Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Fanless werk pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:29
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil de pc gebruiken voor kantoorwerk waarbij ik gebruik maak van CAT-tools (vertaalsoftware) Office, browsen. Geen zware applicaties in de vorm van Autocad of iets dergelijks maar sommige CAT-tools vragen wel wat performance. Dus gevoegelijk gezegd zoek ik de gulden middenweg qua prestaties.
In eerste instantie moet het systeem draadloos werken dus dit is wel een aandachtspunt. Verder wil ik een stil systeem dus fanless.

Wat mag het systeem gaan kosten?
1000 euro maar bij voorkeur minder. Zelf samenbouwen graag, is altijd leuk en geeft mij de vrijheid om eventueel bij meer dan één winkel onderdelen te bestellen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis en toetsenbord. Eventueel een 19" oud IPS Nec beeldscherm met 1920x1080 resolutie.Is op zich niks mis mee maar een hogere resolutie voor meer beeldoppervlakte is ook wel prettig. Heb veelal meerdere schermen naast elkaar open staan.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
SSD van minimaal 500GB. Geen HD want door het ontbreken van fans zal het geluid van een HD juist weer storend zijn verwacht ik.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 47,75€ 47,75
1Asus H110T€ 78,95€ 78,95
1Akasa Euler S Fanless€ 80,01€ 80,01
1Netgear AC1200 WiFi USB 3.0 Adapter€ 38,99€ 38,99
1Kingston HyperX Impact HX421S13IBK2/8€ 92,75€ 92,75
1Crucial MX500 2,5" 1TB€ 228,78€ 228,78
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 567,23

Hiermee heb ik nog ruimte in mijn budget voor een degelijk beelscherm.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil, stil en nog eens stil. Wil de pc namelijk ook als HTPC inzetten in de toekomst.

Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken, lijkt mij ook niet verstandig met het hele fanlessconcept.

Wat verwacht je van ons?
Ik zit te dubben tussen een full HD 17" laptop, vindt 1920x1080 op 15" te klein om hele dagen mee te werken, of een dus een fanless werk pc. Een degelijke laptop zit je ook al gauw op 1000 euro zonder bijzonderheden. De Akasa behuizing kan achter op een monitor geplaatst worden waardoor het geheel ook semi-verplaatsbaar is.

Alle reacties

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Iets als dit geen beter idee? Zit direct een Mobo en Wifi-adapter in, ruimte voor een 2.5" schijf en m.2 SSD. Kan ook achter monitoren worden geplaatst.

Let even op welke NUC je kiest, er zijn er verschillende met verschillende processoren. Degene die ik je stuurde was de eerste die ik zag, maar die is best wel zwaar vergeleken met jouw keuze voor een Pentium. Verder ook opletten op het geheugen, tussen de oude en nieuwe modellen is er van DDR3 naar DDR4 overgestapt.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:34
Een NUC is toch geen uitdaging om te bouwen? Een echte tweaker laat dat lekker links liggen.

Wifi kan je beter een pricewatch: TP-Link Archer T4UH V2.0 nemen. Kan je iets verder van het systeem af zetten voor een betere ontvangst.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11 12:29

TheBorg

Resistance is futile.

Uszka schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 11:07:
Een NUC is toch geen uitdaging om te bouwen? Een echte tweaker laat dat lekker links liggen.
Als het de beste oplossing in een bepaalde situatie is, dan is het de beste oplossing.

Ik vind de NUC fantastisch maar je hebt wel de i7 nodig om dezelfde performance te halen als de Pentium.

Daarnaast zit er in een NUC een fan, al hoor je die bijna niet. In een laptop zit ook een fan. Die hoor je waarschijnlijk nog meer.

Blindstaren op fanless is ook niet nodig. Een klein systeempje met een Noctua NH-L9i fan hoor je bijna niet en je hebt de dubbele performance (als je daty wilt). Je kunt dan ook uit veel meer behuizingen kiezen. Zo'n kastje achterop je monitor klinkt mooi maar bij de meeste monitoren gaat dat zonder beunwerk niet lukken.

[ Voor 12% gewijzigd door TheBorg op 03-04-2018 11:29 ]

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-10 11:31

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Een stil systeem hoeft zeker niet fanless te zijn; zet de fans middels een fancontroller op 5V, zet de PC onder je bureau et voila!
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 106,-€ 106,-
1Gigabyte Z370P D3€ 95,05€ 95,05
1Fractal Design Define S€ 69,90€ 69,90
1TP-Link TL-WDN4800€ 31,-€ 31,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.4€ 25,95€ 25,95
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB€ 162,85€ 162,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 719,53

dan heb je een quad-core, 16GB ram, alleen niet zo klein.
Indien je klein wilt kan dat ook echt wel, zeker nu de goedkopere chipsets (H370/B350/H310 er aan komen)

edit: ik zie wel dat er nog een voeding bij moet; maar een goedkope Be Quiet 300W zal hier meer dan voldoen en zul je niet horen

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Het wordt een werk PC. Dan heb ik als Tweaker graag iets wat werkt, niet iets waar ik in de baas z'n tijd mee moet spelen.
TheBorg schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 11:21:
Ik vind de NUC fantastisch maar je hebt wel de i7 nodig om dezelfde performance te halen als de Pentium.
Hm, ik heb er hier eentje met i5, en bij m'n moeder staat een i3, en daar zijn eigenlijk geen problemen mee.
Daarnaast zit er in een NUC een fan, al hoor je die bijna niet. In een laptop zit ook een fan. Die hoor je waarschijnlijk nog meer.
Om maar even aan te geven dat die fan stil is: Ik heb het nog nooit gehoord!

• Paul Hewson
Bedankt allemaal voor de reacties. Zitten wel aantal punten ter overweging bij.
Stoelpoot schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 11:02:
Iets als dit geen beter idee? Zit direct een Mobo en Wifi-adapter in, ruimte voor een 2.5" schijf en m.2 SSD. Kan ook achter monitoren worden geplaatst.

Let even op welke NUC je kiest, er zijn er verschillende met verschillende processoren. Degene die ik je stuurde was de eerste die ik zag, maar die is best wel zwaar vergeleken met jouw keuze voor een Pentium. Verder ook opletten op het geheugen, tussen de oude en nieuwe modellen is er van DDR3 naar DDR4 overgestapt.
Zal eens uitzoeken wat bij mijn wensen past en hoe dat zich qua prijs verhoudt.

Wifi kan je beter een pricewatch: TP-Link Archer T4UH V2.0 nemen. Kan je iets verder van het systeem af zetten voor een betere ontvangst.
Gaat niet om het bouwen perse. Het is wel leuk en ik draai mijn handen er niet voor om maar ik laat een betere kant-en-klare oplossing niet links liggen daarvoor. Wat @TheBorg ook zegt feitelijk.
TheBorg schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 11:21:
[...]

Als het de beste oplossing in een bepaalde situatie is, dan is het de beste oplossing.

Blindstaren op fanless is ook niet nodig. Een klein systeempje met een Noctua NH-L9i fan hoor je bijna niet en je hebt de dubbele performance (als je daty wilt). Je kunt dan ook uit veel meer behuizingen kiezen. Zo'n kastje achterop je monitor klinkt mooi maar bij de meeste monitoren gaat dat zonder beunwerk niet lukken.
Vesa mount heeft nu een pluspunt doordat ik de computer niet een vaste plek kan geven werk ik genoodzaakt aan de eettafel werk en die meerdere keren per dag ontruimt moet worden. Dus vandaar de afweging laptop vs. desktop met Vesa mount op monitor.
Fanless is met het oog op de nabije toekomst. Over een jaar ongeveer veranderd de situatie en wil ik de pc inzetten als HTPC.
NLBUURMAN schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 13:25:
Een stil systeem hoeft zeker niet fanless te zijn; zet de fans middels een fancontroller op 5V, zet de PC onder je bureau et voila!
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 106,-€ 106,-
1Gigabyte Z370P D3€ 95,05€ 95,05
1Fractal Design Define S€ 69,90€ 69,90
1TP-Link TL-WDN4800€ 31,-€ 31,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.4€ 25,95€ 25,95
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB€ 162,85€ 162,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 719,53

dan heb je een quad-core, 16GB ram, alleen niet zo klein.
Indien je klein wilt kan dat ook echt wel, zeker nu de goedkopere chipsets (H370/B350/H310 er aan komen)

edit: ik zie wel dat er nog een voeding bij moet; maar een goedkope Be Quiet 300W zal hier meer dan voldoen en zul je niet horen
Wat ik ook al als reactoie op @TheBorg plaatste.
Stoelpoot schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 13:56:
[...]

Het wordt een werk PC. Dan heb ik als Tweaker graag iets wat werkt, niet iets waar ik in de baas z'n tijd mee moet spelen.

[...]

Hm, ik heb er hier eentje met i5, en bij m'n moeder staat een i3, en daar zijn eigenlijk geen problemen mee.

[...]

Om maar even aan te geven dat die fan stil is: Ik heb het nog nooit gehoord!
Werk pc moet je niet opvatten als pc op de werkplek van mijn werkgever, maar als pc puur en enkel voor eigen werkzaamheden thuis. Dus een paar uur sleutelen is geen probleem, ik hou wel van wat spielerei.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-10 10:19
Wat ik me afvroeg als HTPC enthousiasteling, waarom denk je dat een HTPC compleet fanloos/stil moet zijn (zo lees ik je openingspost in ieder geval). Over het algemeen staat een HTPC in de buurt van de TV, staat dus iets verder van je oren af dan de gemiddelde desktop.

Ook is het zo dat als je de HTPC in gebruik hebt (lees content aan het afspelen) dat er dus best wat geluid door het audio+video systeem geproduceerd wordt. Mijn vraag aan jou is, moet alles persé geluidloos? Of is geluidsarm niet al meer dan genoeg voor je?

Wanneer ik een HTPC samenstel probeer ik bijna nooit een passief systeem samen te stellen, maar kies ik mijn componenten iets slimmer uit dan bij de gemiddelde desktop PC. Oftewel zet een stille koeler op je CPU en stel in dat deze bij lage temperaturen langzaam mag draaien. Zelfde voor 1 of 2 casefans. Een HDD is prima, maar hang hem wel op mbv schroeven met rubber, zodat niet alles mee gaat trillen. En kies voor een laagtoerig exemplaar ipv een raptor. enz enz

• Paul Hewson
jaapsander schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 16:52:
Wat ik me afvroeg als HTPC enthousiasteling, waarom denk je dat een HTPC compleet fanloos/stil moet zijn (zo lees ik je openingspost in ieder geval). Over het algemeen staat een HTPC in de buurt van de TV, staat dus iets verder van je oren af dan de gemiddelde desktop.

Ook is het zo dat als je de HTPC in gebruik hebt (lees content aan het afspelen) dat er dus best wat geluid door het audio+video systeem geproduceerd wordt. Mijn vraag aan jou is, moet alles persé geluidloos? Of is geluidsarm niet al meer dan genoeg voor je?

Wanneer ik een HTPC samenstel probeer ik bijna nooit een passief systeem samen te stellen, maar kies ik mijn componenten iets slimmer uit dan bij de gemiddelde desktop PC. Oftewel zet een stille koeler op je CPU en stel in dat deze bij lage temperaturen langzaam mag draaien. Zelfde voor 1 of 2 casefans. Een HDD is prima, maar hang hem wel op mbv schroeven met rubber, zodat niet alles mee gaat trillen. En kies voor een laagtoerig exemplaar ipv een raptor. enz enz
Ik snap je vraag en ik snap je redenatie, kan ik ook best inkomen. Ik ga er over nadenken. Zoek ik nog wel steeds iets met Vesa zodat ik deze achter op een monitor kan schroeven.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-10 10:19
pricewatch: Antec ISK110 VESA-U3
Misschien leuk. Ingebouwde voeding.

of deze
pricewatch: Chieftec IX-03B
Standaard niet met VESA mount, maar die kun je er bij bestellen volgens:
https://www.caseking.de/c...-03b-ix-05b-gech-079.html

[ Voor 48% gewijzigd door jaapsander op 04-04-2018 16:02 ]

• Paul Hewson
jaapsander schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:53:
pricewatch: Antec ISK110 VESA-U3
Misschien leuk. Ingebouwde voeding.

of deze
pricewatch: Chieftec IX-03B
Standaard niet met VESA mount, maar die kun je er bij bestellen volgens:
https://www.caseking.de/c...-03b-ix-05b-gech-079.html
Die Antec is wel een geinig kastje :)

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Zelf pak ik altijd allergrootste koeler en hang er lownoise fans 140mm op. Die kunnen gewoon op 12v en dan in bios op nog minder toeren zetten. normale fans zullen namelijk niet aanspringen.

Voeding neem je een fanloze.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-11 23:03

Sorry hoor, maar een echte tweaker moet ook de juiste oplossing voor het juiste probleem gebruiken en dat is vaak een grotere uitdaging dan een systeem in mekaar knutselen. Dit is nu net een situatie waar een NUC prima zou kunnen werken. Overigens is tegenwoordig het bouwen van een systeem ook niet meer een echte uitdaging. Veel verschillende onderdelen heb je niet meer nodig en het is net lego waarbij alles prima in mekaar past zonder veel moeilijkheden. Alsof "Tweaker" zijn enkel maar inhoudt om een systeem in mekaar te knutselen 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door skelleniels op 05-04-2018 19:07 ]

http://specs.tweak.to/16567

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:13

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Paul Hewson schreef op woensdag 4 april 2018 @ 21:53:
[...]

Die Antec is wel een geinig kastje :)
DIe Antec heb ik. Hij heeft geen ingebouwde voeding, maar een brick. En die is maar beperkt tot 90W. Dus je kan er zeker geen zware systemen op draaien. Ik gebruik hem met een ITX bordje als ESXi server.

En zoals hierboven al gezegd: kijk serieus eens naar een intel NUC. Prima ding voor jouw wensen, klein, stil en met een VESA backplace achter het scherm weg te werken.

pricewatch: Intel NUC NUC7i7BNH
of als het echt snel moet met een aardige grafische kaart:
pricewatch: Intel NUC8i7HNK

[ Voor 37% gewijzigd door Microkid op 05-04-2018 19:21 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Beunhaas91
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:06
Ik heb hier op kantoor een pricewatch: ASRock DeskMini 110 staan in combinatie met een product: Intel Core i7-6700 en pricewatch: Kingston HyperX Impact HX424S14IB/16. Licht grafisch werk kan ik er prima mee doen en op kantoor doet dit apparaat het meer dan prima. De CPU wordt gekoeld door een pricewatch: Noctua NH-L9i, welke echt stil is. Zelfs met m'n oor tegen de behuizing aan hoor ik de fan amper draaien. :D

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 290,15€ 290,15
1ASRock DeskMini 110€ 127,75€ 127,75
1Noctua NH-L9i€ 39,71€ 39,71
1Kingston HyperX Impact HX421S13IBK2/8€ 96,53€ 96,53
1Samsung 860 EVO m.2 500GB€ 143,-€ 143,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 697,14

Je hebt dan voor €700,- in de BTW een hele vlotte machine staan! WiFi-kaartje moet je zelf even uitzoeken. :*)

• Horatius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20:55
Fanlessfan.com

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:21
Alleen de behuizing + koeling kost al 1000 euro, dan is het budget op voor de (overige) computer onderdelen...

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-11 15:11
Dat is wel heel erg buiten budget vindt je niet? 8)7

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:21
pricewatch: Arctic Alpine 11 Passive

Kan tot 47W passief koelen. Zet 'm op een Core i3/i5/i7 T model (35W TDP) en je hebt een stil gekoelde cpu.

Spul zal weinig stroom slurpen dus een PicoPSU of NanoPSU is voldoende;

categorie: Voedingen

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Pagina: 1