Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• ZeroZXD
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 03-01 14:15
Beste mede Tweakers,

Ik heb vanochtend mijn KPN experiabox V8 (die in PPPoE passthrough mode stond) vervangen door een Draytek vigor 130 omdat de V8 af en toe vast loopt en ik deze dan moet herstarten.

Als internet verbinding heb ik een KPN vdsl bonding pakket.
Sinds ik de experiabox vervangen heb krijg ik niet meer de volledige snelheid die ik eerst had (30,5 Down en 3,1 UP). ik krijg nu het volgende :

De instellingen voor de draytek heb ik van de Draytek website afgehaald www.draytek.nl/files/130_v1.3bridging.pdf

Een aantal dingen die ik al geprobeerd heb:
  • Firmware updaten naar verschillende versies (ik gebruik nu de V8 firmware)
  • MTU veranderen naar 1500 (stond eerst op 1492)
  • Modem en Router herstarten
Ik heb ook al met KPN gesproken alleen die bied geen ondersteuning omdat het niet hun router/modem is :(

Kan iemand mij vertellen waar de lage snelheid door komt en hoe ik het eventueel kan oplossen?

Groeten,

Yoeri

Beste antwoord (via ZeroZXD op 03-04-2018 17:13)

• luxan
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 22-01 18:33
Simpel, de Draytek Vigor 130 ondersteund geen bonding dus heb je maar één lijn in plaats van twee lijnen. Derhalve heb je de helft van de snelheid (ongeveer.)

Dit is op te lossen door een VDSL bonding modem aan te schaffen die bridged modus ondersteund en goed functioneert op het KPN netwerk. Momenteel is Zyxel de enige producent van een dergelijk modem. Let wel dat dit modem 300 euro kost.

[Voor 59% gewijzigd door luxan op 03-04-2018 15:12]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 22-01 18:33
Simpel, de Draytek Vigor 130 ondersteund geen bonding dus heb je maar één lijn in plaats van twee lijnen. Derhalve heb je de helft van de snelheid (ongeveer.)

Dit is op te lossen door een VDSL bonding modem aan te schaffen die bridged modus ondersteund en goed functioneert op het KPN netwerk. Momenteel is Zyxel de enige producent van een dergelijk modem. Let wel dat dit modem 300 euro kost.

[Voor 59% gewijzigd door luxan op 03-04-2018 15:12]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 00:17
luxan schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:09:

En de Daytek 2862B ondersteund ook pairbonding, helaas werkt deze niet op alle wijkkasten.

• Trommelrem
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 22-01 13:33
Draytek 2862B kun je ook in PPPoE passthrough zetten. Maar als je KPN hebt, dan kun je ook een routed subnet aanmaken, zodat je een apparaat in je interne netwerk een publiek IP adres kunt geven.

• boukej
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 05-01 12:09
akatar schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 17:02:
[...]
En de Daytek 2862B ondersteund ook pairbonding, helaas werkt deze niet op alle wijkkasten.
Ik heb afgelopen vrijdag een Draytek 2862B geïnstalleerd. De aderparen waren keurig getest en gelabeld door KPN. Ik heb beide lijnen aangesloten met behulp van de bijgeleverde Y-kabel. Helaas is de verbinding instabiel. Ik zie onder DSL status op beide lijnen telkens "training, showtime, ready en daarna reset". Ik las de opmerking over dat pairbonding niet op alle wijkkasten werkt. Hoe zit dat precies? KPN had twee stiften getest en gelabeld. Ik mag er dan toch vanuit gaan dat één en ander gewoon zou moeten werken?

• akatar
Probeer eens met 1 lijn, als deze met 1 lijn stabiel werkt, is je centrale niet compatible met de 2862B.(Indien je de laatste versie draait op de 2862B)

Andere modems zoals Zyxel en Fritzbox werken wel goed, snap eigenlijk niet waarom de 2862B nog wordt verkocht.

• ExiZTeNcE
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 09:44
boukej schreef op zondag 4 november 2018 @ 10:27:
[...]

Ik heb afgelopen vrijdag een Draytek 2862B geïnstalleerd. De aderparen waren keurig getest en gelabeld door KPN. Ik heb beide lijnen aangesloten met behulp van de bijgeleverde Y-kabel. Helaas is de verbinding instabiel. Ik zie onder DSL status op beide lijnen telkens "training, showtime, ready en daarna reset". Ik las de opmerking over dat pairbonding niet op alle wijkkasten werkt. Hoe zit dat precies? KPN had twee stiften getest en gelabeld. Ik mag er dan toch vanuit gaan dat één en ander gewoon zou moeten werken?
Heeft te maken met de software versie van de DSLAM in de centrale, de 2862B kan niet met alle versies over weg met bonding, bekend probleem, helaas niets aan te doen. Staat links en rechts iets over genoemd op verschillende fora.

Z390 Aorus Pro | 9700k | Kraken X62 | 16Gb DDR4 3200cl14 | Msi RTX 2080 Duke OC | Rm650x

• boukej
akatar schreef op zondag 4 november 2018 @ 10:59:
Probeer eens met 1 lijn, als deze met 1 lijn stabiel werkt, is je centrale niet compatible met de 2862B.(Indien je de laatste versie draait op de 2862B)

Andere modems zoals Zyxel en Fritzbox werken wel goed, snap eigenlijk niet waarom de 2862B nog wordt verkocht.
Bedankt voor je reactie.

Is er een eerdere firmware-versie die wel compatibel is?
Ik heb de nieuwste versie geïnstalleerd.

De Fritzbox kan niet in bridge.
ZyXEL zou nog een optie zijn. Zyxel SBG3500-N VDSL ziet er prima uit.

Met betrekking tot de 2862B. KPN verkoopt dit model zelfs via de eigen webshop: https://www.kpnwebshop.co.../draytek-vigor-v2862b-a/2

Het leek mij nou net een geschikt apparaat. Ik ben verbaasd dat er compatibiliteitsproblemen zouden zijn tussen de 2862B en DSLAM's.

• boukej
ExiZTeNcE schreef op zondag 4 november 2018 @ 13:28:
[...]
Heeft te maken met de software versie van de DSLAM in de centrale, de 2862B kan niet met alle versies over weg met bonding, bekend probleem, helaas niets aan te doen. Staat links en rechts iets over genoemd op verschillende fora.
Ik was hier niet van op de hoogte. Ik heb ervaring met ZyXEL en Draytek. Ik ben nog niet eerder tegen een compatibiliteitsprobleem aangelopen. Ik den dat ik met spoed dan maar een Zyxel SBG3500-N moet bestellen... Erg irritant dit.

Kun je mij helpen aan fora waar ik meer informatie kan vinden? Is het nog een optie om een eerdere firmware-versie te installeren (downgrade in mijn geval - ik draai de nieuwste versie).

Bedankt.

• ExiZTeNcE
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 09:44
boukej schreef op zondag 4 november 2018 @ 20:24:
[...]

Ik was hier niet van op de hoogte. Ik heb ervaring met ZyXEL en Draytek. Ik ben nog niet eerder tegen een compatibiliteitsprobleem aangelopen. Ik den dat ik met spoed dan maar een Zyxel SBG3500-N moet bestellen... Erg irritant dit.

Kun je mij helpen aan fora waar ik meer informatie kan vinden? Is het nog een optie om een eerdere firmware-versie te installeren (downgrade in mijn geval - ik draai de nieuwste versie).

Bedankt.
Voor zover ik weet biedt oudere firmware geen soelaas, heb er een tijd geleden Info over opgezocht maar het opgegeven door onzekerheid over dit probleem. Kunt in het grote xDSL topic kijken, daar staat wel wat in.
De ZyXel doet het inderdaad wel, daar is ook meer info over te vinden. Ff googelen!

Z390 Aorus Pro | 9700k | Kraken X62 | 16Gb DDR4 3200cl14 | Msi RTX 2080 Duke OC | Rm650x

• akatar
boukej schreef op zondag 4 november 2018 @ 20:17:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Is er een eerdere firmware-versie die wel compatibel is?
Ik heb de nieuwste versie geïnstalleerd.

De Fritzbox kan niet in bridge.
ZyXEL zou nog een optie zijn. Zyxel SBG3500-N VDSL ziet er prima uit.

Met betrekking tot de 2862B. KPN verkoopt dit model zelfs via de eigen webshop: https://www.kpnwebshop.co.../draytek-vigor-v2862b-a/2

Het leek mij nou net een geschikt apparaat. Ik ben verbaasd dat er compatibiliteitsproblemen zouden zijn tussen de 2862B en DSLAM's.
De fritzbox 7581 kan in full bridge, dat is geen probleem, net als de Zyxel sbg3500

• boukej
akatar schreef op maandag 5 november 2018 @ 00:27:
[...]
De fritzbox 7581 kan in full bridge, dat is geen probleem, net als de Zyxel sbg3500
Goh! Ik heb Fritz! Support gebeld en daar werd mij verteld dat geen enkele Fritz!Box in bridge kan. Ik ga de specs van de 7581 eens bekijken. Bedankt

• boukej
ExiZTeNcE schreef op zondag 4 november 2018 @ 21:11:
[...]
Voor zover ik weet biedt oudere firmware geen soelaas, heb er een tijd geleden Info over opgezocht maar het opgegeven door onzekerheid over dit probleem. Kunt in het grote xDSL topic kijken, daar staat wel wat in.
De ZyXel doet het inderdaad wel, daar is ook meer info over te vinden. Ff googelen!
Ik heb het probleem opgelost door een ZyXEL SBG3500 te gebruiken.

Daarnaast heb ik navraag gedaan bij Draytek en wordt gewezen op het interoperabiliteitsprobleem wat voorkomt wanneer een DSLAM nog niet is voorzien van een nieuwere softwareversie. Er is ook geen andere (niet gepubliceerde) firmware verkrijgbaar waarmee je om het probleem heen kunt werken. Het probleem doet zich op chipsetniveau voor aldus Draytek en moet door KPN opgelost worden d.m.v. een software update op de DLSAM. Nou ja... het zal wel. Het probleem kom in minder dan 10 procent van de gevallen voor. Het is gewoon een kwestie van pech, andere router bestellen en nog een keer de installatie overdoen.

Ik heb ook contact gehad met KPN en uit het gesprek blijkt dat KPN kriskras door Nederland DSLAM's upgrade op basis van metingen. Op basis van de metingen maken ze rapportages waar ze dan weer conclusies uit trekken. Het komt namelijk voor dat eerst minder geschikte en ongeschikte modems/routers in een gebied omgewisseld/opgeruimd moeten worden. Een DSLAM update doet KPN dus niet zomaar even. Afwachten was geen optie dus dan maar een ander merk modem/router.

• akatar
boukej schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 12:22:
[...]

Goh! Ik heb Fritz! Support gebeld en daar werd mij verteld dat geen enkele Fritz!Box in bridge kan. Ik ga de specs van de 7581 eens bekijken. Bedankt
https://kknaack.home.xs4all.nl/

Ik heb het op deze manier gedaan.

• boukej
Ik heb de info bekeken. Ik vraag me af of dit een door Fritz ondersteunde werkwijze is. Ik zal het eens navragen, want het is interessant. Hiermee worden de Fritz producten interessant voor zakelijk gebruik - mits dan nog voldoende ondersteund door Fritz.

• akatar
boukej schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 23:37:
[...]

Ik heb de info bekeken. Ik vraag me af of dit een door Fritz ondersteunde werkwijze is. Ik zal het eens navragen, want het is interessant. Hiermee worden de Fritz producten interessant voor zakelijk gebruik - mits dan nog voldoende ondersteund door Fritz.
Welke ondersteuning verwacht je dan? de fritzbox wordt een gewoon modem, dus gewoon een gateway naar jouw router toe.

• boukej
akatar schreef op zondag 11 november 2018 @ 00:47:
[...]
Welke ondersteuning verwacht je dan? de fritzbox wordt een gewoon modem, dus gewoon een gateway naar jouw router toe.
Ik denk dat het idd mee zal vallen. Maar wij zetten het liefst goed ondersteund spul in bij klanten.

[Voor 10% gewijzigd door boukej op 11-11-2018 22:55]

• GrasshopperNL
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 23:56
boukej schreef op zondag 4 november 2018 @ 10:27:
[...]

Ik denk dat je dan op een buitenring kast van KPN zit. Daar heb je specifieke firmware voor nodig.
Test eens met firmware 3.8.7 VT1 te vinden op de ftp van Draytek.
Voor 99 % zekerheid zijn dan je problemen verholpen.

• boukej
GrasshopperNL schreef op zondag 11 november 2018 @ 22:59:
[...]
Ik denk dat je dan op een buitenring kast van KPN zit. Daar heb je specifieke firmware voor nodig.
Test eens met firmware 3.8.7 VT1 te vinden op de ftp van Draytek.
Voor 99 % zekerheid zijn dan je problemen verholpen.
Bedankt voor de tip. Zeer gewaardeerd.

Weet je ook waar VT1 voor staat? Ik zie dit namelijk tot en met versie 3.8.8.2 terug komen op [ ftp://ftp.draytek.com/Vigor2862B/Firmware/ ]. Het enige wat ik over VT1 terugvind is "VT named firmware may bring out better performance".

Helaas zit deze klant op ongeveer een uur van ons kantoor. Eventjes heen en weer rijden om uit te proberen of deze firmware-versie goed werkt gaat wat te ver; ook omdat de klant intussen draait met een ZyXEL SBG3500. Maar ik heb de Draytek nog liggen. Voor de volgende bonded verbinding kan ik deze testen en - indien ik weer 't zelfde probleem tegen kom - testen met de VT1 firmware.
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True