Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Feat. request: updatebeleid fabrikant vermelden bij apparaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +12Henk 'm!

• HenkEisjedies
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 05-03 17:48
Naar aanleiding van nieuws: Samsung brengt geen updates meer uit voor drie jaar oude Galaxy S6 en de comments mytweak303 in 'nieuws: Samsung brengt geen updates meer uit voor drie jaar ou... en wica in 'nieuws: Samsung brengt geen updates meer uit voor drie jaar oude Gal... zou ik graag de discussie willen starten over de haalbaarheid van een functie in de pricewatch die consumenten beschermt tegen slecht upgradebeleid van fabrikanten. Dit nieuwsbericht gaat specifiek over Samsung telefoons, maar ik zou de discussie breder willen trekken naar alle apparaten die baat hebben bij beveiligingsupdates. Eigenlijk alle apparaten die internetconnectiviteit hebben.

Wat is er nodig om dit soort functionaliteit toe te voegen?
wica in 'nieuws: Samsung brengt geen updates meer uit voor drie jaar oude Gal... IceCat zou het schijnbaar kunnen fixen.

Hoe kunnen wij helpen?

Voor welke categoriën zou dit belangrijk zijn?

[Voor 11% gewijzigd door HenkEisjedies op 03-04-2018 12:19]

• Hengbers_92
  • Registratie: mei 2017
  • Niet online
Het is wel een goed idee en denk ook wel van toegevoegde waarde voor de pricewatch. Zitten alleen best veel haken en ogen aan, waardoor het denk ik niet te doen is om dit bij te houden.

Producenten kunnen van de een op andere dag besluiten om hun ondersteuning te staken.
Wat valt er onder updates? Zoals sommige krijgen geen software update's maar wel security update's
Waar ga je de gegevens weghalen? Laat je deze door gebruikers invullen dan is het al onnauwkeurig want dan krijg je dus bij elk gerucht een wijziging.

Enige wat ik mij wel kan voorstellen is dat bijvoorbeeld bij telefoons de laatste update door de fabrikant wordt vermeld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 08:15

rens-br

Moderator Mobile & IN
@HenkEisjedies hoewel dit een erg welcome functie is. Lijkt mij dit enorm moeilijk, zo niet onmogelijk, om te implementeren.

Om specifiek in te gaan op mobiele telefoons:

Samsung is een van de weinig fabrikanten die openlijk neerzet hoelang er software support er op een apparaat zit, maar vermeldt er geen interval bij. De Low-end modellen mogen volgens mij blij zijn met één update per jaar, terwijl de high-end modellen de updates wel ontvangen, maar ook niet maandelijks/tweemaandelijks.

Gaan we dan kijken naar alle andere merken: HTC, Sony, Motorola, Lenovo, Apple, Nokia, OnePlus, Xiaomi (en ik vergeet er vast nog een hele berg) die geven nergens aan hoelang ze support geven en met welke frequentie.

De enige toestellen waarvan je de support periode echt zeker kan zeggen zijn de Xiaomi, HTC en Nokia toestellen met Android One. Die krijgen in beginsel 2 jaar upgrades en 3 jaar updates, maar hoe vaak / hoe snel wordt ook daar niet bij vermeld.

Dan hebben we daarmee pas één categorie gehad. Ga dan eens kijken naar de Wasmachines, vaatwassers, koelkasten met wifi, smartwatches, fitness dingen, GPS systemen, routers, AP's en repeaters, camera's met wifi, slimme verlichting / thermostaat, TV, set-up-box, versterkers, noem het maar op. Ik heb een hoop van dat soort apparaten en weet van geen één fabrikant af of ik updates mag verwachten, hoe vaak en hoelang, want ze geven het simpelweg niet aan en beloven niks.

Het gaat dus simpelweg niet lukken om al die informatie nuttig en betrouwbaar te verwerken in de PW.

• wica
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 03-03 14:22

wica

De duivel jacht op me

@Hengbers_92 Pricewatch is een commercieel product van tweakers, waar zij o.a. geld mee verdienen.
Dan mag je als consument toch verwachten, dat ze hier ook geld en tijd in investeren om een zo goed mogelijk product te leveren.

Tweakers kan echt wel aan hun content provider vragen om deze data op te nemen. En als ze een artikel kunnen schrijven dat een product geen updates meer krijgt (in welke vorm dan ook) kunnen ze dit ook in de pricewatch aanpassen.

Ik vind het eigenlijk not done voor een techniek site, om dit niet te doen.

RFC | The Linux Document Project | gentoo.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
wica schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 12:27:
@Hengbers_92 Pricewatch is een commercieel product van tweakers, waar zij o.a. geld mee verdienen.
Dan mag je als consument toch verwachten, dat ze hier ook geld en tijd in investeren om een zo goed mogelijk product te leveren.

Tweakers kan echt wel aan hun content provider vragen om deze data op te nemen. En als ze een artikel kunnen schrijven dat een product geen updates meer krijgt (in welke vorm dan ook) kunnen ze dit ook in de pricewatch aanpassen.

Ik vind het eigenlijk not done voor een techniek site, om dit niet te doen.
Dan ben ik wel benieuwd hoe je denkt dit te implementeren. Wat wil je als bron gebruiken?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Hengbers_92
  • Registratie: mei 2017
  • Niet online
@wica Waarom denk je dat er geen enkele content provider is die dit aanbied?

Het is financieel niet te doen en laten we het niet eens hebben over de verschillende artikelnummers. Waarbij bijvoorbeeld een telefoon in Japan wel een update krijgt maar hier in Europa niet. Dit is vice versa zo.

• wica

wica

De duivel jacht op me

@Tsurany
Tweakers maakt gebruik van een content provider, welke weer data van de fabrikanten krijgt en deze eventueel waar nodig verrijkt.

Tweakers zou als eerst dit verzoek aan hun content provider kunnen vragen en tot die tijd zelf kunnen bij houden welke producten geen updates meer krijgen.

De content provider, zou een extra veld kunnen opnemen en als ze het niet weten. "niet bekent" neer kunnen zetten. Wat ze nu al doen voor data die zij zelf niet weten en ook niet van de fabrikant krijgen.

Iemand moet de eerste zijn om dit te gaan vermelden, anders doet niemand het.

Oja, dit is èèn van de mogelijke bronnen https://icecat.biz/

@Hengbers_92 Elke type product krijgt zijn eigen unieke product code.

[Voor 4% gewijzigd door wica op 03-04-2018 12:39. Reden: bron toegevoegd van verrijkte data]

• HenkEisjedies
We zouden kunnen beginnen met fabrikanten als 'belabberd' markeren en dit duidelijk bij alle producten van die fabrikant vermelden. Als ik vervolgens op zoek ga naar een nieuwe televisie en twijfel tussen merk X en merk Y dan kan dit doorslag geven.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
@wica op die manier krijgt 95% kan de producten de status "niet bekend". Lijkt mij een vrij waardeloze toevoeging dan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• wica

wica

De duivel jacht op me

@Tsurany Ja op dit moment, maar uit eindelijk kan het percentage wat het wel opgeeft stijgen.
Als de consument er maar om vraagt of per wet verplicht wordt.
En misschien kan een fabrikant zich hier juist in onderscheiden, door deze data wel te geven.

Maar zoals gezegd, als niemand het doet, komt het er zeker niet.

• DeComponeur
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 25-02 16:55

DeComponeur

♫ KLNKRWG

HenkEisjedies schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 12:15:
Naar aanleiding van nieuws: Samsung brengt geen updates meer uit voor drie jaar oude Galaxy S6 en de comments mytweak303 in 'nieuws: Samsung brengt geen updates meer uit voor drie jaar ou... en wica in 'nieuws: Samsung brengt geen updates meer uit voor drie jaar oude Gal... zou ik graag de discussie willen starten over de haalbaarheid van een functie in de pricewatch die consumenten beschermt tegen slecht upgradebeleid van fabrikanten. Dit nieuwsbericht gaat specifiek over Samsung telefoons, maar ik zou de discussie breder willen trekken naar alle apparaten die baat hebben bij beveiligingsupdates. Eigenlijk alle apparaten die internetconnectiviteit hebben.

Wat is er nodig om dit soort functionaliteit toe te voegen?
wica in 'nieuws: Samsung brengt geen updates meer uit voor drie jaar oude Gal... IceCat zou het schijnbaar kunnen fixen.

Hoe kunnen wij helpen?

Voor welke categoriën zou dit belangrijk zijn?
Alles wat online kan valt natuurlijk in de categorie belangrijk...
En bijna alles is straks online, zelfs elke koe heeft een chip die automatisch inlogt... ;)

Een smart TV kopen is inmiddels niet meer zo 'handig'. De kans is groot dat ie over een paar jaar niet meer goed werkt / niet meer up to date is. Bovendien kijken nu al veel mensen via een 'gratis meegeleverde' provider BOX. Zolang die wordt bijgewerkt kun je zorgeloos kijken (behalve als ze er weer eens een update in gooien die niet goed werkt en deze weer herstellen met een noodoplossing die van kwaad tot erger na enige tijd alles weer gelukkig bij het oude laat >:) )

@rens-br Waar een wil is, is een weg
Dit soort informatie wordt ongetwijfeld een keer afgedwongen.
Is het niet door Tweakers, dan wel door 'de consument' of 'Europa'
Ik vind het oprecht jammer dat je nu al bij voorbaat zegt:
Het gaat dus simpelweg niet lukken om al die informatie nuttig en betrouwbaar te verwerken in de PW.
Ook al is je gedachte op dit moment realistisch, de vraag is zou jij,Tweakers het een goed idee vinden O-)
En zo ja, er ooit iets mee gaan doen. Je laten afremmen door onwelwillende fabrikanten is uiteraard wel een dingetje maar komt in eerste instantie pas op de tweede plaats. ;)

[Voor 11% gewijzigd door DeComponeur op 03-04-2018 14:23]

BE AT THE BEAT DeComponeur.nl

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 08:15

rens-br

Moderator Mobile & IN
DeComponeur schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 14:10:
Een smart TV kopen is inmiddels niet meer zo 'handig'. De kans is groot dat ie over een paar jaar niet meer goed werkt / niet meer up to date is.
offtopic:
Als je nu een nieuwe TV koopt, kan je eigenlijk niet meer om het 'smart' gedeelte heen, er worden immers bijna geen TV's meer verkocht zonder SmartTV.
Ook al is je gedachte op dit moment realistisch, de vraag is zou jij,Tweakers rens-br het een goed idee vinden O-)
De post hierboven is op persoonlijke titel niet als 'Tweakers' / 'Crew', maar zoals ik daarboven ook aangeef lijkt mij het persoonlijk een geweldig idee. Praktisch gezien zijn er alleen wat haken en ogen.

• DeComponeur
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 25-02 16:55

DeComponeur

♫ KLNKRWG

rens-br schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 14:35:
[...]

Als je nu een nieuwe TV koopt, kan je eigenlijk niet meer om het 'smart' gedeelte heen, er worden immers bijna geen TV's meer verkocht zonder SmartTV.

[...]

De post hierboven is op persoonlijke titel niet als 'Tweakers' / 'Crew', maar zoals ik daarboven ook aangeef lijkt mij het persoonlijk een geweldig idee. Praktisch gezien zijn er alleen wat haken en ogen.
Maar er is inmiddels nu een reële kans op een omslag van Smart TV naar Monitor met slimmeproviderBOX.
De praktische haken en ogen voor een 'wanneer kan ik dit apparaat weggooien pricewatch-optie' ziet denk ik iedereen. Maar ik zie het er wel van komen
Dit heeft er zijdelings mee te maken, maar een uitgebreider vervolg kan haast niet uitblijven
nieuws: Kabinet neemt motie aan om in Europa te pleiten voor certificering io...

BE AT THE BEAT DeComponeur.nl

• absrnd
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 08:48
En misschien kan het ook doorgetrokken worden naar de functionele Apps die samenwerken met het desbetreffende apparaat.

Bij mij zoektocht naar een nieuwe AV receiver kwam ik gelukkig info tegen op Amazon, dat de app van de fabrikant naar 2 jaar al, de stekker er uit getrokken heeft.
Please be aware that Sony decided to remove Android/iOS support from my STR DN1050 device which I bought 2 years ago. If you are planning to use the amplifier for more than two years I would recommend you to buy a product from the different manufacturer. Sony is not a reliable company! Please don't trust them.

• HenkEisjedies
absrnd schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:12:
En misschien kan het ook doorgetrokken worden naar de functionele Apps die samenwerken met het desbetreffende apparaat.

Bij mij zoektocht naar een nieuwe AV receiver kwam ik gelukkig info tegen op Amazon, dat de app van de fabrikant naar 2 jaar al, de stekker er uit getrokken heeft.

[...]
Ik zou niet weten waarom niet. :) Ik vind het echt asociaal dat fabrikanten wegkomen met dit soort zaken.

• RoestVrijStaal
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 03-03 22:11
Wat is de moeilijkheid om bij de fabrikanten waarvan geen duidelijkheid in het updatebeleid is de steekwoorden "Geen"?

Op zo'n manier komen de eerlijke fabrikanten wel naar boven. En als dat er maar eentje of twee zijn, dan moet de rest het maar leren.

Het zou Tweakers.net sieren om als onafhankelijke partij te blijven en geen "zelf-censuur" toepassen om een wit voetje of bruine arm bij fabrikanten te halen voor de allernieuwste CPU e.d. te reviewen.

• wica

wica

De duivel jacht op me

Jammer dat het stil blijft vanuit tweakers.

• WoutF
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 05-03 20:16

WoutF

Hoofdredacteur

• Tiagoo
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 05-03 16:13
HenkEisjedies schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:58:
[...]

Ik zou niet weten waarom niet. :) Ik vind het echt asociaal dat fabrikanten wegkomen met dit soort zaken.
Ga jij ze allemaal even lief vragen dan maar :9 ?

• HenkEisjedies
Tiagoo schreef op woensdag 4 april 2018 @ 10:17:
[...]

Ga jij ze allemaal even lief vragen dan maar :9 ?
Dat is best iets dat we als community kunnen doen.

Nokia belooft eeuwige beveiligingsupdates. 5 van de 5 sterretjes.
https://twitter.com/nokiamobile/status/840495742045286400

Google zegt tot twee jaar na de release van het toestel. Dit zou ik dus 2 van de 5 sterretjes geven, want je kunt best een toestel anderhalf jaar na release nieuw kopen.
https://www.techradar.com...-xl-will-be-supported-for

Apple heeft een goed trackrecord, maar verplicht je wel meteen de laatste iOS te installeren ipv alleen security updates te installeren. Dit kan niet altijd. Toch hebben ze voor oudere iOS versie bij beveiligingsproblemen toch updates uitgebracht. Apple zou dus wat mij betreft 4 of 5 van de 5 sterretjes verdienen. Eerder 4, want ik zie geen officieel statement over die beveiligingsupdates.

Graag geen diepgaande discussie over deze drie voorbeelden, dit gaat dan te snel offtopic ben ik bang. Ik heb deze snel opgezocht, maar totaal geen diepgravend onderzoek gedaan. Ik wil in dit topic discussie over de mogelijkheid dit soort zaken in de pricewatch te vermelden, niet over de individuele fabrikanten. Maak hier een nieuwe topic voor aan, per fabrikant bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• wica

wica

De duivel jacht op me

Ben gisteren zelf maar tot actie over gegaan en het eerste succesje is binnen.

Netjes van Azerty dat ze het er nu bij hebben staan, als er een wil is is er een weg.

https://azerty.nl/product...xy-s6-sm-g920f-smartphone

• HenkEisjedies
wica schreef op woensdag 4 april 2018 @ 13:13:
Ben gisteren zelf maar tot actie over gegaan en het eerste succesje is binnen.

Netjes van Azerty dat ze het er nu bij hebben staan, als er een wil is is er een weg.

https://azerty.nl/product...xy-s6-sm-g920f-smartphone
Ha! Topper! _/-\o_

• BartvanOranje
  • Registratie: februari 2012
  • Niet online
Er is vaker om deze feature gevraagd en zou zeker een prachtige aanvulling zijn. :)

Helaas geven fabrikanten geen informatie over hoe lang een product ondersteunt wordt, de hoeveelheid updates en in welke vorm er überhaupt ondersteuning is of wat voor updates het zijn. Het zou dan zonde zijn als we vervolgens bij alle producten vervolgens ''niet bekend'' neer gaan zetten.

Aan de andere kant zou het zeker goed zijn als wij, op welke manier dan ook, informatie kunnen weergeven. Ik zal het intern eventjes navragen of dat kan/mag en hoe. O-)

“Do. Or do not. There is no try.”

• wica

wica

De duivel jacht op me

Sowieso bedankt voor je reactie @BartvanOranje

Misschien is het een idee, om een pagina bij te houden met welke devices geen updates meer krijgen, die o.a. door ons de community aangevuld kan worden.

Bij elk artikel omtrent een beveiligingsprobleem wordt weer gevraagd welke devices krijgen de update wel en welke niet. In de reacties komen vervolgens vrij snel lijstjes van deze type routers krijgen geen update meer en deze type telefoons nog wel.

Zou denk ik handig voor de community, als zij ipv lijstjes in de reacties, deze pagina kunnen updaten.
Welke jullie weer kunnen koppelen aan de pricewatch.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Coffee2Code
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 23-02 00:36
sammobile.com heeft alle updates voor alle Samsung telefoons netjes op een rijtje staan, hiermee kan je dus ook kijken wanneer de laatste update is geweest.

Mooie tijdsdelta van fabricagedatum en laatste update, zet er een limit op (cq minimaal 5jr voor een goede score) en bam, voor Samsung telefoons in ieder geval al een metric.

Er is nog geen 2FA op Tweakers, +1 dit topic of schop het als je het nut van 2FA inziet

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True