Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:56
Ik ben in bezig van een Sony A6000 camera en hierbij heb ik de mogelijk om met 50fps of 60fps te schieten. Naar aanleiding van wat ik o.a. hier op Tweakers heb gelezen heb ik in het verleden al mijn opnames gemaakt op vakanties met m'n vriendin in 50fps omdat dit hier in Europa geen flikkering met bijvoorbeeld licht zou opleveren. Tot nu toe altijd prima geweest, maar ik heb wel nog wat vraagjes:

Op onze laatste vakantie hebben we zowel opnames op onze telefoons gemaakt als met de camera. Echter nemen onze telefoons alles in 30/60fps op en onze camera heeft alles in 50fps opgenomen. In Premiere Pro ziet dit er vervolgens niet mooi uit als ik een video van onze telefoons importeer. Is er een reden waarom vrijwel alle telefoons standaard in NTSC formaat schieten? Ik heb overigens met mijn telefoon nog nooit problemen gehad qua video, dus waarom zou ik met mijn camera ook niet gewoon 60fps schieten?

Over een paar weken gaan we naar New York, is het dan aangeraden om sowieso in NTSC formaat te schieten?

Verder ben ik wel benieuwd in welk formaat jullie opnemen en waarom jullie voor dat formaat hebben gekozen. Ik twijfel namelijk nog steeds wat voor mij het beste is.

Ter aanvulling: we filmen vooral onze vakanties en ik maak daar compilaties van die we voor onszelf gebruiken. Gewoon op een harde schijf en privé op YouTube (om bijv. aan familie te laten zien). Overigens film ik op hoge framerates omdat ik het op eerste gezicht prettig vind ogen en wel eens slowmotions gebruik (al moet ik toegeven dat per compilatie er maar een stuk of 2 slowmotions in zitten).

[ Voor 14% gewijzigd door MitchellHearth op 03-04-2018 09:06 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-07 22:36

Rannasha

Does not compute.

PAL en NTSC zijn standaarden die vooral gebruikt werden voor analoge tv signalen. Het verschil in framerate hangt samen met de verschillen in frequentie van het de stroomvoorziening. In Amerika is 60 Hz gebruikelijk, terwijl wij in Europe 50 Hz hebben. Voor een analoge tv is het eenvoudiger om beelden te tonen met een frequentie die gerelateerd is aan de frequentie van de stroom, zodat er geen frequentie-transformatie nodig is.

In het digitale tijdperk zijn PAL en NTSC achterhaalde concepten. Vrijwel alle moderne TV's en monitoren ondersteunen een verversingsfrequentie van 60 Hz of meer. 60 fps is min of meer de standard voor beeldopnames. Dus ik zou gewoon alles op 60 fps fimen. Hoger heeft weinig zin (tenzij je het achteraf wil omzetten in slowmotion).

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:56
Rannasha schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 10:03:
PAL en NTSC zijn standaarden die vooral gebruikt werden voor analoge tv signalen. Het verschil in framerate hangt samen met de verschillen in frequentie van het de stroomvoorziening. In Amerika is 60 Hz gebruikelijk, terwijl wij in Europe 50 Hz hebben. Voor een analoge tv is het eenvoudiger om beelden te tonen met een frequentie die gerelateerd is aan de frequentie van de stroom, zodat er geen frequentie-transformatie nodig is.

In het digitale tijdperk zijn PAL en NTSC achterhaalde concepten. Vrijwel alle moderne TV's en monitoren ondersteunen een verversingsfrequentie van 60 Hz of meer. 60 fps is min of meer de standard voor beeldopnames. Dus ik zou gewoon alles op 60 fps fimen. Hoger heeft weinig zin (tenzij je het achteraf wil omzetten in slowmotion).
Dank voor je antwoord. Dus dan is het beter om m'n camera op NTSC te zetten zodat ik inderdaad 60fps kan filmen. Is het overigens de moeite waard om alles in 60fps te filmen als ik maar een enkele keer een slowmo gebruik? Of kan ik beter het gros van de video's in 30fps filmen en alleen bijvoorbeeld actieshots oid met 60fps filmen? Ik vind opzich het filmische effect van 30fps wel mooi maar met pan-shots lijkt het heel blurry/hakkelig soms t.o.v. 60fps. Zit dus daar nog steeds mee te klooien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-07 22:36

Rannasha

Does not compute.

MitchellHearth schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 10:58:
[...]

Dank voor je antwoord. Dus dan is het beter om m'n camera op NTSC te zetten zodat ik inderdaad 60fps kan filmen. Is het overigens de moeite waard om alles in 60fps te filmen als ik maar een enkele keer een slowmo gebruik? Of kan ik beter het gros van de video's in 30fps filmen en alleen bijvoorbeeld actieshots oid met 60fps filmen? Ik vind opzich het filmische effect van 30fps wel mooi maar met pan-shots lijkt het heel blurry/hakkelig soms t.o.v. 60fps. Zit dus daar nog steeds mee te klooien...
Ik zou alles op 60 fps filmen. Als je de voorkeur hebt om sommige video's op 30 fps terug te kijken, kun je deze altijd achteraf downsamplen naar 30 fps. Van 60 terug naar 30 is makkelijk, andersom niet echt.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-07 00:30
Als het overdag is dan gewoon filmen in NTSC 60fps, 's avonds filmen kan wat geflikker optredden als je thuis de beelden terug kijk. Vooral het kunstmatig licht kan "poroblemen" geven.