Toon posts:

Node.JS of Laravel als back ender kiezen in loopbaan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Node.JS of Laravel als back ender kiezen in loopbaan? Nou heb ik voor Laravel gekozen, omdat PHP meer een pure back end taal is voor web.

Alleen wil ik straks geen spijt hebben.

Stel je voor ik wil graag back ender worden. Wat voor framework zou dan beter bij nu en in de toekomst passen?

Een PHP framework zoals Laravel of Symfony?
Of een JS framework zoals Node.JS?

Het zal vast beiden voordelen en nadelen hebben.
Een voordeel bij Node.JS is dat ik met JavaScript bezig ben en ik denk dat ook JavaScript voor een back ender heel handig kan zijn?

Alvast bedankt voor alle inzichten ;)!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2018 09:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-10 11:28

TheNephilim

Wtfuzzle

Allereerst; NodeJS is meer een server dan een framework. Voor NodeJS zijn wel frameworks zoals bijv. https://expressjs.com/.

Je hebt het over loopbaan, maar hoe sta je er nu voor? Ga je nog naar school of doe je nu wat anders?

Hoe het developers-landschap eruit ziet over 4-5 jaar is lastig te zeggen, maar PHP zal er nog zijn en JavaScript ook. Welke van de twee de grootste is qua backend is denk ik niet zo belangrijk. Zelf heb ik gemerkt dat het vooral aan komt op patterns, denkwijze en andere algemene zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:42

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Is het niet de verkeerde vraag die je stelt? Een framework doet er vrijwel nooit echt toe in je carrière, die dingen zijn zo vluchtig als maar kan. Ja Node.JS zal nog wel even blijven dan maar talenkennis is veel belangrijker. Over twee jaar kan er wel een derde framework naast Laravel of Symfony staan wat weer veel beter is. Je ziet dat zelfs bij een stabiele omgeving als .NET, het framework voor bijvoorbeeld webdevelopment veranderlijk is.

Als je een backend programmeur wilt worden dan moet je gewoon goed leren programmeren ongeacht het framework wat je gebruikt. Dus moet je op zoek naar een goede programmeertaal voor backend werk en niet zozeer het framework. Python, Java en C# zijn prima toekomstbestendige talen voor backend werk, php weet ik niet. Dat is afhankelijk van de regio van Nederland denk ik. Daarnaast gewoon zoals ik al zei, serieus goed leren programmeren. Ik weet niet wat voor opleiding je gedaan hebt maar daar kun je wellicht ook nog wat aanvulling zoeken.

Kijk naar vacatures voor backend programmeurs, wat vragen ze voor talen?

Je vraag of javascript kennis voor een backend programmeur nuttig is, zou ik eerst voluit met nee willen beantwoorden. Maar goed, daar is dan Node.JS het tegenargument op. Maar - en noem me gerust een ouderwetse gast - javascript zie ík nog altijd als frontend taal :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nu ben ik net klaar met mn mbo applicatie ontwikkeling. Volgend jaar hbo informatica.
En ik wil dus graag alvast in de komende vier jaar een framework goed leren om dan straks te solliciteren ernaar.

Op dit moment ben ik op junior niveau aan het komen. De basis van OOP en MVC en deze toepassen in projecten begin ik nu onder de knie te krijgen. Het gaat nu vooral om projecten blijven maken en kennis vermeerderen.

Er zijn veel Laravel banen en ook redelijk veel Node.JS. Dus daar ligt het niet heel erg aan.

Maar ik twijfel tussen Node.JS en Laravel. Laravel is gewoon een goed PHP framework om mee te beginnen en er zijn veel banen van hier in de randstad.

Alleen heb ik dan het gevoel dat ik te weinig met JavaScript bezig ben. En ik wil ook JavaScript kunnen toepassen aangezien je daar ook hele leuke dingen mee kan doen als back ender.

Maar als ik beter Laravel kan kiezen dan doe ik dat. Wan ik moet iets kiezen en wil niet telkens van framework wisselen. Wil er eentje goed leren kennen.
Heb enige ervaring tijdens stage opgedaan met andere frameworks en talen.

Het is dus meer de vraag of ik puur moet gaan kiezen voor PHP omdat ik back end wil gaan doen? Of kan ik ook prima banen gaan zoeken waar ze JavaScript als back end gebruiken omdat dat tegenwoordig daarmee kan.

Ik mis gewoon dat dynamische JavaScript achtige wanneer ik alleen met PHP bezig ben.

Kijk en die mening heb ik dus ook te horen gekregen. Ik kan beter een pure back end taal kiezen.

Maar ik wil ook met JavaScript goed kunnen omgaan. Want als ik heel lang geen JavaScript meer doe dan weet je al dat mijn niveau daarvan dus blijft haken.
Dus vandaar dacht ik dan aan Node.JS. Maar dan moet het wel een realistische keuze zijn want tegenwoordig heb je van alles wel wat. Dus vandaar kan een pure back end taal ook gewoon de juiste keuze zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Verwijderd schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 14:22:
Nu ben ik net klaar met mn mbo applicatie ontwikkeling. Volgend jaar hbo informatica.
En ik wil dus graag alvast in de komende vier jaar een framework goed leren om dan straks te solliciteren ernaar.
Het is goed om te zien dat je HBO Informatica gaat doen. Maar nogmaals, laat nu die frameworks los. Zorg dat je goed OOP kan programmeren, ga dáár tijd in stoppen.

Uiteindelijk ben je hoe dan ook een junior als je van de opleiding komt of je nu een framework kent of niet, je bent nieuw in het bedrijfsleven. Het zal leuk als pre zijn en ik zou ook zeker wat ervaring op doen, maar ga vooral tijd steken in een goede programmeur worden in plaats van al je geld inzetten op framework X.
[...]
Alleen heb ik dan het gevoel dat ik te weinig met JavaScript bezig ben. En ik wil ook JavaScript kunnen toepassen aangezien je daar ook hele leuke dingen mee kan doen als back ender.
Wat denk je als backend programmeur nu met Javascript te gaan doen? JS is toch client-side als je Node.JS niet meetelt en dus juist niet interessant? :? Javascript leer je makkelijk genoeg na je HBO opleiding en dan kies je dan maar welk JS framework praktisch, hip en trendy is.
Maar als ik beter Laravel kan kiezen dan doe ik dat. Wan ik moet iets kiezen en wil niet telkens van framework wisselen. Wil er eentje goed leren kennen.
Dat is, met alle respect, absoluut niet de juiste houding die een ontwikkelaar moet hebben. Je gaat hoe dan ook moeten wisselen van framework (want die dingen zijn nu eenmaal vluchtig!) en bedrijven willen geen one trick ponies. Gelukkig wordt je dat ook niet zo snel als je HBO Informatica afrond maar zou daar hoe dan ook niet op in willen zetten. Een goede programmeur kan zich overal mee redden en snel schakelen in gebruikte technieken. Dát is wat bedrijven zoeken. Ze zoeken HBO denk- en werkniveau.

Voor backend talen zou ik dus zeggen, de taal die je op je opleiding gaat krijgen. En dat is (mag ik hopen) vast geen php of javascript maar Java, Python of C#. Zorg dat je je die goed eigen maakt. Javascript en php kun je daarna nog wel leren, als je dat nog wilt als backend programmeur.

Nogmaals, het is goed om te zien dat je je zo wilt voorbereiden op je uiteindelijk baan. Maar alsjeblieft, zorg ervoor dat je gewoon een goede ontwikkelaar wordt en ga je niet blind staren op een framework keuze die over vier jaar al ingehaald kan zijn door de werkelijkheid. IT gaat snel.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Er zijn nog genoeg opleidingen die met PHP werken en er zijn genoeg banen in te vinden. PHP was dood aan het gaan maar sinds Facebook het hele ecosysteem wat heeft verbeterd en er met PHP7 ook flink wat performance bij is gekomen leeft het weer wat meer. Daarnaast moet je ook niet vergeten dat er nog genoeg legacy software is die bijgehouden moet worden.

Frameworks komen en gaan, zeker in javascript. Daarom zou ik mij ook zeker niet op een framework (of taal maar dat in iets mindere mate) vast zetten. En zoals Cloud al aangeeft, omdat ze zo vluchtig zijn moet je toch vaak genoeg nieuwe leren. Moet wel zeggen dat het kan helpen om je eerst helemaal vast te bijten in 1 taal/framework zodat je een idee gaat krijgen wat een framework allemaal voor je kan doen en zo makkelijker naar de volgende te gaan.

Het leren van javascript om te gebruiken voor NodeJS is een makkelijke manier om fullstack developer te worden (en daar is best wel vraag naar volgens mij). Maar javascript is nog vluchtiger met frameworks etc dan alcohol in het echte leven. Daarnaast moet je je ook afvragen in hoe verre je er geen verkeerde dingen door javascript leert omdat het qua taal echt een heel raar monster is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cloud schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 14:43:
[...]

Het is goed om te zien dat je HBO Informatica gaat doen. Maar nogmaals, laat nu die frameworks los. Zorg dat je goed OOP kan programmeren, ga dáár tijd in stoppen.

Uiteindelijk ben je hoe dan ook een junior als je van de opleiding komt of je nu een framework kent of niet, je bent nieuw in het bedrijfsleven. Het zal leuk als pre zijn en ik zou ook zeker wat ervaring op doen, maar ga vooral tijd steken in een goede programmeur worden in plaats van al je geld inzetten op framework X.

[...]

Wat denk je als backend programmeur nu met Javascript te gaan doen? JS is toch client-side als je Node.JS niet meetelt en dus juist niet interessant? :? Javascript leer je makkelijk genoeg na je HBO opleiding en dan kies je dan maar welk JS framework praktisch, hip en trendy is.

[...]

Dat is, met alle respect, absoluut niet de juiste houding die een ontwikkelaar moet hebben. Je gaat hoe dan ook moeten wisselen van framework (want die dingen zijn nu eenmaal vluchtig!) en bedrijven willen geen one trick ponies. Gelukkig wordt je dat ook niet zo snel als je HBO Informatica afrond maar zou daar hoe dan ook niet op in willen zetten. Een goede programmeur kan zich overal mee redden en snel schakelen in gebruikte technieken. Dát is wat bedrijven zoeken. Ze zoeken HBO denk- en werkniveau.

Voor backend talen zou ik dus zeggen, de taal die je op je opleiding gaat krijgen. En dat is (mag ik hopen) vast geen php of javascript maar Java, Python of C#. Zorg dat je je die goed eigen maakt. Javascript en php kun je daarna nog wel leren, als je dat nog wilt als backend programmeur.

Nogmaals, het is goed om te zien dat je je zo wilt voorbereiden op je uiteindelijk baan. Maar alsjeblieft, zorg ervoor dat je gewoon een goede ontwikkelaar wordt en ga je niet blind staren op een framework keuze die over vier jaar al ingehaald kan zijn door de werkelijkheid. IT gaat snel.
Wat bedoel je met laat die frameworks los en focus je op OOP?
Als ik met frameworks werk dan programmeer ik gewoon OO?

Nu al kiezen voor een framework tijdens mijn hbo terwijl ik net mn mbo heb is tog juist heel slim? Straks heb ik aan het eind van mn hbo hopelijk 4 jaar ervaring en rol ik zo het bedrijf in. Want er zijn wel heel veel vacatures in de randstad daarvoor zie ik..

Ik zie het juist als slimme zet en zal pas verwisselen van framework als dat in het bedrijf wordt gevraagd. Als ik er eentje kies dan focus ik me gewoon op die keuze. Ik heb zelf al redelijk van frameworks lopen wisselen en veel geproefd. Het lijkt allemaal op elkaar, behalve dan de details. En die details moeten denk ik echt het bedrijf zelf en de seniors gaan invullen. Als junior en medior kan je tog niet gaan eisen dat ze met x of y framework moeten gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

@Gropah
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar er zijn HBO Informatica opleidingen die primair PHP gebruiken door de opleiding heen om te leren programmeren en om OOP mee te onderwijzen? Ik snap dat je PHP als taal kunt krijgen als je een echt webdevelopment vak hebt maar niet de primaire taal toch?

Ik snap dat PHP beter aan het worden is met versie 7 enzo maar het blijft wel een echte webdevelopment (script)taal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gropah schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 14:53:
Er zijn nog genoeg opleidingen die met PHP werken en er zijn genoeg banen in te vinden. PHP was dood aan het gaan maar sinds Facebook het hele ecosysteem wat heeft verbeterd en er met PHP7 ook flink wat performance bij is gekomen leeft het weer wat meer. Daarnaast moet je ook niet vergeten dat er nog genoeg legacy software is die bijgehouden moet worden.

Frameworks komen en gaan, zeker in javascript. Daarom zou ik mij ook zeker niet op een framework (of taal maar dat in iets mindere mate) vast zetten. En zoals Cloud al aangeeft, omdat ze zo vluchtig zijn moet je toch vaak genoeg nieuwe leren. Moet wel zeggen dat het kan helpen om je eerst helemaal vast te bijten in 1 taal/framework zodat je een idee gaat krijgen wat een framework allemaal voor je kan doen en zo makkelijker naar de volgende te gaan.

Het leren van javascript om te gebruiken voor NodeJS is een makkelijke manier om fullstack developer te worden (en daar is best wel vraag naar volgens mij). Maar javascript is nog vluchtiger met frameworks etc dan alcohol in het echte leven. Daarnaast moet je je ook afvragen in hoe verre je er geen verkeerde dingen door javascript leert omdat het qua taal echt een heel raar monster is.
Precies dat dus! Ik ben z'n persoon die zich even eerst in een framework moet vastbijten inplaats van er 10 tegelijk te leren.

Met die kennis kan ik straks heel makkelijk van versie, framework en taal veranderen.

Vandaar dus die vraag wat beter zou zijn kwa keuze op dit moment. Niet dat ik straks Node ga leren en beter m'n tijd in Laravel kon investeren.

En inderdaad heb ik mijn twijfels over JavaScript. Ik zie hele mooie dingen gebeuren en er kan van alles gemaakt worden, ook in de back end. Maar of het wijs is om JS te ruilen met bv puur PHP is de grote vraag. Met een PHP framework heb ik nu nog de neigen om helemaal geen JS te schrijven en dat vind ik jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Cloud schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:00:
@Gropah
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar er zijn HBO Informatica opleidingen die primair PHP gebruiken door de opleiding heen om te leren programmeren en om OOP mee te onderwijzen? Ik snap dat je PHP als taal kunt krijgen als je een echt webdevelopment vak hebt maar niet de primaire taal toch?

Ik snap dat PHP beter aan het worden is met versie 7 enzo maar het blijft wel een echte webdevelopment (script)taal :)
Ik weet niet of het de primaire taal is, maar bij de Hanze Hogeschool in Groningen word PHP gebruikt als webtaal. Voor OOP word Java gebruikt, volgens mij. Maar na het eerste jaar gaat het volgens mij meer op projectspul over, moet er dan vaak wat aan website in elkaar worden gezet en dat gebeurd dan veel in PHP, voor zo ver ik heb gehoord dan. Ik studeer er zelf niet, maar ken wel mensen die er zitten.
Verwijderd schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:03:
[...]

Precies dat dus! Ik ben z'n persoon die zich even eerst in een framework moet vastbijten inplaats van er 10 tegelijk te leren.

Met die kennis kan ik straks heel makkelijk van versie, framework en taal veranderen.

Vandaar dus die vraag wat beter zou zijn kwa keuze op dit moment. Niet dat ik straks Node ga leren en beter m'n tijd in Laravel kon investeren.

En inderdaad heb ik mijn twijfels over JavaScript. Ik zie hele mooie dingen gebeuren en er kan van alles gemaakt worden, ook in de back end. Maar of het wijs is om JS te ruilen met bv puur PHP is de grote vraag. Met een PHP framework heb ik nu nog de neigen om helemaal geen JS te schrijven en dat vind ik jammer.
Als je een framework zou kiezen en je wilt makkelijk een gehele website in elkaar kunnen donderen dan is NodeJS geen raar idee. Het is volgens mij juist bedoeld om de front-enders ook op de backend te kunnen gebruiken. Maar wees je er dan van bewust dat je op een gegeven moment wel de omslag moet willen gaan maken naar een andere taal. In NodeJS blijven hangen kan, en er zijn vast bedrijven die je dan alsnog wel graag zouden willen, maar ik kan het je absoluut niet aanraden.

[ Voor 40% gewijzigd door Gropah op 03-04-2018 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cloud schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:00:
@Gropah

Op mbo kregen we alleen PHP.

We kregen maar een paar maanden JAVA. Maar dat stelde helemaal niks voor. Het was gewoon een gekopieerd oud boek die nog de basis syntax uitlegde.

Op hbo weet ik nog niet wat ze geven. Verwacht wel dat ze daar dieper op JAVA en C++ ingaan etc. en daarnaast ook PHP geven.
Het ligt ook aan de school. Want op de school waar ik nu hbo wil gaan volgen hebben ze gezegd dat ze meer de focus leggen op web development en bv op andere scholen meer op security etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Misschien beter om te focussen op de constanten voor een backend:
-SQL
-DB design: tabellen, foreign keys, indexes (helaas ondergeschoven kindje tegenwoordig, maar o zo belangrijk om te snappen hoe het werkt)
-generieke interfaces, het bouwen van een goede REST API

Pin je vooral niet vast op een enkele taal of framework, zorg dat je in staat bent en blijft om snel nieuwe dingen op te pakken (geldt voor gehele IT industrie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:06:
Misschien beter om te focussen op de constanten voor een backend:
-SQL
-DB design: tabellen, foreign keys, indexes (helaas ondergeschoven kindje tegenwoordig, maar o zo belangrijk om te snappen hoe het werkt)
-generieke interfaces, het bouwen van een goede REST API

Pin je vooral niet vast op een enkele taal of framework, zorg dat je in staat bent en blijft om snel nieuwe dingen op te pakken (geldt voor gehele IT industrie).
Dat is inderdaad de basis.

Maar er zijn veel talen en frameworks te kiezen en elk bedrijf gebruikt hun eigen manier. Vandaar mijn vraag.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2018 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gropah schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:04:
[...]

Ik weet niet of het de primaire taal is, maar bij de Hanze Hogeschool in Groningen word PHP gebruikt als webtaal. Voor OOP word Java gebruikt, volgens mij. Maar na het eerste jaar gaat het volgens mij meer op projectspul over, moet er dan vaak wat aan website in elkaar worden gezet en dat gebeurd dan veel in PHP, voor zo ver ik heb gehoord dan. Ik studeer er zelf niet, maar ken wel mensen die er zitten.

[...]

Als je een framework zou kiezen en je wilt makkelijk een gehele website in elkaar kunnen donderen dan is NodeJS geen raar idee. Het is volgens mij juist bedoeld om de front-enders ook op de backend te kunnen gebruiken. Maar wees je er dan van bewust dat je op een gegeven moment wel de omslag moet willen gaan maken naar een andere taal. In NodeJS blijven hangen kan, en er zijn vast bedrijven die je dan alsnog wel graag zouden willen, maar ik kan het je absoluut niet aanraden.
Je hebt daar denk ik wel een punt. Ik weet niet over Node.JS lang zal blijven en of zoiets nog hip blijft etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Verwijderd schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 14:59:
[...]
Wat bedoel je met laat die frameworks los en focus je op OOP?
Als ik met frameworks werk dan programmeer ik gewoon OO?
Ik bedoel die vraag letterlijk zo. Ga een console applicatie bouwen en daarbinnen een mooie OOP structuur opzetten en los een sudoku op ofzo. Je moet niet afhankelijk zijn van een framework op jou te helpen OOP te programmeren, dat moet je eerst zélf kunnen doen.

En in hoeverre die frameworks jou correct OOP leren werken, vraag ik me af. Ik las hier ergens dat Laravel bijvoorbeeld gewoon een bak aan static methodes is (héél kort door de bocht) en daardoor niet juiste OOP technieken aanleert. Het zal een goed framework zijn maar dat staat los van OOP.
Nu al kiezen voor een framework tijdens mijn hbo terwijl ik net mn mbo heb is tog juist heel slim? Straks heb ik aan het eind van mn hbo hopelijk 4 jaar ervaring en rol ik zo het bedrijf in. Want er zijn wel heel veel vacatures in de randstad daarvoor zie ik..
Als jij de mazzel hebt een framework te kiezen wat dan nog steeds courant is, dan heb je een pré een beetje voltooid voor een vacature en is dat natuurlijk heel leuk. Maar als jij Laravel kiest en in die 4 jaar tijd valt dat sterk af qua populaireit heb je iets geleerd waar je weinig aan hebt (behalve die overgebleven vacatures voor onderhoud).

Maar vergis je niet, tenzij je echte werkervaring hebt met die frameworks (en stages tellen maar een beetje mee), dan blijf je een junior zonder werkervaring. Misschien dat je het wat via open source kunt oppoetsen maar concentreer je nu op een goede ontwikkelaar worden zonder frameworks.
[...]
Als junior en medior kan je tog niet gaan eisen dat ze met x of y framework moeten gaan werken.
Exact, je doet gewoon wat je gevraagd wordt. Serieus, als jij een HBO Informatica opleiding geheel afrond, dan is het inwerken in zo'n framework prima te doen. En inwerken moet je toch gewoon.

En er komt toch een tijd dat je werkgever zegt dat je een ander framework moet gebruiken en is al je Laravel kennis weer overbodig geworden. Dat is het vluchtige deel van die frameworks.
Verwijderd schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:07:
[...]

Dat is inderdaad de basis.

Maar er zijn veel talen en frameworks te kiezen en elk bedrijf gebruikt hun eigen manier. Vandaar mijn vraag.
Dat wat jij daar de basis noemt, is niet zo eenvoudig om echt meester te maken. En dat is juist wel wat je moet doen. Dat moet 100% in orde zijn en dan komen talen en frameworks daarna wel. Dat is een eitje in vergelijking met een goede basis leggen.
Verwijderd schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:09:
[...]

Je hebt daar denk ik wel een punt. Ik weet niet over Node.JS lang zal blijven en of zoiets nog hip blijft etc.
Dat zeg ik al de hele tijd :? Dáárom moet je je niet vastbijten op die frameworks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Verwijderd schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:09:
[...]

(Helaas,) het zal vast nog wel lang blijven, ik bedoel COBOL is ook nog steeds een ding. Dat betekend echter niet dat het goed is.

Overigens, mocht je met javascript bezig gaan, probeer dan ook zelf dingen te schrijven. Dus niet meteen de eerste keer naar een ORM of user management library oid grijpen, maar eerst zelf wat proberen te schrijven. Daar leer je ook ontzettend veel van. Om het vervolgens links te laten liggen omdat een ander library of framework toch makkelijker en sneller is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Gropah schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:04:
[...]
[...]
Ah gelukkig op die manier :) Dat is niet zo erg, zo ging het bij mij inderdaad ook.
Gropah schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:11:
[...]
(Helaas,) het zal vast nog wel lang blijven, ik bedoel COBOL is ook nog steeds een ding. Dat betekend echter niet dat het goed is.
:Y
Overigens, mocht je met javascript bezig gaan, probeer dan ook zelf dingen te schrijven. Dus niet meteen de eerste keer naar een ORM of user management library oid grijpen, maar eerst zelf wat proberen te schrijven. Daar leer je ook ontzettend veel van. Om het vervolgens links te laten liggen omdat een ander library of framework toch makkelijker en sneller is :P
^^ dit duizend maal. Doe zoveel mogelijk zonder frameworks, zonder prachtige libraries maar gewoon alles zelf doen. Daar leer je van :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cloud schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:10:
[...]

Ik bedoel die vraag letterlijk zo. Ga een console applicatie bouwen en daarbinnen een mooie OOP structuur opzetten en los een sudoku op ofzo. Je moet niet afhankelijk zijn van een framework op jou te helpen OOP te programmeren, dat moet je eerst zélf kunnen doen.

En in hoeverre die frameworks jou correct OOP leren werken, vraag ik me af. Ik las hier ergens dat Laravel bijvoorbeeld gewoon een bak aan static methodes is (héél kort door de bocht) en daardoor niet juiste OOP technieken aanleert. Het zal een goed framework zijn maar dat staat los van OOP.

[...]

Als jij de mazzel hebt een framework te kiezen wat dan nog steeds courant is, dan heb je een pré een beetje voltooid voor een vacature en is dat natuurlijk heel leuk. Maar als jij Laravel kiest en in die 4 jaar tijd valt dat sterk af qua populaireit heb je iets geleerd waar je weinig aan hebt (behalve die overgebleven vacatures voor onderhoud).

Maar vergis je niet, tenzij je echte werkervaring hebt met die frameworks (en stages tellen maar een beetje mee), dan blijf je een junior zonder werkervaring. Misschien dat je het wat via open source kunt oppoetsen maar concentreer je nu op een goede ontwikkelaar worden zonder frameworks.

[...]

Exact, je doet gewoon wat je gevraagd wordt. Serieus, als jij een HBO Informatica opleiding geheel afrond, dan is het inwerken in zo'n framework prima te doen. En inwerken moet je toch gewoon.

En er komt toch een tijd dat je werkgever zegt dat je een ander framework moet gebruiken en is al je Laravel kennis weer overbodig geworden. Dat is het vluchtige deel van die frameworks.

[...]

Dat wat jij daar de basis noemt, is niet zo eenvoudig om echt meester te maken. En dat is juist wel wat je moet doen. Dat moet 100% in orde zijn en dan komen talen en frameworks daarna wel. Dat is een eitje in vergelijking met een goede basis leggen.

[...]

Dat zeg ik al de hele tijd :? Dáárom moet je je niet vastbijten op die frameworks.
Als student weet ik dus nog heel weinig. Zou dus wel verwacht hadden dat een framework zoals Laravel dat internationaal draait wel op z'n minst een goeie basis heeft.

Daar weet ik nog te weinig over om dat inzicht te hebben..

Je hebt gelijk. Ik begreep je verkeerd. Nu probeer ik me ook te focussen op OOP als ik projecten aan het maken ben en probeer sites zoals youtube, reddit, facebook, google drive etc. na te bouwen.

Die pre wil ik wel pakken aangezien dat denk ik wel realistisch is. Maar hoelang gaan de frameworks ongeveer mee? Dat inzicht heb ik weer niet. Als om de 5 jaar een bedrijf een nieuw framework gebruikt dan snap ik dat ik snel moet kunnen schakelen.

Ik begreep je OOP punt niet helemaal, nu is dat helder en een goed punt van je ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja moet inderdaad ook een balans zien te maken tussen zelf schrijven en een terminal commandje erin knallen en alles werkt.

Dat gebeurd wel heel vaak sinds ik een framework ging leren vergeleken met zonder een framework.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Verwijderd schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:28:
[...]

Als student weet ik dus nog heel weinig. Zou dus wel verwacht hadden dat een framework zoals Laravel dat internationaal draait wel op z'n minst een goeie basis heeft.
Ook hobby frameworks (ik zeg niet dat Laravel dat is!) kunnen qua populariteit ineens exploderen ;) Laravel zal heel goed zijn in wat het doet maar hoeft geen voorbeeld te zijn van excellent programmeerwerk om dat te worden :)
[...]
Die pre wil ik wel pakken aangezien dat denk ik wel realistisch is.
Is helemaal niet raar om te doen! Wat je ook zou kunnen doen (ook al geef je aan dat niet echt te willen) is juist verschillende frameworks gebruiken om min of meer hetzelfde te bouwen. Zodat je verschillen, voor- en nadelen leert kennen en daardoor leert waarop je moet letten.
Maar hoelang gaan de frameworks ongeveer mee? Dat inzicht heb ik weer niet. Als om de 5 jaar een bedrijf een nieuw framework gebruikt dan snap ik dat ik snel moet kunnen schakelen.
Als we dat eens wisten ;) Ik ben zelf geen webdeveloper, ook niet backend, dus ik zou dat zo niet durven zeggen. Zeker niet voor een taal als PHP. Voor Python weet ik dat Django al een hele tijd meegaat bijvoorbeeld en bij C# heb je ASP.NET MVC en Core. Java ben ik niet zo in thuis.

Maar dingen kunnen snel gaan, de opkomst van Node.JS was dat (volgens mij) ook :) Valt denk ik lastig op voorhand te zeggen, tenzij je ziet dat er iets grondig mis is meteen framework.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cloud schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:39:
[...]

Ook hobby frameworks (ik zeg niet dat Laravel dat is!) kunnen qua populariteit ineens exploderen ;) Laravel zal heel goed zijn in wat het doet maar hoeft geen voorbeeld te zijn van excellent programmeerwerk om dat te worden :)

[...]

Is helemaal niet raar om te doen! Wat je ook zou kunnen doen (ook al geef je aan dat niet echt te willen) is juist verschillende frameworks gebruiken om min of meer hetzelfde te bouwen. Zodat je verschillen, voor- en nadelen leert kennen en daardoor leert waarop je moet letten.

[...]

Als we dat eens wisten ;) Ik ben zelf geen webdeveloper, ook niet backend, dus ik zou dat zo niet durven zeggen. Zeker niet voor een taal als PHP. Voor Python weet ik dat Django al een hele tijd meegaat bijvoorbeeld en bij C# heb je ASP.NET MVC en Core. Java ben ik niet zo in thuis.

Maar dingen kunnen snel gaan, de opkomst van Node.JS was dat (volgens mij) ook :) Valt denk ik lastig op voorhand te zeggen, tenzij je ziet dat er iets grondig mis is meteen framework.
Ah okey, ik denk dat ik dan echt advies moet krijgen van een reeks senior web developers :P. Maarja, die hebben het druk met hun werk nu op dit moment he.. :9

Alsnog blijf ik echt twijfelen tussen PHP/Laravel en JS/Node. Is best een verschil in een baan als junior in die twee richtingen..

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2018 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:27
Als de keuze PHP of Node.js is, dan zou ik persoonlijk kiezen voor Node.js in combinatie met TypeScript. Op die manier leer je gelijk veel nieuwe programmeerpatronen gebruiken, die wellicht de toekomst hebben. PHP vind ik zelf als front-ender nogal omslachtig, omdat je continue moet schakelen tussen programmeertalen. Dit kun je echter ook als voordeel zien omdat je om leert gaan met een extra taal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 20:19:
Als de keuze PHP of Node.js is, dan zou ik persoonlijk kiezen voor Node.js in combinatie met TypeScript. Op die manier leer je gelijk veel nieuwe programmeerpatronen gebruiken, die wellicht de toekomst hebben. PHP vind ik zelf als front-ender nogal omslachtig, omdat je continue moet schakelen tussen programmeertalen. Dit kun je echter ook als voordeel zien omdat je om leert gaan met een extra taal.
Als het wellicht toekomst kan hebben dan kan ik het beter doen. Want als ik voor Node kies dan kan ik straks me eigen apps gaan bouwen thuis met een Vue front endje bv.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• moijamie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 03-10 13:58
Ik sluit me aan bij @Cloud het framework wat je gebruikt doet er niet echt toe in het begin zorg eerst dat je goed OOP kan toepassen en nee een class maken ergens voor is niet zo zeer OOP.

Wellicht dat een boek lezen je leuk lijkt ik kan je het boek Head First Design - pattterns (http://shop.oreilly.com/product/9780596007126.do) aanraden is wel bijna 10 jaar oud maar de principes beschreven in het boek ga je vandaag de dag en waarschijnlijk over 10 jaar nog wel gebruiken.

const { signature } = await fetchProfile()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
moijamie schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 20:52:
Ik sluit me aan bij @Cloud het framework wat je gebruikt doet er niet echt toe in het begin zorg eerst dat je goed OOP kan toepassen en nee een class maken ergens voor is niet zo zeer OOP.

Wellicht dat een boek lezen je leuk lijkt ik kan je het boek Head First Design - pattterns (http://shop.oreilly.com/product/9780596007126.do) aanraden is wel bijna 10 jaar oud maar de principes beschreven in het boek ga je vandaag de dag en waarschijnlijk over 10 jaar nog wel gebruiken.
Thanks en ik begrijp jullie punt. Dat komt wel goed.

Ik probeer me ook voor te bereiden op een bedrijf. En ik ben wat ouder dan de gemiddelde student, alles is wat makkelijker voor mij te begrijpen en daarom wil ik ook graag de focus leggen op wat voor taal/framework en bedrijf ik moet gaan kiezen. En het helpt enorm om gewoon aan 1 doel vast te houden. Daarnaast kan je altijd voor de gein even een andere taal uitproberen en een nieuw framework testen.

Ik ken dat boek. Heb er wel eens doorheen gebladerd. Thanks dat je het als advies meegeeft. Moet het zeker uit gaan lezen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je moet nog 4 jaar HBO dus het heeft geen zin om nu al keuzes te gaan maken. Ik heb gedurende mijn hele studietijd PHP gedaan en doe nu Python. Had ik nooit kunnen raden.

Als je een goede programmeur bent dan kan je binnen een week switchen van taal/framework/whatever dus maak je niet druk om waar het meeste werk te vinden is ofzo.

En je blijft hier maar topics maken met vragen die pas over 4 jaar gaan spelen, maar als je nou in plaats van vragen stellen gewoon gaat programmeren? Gewoon een projectje bedenken, (zelf!) uitzoeken welke taal/framework daar het beste voor is en het uitvoeren. En dat klaar, dan weer door naar het volgende projectje...
Verwijderd schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 20:40:
[...]

Als het wellicht toekomst kan hebben dan kan ik het beter doen. Want als ik voor Node kies dan kan ik straks me eigen apps gaan bouwen thuis met een Vue front endje bv.
Dit snap ik niet. Als je nu voor Laravel kiest, dan kan je geen apps bouwen met een Vue front-end? Dat is natuurlijk niet waar, verdiep je er maar wat meer in.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ramon schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 21:46:
Je moet nog 4 jaar HBO dus het heeft geen zin om nu al keuzes te gaan maken. Ik heb gedurende mijn hele studietijd PHP gedaan en doe nu Python. Had ik nooit kunnen raden.

Als je een goede programmeur bent dan kan je binnen een week switchen van taal/framework/whatever dus maak je niet druk om waar het meeste werk te vinden is ofzo.

En je blijft hier maar topics maken met vragen die pas over 4 jaar gaan spelen, maar als je nou in plaats van vragen stellen gewoon gaat programmeren? Gewoon een projectje bedenken, (zelf!) uitzoeken welke taal/framework daar het beste voor is en het uitvoeren. En dat klaar, dan weer door naar het volgende projectje...

[...]
Dit snap ik niet. Als je nu voor Laravel kiest, dan kan je geen apps bouwen met een Vue front-end? Dat is natuurlijk niet waar, verdiep je er maar wat meer in.
Het voorbeeld van Vue gaf ik omdat het een JavaScript frameworkje/library is. Zal veel soepeler in de hand liggen als ik alleen maar PHP zou schrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 21:51:
[...]

Het voorbeeld van Vue gaf ik omdat het een JavaScript frameworkje/library is. Zal veel soepeler in de hand liggen als ik alleen maar PHP zou schrijven.
Sorry wordt er niet duidelijker op, wat betekent "Zal veel soepeler in de hand liggen"?

Anyway, ga projecten doen. Dan kom je vanzelf back-end en front-end werkzaamheden tegen. Doe ze lekker allebei. En dan heb je over 4 jaar genoeg ervaring om welke baan dan ook aan te nemen en dan hoef je niet te paniekeren over het maken van een keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ryur
  • Laatst online: 13:09
Alsof Node.js & Laravel (PHP) de enige manieren zijn op een backend te schrijven.

Ik zwerf ook pas net in de ICT wereld (pas 5 jaar een full-time baan), maar ik heb backends geschreven met Java (Spring), PHP (Zend), Node.JS (MEAN, zonder de Angular) & C# (.NET Web API)

Maar momenteel maak ik al mijn backends in Ruby on Rails.

Als je de ene beheerst maakt het niet onmogelijk om naar de ander over te stappen :) De concepten zijn relatief gelijk, als je dat beheerst. En gewoon zorgen dat je Design Pattern snapt, en ook wel handig: hoe Git werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheels533
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Goedemorgen, Ik heb niet alle berichten gelezen, maar vond je vraag wel interessant om te beantwoorden met met een eigen ervaring.
Ik heb 6 jaar fulltime in loondienst front(html, css, javascript) en back -end (php) werk gedaan. Daarvoor nog tijdens mijn studie een paar jaar bij een online bureau. Uiteindelijk voor mij zelf begonnen en toen pas echt een framework geleerd (Laravel). Nu bijna 4 jaar later ben ik bezig met een project in NodeJS.
Veel bedrijven geven je de kans om een taal of framework te leren kennen als je die nog niet beheerst. Uiteraard moet je daarvoor wel eerst kunnen programmeren.
Zelf zou ik, als ik mijn keuze qua framework zou kunnen veranderen 4 jaar geleden, nu voor Symfony zijn gegaan, die staat nu dus ook nog op mijn lijst voor een eerst volgend project.

Mijn tip, kies een taal welke je leuk lijkt en ga (kleine) projecten maken. Ik zou zeggen eerst zonder framework, want dan leer je de taal. Van Laravel kan je als programmeur erg lui worden, omdat werkelijk alles op basis van CRUD systemen al voor je is uitgekauwd en er stabiele methodes/patterns worden gebruikt, die je als beginner nog niet eens kent.
Nu kiezen voor 1 taal en 1 framework heeft niet heel veel zin als je nog 4 jaar naar school gaat. Zelfs daarna kan je je niet blijven focussen op 1 taal of framework, omdat elk project anders is.
Leer design patterns, daar heb je altijd veel aan.
Houdt je ogen en oren open en kijk/luister naar mede programmeurs, deze weten weer andere interessante dingen. Je kan namelijk niet alles te gelijk leren, daar heb je de tijd niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• li3283
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-07-2024

li3283

aka Elsewhere

Dit is een goed voorbeeld voor het "hammer en spijker" verhaal. Gebruik de juiste "oplossing" voor het probleem. Er is helaas niet zoiets als de super oplossing voor alle programeer gerelateerde dingen (lees: 1 taal). Ik sluit mij daarom ook aan bij rest van de reageerders die benadrukt dat je "Design Patterns / Programming Paradigms" beter kunt aanleren. Voor de meeste is het lastige daar het verschil tussen OOP en functioneel programmeren. Zelf programeer ik 80% van mijn tijd functioneel in Elixir / Phoenix en Elm en 20% OOP in Node.js en JVM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ryur schreef op woensdag 4 april 2018 @ 09:03:
Alsof Node.js & Laravel (PHP) de enige manieren zijn op een backend te schrijven.

Ik zwerf ook pas net in de ICT wereld (pas 5 jaar een full-time baan), maar ik heb backends geschreven met Java (Spring), PHP (Zend), Node.JS (MEAN, zonder de Angular) & C# (.NET Web API)

Maar momenteel maak ik al mijn backends in Ruby on Rails.

Als je de ene beheerst maakt het niet onmogelijk om naar de ander over te stappen :) De concepten zijn relatief gelijk, als je dat beheerst. En gewoon zorgen dat je Design Pattern snapt, en ook wel handig: hoe Git werkt.
Ik studeer nu al drie jaar. Git en basic design patterns dat moet ik dan tog wel snappen 8)7 !

Wel mooi dat jij zo veel verschillende heb geprobeerd. Zijn dat alle grote die men kan kiezen tegenwoordig?

Ik heb er maar twee geprobeerd, PHP, Python en ben nu met mn derde bezig JS. Dus heb heel weinig inzicht en jouw advies kan super zijn.

Zie jij veel markt in Nederland met JS/back end en de stacks daarvan? Lijkt mij super om op werk JS/back end te doen en thuis met JS ook nog eens full stack te kunnen draaien als ik een leuk idee heb. Vandaar dus mijn keuze.

Anders zou ik inderdaad moeten kiezen tussen PHP, Java, C# en Ruby. Dan zou ik denk ik uiteindelijk moeten kiezen voor of Java of C#.

Maar aangezien ik puur web development wilt doen lijkt mij JS dus ook heel handig.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2018 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
  • Laatst online: 13:09
Verwijderd schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:39:
Ik studeer nu al drie jaar. Git en basic design patterns dat moet ik dan tog wel snappen 8)7 !
Zeg dat niet te snel, hoevaak ik niet mijn collega's heb zien klooien met Git en Design Patterns. En niet alleen mijn collega's, maar zie dat in het algemeen.
Laatst heb ik moeten helpen omdat er een "commit" kwijt was (weet niet hoe hij dat voor elkaar kreeg); diegene kan goed overweg met Git, maar zodra er iets mis gaat buiten de gewone flow kan hij er niet mee overweg.

Vind sowieso dat de meeste HBO-Informatica (of die slechte aftreksel zoals het nu heet "HBO-ICT") er te weinig aandacht aan besteden.
Wel mooi dat jij zo veel verschillende heb geprobeerd. Zijn dat alle grote die men kan kiezen tegenwoordig?

Ik heb er maar twee geprobeerd, PHP, Python en ben nu met mn derde bezig JS. Dus heb heel weinig inzicht en jouw advies kan super zijn.
Zijn vast en zeker niet de meeste. Denk wel dat dit de huidige grotere zijn, maar de tijd veranderd zo snel.
Erlang/Elixir/Phoenix is ook aan het opkomen of nog allerlei technieken waar ik nog geen weet van heb ;)
Zie jij veel markt in Nederland met JS/back end en de stacks daarvan? Lijkt mij super om op werk JS/back end te doen en thuis met JS ook nog eens full stack te kunnen draaien als ik een leuk idee heb. Vandaar dus mijn keuze.
Er is wel natuurlijk markt voor JS backend development. Maar dan beperk je iets teveel in banen vind ikzelf.
Ik ben expres een "backend" ontwikkelaar met interesse op front-end (dus semi-fullstack).
Daardoor heb ik zoveel dingen geprobeerd. Ik beperk mij niet in wat ik gebruik, ik gebruik waarvoor gekozen is.
Enige waar ik liever niet (meer) mee wil werken is PHP, vind dat gewoon geen fijne taal :) Maar mocht het perse nodig zijn, dan ga ik er wel gewoon mee aan de slag.
Maar aangezien ik puur web development wilt doen lijkt mij JS dus ook heel handig.
Ik doe nu (voornamelijk) web development, maar ik schrijf weinig Javascript.
Laat de JS meestal afhandelen door een collega die ook de UI/UX kennis heeft (ik ben en kleurenblind en heb niet echt gevoel voor gebruikersvriendelijkheid :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:39:
[...]

Ik studeer nu al drie jaar.
Ik develop nu al bijna 30 jaar (begonnen in 1993) en heb één ding geleerd;

Frameworks zijn een tool - geen doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
b2vjfvj75gjx7 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 23:19:
[...]

Ik develop nu al bijna 30 jaar (begonnen in 1993) en heb één ding geleerd;

Frameworks zijn een tool - geen doel.
Nice, 30 jaar is wel heel lang... }:O

Maar je weet dat er zo veel keuze is voor een student. Is het niet slim als z'n student niet al tijdens z'n studie zich gaat specialiseren in een taal en framework. Als hij dan naar die specifieke bedrijven gaat zoeken dan heeft hij tog meer kans en als het em lukt kan die zo er in rollen?

Ik snap dat ik zou kunnen veranderen binnen nu en zo veel jaar van een framework of zelfs taal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:23
Ik vind van niet. Het is de bedoeling dat je leert software te ontwikkelen, niet websites uit te spuwen gebaseerd op een framework. Als je een beetje ok ontwikkelaar bent boeit de taal niet zo, dat is dan vrij snel te leren vaak. Een framework is meestal goed gedocumenteerd, pik je zo op. Om je nu vast te bijten op één framework is onzin, tegen de tijd dat je afgestudeerd bent is datzelfde framework misschien wel helemaal over. Volg de ontwikkelingen, speel er eens mee als je zin hebt, dat is genoeg.
Mijn advies: zoek een goede stageplek, leer je meer dan die 4 jaar hbo.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 04-10 18:01
Na het lezen van het topic krijg ik een beetje het gevoel alsof je jezelf overschat in je kunnen. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat veel van de afvallers tijdens de propedeuse studenten zijn die van het MBO afkomen. Ze lopen vaak de eerste maand(en) voor maar het gaat daarna vaak toch wat te snel. Ik hoorde zelf van veel oud-MBO studenten dat het niveau van het gene wat ze op MBO applicatie ontwikkeling geleerd hadden van een veel lager niveau was dan eigenlijk zou moeten, zelf dachten ze eigenlijk dat ze het meeste eigenlijk wel wisten maar het viel toch telkens tegen.
Ik suggereer niet dat dit bij jou ook zo is maar jzoals andere ook aangeven kan je jrzelfbeter eerst richten op echt goed leren programmeren voordat je je zelf waar dan ook maar in probeert te specialiseren. Leer problemen oplossen, krijg inzicht en ervaring door te oefenen. Op het internet zijn voldoende uitdagende problemen van verschillende niveaus te vinden die vaak nog best leuk en zeker leerzaam zijn. Oriënteer je zelf vooral niet alleen op web-development er is nog zo veel meer in de ICT wereld naast web-development waar je zelf waarschijnlijk nog niet eens kennis mee hebt gemaakt. Waarom zou je je ergens in proberen te specialiseren als je niet weet wat er nog meer is? Hoe weet je of web-development wel echt is wat jij het liefste wilt als je nog niks anders gedaan hebt? Je zegt "Ik snap dat ik zou kunnen veranderen binnen nu en zo veel jaar van een framework of zelfs taal." Wie zegt dat je niet in je propedeuse al gaat veranderen van gedachte?

Daarnaast is een goede programmeur zoveel meer dan iemand die wat code schrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:23
@CCJJVV Ik gebruik inderdaad liever "ontwikkelaar" en "ontwikkelen" (liever nog developer en development, maar nederlandse toko), programmeurs zitten in Azië.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Nu online
@CCJJVV Je moet eerst even zeggen hoeveel jaar ervaring je hebt anders neemt de TS je niet serieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ramon schreef op donderdag 5 april 2018 @ 07:31:
@CCJJVV Je moet eerst even zeggen hoeveel jaar ervaring je hebt anders neemt de TS je niet serieus.
Klopt eerst 1000 jaar ervaring. Anders kom je niet betrouwbaar en wijs over.

Hopelijk gaat dit topic snel op slot.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2018 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
@Verwijderd Staar je niet te blind op frameworks, dat deed ik ook en als je uiteindelijk gaat werken.. heb je geen keuze! Je kunt wel dingen voorstellen, maar ook aan genoeg legacy gewerkt en aan trends meegedaan.

Laravel is nu 'hot' op PHP gebied, maar wie zegt over 5 jaar dat er niet iets anders/beters komt?
In CSS hadden we nu ook frameworks, maar langzaam zie je 'wireframes' ontstaan.

Ook JS was/is booming, maar ook hier genoeg frameworks. Eerst Angular, Vue, .. tja, wat over 5 jaar?
Focus je op de studie en sleutel aan je hobby projecten/start een klein bedrijfje, en het komt helemaal goed. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:35
@Verwijderd Leer de talen, patterns en best practices en niet de frameworks. Bouw het liefst iets van scratch, met bijvoorbeeld een eigen MVC framework, dan begrijp je later veel beter hoe en waarom zaken in verschillende frameworks zijn opgelost.

Wat betreft PHP en JavaScript/Node.JS: beide hebben hun sterke punten. PHP is momenteel in Nederland wat steviger vertegenwoordigd, veel applicaties zijn al gebouwd en een aantal jaar oud en dat is nog vaker PHP. Node zie je wel weer veel bij jonge startups, dus kans dat dit in de toekomst nog verder groeit, al is de vraag wel hoeveel geld daar zit de komende tijd.

Het ligt er ook aan wat je wil bouwen. Ik zou zeggen dat een dynamische echte web applicatie (denk aan een dashboard met meerdere zaken die veranderen, realtime met meerdere mensen werken aan een document etc) wat beter gaat in Node en dat de meer klassieke manier met pagina's en formulieren(het gros van het web, denk aan Tweakers, webshops etc) wat makkelijker is met PHP. Uiteraard kan het allemaal met beide talen, maar dit is mijn ervaring. PHP vond ik ook een stuk makkelijker om te leren en voor alles zijn al functies en libraries. JavaScript is een stuk complexer om goed te doen (minder procedureel en meer abstract en object geörienteerd), maar als het eenmaal klikt, dan kan je hele mooie dingen maken, zowel clientside als serverside. Kost wel flink wat meer moeite en het klikte bij mij pas echt nadat ik al eerder veel dingen in PHP had gebouwd. Ik zou PHP aanraden om mee te beginnen.

Een belangrijk ding trouwens om te beseffen is dat als iets heel populair is, dat dat niet persé betekent dat dat de beste oplossing is, maar vooral dat het heel gemakkelijk is om mee te werken. Dit geldt voor frameworks als Laravel, maar ook voor libraries als JQuery/React en bijvoorbeeld zoiets als Wordpress. Dan heb je snel resultaat, maar kans dat je jezelf niet goed de fundamenten aanleert of zelfs vieze gewoontes die lastig af te leren zijn. Het web staat bijvoorbeeld vol met smerige JQuery samples. Het zorgt ook voor afhankelijkheid. Ooit eens een developer gezien die niks kon zonder het lompe Zend framework. Het is lastig om daar weer uit te komen.
Pagina: 1