Wateroverlast tuinhuisje beperken

Pagina: 1
Acties:

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-02 08:30
Iemand hier een idee over: ik heb afgelopen weekend bij onze stacaravan een houten huisje geplaatst voor wat opslag. Dat huisje staat op de hoeken op tegels en daarmee los van de grond.
Nu blijft er op die plek heel veel water staan op de grond - en inmiddels een enorme modderboel - en aangezien het een tijdelijke situatie is dacht ik er aan om ergens naast het huisje een gat van 1x1m bij 0,5 diep te maken, zodat het water wat onder het huisje blijft staan wat meer in dat gat kan lopen.

Maar werkt dat zo? Zou het oppervlaktewater onder het huisje (2x3m) dan wegtrekken naar dat gat? Of moet ik er dan nog een kanaaltje naartoe graven of zelfs een drainagebuis aanleggen.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-02 17:02
@stefijn Ik heb er even een los topic van gemaakt, dit heeft niet zoveel met zelfbouw van huizen te maken.

Een drain naar een gat werkt, mits je ook drainzand e.d. gebruikt. Dat is nou niet zo heel stabiel. Wat voor een grond is het? Klei laat nauwelijks water door en als het grondwaterpeil hoog is, dan heeft een gat ook niet zoveel zin buiten wat muggen kweken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-02 11:55
Leg daar een drainagebuis, en sluit die aan op de afvoer, alleen dat kan helpen.
Als het lang regent, dan stuikt dat gat toch dicht.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Asclepius8
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-02 18:49
Paar gaten boren eromheen met een grondboor en vullen met schelpen? Plus hemelafvoer plaatsen en in regenton opvangen?

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-02 08:30
Het is zandgrond, maar het is een voormalig weiland (en ter plekke was het vroeger een inrit naar een schuur op een andere kavel) en ik heb gemerkt bij het graven van de bouwwaterput dat vanaf een centimeter of 40 (daar begint geel zand) de grond erg compact is, dat zal de reden zijn dat het water niet erg snel wegloopt.

Ik denk dat ik het advies van tommie volg. Drainbuis onder het huisje en tijdelijk aansluiten op de afvoer.

Het hemelwater van het huisje ga ik in een regenton afvoeren, maar het is gewoon regenwater dat op de grond valt dat er voor zorgt dat over een 6x6m de grond deels blank staat. Daar helpt de HWA van het huisje niet tegen.

In de definitieve situatie zal ik waarschijnlijk het hele gazon van een drainage moeten voorzien, maar tegen die tijd moet de kavel uberhaupt nog ingericht worden en zijn zowel de stacaravan als dat huisje verdwenen.

Edit: drainagebuis gevonden met kunststof omhulsel. Moet daar nog iets extra's omheen? Worteldoek of grind? Ik zou liever geen grind erom heen leggen, want dan kom ik straks bij de tuininrichting allemaal grindbakken tegen.

[ Voor 12% gewijzigd door Stefke op 03-04-2018 13:51 ]