoden

Als men het heeft over wat de levensduur is van een elektrisch apparaat, dan wordt er naar Uneto-Vni gerefereerd.

Maar ja, het betreft hier een erkende fabricagefout. Maar zoals zoveel topics hier over de x5 is het kommer en kwel met de garantie afhandeling.

[ Voor 21% gewijzigd door Alaksandus op 03-04-2018 15:53 ]

Als een god in Nijmegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:32
Wat verwacht je van ons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badouwes
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-08 11:56
Ik hoop via dit bericht genoeg momentum te genereren (meer consumenten met dit probleem) om LG te bewegen met een passende oplossing te komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Het probleem wat je hebt is dat die 'conformiteitsgarantie' iets is wat de winkel je moet garanderen. LG mag dit dus gewoon weigeren en je hebt pech dat de winkel failliet is gegaan. Erg lullig voor je dochter, maar je gaat hier niets voor elkaar krijgen.

Overigens is dat Uneto-vni onderzoek waardeloos, telefoons met vervangbare batterij gaan bijvoorbeeld veel langer mee dan met vaste batterij. Ze scheren alles over één kam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Rannasha

Does not compute.

Verwijderd schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:57:
Het probleem wat je hebt is dat die 'conformiteitsgarantie' iets is wat de winkel je moet garanderen. LG mag dit dus gewoon weigeren en je hebt pech dat de winkel failliet is gegaan. Erg lullig voor je dochter, maar je gaat hier niets voor elkaar krijgen.
Dit is het belangrijkste punt. Er is een overeenkomst tussen klant en winkel, niet tussen klant en fabrikant. De winkel moet dan ook zorgen dat de rechten van de klant nageleefd worden. Achter de schermen zal de winkel het met de fabrikant moeten regelen, maar dat is voor de klant niet relevant. De fabrikant heeft op zijn beurt geen verplichtingen ten opzichte van de klant. Eventuele extra garantie of service, bovenop wat de winkel biedt is compleet optioneel.

Omdat de winkel failliet is, is de aanspraak op garantie dus ook weg. Soms zie je dat bij het failliet gaan van een winkel een distributeur of fabrikant uit coulance de garantie overneemt, maar dit is absoluut niet verplicht. In dit geval kan LG dus weigeren om iets te doen. Dat is erg vervelend voor de klant, maar het is helaas niet anders.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

badouwes schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:46:
Inmiddels is de winkel failliet gegaan.
Een ander recht dan bij de verkoper heb je voor de wet niet, en die is failliet. Fabrikanten bieden soms een garantie, maar mogen daarbij afwijken van wat de wet de verkoper voorschrijft. Met andere woorden, je hebt geen poot om op te staan.
Alaksandus schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:52:
Volgens de richtlijnen van Uneto-Vni is de levensduur van een telefoon ook 2 jaar.

https://www.uneto-vni.nl/...jnenafschrijvingsmethoden

Als men het heeft over wat de levensduur is van een elektrisch apparaat, dan wordt er naar Uneto-Vni gerefereerd.

Maar ja, het betreft hier een erkende fabricagefout. Maar zoals zoveel topics hier over de x5 is het kommer en kwel met de garantie afhandeling.
Die lijst is GEEN levensduur en dus ook niet 1:1 bruikbaar voor garantieclaims. Wel kan je stellen dat het in ieder geval niet korter kan zijn dan daar staat. Ik heb dat al eens door Uneto laten bevestigen. Winkels wijzen er graag naar, maar de lijst gaat over hoe lang mensen bepaalde dingen gemiddeld gebruiken. De meeste mensen vervangen een telefoon niet omdat deze defect is maar omdat ze iets nieuwers willen.
Ik heb vandaag LG de derde en laatste kans gegeven om écht een oplossing te bieden... Als ze dat niet doen. ga ik ruchtbaarheid geven. Kassa, Consumentenbond en zo..... :(
Zoals je het opschrijft, is dat laster/smaad/afdreiging (chantage)
Wetboek van Strafrecht Artikel 261
1. Hij die opzettelijk iemands eer of goede naam aanrandt, door telastlegging van een bepaald feit, met het kennelijke doel om daaraan ruchtbaarheid te geven, wordt, als schuldig aan smaad, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.

Wetboek van Strafrecht Artikel 318
1. Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, door bedreiging met smaad, smaadschrift of openbaring van een geheim iemand dwingt hetzij tot de afgifte van enig goed dat geheel of ten dele aan deze of aan een derde toebehoort, hetzij tot het aangaan van een schuld of het teniet doen van een inschuld, hetzij tot het ter beschikking stellen van gegevens, wordt als schuldig aan afdreiging, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie.

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2018 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:57
Dat is de wet, maar als je als fabrikant weet dat er nog toestellen binnen garantietermijn met hetzelfde defect zitten, dan regel je iets.
klacht indienen via de ombudsman of zo.

Voila TS: hier is je stukje momentum.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klacht indienen via de ombudsman of zo.
Wait. Wut? Op basis van?... :+ Je weet dat de ombudsman voor klachten over de overheid is?
Iets roepen is vast... leuk? ofzo? Maar het zou leuk zijn als je iets bijdraagt dat werkelijk op iets gebaseerd is.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2018 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alaksandus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 10:30

Alaksandus

Vae puto deus fio

Verwijderd schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 16:09:
[...]

Een ander recht dan bij de verkoper heb je voor de wet niet, en die is failliet. Fabrikanten bieden soms een garantie, maar mogen daarbij afwijken van wat de wet de verkoper voorschrijft. Met andere woorden, je hebt geen poot om op te staan.

[...]

Die lijst is GEEN levensduur en dus ook niet 1:1 bruikbaar voor garantieclaims. Wel kan je stellen dat het in ieder geval niet korter kan zijn dan daar staat. Ik heb dat al eens door Uneto laten bevestigen. Winkels wijzen er graag naar, maar de lijst gaat over hoe lang mensen bepaalde dingen gemiddeld gebruiken. De meeste mensen vervangen een telefoon niet omdat deze defect is maar omdat ze iets nieuwers willen.
Op de website https://www.consuwijzer.n...niet-goed-ondeugdelijk-is wordt de UNETO-VNI PDF aangehaald. Er staat bij dat de levensduur van uw product kan afwijken, maar dan denk ik dat ze doelen op apparaten die niet genoemd zijn.

Mogen ze dan wel duidelijker aangeven :-)

@TeraMod In de PDF worden ook productgroepen gebruikt, dus niet elk product wordt specifiek genoemd. Op deze manier kan een product dat niet specifiek genoemd wordt, maar wel onder een productgroep valt toch een afwijkende levensduur hebben. Denk ik :P

[ Voor 12% gewijzigd door Alaksandus op 03-04-2018 16:40 ]

Als een god in Nijmegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeraMod
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-05-2024

TeraMod

Cloud Enablement Desk

Alaksandus schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 16:32:
[...]

Er staat bij dat de levensduur van uw product kan afwijken, maar dan denk ik dat ze doelen op apparaten die niet genoemd zijn.
:? Iets wat niet genoemd is, kan qua benoeming niet afwijken.

@Alaksandus Ok, fair enough :)

[ Voor 5% gewijzigd door TeraMod op 03-04-2018 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Mijn 13 jarige dochter heeft 19 november 2015, na hard sparen een hele ruime €400 neergeteld voor een toestel met goede naam: Nexus 5x. In dit geval made by LG.

We praten nu einde maart 2018. 4 maanden na afloop garantie, en het toestel komt in een bootloop terecht. Bij nazoeken op internet blijkt dit een bekend probleem te zijn bij verschillende latere LG toestellen, waaronder ook de Nexus 5x.

Inmiddels is de winkel failliet gegaan. Blijft over de bekende zin van de NL wet: 'een apparaat moet voldoen aan de reële verwachting die je van een product' mag hebben. Welnu, LG is blijkbaar van mening dat een toestel van €400-500 een levensverwachting heeft van twee jaar. Zelfs als blijkt dat meerdere LG toestellen, ook binnen de twee jaren, dit defect tonen (blijkbaar gerelateerd aan ondeugdelijke soldeerverbindingen van de SOC).

Erg vervelend voor je dochter dat haar telefoon kapot is. Nu de winkel failliet is heb je echter pech.

Jammer dat je allemaal dreigementen uit naar LG. Zij hoeven helemaal niets voor je te doen. Ik denk dan ook dat je beter een andere toon naar LG kunt aanslaan, misschien dat ze je dan alsnog uit coulance willen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:57
Verwijderd schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 16:21:
[...]

[...]

Wait. Wut? Op basis van?... :+ Je weet dat de ombudsman voor klachten over de overheid is?
Iets roepen is vast... leuk? ofzo? Maar het zou leuk zijn als je iets bijdraagt dat werkelijk op iets gebaseerd is.
Er was nog een post tussengekomen.

Ik bedoelde: 2 jaar garantie is de wet. Daar val je buiten.
Maar de geest van de wet met de 'verwachte levensduur', en het feit dat dit een gekend issue is zou tot een soepeler gedrag moeten leiden bij LG, maar ook een rechter zou daar anders over kunnen oordelen.

In B hebben we ook voor reisgeschillen, telecom, electriciteit etc ombudsmannen, en je kan ook klacht indienen bij de overheidsdienst Economie. Hoe dat in NL zit weet ik niet.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-09 16:54
In dit soort gevallen vang je meestal meer vliegen met stroop dan met azijn ;) En een beetje slim aanpakken kom je meestal ook al een heel eind mee... dreigen valt niet in de categorie.

Benader LG via facebook en/of twitter op een vriendelijke manier, leg ze de situatie uit... gek genoeg (of eigenlijk niet) zijn bedrijven heel gevoelig voor dit soort dingen via social media omdat dit voor 'het grote publiek' te lezen is. Ook kom je dan vaak binnen via andere kanalen met medewerkers die andere belangen hebben; het imago van een bedrijf in het goede daglicht houden en dan kan er vaak ineens een hoop.

Maar zoals uitgelegd, in principe heb je nergens recht op... alles wat je krijgen kan is mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:05
Tommie12 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 16:54:
[...]

Er was nog een post tussengekomen.

Ik bedoelde: 2 jaar garantie is de wet. Daar val je buiten.
Maar de geest van de wet met de 'verwachte levensduur', en het feit dat dit een gekend issue is zou tot een soepeler gedrag moeten leiden bij LG, maar ook een rechter zou daar anders over kunnen oordelen.

In B hebben we ook voor reisgeschillen, telecom, electriciteit etc ombudsmannen, en je kan ook klacht indienen bij de overheidsdienst Economie. Hoe dat in NL zit weet ik niet.
2 jaar is de Europese wet. Niet hier in Nederland. Tevens geldt Garantie termijn voor de winkel niet voor de Fabrikant.

En betwijfel of een rechter er anders over denkt

[ Voor 3% gewijzigd door loki504 op 03-04-2018 19:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Alaksandus schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 16:32:
[...]

Op de website https://www.consuwijzer.n...niet-goed-ondeugdelijk-is wordt de UNETO-VNI PDF aangehaald. Er staat bij dat de levensduur van uw product kan afwijken, maar dan denk ik dat ze doelen op apparaten die niet genoemd zijn.

Mogen ze dan wel duidelijker aangeven :-)

@TeraMod In de PDF worden ook productgroepen gebruikt, dus niet elk product wordt specifiek genoemd. Op deze manier kan een product dat niet specifiek genoemd wordt, maar wel onder een productgroep valt toch een afwijkende levensduur hebben. Denk ik :P
WAUW! Wat een schande. Een lijst over gemiddelde gebruiksduur rechtstreeks van een belangenorganisatie van leveranciers. Ik heb er maar een berichtje aan gewijd, want dit is absoluut geen consumentenbelang. Die lijst moet daar weg.

Ze dragen qua garantie ook alleen maar bij aan de misvattingen en onduidelijkheid doordat ze garantie en aansprakelijkheid door elkaar halen. Niet fraai voor een platform dat claimt er te zijn voor het informeren van de consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 16:09:
[...]

[...]

[...]

Zoals je het opschrijft, is dat laster/smaad/afdreiging (chantage)
Wetboek van Strafrecht Artikel 261
1. Hij die opzettelijk iemands eer of goede naam aanrandt, door telastlegging van een bepaald feit, met het kennelijke doel om daaraan ruchtbaarheid te geven, wordt, als schuldig aan smaad, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.

Wetboek van Strafrecht Artikel 318
1. Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, door bedreiging met smaad, smaadschrift of openbaring van een geheim iemand dwingt hetzij tot de afgifte van enig goed dat geheel of ten dele aan deze of aan een derde toebehoort, hetzij tot het aangaan van een schuld of het teniet doen van een inschuld, hetzij tot het ter beschikking stellen van gegevens, wordt als schuldig aan afdreiging, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Volgens mij komt hier in Nederland bij laster nog wel je intentie bij kijken. Als je oprecht denkt dat je recht op garantie hebt en dat doet, dan is het geen laster.

Maar na deze forum thread kan het dus wel laster worden als hij doorzet.

Smaad vind ik moeilijker, opzettelijk iemand in de goede naam aantasten. Dan ga je er wel vanuit dat telefoon fabrikanten een goede naam hebben die je kan schaden als het om garantie afhandeling gaat. Ik durf daar wel mijn twijfels bij te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 20:19
Verwijderd schreef op woensdag 4 april 2018 @ 10:14:
[...]

Volgens mij komt hier in Nederland bij laster nog wel je intentie bij kijken. Als je oprecht denkt dat je recht op garantie hebt en dat doet, dan is het geen laster.
We praten nu einde maart 2018. 4 maanden na afloop garantie
Op basis van wat denkt hij nog recht te hebben op garantie? Hij geeft zelf aan dat het gebeurd is 4 maanden nadat de garantie verlopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:29
Vergeet niet SBS Hart van Nederland, ik zie dit graag terug op tv :Y .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Audiowaste schreef op woensdag 4 april 2018 @ 10:27:
[...]

[...]

Op basis van wat denkt hij nog recht te hebben op garantie? Hij geeft zelf aan dat het gebeurd is 4 maanden nadat de garantie verlopen is.
Lees zijn post; hij heeft duidelijk ergens gelezen dat de conformiteitsgarantie in Nederland geen twee jaar, maar de verwachte levensduur van het product is. Helaas is het een verhaal van klok horen luiden en niet weten waar de klepel hangt geworden.

Ik vind het vooral triest voor zijn dochter, € 400 is best veel voor een 13 jarige en dan wil je wel een telefoon die het langer dan twee jaar doet. En normaal mag je dat ook verwachten, eventueel met batterij vervanging tussendoor.

Die bootloop is een duidelijke fabricage fout, op zich zou je dat kunnen winnen van de winkel, maar die is failliet. Je moet je in andere gevallen alleen wel afvragen of dat gelijk halen je niet meer dan € 400 zou kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 20:19
@badouwes
Heb je zelf al eens geprobeerd om het bootloop probleem op te lossen of zet je volledig in op garantie?
Zie: https://www.xda-developer...-bootloop-fix-boot-phone/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

badouwes schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:57:
Ik hoop via dit bericht genoeg momentum te genereren (meer consumenten met dit probleem) om LG te bewegen met een passende oplossing te komen.
En dat is iets waar Tweakers niet voor is bedoeld. Heb je nog specifieke vragen waar je zelf geen antwoord op kan vinden / geen antwoord op gegeven is? Heb je die niet, zie ik ook niet in waarom het topic nog geopend moet blijven.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:04
Gewoon effe de moederbordin de oven zetten op 200c +-3 min en dan doet die het weer voor paar uurtjes, LG G4 had het ook,maar binnen garantie werd het netjes opgelost door LG.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook hier bootloop vorige week (7 april 2018). Niet eerder meegemaakt. Toestel werd erg warm nabij het oor tijdens de laatse twee keer bellen. Precies op de hoogte van die befaamde samsung chip die slecht gesoldeerd zou zijn.
Aankoopdatum; 11-03-2016... en valt dus net buiten garantie... zowel leverancier als LG rechtstreeks wijzen verantwoordelijkheid af (met beide contact gehad).
Heel jammer LG want ik was heel tevreden over dit toestel. Ben bang dat ik hierdoor niet nog eens voor een LG telefoon zal gaan kiezen... tis maar wat je voor je klanten over hebt...
Pagina: 1